Syklister i økende grad

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cevillan »

Zadnez skrev:nå er jo lorden en to meter høy veltrent brannmann, så problemet er vel ikke størst for han :prf
Så man kan jo tenke seg hvordan de tre syklistene opplevde situasjonene... :mrb

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Zadnez »

cevillan skrev:
Zadnez skrev:nå er jo lorden en to meter høy veltrent brannmann, så problemet er vel ikke størst for han :prf
Så man kan jo tenke seg hvordan de tre syklistene opplevde situasjonene... :mrb
ja :sorry
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av JohnnyTh »

Zadnez skrev:
jhn skrev:Må si at jeg har litt forståelse for Lordens reaksjon med denne forsterkeren. Den type støy på den tiden av døgnet er i en særstilling... da er jeg villig til å se gjennom fingrene på mye rart.
Jeg husker en kompis gjorde det samme ... han sprang over gata i bare bokseren og kasta stereoen ut vinduet, uten å åpne vinduet først, og uten å si et ord ... og så hjem under dyna igjen. Enkelt og greit.
Den eneste som ble opprørt over dette var vel husverten. Alle andre synes det var ganske så artig ... og fortjent.
Men generelt er det en dårlig ide å fikse opp sjøl ... kanskje spesielt i rushen med mange utålmodige sjeler.
Plutselig en dag støter man "rette" karen
nå er jo lorden en to meter høy veltrent brannmann, så problemet er vel ikke størst for han :prf tror nok jeg hadde vurdert en taktisk situasjonsrapport før jeg hadde turt det samme :D
Min bror som tok 150kg i benk og hadde sort belte i karate pluss boksing, kickboksing og nærkamp fra forsvaret sa: det er alltid en som er større og bedre. Sånn var det i ville vesten og. Var man en rask revolvermann så var det til slutt en som var radkere.

Jeg har ingen problem med syklister i veibanen. Veldig skjeldent det tar mer enn et par minutter før man er forbi, men disse som kjører med livet som innsats har jeg problemer med.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Zadnez »

jeg har heller aldri problemer med syklister... noe sted, men andre kan jo ha problemer fordi du og jeg ikke har det? ... er allikevel viktig å ikke la det gå ut over egen dømmekraft
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

ATWindsor skrev:
Fjeldern skrev:. Tenk å ligge bak noen i 20 km/t i 20 minutter, fordi dem ikke legger seg inn, bruker de lommene som er langs veien, eller på noen annen måte nekter å vise hensyn.
Jeg kan jo tenke meg det, men det har aldri i mitt liv skjedd at jeg har ligget bak syklister i 20 minutter. Det meste folk klager på er ikke engang et minutts tapt tid.
20 minutter er kanskje i meste laget, men jeg har opplevd over 10 minutter, og det er i liten grad å vise hensyn.

Syklister har like stor rett på veien som alle andre, men jeg vil også at det skal være på samme premisser.

Forum posten her startet forsåvidt også med en syklist som syklet på rødt, noe som svært få her egentlig har en formening om virker det som. Jeg vil påstå det er myeverre, for alle parter involvert enn det, som for det meste bare er irritasjon, og ikke så farlig, som det, det har.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Zadnez »

Det som skaper problemer er at fol er så forbasket opptatt av rettighetene sine. Når jeg går på rødt kan du være sikker på at om en bil kommer i trygg avstan, gir han bånn gass for å vise at han kjører på grønt og du går på rødt. Slapper vi av og ikke stresser vil alt flyte så mye bedre og folk vil sjeldnere komme til skade! Peace and Love! :P :p
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

Zadnez skrev:Det som skaper problemer er at fol er så forbasket opptatt av rettighetene sine. Når jeg går på rødt kan du være sikker på at om en bil kommer i trygg avstan, gir han bånn gass for å vise at han kjører på grønt og du går på rødt. Slapper vi av og ikke stresser vil alt flyte så mye bedre og folk vil sjeldnere komme til skade! Peace and Love! :P :p
Når bilister nesten alltid ender med om ikke annet delvis eller full skyld uansett, så er det vel heller få som tar sjansen på noe sånn. Uansett vil jeg påstå at en syklist som sykler på rødt, bevist, gjorde seg fortjent til den ulykken som eventuelt inntreffer.
Beste flyten blir det jo tross alt hvis alle følger trafikkreglene, og ikke utsetter seg selv og andre for fare.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Reodor Felgen »

Fjeldern skrev:
Zadnez skrev:Det som skaper problemer er at fol er så forbasket opptatt av rettighetene sine. Når jeg går på rødt kan du være sikker på at om en bil kommer i trygg avstan, gir han bånn gass for å vise at han kjører på grønt og du går på rødt. Slapper vi av og ikke stresser vil alt flyte så mye bedre og folk vil sjeldnere komme til skade! Peace and Love! :P :p
Når bilister nesten alltid ender med om ikke annet delvis eller full skyld uansett, så er det vel heller få som tar sjansen på noe sånn. Uansett vil jeg påstå at en syklist som sykler på rødt, bevist, gjorde seg fortjent til den ulykken som eventuelt inntreffer.
Beste flyten blir det jo tross alt hvis alle følger trafikkreglene, og ikke utsetter seg selv og andre for fare.
Den påstanden der skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon på.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

Reodor Felgen skrev:
Fjeldern skrev:
Zadnez skrev:Det som skaper problemer er at fol er så forbasket opptatt av rettighetene sine. Når jeg går på rødt kan du være sikker på at om en bil kommer i trygg avstan, gir han bånn gass for å vise at han kjører på grønt og du går på rødt. Slapper vi av og ikke stresser vil alt flyte så mye bedre og folk vil sjeldnere komme til skade! Peace and Love! :P :p
Når bilister nesten alltid ender med om ikke annet delvis eller full skyld uansett, så er det vel heller få som tar sjansen på noe sånn. Uansett vil jeg påstå at en syklist som sykler på rødt, bevist, gjorde seg fortjent til den ulykken som eventuelt inntreffer.
Beste flyten blir det jo tross alt hvis alle følger trafikkreglene, og ikke utsetter seg selv og andre for fare.
Den påstanden der skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon på.
Hvilken av dem? Det at bilister får skylden hvis noen blir påkjørt? Hvis det ikke finnes sterke vitner, eller muligens dashcamera eller overvåkningsvideo, så blir det som oftest bilisten som får straffeskylden.

Dette ligger mye i at som bilist er du pålagt opplæring, og skal ha en fart til en hver til som gjør at du skal kunne stoppe for eventuelle farer eller hindringer i veien, noe som gjør at dem som oftest får skylden, og som oftest skulle også bilisten visst bedre.
Men hvis en syklist kjører på rødt, og en bilist gir på for å treffe den eventuelle syklisten, fordi bilisten vet at syklisten kjørte på rødt, så hadde jeg ikke syntes et dugg synd på syklisten, uansett hvor hardt skadet han hadde blitt. Hvis man med vilje sykler eller går på rødt og du vet det kommer bil, så får man ta sin egen (muligens) død eller invaliditet på egen kappe.
For hvis bilister ikke "automatisk" får skylden, så kan dem gi på ut av et kryss, og bare si det at "jeg forventet at syklisten skulle stoppe, han hadde tross alt rødt", og dermed komme unna med eventuelle drapsforsøk, fordi han teknisk sett har rett.
Jeg har ihvertfall ikke hørt, eller lest om en syklist som har fått skylden for sin egen skade noen gang. Tar gjerne i mot dokumentasjon som viser motsatt så jeg kan rette opp i mine påstander. Men jeg sier også at "som oftest" er det slik. Finnes unntak til alt.

Eller ville du se dokumentasjon på at trafikken flyter bedre hvis folk ikke må forvente at det kommer syklister ut ut på rødt støtt og stadig, og dermed må bråbremse? Klart, trafikken flyter nok ikke bedre for syklistene hvis dem må vike som alle andre, men nå er det flere enn dem jeg faktisk tenkte på.

Eller tenkte du på påstanden hvor jeg påstår at det er selv forskyldte skader hvis man sykler på rødt og blir påkjørt? For den er enkel å dokumentere

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cannon »

"Men hvis en syklist kjører på rødt, og en bilist gir på for å treffe den eventuelle syklisten, fordi bilisten vet at syklisten kjørte på rødt, så hadde jeg ikke syntes et dugg synd på syklisten, uansett hvor hardt skadet han hadde blitt. Hvis man med vilje sykler eller går på rødt og du vet det kommer bil, så får man ta sin egen (muligens) død eller invaliditet på egen kappe.
For hvis bilister ikke "automatisk" får skylden, så kan dem gi på ut av et kryss, og bare si det at "jeg forventet at syklisten skulle stoppe, han hadde tross alt rødt", og dermed komme unna med eventuelle drapsforsøk, fordi han teknisk sett har rett.
"
Dette blir jo bare verre og verre. Hvis noen som helst, ute i trafikken, "gir på for å treffe....." noen så er man vel på grensen til utilregnelig, eller i beste fall totalt uskikket til å bevege seg der uten ledsager????
Helt greit at syklisten i dette tilfellet får skylden, og det gjør han jo også. Men hvis noen kan bevitne at bilisten sikter på sykelisten så blir nok den skylden betydelig verre å svelge. Selve kronvitnet er trolig på dette tidspunkt avgått med døden, men det kan jo hende at en annen medtrafikant i nærheten har overlevd angrepet og kan (tør?) stille som vitne. I tillegg kommer jo selvfølgelig spørsmålet om noen i det hele tatt er så tjukk i hue at man vil ønske et liv på samvittigheten på grunn av en "kondomdress" på rødt lys? Hva gjør man ikke for et par år eller mer på vann og brød.....meg ikke vite.....

Når det nærmest daglig (på mine 30 km til og fra jobb på sykkel) observeres at 1 eller 2 biler kjører ut i kryss etter at det har blitt rødt.....kan (eller bør) man da skyte bilisten, eventuelt (som bilist) gi gass og kline til i hekken på "synderen" på neste lyskryss? Man kan jo håpe på en nakkesleng, om ikke annet....

Kan for øvrig bevitne at syklister har fått skylden ved mange anledninger. Jeg kan selv dokumentere 2 av dem. Og fortsatt; jeg er ingen kamikaze-syklist. Jeg har lært min lekse ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=Yiu1uLgwF1E" onclick="window.open(this.href);return false;

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Reodor Felgen »

Bilisten ble selvsagt frikjent: http://www.nrk.no/telemark/_-syklistene ... 1.11705828" onclick="window.open(this.href);return false;

En av de siste utgavene av Motor er også fin hvor en vogntogfører forteller sin versjon av en ulykke hvor han kjører over og dreper en syklist og det ikke en gang er en fotnote fra Tingretten eller fra den andre syklisten som overlevde. Selv reportasjene i Aktuell Rapport inneholder bedre journalistikk.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

Reodor Felgen skrev:Bilisten ble selvsagt frikjent: http://www.nrk.no/telemark/_-syklistene ... 1.11705828" onclick="window.open(this.href);return false;

En av de siste utgavene av Motor er også fin hvor en vogntogfører forteller sin versjon av en ulykke hvor han kjører over og dreper en syklist og det ikke en gang er en fotnote fra Tingretten eller fra den andre syklisten som overlevde. Selv reportasjene i Aktuell Rapport inneholder bedre journalistikk.
Ville likt å se hvordan det endte til slutt. Det står jo også forklart at hvis den saken endte opp med sjåføren frikjent, ville det vært en stor endring i det vernet syklister har i dag. Som får dette til å høres ut som et unntakstilfelle.

Men ja, du kan kalle det en ekstrem holdning at jeg ikke synes synd på en hver syklist som blir påkjørt, men man gjør seg selv fortjent til det hvis man gjør det med vilje. Og jeg har ikke snakket om å sikte seg inn. Jeg pratet på å gi på, eller bare ikke bremse. Det kan ikke bevises at han da med vilje prøvde å meie ned den syklisten. Hvordan skal dem få bevist at det var med vilje fra hans side? Det var et eksempel som viser hvorfor bilister, uansett hva som har skjedd kan få skylden mot myke trafikanter. Dem er nemlig pålagt å kunne stoppe for en hver fare.
Og jeg har heller aldri ment at det er noe bilister burde gjøre. Jeg er imot at noen med vilje skal skade noen andre. Jeg pratet om at det er grunnen til at bilister, som oftest, får skylden for sånne ting. Fordi hvis dem faktisk gjør det med vilje, så kan det ikke bevises.

Jeg har som sagt fortsatt til gode å se noen kjøre på rødt. Mens syklister som sykler på rødt, enten fra gangstier/veier, altså som gående, eller på rødt som kjøretøy. I noen tilfeller begge deler for å unngå å bli påkjørt. Det har jeg sett hver eneste gang jeg har vært i Oslo på sommertid og har kjørt selv. Ihvertfall 2 stykker som er heldig at jeg har reaksjons som er kjapp nok til å ikke meie dem rett ned.

Og det jeg synes er synd, er syklister som ikke tar avstand til det. Eller enda verre, mener det er helt riktig. Å sykle på rødt altså, eller på andre måte bryte lovverket. Og det må en ekstremt stor holdnings endring til hos mange syklister, spesielt i storbyene. Som sagt før, på dinside.no sine kommentarfelt var de som syklet på rødt i flertall av syklistene (som uttalte seg).
Skjønner ikke hvor vettet til visse går henn når dem setter seg på en sykkel.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/her ... 1.11016943" onclick="window.open(this.href);return false; er en artikkel om en som fikk bot for å sykle på rødt. Han fikk visst nok 4300 kroner for lite i bot, og hvis han hadde førerkort burde han også fått tilsvarende med prikker, men det er en annen sak. Det at noen fik bot for det blir avissak sier vel litt om hvor sjeldent det faktisk skjer.

Liker den videoen fra Top Gear. Er veldig spot on.

Og tommelopp til deg for å ikke være meldem i "the suicide pact"

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Reodor Felgen »

Det endte med at bilisten ble frikjent i den saken jeg linket til, det har vært ganske mye diskutert i forum for ikke motoriserte 2-hjulinger.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

Reodor Felgen skrev:Det endte med at bilisten ble frikjent i den saken jeg linket til, det har vært ganske mye diskutert i forum for ikke motoriserte 2-hjulinger.
Det kan jeg ærlig innrømme at jeg ikke hadde forventet, og er faktisk noe jeg ikke trodde skjedde heller, grunnet de begrunnelsene jeg ga over her. Men da lærte man noe nytt i dag også!

Svar