Spørsmål om varmeholker og montering

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ZZR-Erling

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av ZZR-Erling »

Haha :-) peisestue next ;-)

Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Jaran »

Takk for alle svar :thumleft

Blir vell egentlig bare å velge noe her da, med tanke på at alle anbefaler hvert sitt :P :p

ZZR-Erling

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av ZZR-Erling »

Et tegn på at det meste funker bedre enn å ikke ha varme i holkene :thumleft

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av gorbys »

Eg kan legge til, siden eg ikkje gjorde det i første posten min, at eg har hatt Oxford på forrige sykkelen min og dei var meget bra. Har Oxford no og og dei fungere topp. Har den intelligente typen som ein berre kobler rett på batteri så. Har stått i hele vinter uten å tappe batteri for noe strøm!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Bjerknez »

Akkurat selve teknologien vedrørende varmeholker er vel ganske simpel så det bør vel fungere uansett merke vil jeg tro. Forskjellen ligger kanskje i antall funksjoner og hvor integrert det skal være på sykkelen. Noen har en av/på bryter, mens andre har trinnløs regulering etc. Mine varmeholker er montert hos forhandler og er originale. En flott liten intigrert knapp på styret med to trinn. Første trykk så lyser den rødt og avgir full effekt, og ved andre trykk lyser den orange og avgir "normal" effekt. Jeg har overhodet ikke behov for flere justeringer enn dette.

Jeg pleier å slå den på full effekt når det er ekstremt kaldt, men det blir såpass varmt at det nesten blir ubehagelig. Deilg når man faktisk fryser. Men stort sett holder det med å ha den på "normal". Varmeholker er kommet for å bli, det er helt sikkert :thumleft
Dog hadde jeg kunnet tenkt meg varme i salen... :-)å

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av mortenolb »

Hemoroidegrillen kan forbli i bilen, Bjerknez :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Hemoroidegrillen kan forbli i bilen, Bjerknez :lol
Når man ikke begynner å kjøre før snitt temperaturen er 20 grader så forstår jeg godt at du ikke ønsker noe slikt :lol

ZZR-Erling

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av ZZR-Erling »

Bilde

:mk

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:Bilde

:mk
Synes vel at de kunne valgt et litt annet symbol; sykkelen er komfortabel men dog :-)
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
ZZR-Erling skrev:Bilde

:mk
Synes vel at de kunne valgt et litt annet symbol; sykkelen er komfortabel men dog :-)
Ja, kinda bilish :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av KåreDump »

tagesk skrev: Synes vel at de kunne valgt et litt annet symbol; sykkelen er komfortabel men dog :-)
save.jpg
Merkelig hvordan slike ting setter seg, lagringsikonet i blant annet MS Word 2013 er enda et diskettsymbol. :D


Tilbake til tema:
Jeg er vel en av de få(?) som faktisk ikke liker setevarme i bil, og kunne aldri tenkt meg det på sykkel heller.
Men varmeholker? Ja, takk!!
Blir nok å montere det på mopeden min.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Jaran »

Bjerknez skrev:Akkurat selve teknologien vedrørende varmeholker er vel ganske simpel så det bør vel fungere uansett merke vil jeg tro. Forskjellen ligger kanskje i antall funksjoner og hvor integrert det skal være på sykkelen. Noen har en av/på bryter, mens andre har trinnløs regulering etc. Mine varmeholker er montert hos forhandler og er originale. En flott liten intigrert knapp på styret med to trinn. Første trykk så lyser den rødt og avgir full effekt, og ved andre trykk lyser den orange og avgir "normal" effekt. Jeg har overhodet ikke behov for flere justeringer enn dette.

Jeg pleier å slå den på full effekt når det er ekstremt kaldt, men det blir såpass varmt at det nesten blir ubehagelig. Deilg når man faktisk fryser. Men stort sett holder det med å ha den på "normal". Varmeholker er kommet for å bli, det er helt sikkert :thumleft
Dog hadde jeg kunnet tenkt meg varme i salen... :-)å
Hvilket merke er det på det du bruker?

Har de fleste her dette koblet direkte på batteriet, eller via koblingsklemmer? Tenker det blir mye kabler på batteriet med varmeholker, 12V uttak, og trolig mer som kommer etterhvert :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Bjerknez »

Det er orginalt fra Triumph det jeg bruker. Stort sett blir det penest med orginalt tror jeg. Hadde Oxford på Cruiseren jeg hadde og det funket det, men det var bare en blank plastdings som var stripset til styret. Ikke spesielt elegant.

Varmeholker trekker relativt mye strøm så denne vil jeg annta er koblet rett på batteriet ja, med sikring i mellom. Men jeg er på langt nær noen elektriker så kan ikke akkurat gå i dybden eller komme med noe koblingsskjema. Vil annta du finner en del informasjon om dette på nett. Prov også youtube. :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av kjellv »

hammern skrev: En fyr fra et selskap som spesialiserer seg i tekniske klær mente at varmeholker bare var tull fordi det "tuller med kroppens egen varmeregulering". Er dette bare rå markedsføring eller ligger det noe sannhet i påstanden?
Skal ikke forundre meg om denne fyren selger veldig tekniske hansker også :-k
Noe rett har han. Vi bruker blant annet hendene til varmeregulering, enten vi er klar over det eller ikke. Hendene, ansiktet/hodet og føttene. Mange blodårer rett under huden som lett kan både tilføre og avgi varme ettersom hva som trengs. Men da er jo varmeholker suverent :) Fryser du er det bare å sette på varme så vil hele kroppen bli varm, og er du for varm er det vare å slå av varme så fungerer det andre veien.
Den største fordelen med varmeholkene synes jeg er for å unngå at fingrene blir stive når de blir kalde. Dette er en superløsning for meg som har såkalte "motorsagfingre". Mange år som skogsarbeider har satt sine spor.

Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Jaran »

Bjerknez skrev:Det er orginalt fra Triumph det jeg bruker. Stort sett blir det penest med orginalt tror jeg. Hadde Oxford på Cruiseren jeg hadde og det funket det, men det var bare en blank plastdings som var stripset til styret. Ikke spesielt elegant.

Varmeholker trekker relativt mye strøm så denne vil jeg annta er koblet rett på batteriet ja, med sikring i mellom. Men jeg er på langt nær noen elektriker så kan ikke akkurat gå i dybden eller komme med noe koblingsskjema. Vil annta du finner en del informasjon om dette på nett. Prov også youtube. :thumleft
Er elektriker selv, så jeg vet hvordan jeg gjør det :-) Var mer interresert i å få alt samla i en "sikkringsboks" for å få mer system på det, og ikke pøse på med kabler direkte kobla på batteriet :thumleft

Svar