MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Jørgen L »

God kveld!

Har fulgt med litt på markedet av R-sykler rundt 40-60.000kr siste tiden, da jeg er på utkikk etter ny mc.
Tidligere har jeg har 03 R6 og 02 R1. Sistnevnte solgt i fjor på denne tiden.

Hva er grunnen til at prisene på disse to objektene, samt andre i samme prisklasse og utførelse har steget??

Nå finner man lite R6 under 50.000kr, og lite R1 under 60.000kr.
Ofte er det de første årsklassene som er "billigst", naturligvis, men enda koster de mere enn hva jeg solgte for.

Jeg fikk 53.000,- for R1, og den var andre generasjon. I dag må man bla opp 70-80 for tilsvarende på FINN.

Noen flere som har samme oppfatning??

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Barbarozza »

Tror ikke du skal bruke finn som en ralitetsorientering av bruktpris på sykkel...

Svært få har priset inn avgiftsnedgangen og lever fortsatt i vilfarelsen om hva de kan få for brukte sykler

Hva de er verdt kan du heller gå på toll.no og finne en i Tyskland og se hva prisen blir, da finner du "den riktige" prisen.

Pr idag er det fantasipriser på brukt, men det er bare å vente fordi det har vært et stort nysalg,og ergo mye brukt som kommer for salg snart, og prisene må nok få dette litt og satt seg litt :D
Memento mori

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Jørgen L »

Tja, til en hvis grad så bruker jeg FINN som det. Om det legges ut en aktuell sykkel, som i mine øyne er priset 10-15k for høyt, så orker jeg aldri ta kontakt med selger.
1. Fordi jeg synes det er ufordragelig å by så langt under prisforlangende
2. Fordi det kan minne om at selger vil ha igjen minst like mye som han ga selv

Jeg har en god del lagrede FINN-annonser fra bla 2013, og sammenlignet med i dag, så er prisene det sammen, kanskje lavere for to år siden, da tatt i betrakning samme type sykkel og samme årsmodell.


Det frister mere og mere å ikke kjøpe i Norge. Jeg har funnet en 2006 R1 med 28.000km på telleren, som etter mine beregninger kommer på rundt 60.000kr ferdig regga i Norge. Ser man etter tilsvarende på FINN, (ja jeg bruker fortsatt FINN ( :knegg ) må man ut med 100k eller mere. Enda nå er jo krona svak også!!

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Barbarozza »

You got my point :knegg

Jeg har alltid importert :) ikke noe hokus pokus...

Mye blir ikke solgt for disse prisene, og ja mange gir blaffen i å ringe også...

I år er det spesiellt viktig å huske at det er kjøpers marked...finner du ikke noe som du liker så importer :vs
Memento mori

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Jørgen L »

Ja som sagt, det frister.

Greia er vel her, som til så mange andre, at det er "litt med det". Hadde en kjapp prat med en kar på tolla i dag, som mente jeg kun trengte kjøpskontrakt/faktura, og orginalt vognkort.

Men så leser man at man må ha noe som heter COC, samt et annet dokument jeg ikke husker navnet på, så står det noen plasser at om noe er uorginalt på sykkelen så blir det krøll i Norge vedrørende visning hos BT for skilt etc.

Dog skal det sies at den jeg har sett på er "for export", og fra firma / MC-butikk, så vil tro de har det som trengs siden de averterer sykkelen for export.

Uansett er det litt tidlig å reise sør-østover og kjøre hjem så tidlig på året. 185mil hjem, så vil være garantert å ikke hverken fryse ihjel eller møte på snø.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Tommas »

Tja, det han sa... Var litt treig der :-)

-------------------------


Coc er så vidt jeg skjønner kun for nye sykler? Er den allerede registert i EU land, så holder det med vognkort (så lenge vognkortet inneholder nødvendige opplysninger), og at sykkelen er orginal.
Tysk vognkort inneholder så vidt jeg skjønner alt som skal til - og man trenger kun del 1 og 2 av dette. Ellers trengs salgskontrakt.

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Jørgen L »

Aha.. Ja det er fra EU/EØS-land. Men vet ikke om det kan være import eller noe fra annet land siden den er til salgs for export.
Står at man må betale 1000€ til om man skal skilte på den i salgslandet, så da vil jeg kanskje tro at vognkort ikke er så aktuelt?? Eller??

Står slip-on på fra Akropovic, men ellers så ser den orginal ut utvendig i alle fall.:)

Har sendt mail til selger, så får vente å se hva de evt svarer på det :mk

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Jørgen L »

Og for ordens skyld: Det er ikke fra Tyskland :)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Barbarozza »

Lett huskeliste er :

Evt ta med penger hjemmefra, tolldeklarer dette på grensa ut, ved svinesund på svensk side og få med deg deklareringspapirene siden de kan bli etterspurt på vei hjem igjen

Ved kjøp, få med begge vognkortene, er det bare et tilgjengelig har banken det andre, altså pant i sykkel.

Husk at dette ikke skal være kopier men originale. Din jobb : Sjekke RAMMENUMMER og motornummer stemmer overens med papirene

At eier har ID kort på seg selv og at det stemmer med fahrzeugbrief\schein til sykkel.

Hvis noe av dette mangler så glem kjøpet , viktig å få med original eksos


Last ned en tysk og en engelsk kjøpekontrakt fra ADAC sine hjemmesider

Betal enten kontant eller overføring, husk CASH IS KING

HUSK Å RINGE forsikringselskapet dit og forsikre på rammenummer rett etter kjøp

Kjør til Norge ( henger eller varebil)

Brukt sykkel med MVA fradrag, husk utførselspapirer fra et spedisjonsfirma , og stikk innom tysk toll ut av Tyskland for stempel.

Grensen, kjør på rødt, innfortoll og tollvesenet ordner alt for deg , alltid hyggelige på natta og sein kveld, da har de god tid. Betal MVA ...husk at du må betale MVA av 3000 i frakt som er nå et SJABLON tillegg uansett hva det har kosta deg.

Det utgjør ikke store summen , 750 kr

Kjør hjem :-)

Ring biltilsynet og hør etter hvor du kan vise den, oftest håpløs lang kø og lite drop in, men ofte avbestillinger et eller annet sted du kan kjøre til på prøveskilter. Vis sykkelen, den blir sjekket for eksos, så ja...originalt må være med ved kjøp og visning. Du har selvsagt kontroll på rammenummer, det sjekkes. Så ordner de papirer...en dag etter er den i AUTOSYS systemet, stikk på tollen og betal avgifter, reis til nærmeste biltilsyn og ta ut skilter og vognkort

Ferdig
Sist redigert av Barbarozza den 30 mar 2015, 20:54, redigert 2 ganger totalt.
Memento mori

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Monstr »

Det er jo STOR forskjell på hva en sykkel ligger ute for, og hva den faktisk går for! :-)

Min lå ute for 42 000,-, men jeg prutet den jo ned 10 000,- før jeg tok den med hjem. Da står det jo på Finn at den er solgt, og folk tror den har gått for 42 ;-) De fleste syklene går for langt mindre enn de står til på Finn. Det gjelder vel på det meste bortsett fra enkelte eiendommer :P :p

Dog har jeg enda tilgode å selge en bil uten fortjeneste :P :p

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Jørgen L »

Barbarozza:

Takk takk:)
Som skrevet i forrige innlegg, så er det ikke snakk om å hente fra Tyskland sånn pr i dag. Sykkelen er heller ikke registrert, siden den er til salgs "for eksport". Om dette blir aktuelt må jeg ta fly til landet for så å kjøre hjem igjen.

Ramme-nummer har jeg allerede fått. Har sendt mail ang bl.a eksos, for å høre om orginalt er tilgjengelig.



Daniel V: Jada, er jo helt klar over det. Men som skrevet over, så orker jeg ikke drive å mase på folk som har lagt ut et objekt til høy pris, da de mest sannsynlig har lagt den ut alt for høyt med forsett. Dog har det ikke vært noen i umiddelbar nærhet enda, da jeg liker å så / prøve et objekt først før jeg begynner å prøve å få tusenlappene ned i pris :) At du pruta ned din 10k vitner jo bare om at vedkommende la den ut alt for høyt?

Ser også en gjenganger der for priser høyt, får ikke solgt, priser ned og ned, og til slutt selges for under det tilsvarende har blitt lagt ut for / solgt for.

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Jørgen L »

Og etter runde nr 500 på FINN i dag, så er MANGE av de jeg har fulgt siste dagene / ukene, som har vært potensielle, men der jeg har vært uenig i pris, faktisk solgt. Hadde nesten vært morsomt å sendt de mail og hørt hva de fikk for sykkelen, siden ingen av de har gått ned i pris siden publisering.


Blir vel aldri sykkel på meg :sorry

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av thewiz »

Jeg er helt enig med deg Jørgen, det er utrolig mye rar prising ute å går fortiden.

Det som er rart er at det virker som folk kjøper til prisene som blir lagt ut. Sikkert mange som pruter endel, men at de fleste syklene går for mye mindre enn 5000 under prisant er usannsynlig for meg.

Skulle gjerne importert selv, men banken var ikke så hypp. Så da må jeg bare lete etter "kuppet" her i Norge. Det glimter jo til med "gode" priser på enkelte sykler.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Tommas »

Det er kanskje feil tidspunkt å finne "kupp-priser" på Finn.no nå?

Mange SKAL ha sykkel til sesongen, og bryr seg muligens ikke om de betaler noe mer så lenge de kan kjøre asap.
Så er det nok også mange som krysser fingre for at avgiftsreduksjonen ikke skal ha truffet akkurat deres sykkel, så de holder prisen så høyt de kan.

Tror rett og slett det er litt flere kjøpere enn selgere akkurat nå. Gi det litt tid, og se hva som skjer når neste bølge nysykkler blir levert - samtidig som Tyskland tømmes for gode objekter av kjøpekåte nordmenn :-)

Det skal nok være en solid forskjell på brukt i Tyskland, og brukt i Norge, men ikke 30-50k forskjell på sykkel i 80-150k klassen.

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Jørgen L »

Gode poeng karer:)

Her er jo et heftig eksempel: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;


Omtrent tilsvarende som den jeg solgte for et år siden, til 53.000kr... Her forlanger selger 80.000kr,-. Brutalt spør du meg..

Svar