Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

Dette er kanskje aktuelt for flere av oss.... :knegg
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/- ... 36417.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av AJ den 04 jan 2015, 11:18, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: La til litt ekstra i trådtittelen slik at folket vet hva som er "kjekt å vite"... ;-)

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Kjekt å vite?

Legg inn av Tonys »

Lagret på telefonen i tilfelle det er behov for å vise den frem.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Kmann »

Har aldri skjønt vitsen med den himla høye lyden, for så å diskutere hvilke ørepropper som er best :scratch
Men så har jeg ikke så veldig behov for ekstra oppmerksomhet heller da, jeg kjører tross alt BMW... :knegg
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Intruder »

Som smågutter festet vi pappbiter til bakhjulet med klesklyper---noen har kanskje denne barnesykdommen fortsatt...?
:punch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37980
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av AJ »

Intruder skrev:Som smågutter festet vi pappbiter til bakhjulet med klesklyper---noen har kanskje denne barnesykdommen fortsatt...?
:punch
Kunne jo faktisk ha noe for seg på tråsykkel slik at folk langs veien kunne høre at den lydløse sykkelen før de plutselig skvatt tilside av en nærgående syklist.
Men unødvendig høy eksoslyd på motorsykkel? På ingen måte like aktuelt, tør jeg påstå. Men noe lyd skal det være.
Det skal visstnok også noen "høye herrer" i Euro-unionen kommet til når det gjelder den stadig økende andelen EL-biler (og kanskje etter hvert også økende antall EL-motorsykler...). Disse stillegående kjøretøyene skal visst pålegges å ha en innretning som lager nettopp lyd for å varsle omgivelsene om at de kommer kjørende.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Tonys »

Trenger ikke være så høy, men det kan jo hende man overstiger det tillatte?

Noen liker lyd andre ikke.

Dette er det nærmeste jeg kommer musikk i motorverdenen.
Ikke er det mc heller.

http://youtu.be/fZMPDCNyQxE
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Kmann »

Tonys skrev:Trenger ikke være så høy, men det kan jo hende man overstiger det tillatte?

Noen liker lyd andre ikke.

Dette er det nærmeste jeg kommer musikk i motorverdenen.
Ikke er det mc heller.

http://youtu.be/fZMPDCNyQxE
Sant det, jo fin lyd i den, på avstand :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Svein2 »

Jeg skrev dette i går og gjentar meg sjøl (noe som ikke er helt uvanlig her inne). ;-)

Kopi:
Nå kan Snorre få fortsette støyforurensingen sin, skremme kjærringer og andre lettskremte,
imponere småjenter (til han får av seg hjelmen) og gutter i mange aldre som syns dette er tøft,
vekke nattvakter på dagtid og forsterke ryktene om at alle motoryklister er noen bråkete,
sjøltenkende individer (?).
Men han vet ihvertfal at alle som kjører foran ham vet at han er der. :knegg

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/-" onclick="window.open(this.href);return false; ... 36417.html

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Snikendeugle »

Intruder skrev:Som smågutter festet vi pappbiter til bakhjulet med klesklyper---noen har kanskje denne barnesykdommen fortsatt...?
:punch
Jepp, og det er ingenting galt med det!

Se signatur.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av freddy123 »

Litt lyd skal det være , men sånn harleyen min var i sommer med ett eksosanlegg omtrent uten lydemping i, så blir det for mye av det gode, men det har jeg fiksa opp i med quiet baffle noe som gjorde at lydnivået ble omtrent halvert så nå er det et sted midt mellom rakrør og orginalt. Akkuartt passe.

Men jeg kan skjønne at noen blir irritert på harleyer med rakrør, for det bråker for mye, men dem fleste sykkler med ett eff anlegg låter bare pent i mine ører.

Og dem som ikke liker det de for bsre slite med det :) for har man ikke annet å syte over så kan man bare gå å ta seg en bolle :)

Toven

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Toven »

freddy123 skrev:Litt lyd skal det være , men sånn harleyen min var i sommer med ett eksosanlegg omtrent uten lydemping i, så blir det for mye av det gode, men det har jeg fiksa opp i med quiet baffle noe som gjorde at lydnivået ble omtrent halvert så nå er det et sted midt mellom rakrør og orginalt. Akkuartt passe.

Men jeg kan skjønne at noen blir irritert på harleyer med rakrør, for det bråker for mye, men dem fleste sykkler med ett eff anlegg låter bare pent i mine ører.

Og dem som ikke liker det de for bsre slite med det :) for har man ikke annet å syte over så kan man bare gå å ta seg en bolle :)
:prf Tror det er som nevnt viktig å se forskjell på slip-on/eff.anlegg og typisk HD rakarør

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av tor2502 »

freddy123 skrev:Litt lyd skal det være , men sånn harleyen min var i sommer med ett eksosanlegg omtrent uten lydemping i, så blir det for mye av det gode, men det har jeg fiksa opp i med quiet baffle noe som gjorde at lydnivået ble omtrent halvert så nå er det et sted midt mellom rakrør og orginalt. Akkuartt passe.

Men jeg kan skjønne at noen blir irritert på harleyer med rakrør, for det bråker for mye, men dem fleste sykkler med ett eff anlegg låter bare pent i mine ører.

Og dem som ikke liker det de for bsre slite med det :) for har man ikke annet å syte over så kan man bare gå å ta seg en bolle :)
Jeg gjorde det veldig enkelt , tok ut lyddemperen og surra et par omdreininger med dempe materiale og satte den inn igjen, jeg vil jo ikke vekke hele nabolaget når jeg kommer hjem sent en kveld eller når jeg kjører hjemmefra kl 6 om morran.
Litt lyd skal det værra men alt har en grense, skal dog ikke høres ut som en symaskin heller, "just my 2 cents"

Har blitt stoppet flere ganger i sesongen som gikk, lyden har aldri vært et spørsmål.

Men som AJ nevner lengre opp i tråden , alle elbiler og nå el motorsykler kommer mer og mer, problemet er at man ikke hører at de kommer
og det er etter min mening ikke helt bra.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23070
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Bjerknez »

Selv så hadde jeg sansen for litt lyd når jeg kjørte cruiser, noe jeg også hadde i bøtter og spann av. Jeg må inrømme at lyden var veldig viktig for meg. Jeg synes en slik type sykkel skal gi fra seg litt lyd. Men den samme lyden på den jeg har i dag (Sreet Triple R) hadde jo bare blitt rart så jeg synes lyden skal stå i stil til sykkeltype.

Min sykkel hørtes ut som en folkevogn med orginalannlegget og den gikk faktisk også merkbart dårligere...faktisk. Uten at jeg vet hvorfor.

På min nåværende sykkel har jeg montert Arrow Slipon og sykkelen er mappet deretter. Jeg har også fjernet lyddemperen. Jeg vil ikke si den bråker så veldig, men den lile lyden som kommer liker jeg godt. Litt blaffring i pottene også. Sikkert egoistisk av meg, men jeg liker det. Jeg har ingen dype argumenter for å øke lydstøyen, men jeg har en formening (ut fra ett par hendelser i sommer) om at lyden har reddet meg fra en ubehagelig situasjon. Nå er ikke det hovedgrunnen til at jeg liker å ha høy lyd, men jeg synes det er behagelig med et lite personlig argument som jeg tror på selv :thumleft

Jeg er dog enig i det som står i signaturen til Snikendeugle :thumleft

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av tagesk »

Kmann skrev:Men så har jeg ikke så veldig behov for ekstra oppmerksomhet heller da, jeg kjører tross alt BMW... :knegg
Efter at jeg oppgraderte fra 1150 til 1200 så gremmes jeg når jeg kjører i bygatene her.
Riktignok er det mindre mekaniske støy, men eksosen buldrer noe helt forferdelig!

Vi kan plassere folk på månen og lage ABS-bremser, men motorsykler som går stille er umulig?
Hva er det med folk?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar