Samekniv på MC

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Samekniv på MC

Legg inn av Orion »

Holder på å planlegge hva jeg bør ha med på MC-tur. En ting jeg kunne tenke meg og hatt med, er samekniven. Tenker da hvis det blir slått leir i et skogholt, så er den grådig grei å kappe busker med osv. Hadde hvertfall mye glede av den i militæret da vi satte opp bivuak og lagde bål. Ser etter et kjapt googlesøk at det ble ulovlig å bære kniv offentlig fra 1993. Så lenge den er godt gjemt i turutstyret på sykkelen, og kun tas frem i skogsterreng, går jeg ut fra det er greit?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Samekniv på MC

Legg inn av JohnnyTh »

Orion skrev:Holder på å planlegge hva jeg bør ha med på MC-tur. En ting jeg kunne tenke meg og hatt med, er samekniven. Tenker da hvis det blir slått leir i et skogholt, så er den grådig grei å kappe busker med osv. Hadde hvertfall mye glede av den i militæret da vi satte opp bivuak og lagde bål. Ser etter et kjapt googlesøk at det ble ulovlig å bære kniv offentlig fra 1993. Så lenge den er godt gjemt i turutstyret på sykkelen, og kun tas frem i skogsterreng, går jeg ut fra det er greit?
Ulovlig å bære kniv uten aktverdig grunn. Tipper at kniv i turutstyret går helt greit.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Samekniv på MC

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg har alltid med meg kniv på mc tur, da riktignok kun en 12cm lang jaktkniv. Men har ofte hatt med meg samekniven også. Har vært og er speider i 14 år nå og har hatt kniv i beltet på de fleste steder... Tilogmed kjøpesenter i Stavanger uten at noen har sagt noe på det. Så om man har den i bagasjen, samme hvilken lengde så er det lov mener jeg. Folk har jo rifler/hagler i bilen på tur til Sverige på jakt...

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Snikendeugle »

Hmm, jeg har alltid en Leatherman i sekken på jobb etc... Praktisk å ha et alt mulig verktøy i nærheten.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Samekniv på MC

Legg inn av jongsanim »

Bare ikke kjør rundt sånn her:

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av LordShaft »

Heter det faktisk samekniv? jeg trodde dette var bare noe den ble kalt på folkemunne :redface

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Orion »

Fant et utdrag fra Straffeloven nå. Tolker den slik at det er lov å bære kniv så fremt den skal brukes i forbindelse med arbeid, friluftsliv osv. Jeg hadde selv holdt avstand om jeg møtte en rusmisbruker i Oslo med kniv. Så skjønner til dels forbudet. :P

Vokste opp på fjellet hvor vi leika med kniv nesten daglig. Og ser ingenting i veien for at oppegående folk med sunne intensjoner bærer kniv for personlig bruk. Bærer forresten kniv daglig ute på jobb også, og den brukes ofte. Til kapping av styretau og andre ting.

Straffeloven
Forseelse mot den alminnelige Orden og Fred.
Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelse. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål. Tilføyd ved lov 11. juni 1993 nr. 79. Endret ved lov 28. juni 2002 nr. 53.

Haha, good one jongsanim! :D

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Samekniv på MC

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Heter det faktisk samekniv? jeg trodde dette var bare noe den ble kalt på folkemunne :redface
Om det er et offisielt navn, en patent, eller en beskyttet tittel eller noe annet vet ikke jeg, men jeg har aldri hørt noe annet navn på kniven.
Men en samekniv i rett størrelse er i alle fall et godt verktøy å ha med på tur :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23038
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:
LordShaft skrev:Heter det faktisk samekniv? jeg trodde dette var bare noe den ble kalt på folkemunne :redface
Om det er et offisielt navn, en patent, eller en beskyttet tittel eller noe annet vet ikke jeg, men jeg har aldri hørt noe annet navn på kniven.
Men en samekniv i rett størrelse er i alle fall et godt verktøy å ha med på tur :prf
Kjøpte meg en samekniv i militæret for 20 år siden og jeg har den enda. Noe mer anvendelig redskap får man ikke. Denne kan man hugge små trær med, åpne hermetikkbokser, røre i suppa og spikke med. Den er like skarp i dag som da den var ny :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av kjellv »

I min verden er kniven et verktøy, og ikke et våpen!
Men jeg skjønner jo godt at ikke alle ser det slik, og at det ikke lenger er bare i storbymiljø folk ikke tenker som jeg.

For en del år siden var jeg på vei hjem tidlig på ettermiddagen etter en vellykket jaktdag. Jeg stakk innom lokalbutikken for å handle litt før jeg kom helt hjem, nærmest som en impulsiv og ikke planlagt handling. Parkerte utenfor butikken, tok av meg feltjakka og la den over rifla som lå i baksetet slik at den var så skjult som mulig og gikk inn. Først i kassa gikk det opp for meg hvordan jeg ellers var kledd og så ut. Jeg hadde blodflekker på fingre og underarmer og på klærne, særlig nederst på buksa. I beltet hang en jaktkniv med blod på skaftet. Jeg følte meg i grunnen ikke særlig smart der jeg sto, særlig da et par småunger nærmest fikk hakeslepp og sto bare å stirret på meg. Jeg kjente heldigvis barnas mor og fikk forklart henne slik at flere rundt meg også hørte noen få setninger om dagens vellykkede hjortejakt. Hun gratulerte meg og var blid og hyggelig som vanlig. Jeg antar hun fikk forklart ungene ett og annet på tur hjem.

Men dette er mer enn 10 år siden. I dag er det vel fare for at terroralarmen hadde gått om jeg gjorde det samme... :-k

Men kniv er et viktig og allsidig verktøy. Den ligger alltid i bilen eller i turutstyret.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Samekniv på MC

Legg inn av poulet_cavalier »

MLeikarnes skrev:Jeg har alltid med meg kniv på mc tur, da riktignok kun en 12cm lang jaktkniv. Men har ofte hatt med meg samekniven også. Har vært og er speider i 14 år nå og har hatt kniv i beltet på de fleste steder... Tilogmed kjøpesenter i Stavanger uten at noen har sagt noe på det. Så om man har den i bagasjen, samme hvilken lengde så er det lov mener jeg. Folk har jo rifler/hagler i bilen på tur til Sverige på jakt...

Sent from my Sony Xperia Z2
Håper de som drar til Sverige har søkt og fått våpenpass og har våpenkortet med seg, ellers vanker det bot og kakebu..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Samekniv på MC

Legg inn av gorbys »

Samekniv, det er sånn fettsvær kniv alle hadde på MC treff før? Hugde trær, biff å brød like godt, har alltid kalla den samedreper her omkring... :-o

Edit: I disse tider da alle skal føle seg krenket burde vi kalle det samekniv? Ingen samer her som føler seg krenket?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av LordShaft »

Min farfar var same, så jeg føler det ikke blir politisk korrekt å kalle samekniv :lol

Note 4

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Samekniv på MC

Legg inn av MLeikarnes »

Heter nok samekniv ja!
Her er nettsiden til knivsmeden i Karasjok som har patentert kniven:
http://samekniv.no/norsk/
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Toven

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Toven »

Må man ikke være same for å få lov til å bære samekniv? :knegg

Svar