Adventure sykler blir de kjedlige?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Svolp »

Jeg ble kjørt fra en slik en i Alpene :redface

Jeg syntes vedkommende kjørte med livet som innsats men sykkelen holdt seg på veien :prop:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Zadnez »

Jeg gikk fra gs1200 til s1000r og kan garantere at jeg aldri går tilbake. Det er lysår mellom adv og r sykler i lekenhet og kjøreglede (100pst min subjektive mening), Alt kommer an på hva du skal bruke den til.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av LordShaft »

Zadnez skrev:Jeg gikk fra gs1200 til s1000r og kan garantere at jeg aldri går tilbake. Det er lysår mellom adv og r sykler i lekenhet og kjøreglede (100pst min subjektive mening), Alt kommer an på hva du skal bruke den til.
Jeg kjenner jeg blir mer og mer glad i deg :redface :redface Selv om du ikke har greie på katalysator osv :lol :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: Jeg liker rett og slett ikke svampete dempere når jeg kjører aktivt. Jeg sier ikke at det bør utgjøre noen trussel, men jeg vil ha litt feedback fra underlaget.
De demperne du beskriver som "svampete" er nok kanskje ADV-sykkelens store fortrinn på veier der slike sykler er best.
De leverer veikontakt også på de dårligste veiene, sprukken hullete asfalt, grusveier med "vaskebrett" telehiv osv.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av LordShaft »

Gjerne derfor du ser slike sykler klarer å holde så sinnsykt bra driv gjennom svinger og kurver hvor vi på R sliter med å holde grepet. Hekken hopper og spretter all over the place. Så alt til sitt bruk. En ADV sykkel er nok langt bedre egnet til å kjøre på norske fjellveier med enn en R sykkel. Ta over hardangervidden. Helvete så det hopper på min sykkel. hehe :lol

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av RuneMC »

Blir ikke mer kjedelig enn veien man kjører på... :-)

Hadde en gateorientert MC først og den la seg lett og lavt ned i svingene så man virkelig kunne "støvsuge" asfalten. Mer "drama" på en måte...

V-Strom'en virket topptung til å begynne med og tenkte aldri jeg ville være i nærheten av like langt ned. Og det stemte forsåvidt i begynnelsen. Mindre "drama" igjennom samme svingene og en kan nærmest sitte og ta en kopp kaffe(!) tenkte jeg i starten... Men etterhvert har jeg funnet ut at den kan lenes forbausende mye og det å kjenne fotpinnen ta nedi med V-Strom'en eller kjenne demperne nesten "bånne" i raskt driv igjennom svinger med skikkelig humpete asfalt er minst like gøy :-) Samtidig har jeg et mye mer praktisk kjøretøy til daglig pendling og langtur. Dvs et lite forbehold ift "lanesplitting" da er ikke bredt styre noen fordel :roll
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av LoneRider »

En KTM 1290 adventure blir nok aldri kjedelig å kjøre, men du bør finne ut om sittestillingen passer for deg. Selv får jeg vondt i korsryggen av å sitte oppreist på mc.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Tommas »

Jeg synes det ble litt kjedelig å være så "snusfornuftig" jeg. Liker sykler som på et eller annet vis er litt uoppdragne, og det kan man ikke kalle feks 2004 R1200GS...
Fra A til B er det nok omtrent like raskt (med normal kjøring og pilot), og veldig behagelig. Dumper og dårlig vei spises lekende lett til frokost, lunsj og middag. Og man kan pakke med seg nok for en tur jorda rundt, eller som Bamsefar tømme en reol eller to på Systembolaget.

Men fortsatt er det mer gøy å hive seg på noe som på et eller annet vis gir litt ståpels på armene, inngir respekt og kanskje et snev av "frykt" på toppen. Og om man da gjør 1500 km på en helg, med fantastiske svingete veier og natur, så ga det meg mer igjen ennå gjøre det på en S1000R enn å gjøre det samme på en adv-sykkel.

Særdeles subjektivt så klart!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av ojda »

Tommas skrev:Jeg synes det ble litt kjedelig å være så "snusfornuftig" jeg. Liker sykler som på et eller annet vis er litt uoppdragne, og det kan man ikke kalle feks 2004 R1200GS...
Fra A til B er det nok omtrent like raskt (med normal kjøring og pilot), og veldig behagelig. Dumper og dårlig vei spises lekende lett til frokost, lunsj og middag. Og man kan pakke med seg nok for en tur jorda rundt, eller som Bamsefar tømme en reol eller to på Systembolaget.

Men fortsatt er det mer gøy å hive seg på noe som på et eller annet vis gir litt ståpels på armene, inngir respekt og kanskje et snev av "frykt" på toppen. Og om man da gjør 1500 km på en helg, med fantastiske svingete veier og natur, så ga det meg mer igjen ennå gjøre det på en S1000R enn å gjøre det samme på en adv-sykkel.

Særdeles subjektivt så klart!
Har egentlig ikke problemer med å forstå det du snakker om, utover det med å ta med kjellerboden på tur :lol
Men for meg er det noe vesentlig som skiller de to sykklene, å det er fartsregisteret
hvor man gleder seg max over respektive :yeyeye
Av sammenlignbare (vær litt åpen nå da) sykkler jeg kan referere til er Triumph Sport 1030, Triumph Speed Triple R, og Ducati Multistrada 1200 (Respektive 150 og 160 hk versjoner)
ZZR1400 blir for tung, og jeg synes ikke den hører inn her =;
I allefall har jeg en følelse av at det ikke er veldig gøy å kjøre disse i moderate hastigheter,
det er først når man lar turtellernåla løpe nesten som den vil at dette virkelig lokker fram gledeshormonene :[-o< Fart er dyrt i norge :[-X
Jeg finner å kunne glede meg mer over TigerBærta i langt lavere hastigheter
en de hastighetene jeg fant glede i spesiellt på Speed Tripple R`n :prop:
Multistradaen blir egentlig en mellomting, det gjelder bare å kunne holde seg i skinnet :-)å
Men det er slett ikke lett :twisted
Ingenting galt i at ikke alle er like, men i overskuelig framtid er jeg nok solid hektet
på kraftige lettsvingte solide Adventure-sykkler ;-) Men ting kan selvfølgelig forandre seg :roll
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av LordShaft »

Kjedelig eller ei... Det viktigste er at vi alle er så forskjellig å kan nyte de samme turene med helt andre forutsetninger enn mannen ved siden av :vs

For min del blir ADV sykkel traktor å regne. Jada, jeg har blitt forbikjørt og frakjørt flere ganger av skjeggete "gamle" gubber som ser ut til at de kjører på skinner gjennom svingene, men når jeg sitter meg rett opp og ned på en ADV sykkel.... ja da blir det noe som er feil :sk? Ikke nødvendigvis kjedelig, men feil :scratch

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av Olav K »

Adv.sykkel kjedelig...??
Tror ikke det. Kommer an på hvordan du definerer "kjedelig" det.
Jeg kjenner meg igjen i det Tommas skriver over her, men jeg kan også lekende lett sette meg inn i hva Ojda beskriver.
Og JEG kjører ikke fra Ojda på en vanlig tur.. jeg har mer turtall og det kjennes kanskje ut som jeg kjører fortere, men ikke f...n om Ojda eller Busa forsvinner fra speilene mine. Hvem som har det mest moro er jo et godt spørsmål i så henseende :knegg
At de i tillegg har plass til det meste, samtidig som de setter grå hår i hodet på førerne av sports og street sykler må jo være fantastisk.

Det er MYE mulig at min neste sykkel blir noe slikt som Explorer eller Multistrada...
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av ojda »

Olav K skrev:Adv.sykkel kjedelig...??
Tror ikke det. Kommer an på hvordan du definerer "kjedelig" det.
Jeg kjenner meg igjen i det Tommas skriver over her, men jeg kan også lekende lett sette meg inn i hva Ojda beskriver.
Og JEG kjører ikke fra Ojda på en vanlig tur.. jeg har mer turtall og det kjennes kanskje ut som jeg kjører fortere, men ikke f...n om Ojda eller Busa forsvinner fra speilene mine. Hvem som har det mest moro er jo et godt spørsmål i så henseende :knegg
At de i tillegg har plass til det meste, samtidig som de setter grå hår i hodet på førerne av sports og street sykler må jo være fantastisk.

Det er MYE mulig at min neste sykkel blir noe slikt som Explorer eller Multistrada...
I tillegg til bagasje, trives faktisk "ho mor" veldig bra bakpå der,
med solid toppboks som ryggstøtte. Viktig når man velger å dra 50 år gamle "Tanter" igjennom Europa hver sommer :-k :mk
Å det betyr faktisk så mye at jeg
lot vere å ta en sykkel som nok "Barna også kan like" ;-) (Les LordShaft) nærmere i øyesyn, nå ved siste bytte :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

laban
Innlegg: 58
Registrert: 03 mai 2015, 21:02
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av laban »

Helt fantastiske svar her, bekrefter mye av det jeg selv sitter med inntrykket av.

Har reservert en ADV 1190 og blir 6 timers tur for å prøvekjøre og evt innbytte på mandag ;)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av ojda »

laban skrev:Helt fantastiske svar her, bekrefter mye av det jeg selv sitter med inntrykket av.

Har reservert en ADV 1190 og blir 6 timers tur for å prøvekjøre og evt innbytte på mandag ;)
En selger som vet å hekte kundene sine :-)å Hvaslags sykkel bytter du fra :-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

laban
Innlegg: 58
Registrert: 03 mai 2015, 21:02
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Re: Adventure sykler blir de kjedlige?

Legg inn av laban »

ojda skrev:
laban skrev:Helt fantastiske svar her, bekrefter mye av det jeg selv sitter med inntrykket av.

Har reservert en ADV 1190 og blir 6 timers tur for å prøvekjøre og evt innbytte på mandag ;)
En selger som vet å hekte kundene sine :-)å Hvaslags sykkel bytter du fra :-k
Det ble kanskje litt feil, 5-6 timers tur for å så parkere Yamaha fz8 og så prøve kjøre adv'en :)

Ingen i Trøndelag som har demo sykkel, så blir en tur til lillehammer.

Svar