Tips til kjøp av MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Margrete
Innlegg: 3
Registrert: 26 des 2014, 12:28
Motorsykkelen din: ingen enda
Sted: Bergen

Tips til kjøp av MC

Legg inn av Margrete »

Heisann :)

Jeg er 1,66m høy og ønsker en sykkel som jeg kan sitte godt på og der jeg får føttene i bakken når jeg sitter. Har dere noen tips til hvilken type sykkel som kan passe for meg? Den skal brukes primært som tursykkel til første korte turer og etterhvert til lengre turer når jeg blir tryggere på å kjøre.

ZZR-Erling

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei.
jeg vil anbefale en ""rett opp og ned bike".
Ala: Honda CB500F

Bilde

På denne typen bike er det morsommere og den gir deg bedre oversikt enn "den typiske kjerringbiken, custom" ;-)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av mortenolb »

Uten at det er fordi jeg har den selv, så har jeg skjønt det sånn at den passer damehøyde ganske greit, og jeg har hatt den på flere langturer! Suzuki GSX650F? Den er veldig nybegynnervennlig også.

Kan du si litt mer om hva du ønsker ift. prisklasse osv?

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av Anaxim »

Du kan jo også sjekke om det leveres senkesett og evt. lavere sete til sykkelen du vurderer. Da spiller ikke motorstørrelse eller vekt så enormt stor rolle, selv om jeg vil anbefale en (vektmessig) ganske lett sykkel når du er begynner, dvs. maks. 200kg.

Margrete
Innlegg: 3
Registrert: 26 des 2014, 12:28
Motorsykkelen din: ingen enda
Sted: Bergen

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av Margrete »

Jeg tenker en vektmessig lett sykkel til å begynne med. Det tror jeg er greiere for meg mens jeg blir bedre til å kjøre MC. Jeg kjørte opp i slutten av oktober på en suzuki gladius som jeg syntes var lett å kjøre med.

Prismessig så tenker jeg opp mot 60-70 000. Jeg håper å finne en grei og lett sykkel som jeg kan bruke til småturer rundt om kring Bergen før jeg tar fatt på lengre turer.

Takk for forslagen som er kommet :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av mortenolb »

Jeg synes ikke du skal tenke så mye på om den veier mer eller mindre enn 200kg. Forsøk å få prøvekjørt og ta det på følelsen i steden. Min veier vel 230kg, og føles langt lettere.

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av sankyo »

Om du likte Suzuki gladius, kan den vel neppe være mye dyrere? Ellers kan du se på Kawasaki er6.
Eier en gsx1250f som skjuler kiloene sine godt. Om gsx650f gjør det like bra bør du følge mortenolb sitt forslag.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av ireit »

Hei.
Helt sikkert mange aktuelle modeller. Så jeg skal være forsiktig. Men jeg vet at min samboer er meget fornøyd med sin Yahama xj6. Hun har samme høyde som deg og som du, er hun opptatt av at hun skal kunne ha begge beina i bakken.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av detvarvondtdet »

mortenolb skrev:Uten at det er fordi jeg har den selv, så har jeg skjønt det sånn at den passer damehøyde ganske greit, og jeg har hatt den på flere langturer! Suzuki GSX650F? Den er veldig nybegynnervennlig også.

Kan du si litt mer om hva du ønsker ift. prisklasse osv?



Tror kanskje den blir litt i største/tyngste laget. Samboeren min har store problemer med min gsx600f. Den er både for høy og for tung for henne.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av detvarvondtdet »

Hva med en KTM Duke feks. Så selv hvor lett relativt små/korte damer på kjøreskolen håndterte Duken :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23238
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av Bjerknez »

Hvis det er veldig viktig at begge beina kan plantes i bakken så ville jeg kanskje gått mer i retning cruiser kanskje?
Generelt sett så vil en uerfaren oppleve en cruiser som mer behagelig å sitte på tror jeg, og da er det også større sjans for at hun blir bitt av basillen.

Honda Shadow er jo en rimelig cruiser til rundt 100.000,- flungende ny. Harley Sportster er også et alternativ, men en del dyrere. Hvis cruiser ikke er helt deg, så tror jeg kanskje det ikke blir så veldig lett å finne en sykkel som oppfyller kravene dine 100%

Jeg ville kanskje derfor startet med en cruiser til du ble "varm i trøya" for så og ta steget videre til andre type sykler på sikt, for når balansen sitter og du føler deg trygg så gjør det ikke så mye om du ikke klarer å plante beina i bakken. Det største problemet med å ikke få plantet beina i bakken er at det blir vanskelig å bevege sykkelen i motbakke mens du sitter oppå så du bør derfor tenke litt på hvordan du parkerer. Har brent meg på dette selv en gang og det var utrolig flaut.

Sån generelt sett når man kjører så opplever jeg at balansen er bedre når jeg sitter høyere på sykkelen. Vertfall en følelse jeg har.

Ta en titt på denne siden:
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Du har mye å velge mellom hvis du kan leve med å kun touche bakken med tåspissene, men skal begge beina være plantet så ser det ut til at det er cruiser som er tingen.
Jeg har ikke tatt med muligheten for å evt. senke sykkelen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6977
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av kjellv »

ireit skrev:Hei.
Helt sikkert mange aktuelle modeller. Så jeg skal være forsiktig. Men jeg vet at min samboer er meget fornøyd med sin Yahama xj6. Hun har samme høyde som deg og som du, er hun opptatt av at hun skal kunne ha begge beina i bakken.
Til Yamaha XJ6 du også senkesett som gjør salhøyden ennå lavere, ca 2 cm mener jeg å huske. Denne sykkelen får du både i mellomklasse og i tung (du skriver ikke hvilket førerkort du har), og den finnes som naken (bilde) og i kåpeversjon.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av evike »

Synd du bor såpass langt unna. Jeg har akkurat samme lengdemål som deg og for meg er resultatet definitivt Honda CBF 600 S(evnt. +A= ABS).

Byttet fra en slik til en nyere slik i sommer og har derfor en til salgs som det egentlig ikke er noen verdens ting galt med annet enn at jeg fant en nyere og hadde penger til det.

Se min Finn-annonse: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=53892355" onclick="window.open(this.href);return false;
103_5184 (640x480).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av ojda »

Så må det huskes på at det er avstanden fra "Dotten" til bakken,
som er det interessante målet :-k
Kroppslengden forteller bare halve sannheten :[-X

Ville selv slått et slag for Honda CBF600. En solid, pen, annvenlig tursykkel.
Som vel egentlig ikke mangler noe ;-)

Cruiser som tursykkel får i allefall ikke min stemme :[-(
Sist redigert av ojda den 27 des 2014, 17:03, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Tips til kjøp av MC

Legg inn av Olav K »

Jeg er ening med Ojda, og ZZRErling. Leit etter en sykkel som har en oppreist sittestiling. Mange sykler kan du få senkesett til, evt lavere sal.
Med en oppreist sittestilling får du en mer engasjerende kjøreopplevelse, og jeg mener du en slik sykkel er bedre å vokse på/inn i, enn en cruiser.
En slik sykkel som Evike har er ett godt alternativ, Yamaha Fazer 600 en annen. De er litt tur-orienterte samtidig som de er lettkjørte. I et annen klasse kan jeg anbefale f.eks Triumph Street Triple, evt en Bonneville, om du vil gå for en mer klassisk.
Det vi ikke vet, er hvor mye penger som skal brukes... men uansett, jeg anbefaler noe som er lettkjørt med oppreist sittestilling, som gir trygghet i begynnelsen, men som samtidig kan gi litt mer, etterhvert som du lærer mer :)
Og for all del, om du liker cruisere, og har lyst på...så kjøper du det :prf

Lykke til :vs
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar