Dainese vedlikehold

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Dainese

Legg inn av pingvin »

Yamaha Vinterbro (3min sør for Tusenfryd) har bra utvalg og egentlig bra priser når en tar hensyn til frakt, toll og tollbehandling (og kronekurs for øyeblikket...).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dainese

Legg inn av RuneMC »

Kan anbefale Vinterbro også - veldig hjelpsom, tålmodig og kunnskapsrik betjening. De er ikke pågående, bare hjelpsomme. (Det er en nyanse der. Jeg liker generelt å se/prøve ting for meg selv når det gjelder klær, men betjeningen her passerer nåløyet med sin væremåte. )

For meg så er passformen på Dainese tekstiljakke helt topp i str 60 (det er vel no' sånt som XXL) - beskyttelsen på albuene og skuldrene sitter da som støpt.
Mens KLIM som de også har - der testet jeg en sånn "top of the line" 14 000 kr jakke og der tror jeg Str XL eller kanskje tilogmed L hadde holdt. (M.a.o. typisk romslig amerikansk i størrelsen).
I tillegg har de Alpinestars og Halvarssons/Lindstrands/Jofama, så da går det an å teste ut litt forskjellig.

P.S. Har endt opp med å kjøpe et par jakker der. Ikke noe upris på Dainese synes jeg og støtter gjerne en butikk som har kveldsåpent.
Sist redigert av RuneMC den 24 mar 2015, 23:42, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dainese

Legg inn av kjellv »

DrGreve skrev: Dainese er bra, men hvis du har planer om å kjøpe via nett, så anbefaler jeg deg å dra å prøve hos en forhandler først. Dainese spesielt og Italienske produsenter generelt har en størrelseangivelse som ikke helt stemmer med nordiske. De er små i størrelsene..
Slikt har vi som forhandlere veldig lite forståelse for! Jeg har selv opplevd det, en som helt åpent og med største selvfølge mente han kunne prøve hjelmer og klær i butikken hos oss for å vite hvilke størrelser han skulle bestille på nett.
Sorry mac... han var ute av butikken på mindre enn to minutter, og jeg har aldri sett ham siden :lol

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Dainese

Legg inn av Sopranoo »

kjellv skrev:
DrGreve skrev: Dainese er bra, men hvis du har planer om å kjøpe via nett, så anbefaler jeg deg å dra å prøve hos en forhandler først. Dainese spesielt og Italienske produsenter generelt har en størrelseangivelse som ikke helt stemmer med nordiske. De er små i størrelsene..
Slikt har vi som forhandlere veldig lite forståelse for! Jeg har selv opplevd det, en som helt åpent og med største selvfølge mente han kunne prøve hjelmer og klær i butikken hos oss for å vite hvilke størrelser han skulle bestille på nett.
Sorry mac... han var ute av butikken på mindre enn to minutter, og jeg har aldri sett ham siden :lol
Haha,
Blir vel Vinterbro da! Har bestillt sykkel derifra, som jeg utålmodigt venter på! Sef er det helt på trynet at man går in i butikken å prøver ting, så bestiller dem på nett for en billigere penge. Men det er et spørsmål om pris. da vinner oftest den som er billigst.....

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Dainese

Legg inn av LordShaft »

Ja spesielt når prisen er nesten halvparten av hva forhandlere i norge skal ha for en skinndress... Da blir det fort slik. Dessverre :redface

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Dainese

Legg inn av Tobben84 »

En annen ting som er veldig kjekt med å handle av lokal forhandler(i tillegg til at du er sikker på st det passer) er at det er veldig lett å reklamere på ting som ikke virker eller blir ødelagt. Hadde selv en vrien glidelås på min Alpinestars-jakke i vinter, og glidelåsen ble byttet kostnadsfritt og smertefritt og jeg fikk en tilsvarende lånejakke i mellomtiden. Jeg har både handlet på nett og hos fohandler, og det er åpenbart fordeler med netthandel mtp pris. Det er alikevel greit å tenke på at service og ekspertise koster og de som driver med dette skal også ha betalt og leie av lokaler skal betales. Jeg synes det er viktig at vi beholder lokale forhandlere slik at ikke alt blir nettbasert og sjelløst etterhvert, så jeg handler mer og mer i butikk. Nok om det og takk for meg :knegg

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Dainese

Legg inn av LordShaft »

Tobben84 skrev:Det er alikevel greit å tenke på at service og ekspertise koster og de som driver med dette skal også ha betalt og leie av lokaler skal betales. Jeg synes det er viktig at vi beholder lokale forhandlere slik at ikke alt blir nettbasert og sjelløst etterhvert, så jeg handler mer og mer i butikk. Nok om det og takk for meg :knegg
Helt enig med deg når det kommer til at vi må gjøre vårt for å bevare de lokale butikkene.... Men ikke ti ville hester får meg til å kjøpe en skinndress til 16.990,- kroner hos ******* kontra samme dress for 7.000,- direkte fra tyskland.
Det er ingen som skal komme å fortelle meg at en lokal butikk overlever på det de tjener på kjøreutstyret.
Å noen med litt mere innsikt må gjerne fortelle meg hvordan i helvete det er mulig å ta så mye mer for en skinndress her i landet enn det koster å bestille en inn selv. :-k

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Dainese

Legg inn av Tobben84 »

@lordshaft

Hvis man opplever SÅ stor forskjell, så er det klart at noe skurrer! Vil vel tro at normal differanse vil være rundt 30%? I alle fall på de fleste tingene jeg har kjøpt, og det synes jeg er ok.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Dainese

Legg inn av JK95 »

Opplevde det samme hos ******. Skulle ha bremseskiver til Hysesangen, fikk beskjed om at det ble 5000 foran og 2500 bak, ca 50% av det sykkelen var verdt. Fant en nettbutikk som solgte orginaldeler direkte fra Korea, ble 1000kr ferdig sendt på døra, forklar meg hvordan den prisforskjellen er mulig :[-(

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dainese

Legg inn av kjellv »

Tobben84 skrev:En annen ting som er veldig kjekt med å handle av lokal forhandler(i tillegg til at du er sikker på st det passer) er at det er veldig lett å reklamere på ting som ikke virker eller blir ødelagt. Hadde selv en vrien glidelås på min Alpinestars-jakke i vinter, og glidelåsen ble byttet kostnadsfritt og smertefritt og jeg fikk en tilsvarende lånejakke i mellomtiden. Jeg har både handlet på nett og hos fohandler, og det er åpenbart fordeler med netthandel mtp pris. Det er alikevel greit å tenke på at service og ekspertise koster og de som driver med dette skal også ha betalt og leie av lokaler skal betales. Jeg synes det er viktig at vi beholder lokale forhandlere slik at ikke alt blir nettbasert og sjelløst etterhvert, så jeg handler mer og mer i butikk. Nok om det og takk for meg :knegg
Her er du faktisk inne på noe.
Det er mange typer kunder innom hos en forhandler. De vi setter størst pris på er de som er i nærheten av trofaste totalkunder. De strekker vi oss langt for å beholde. De får gjerne rabatter på det meste, og opplever nok ofte en servicegrad de blir svært godt fornøyd med. De blir også ofte gode ambassadører for oss, og anbefaler oss gjerne til andre. De vet at de kan ringe oss en søndagskveld midt i ferien, og at sjansen for at vi rykker ut og hjelper ham er ganske stor.
Kunder som kun kjøper et oljefilter og tre liter olje i året, og i tillegg prøver å prute på dette vil nok møte litt motstand. De har nok ikke de samme tankene om oss. Disse er aldri trofaste kunder noe sted, går bare dit det er billigst uansett. Jeg avbryter ikke søndagsmiddagen for å hjelpe ham med ett eller annet for å si det sånn.
Forskjellsbehandling? Tja, kan godt kalle det det. Noen kunder fortjener bedre kundeservice enn andre, slik er det bare.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Dainese

Legg inn av Tobben84 »

@kjellv

Jeg er nok helt klart i den kategorien som har fått ekstra god service, og det skyldes selvsagt at jeg har kjøpt en del hos xxxxxxxx etterhvert. Jeg har fått lånesykkel på alle servicer og låneklær som sagt ved innlevering av de, samt har fått rabatter på kjøp av sykkel og gode dealer på innbytte. Jeg er jo ikke naiv, og forstår at denne servicen byttes i penger, men det er verdt det for å ha sykkel og utstyr som virker de gangene det må virke....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dainese

Legg inn av kjellv »

LordShaft skrev: Å noen med litt mere innsikt må gjerne fortelle meg hvordan i helvete det er mulig å ta så mye mer for en skinndress her i landet enn det koster å bestille en inn selv. :-k
Det er nok ikke så lett med få ord å forklare deg dette. Men jeg kan prøve.
Jeg antar at du har trålet nettet en god stund for å finne denne dressen så billig som mulig. Jeg hadde nok ikke funnet den billigere jeg heller, men kanskje fått noe ekstra hvis jeg kjøpte et større antall. Det er i hvert fall helt sikkert at vi kunne ikke importert denne dressen for 7000 kroner og selge den til deg for 7000 kroner. Det hadde vært helt uinteressant for oss. Derfor ville nok du ha kjøpt den i Tyskland selv, uansett hva jeg ville ha for den.
Vi måtte nok ha forholdt oss til en Norsk importør, en kjede vi handler også andre varer fra. Dermed hadde dressen passert minst to ekstra ledd før du kunne kjøpe den i butikken hos oss. Vi hadde også kanskje kjøpt den inn i 4 forskjellige størrelser og tre fargealternativ. Vi måtte også ta høyde for at vi ikke fikk solgt mer enn 2/3 av kolleksjonen den første sesongen, og derfor ikke komme i fortjeneste på disse dressene i år. Den siste 1/3 måtte vi kanskje selge til sterkt reduserte priser neste år for å unngå tap.
Det er ikke lett for en forhandler å overleve på butikkvarer nei, det har du helt rett i.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dainese

Legg inn av kjellv »

JK95 skrev:Opplevde det samme hos ******. Skulle ha bremseskiver til Hysesangen, fikk beskjed om at det ble 5000 foran og 2500 bak, ca 50% av det sykkelen var verdt. Fant en nettbutikk som solgte orginaldeler direkte fra Korea, ble 1000kr ferdig sendt på døra, forklar meg hvordan den prisforskjellen er mulig :[-(
Hvorfor er det overraskende at en nettbutikk kan selge deler langt billigere enn importør?

Nettbutikker selger bare de delene det går mye av, men dette er de til gjengjeld ganske gode på. En importør må ha hele vareutvalget tilgjengelig på ganske kort varsel. De har gjerne på eget lager også deler som har veldig lav rotasjon, og dette er dyrt. De har gjerne en omfattende og kostbar logistikk som sikrer forhandlere og kunder deler på 24 eller 48 timer.
Fortjenesten på dette store delelageret skal bære seg selv, og deleprisene på deler med lav rotasjon skal ikke bli svimlende høy. Derfor må faktisk en del av kostnadene med lagervarene som selges sjelden hentes inn på deler som selges ofte. Da kan slikt skje.

En ting til. En merkeforhandler er forpliktet til å kjøpe originaldelene til sine merker gjennom sin importør. Han står ikke fritt til å skaffe inn der det er billigst.

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Dainese

Legg inn av Sopranoo »

Noe av essensen av problemet er vel også i at selve produsenten, som Dainese, alpinestar etc tjener nøyaktigt like mye peng på varene uansett hvem som selger, å hvor mye avanse dem ulike tar. Her burde det blitt gjort sånn at lokale forhandlere, som faktsikt tilbyr å vise frem produktene får en rabatt, så at dem faktiskt har en sjangse å konkurrere mot netthandlerne ;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dainese

Legg inn av kjellv »

Sopranoo skrev:Noe av essensen av problemet er vel også i at selve produsenten, som Dainese, alpinestar etc tjener nøyaktigt like mye peng på varene uansett hvem som selger, å hvor mye avanse dem ulike tar. Her burde det blitt gjort sånn at lokale forhandlere, som faktsikt tilbyr å vise frem produktene får en rabatt, så at dem faktiskt har en sjangse å konkurrere mot netthandlerne ;)
Best rabatt får den som kjøper mest. Slik fungerer markedet.

Svar