Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av Ashland »

Hei

Jeg vill annse meg selv som en rellativt fersk mc fører, fikk lappen i Juli i fjor. Nå går jeg å lurer litt på å melde meg på Senior MC sitt Førerutviklings kurs på ACR i slutten av Juni, siden jeg har ferie når det går av stabelen :-k
Vil tro det kan være veldig matnyttig å ta med seg og (forhåpentligvis) forbedre sine egenskaper som mc fører

Har noen av dere deltatt på dette eller lignende kurs?
Hva er evt deres erfaringer?

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av sankyo »

Deltok på Vålerbanen i fjor. Det var veldig lærerikt. Og organiseringen var knall bra.
Men sjekk først om forsikringen din godkjenner kurset.
Finnes ellers mer om det her inne. Søk etter "Vålerbanen"
Sitter med mobilen i hånda, så kan ikke sette inn linken her.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av JRO »

Ashland skrev:Hei

Jeg vill annse meg selv som en rellativt fersk mc fører, fikk lappen i Juli i fjor. Nå går jeg å lurer litt på å melde meg på Senior MC sitt Førerutviklings kurs på ACR i slutten av Juni, siden jeg har ferie når det går av stabelen :-k
Vil tro det kan være veldig matnyttig å ta med seg og (forhåpentligvis) forbedre sine egenskaper som mc fører

Har noen av dere deltatt på dette eller lignende kurs?
Hva er evt deres erfaringer?
Hei Ashland, var på førerutviklingskurs i mai 2014. Skrev et lite referat om det i bloggen min, er også noen videoer der. Får dessverre ikke vært med i år da det arrangeres 4.mai, og da sitter jeg på flyet til New York. Vi har en MC klubb på jobben som arrangerer førerutviklingskurs for de som har sykler i bedriften. Link til bloggen min her, http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... &start=240
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av ATWindsor »

Har håpt å komme meg opp dit selv i år, om jeg bare får med meg en kamerat, kjedelig å dra aleine.

Min erfaring fra tidligere (3 år siden?) er at det er moro, instruksjonene er ikke sånn kjempelærerikt om du vet litt om det teoretiske fra før, og det er ikke så veldig mye individuell oppfølging (kan være endret), men det er svært lærerikt, en ting er hva du vet er mulig, en annen ting er å overbevise kroppen din om at du ikke dør av å legge deg litt mer over. Er du av samme type som meg må du legge egoet igjen hjemme, mange flinke folk som hadde kjørt på bane før, ble totalt gruset på fart av de fleste, sålenge du ikke synes det er problematisk er det fint. Jeg er nok ikke aller best form, men ble ihvertfall dritsliten av å kjøre i tre dager, skikkelig segen i låra, selv om man i praksis har mange pauser. Mange hyggelige og hjelpsomme baneentusiater som hjalp meg og svarte på spørsmål fra en nybegynner.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av Fjeldern »

Hva er priser på sånne kurs, og hva innebærer dem sånn egentlig? Teori - utføre teori i praksis - teori - praksis -fri kjøring?

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av sankyo »

Sjekk senior mc sine hjemmesider. Da får du mye informasjon.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av Ashland »

sankyo skrev:Deltok på Vålerbanen i fjor. Det var veldig lærerikt. Og organiseringen var knall bra.
Men sjekk først om forsikringen din godkjenner kurset.
Finnes ellers mer om det her inne. Søk etter "Vålerbanen"
Sitter med mobilen i hånda, så kan ikke sette inn linken her.
Så vidt jeg har forstått dekker iallefall dekker Gjensidige så lenge det er snakk om førerutvikling og ikke road race. Men kan være greit å få det skriftelig, i tilfelle :-k

@JRO - Flotte videoer og bra referat du hadde på bloggen din :thumleft Skal inrømme det ser utrolig gøy ut!

@ATWindsor - Regner ikke med enn får personlig oppfølging hele tiden og egoet, det tror jeg nok legger godt igjen her. Regner nok med de fleste har mye bedre erfaring enn hva jeg kan glimtre med :lol

Kurset på Gardemoen og Rudskogen, som går over to kvelder, regner jeg med er fullgodt. Men skal enn gjøre noe kan enn like gjerne gjøre det skikkelig, koster litt mer med ett tre dagers kurs, pluss transport og overnattning. Tror enn nok får mer ut av tre dager enn to kvelder :-k

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av JRO »

Fjeldern skrev:Hva er priser på sånne kurs, og hva innebærer dem sånn egentlig? Teori - utføre teori i praksis - teori - praksis -fri kjøring?
Hvis du gidder så har jeg skrevet et innlegg hvor jeg forteller om dagen jeg hadde i fjor. http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... &start=240 Jeg var med på et førerutviklingskurs sponset av bedriften jeg jobber i så betalte 750 kr.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av Ashland »

Fjeldern skrev:Hva er priser på sånne kurs, og hva innebærer dem sånn egentlig? Teori - utføre teori i praksis - teori - praksis -fri kjøring?
http://www.seniormc.no/index.php?option ... Itemid=261" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser det varierer litt i pris, men tre dagers kurset på ACR koster 2.500kr

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av Cutless »

Ashland skrev: Så vidt jeg har forstått dekker iallefall dekker Gjensidige så lenge det er snakk om førerutvikling og ikke road race. Men kan være greit å få det skriftelig, i tilfelle :-k
Jeg prata med Gjensidge om dette tidligere i år når jeg forsikra Hyper'n. De dekka ikke førerutvikling eller lignende som foregikk på bane dessverre. Men siden Gjensidige var 1/3 av prisen på forsikring sammenlignet med de andre så ble det de likevel. Jeg har også lyst til å være med på et slikt kurs, så vurderer å dobbeltforsikre sykkelen en uke med et forsikringsselskap som faktisk dekker det.

Spørsmålet er om forsikringsselskapene godtar at jeg kun har forsikring hos de i en uke, for så å si opp igjen :-k

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av Ashland »

Cutless skrev:
Ashland skrev: Så vidt jeg har forstått dekker iallefall dekker Gjensidige så lenge det er snakk om førerutvikling og ikke road race. Men kan være greit å få det skriftelig, i tilfelle :-k
Jeg prata med Gjensidge om dette tidligere i år når jeg forsikra Hyper'n. De dekka ikke førerutvikling eller lignende som foregikk på bane dessverre. Men siden Gjensidige var 1/3 av prisen på forsikring sammenlignet med de andre så ble det de likevel. Jeg har også lyst til å være med på et slikt kurs, så vurderer å dobbeltforsikre sykkelen en uke med et forsikringsselskap som faktisk dekker det.

Spørsmålet er om forsikringsselskapene godtar at jeg kun har forsikring hos de i en uke, for så å si opp igjen :-k
Pokker, sjekket forsikringspapirene og det stemmer, Gjensidige dekker ikke kjøring på lukket område herunder baner.

Tror nok det ikke er populært å ha forsikring bare en uke når enn skal på Førerutvikling. Burde ha vært i selskapenes sin interesse også skulle enn tro...
Kan ikke få annet enn ett nei, så verdt å ta en ringerunde kansje :-k

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av sankyo »

Ring kundebehandleren deres. I fjor fikk jeg klarsignalet fra Gjensidige. Lurte på om jeg skulle delta igjen og fikk da beskjed om at de samme kursene var godkjent. Generelt banekjøring vil de ikke dekke, men jeg fikk inntrykk at enkelte kurs var godkjent.
Kan ikke love noe, men jeg ville dobbeltsjekket.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av sankyo »

PS : Var visst første gang i fjor at enkelte kurs ble godkjent.
Live long and prosper :janikk

Moffa
Innlegg: 169
Registrert: 05 okt 2013, 14:18
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av Moffa »

NMCU har en brukbar oversikt over kurs, og hvilke kurs som Evy er godkjent av forsikringsselskapene (logo ved det aktuelle kurset) Dette har de sikkert ikke tatt ut av løse luften... ;)

Edit: http://nmcu.org/files/Terminliste%2015%20web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
_______________________________________________________________
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!!

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Førerutviklings kurs 2015 på ACR

Legg inn av Ashland »

Da har jeg fått snakket med de største selskapene ang forsikring og hva de dekker av kjøring på "lukket område"

Gjensidige satt meg over fra den ene avdelingen til den andre, inntil jeg ble mektig irritert forklarte dem hva jeg mente om sånn behandling :evil Da fikk jeg til slutt svar att de dekker ikke kjøring på lukket område / bane. Det eneste de dekker var nødvendig kjøring gjennom en trafikk skole som må gjøres i forbindelse med å ta lappen

I Trygg Vesta fikk jeg svar "att så liberale er ikke vi" :eh

IF både dekker og ville oppmuntre til å ta Førerutviklings kurs. Dog er de temmelig dyre, men det var ingen problem å flytte forsikringen dit når enn skal ha kurset og så flytte den til ett annet selskap etterpå. Enn må bare ha i tankene det tar en måned å flytte over forsikringer på kjøretøy til ett annet selskap i Norge.

For å forsikre en mc i Storebrand må enn også forsikre en bruksbil. Der tillater de kjøring på bane, forruten "skade som oppstår ved deltagelse i eller trening til hastighetsløp eller fartsprøver"
Både jeg og de tolket det som Førerutviklings kurs var ok :-)
Det som overrasket mest var Storebrand faktisk er billigere enn Gjensidige :D Sparer faktisk 1000kr på å flytte bil og mc dit. Litt av årsaken var arbeidsgiveren min har pensjons sparing gjennom dem, da fikk jeg 20% rabatt på hele hærligheten

NAF Forsikring har inngått sammarbeid med Gjensidige og har i stort sett samme vilkår som Gjensidige

Venter forsatt på svar fra WaterCircles

Svar