Syklister i økende grad

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

Voksen skrev: men livet blir så mye lettere hvis vi klarer å overse de isteden for å fyre oss opp.
Ja la oss nok en gang bare overse problemet, tie det ihjel... for det blir jo så mye bedre :roll

Skulle jeg være uheldig å kjøre på, eller skade en syklist som bryter loven, eller sykler som en tulling. Hva skjer med meg da? Dette er som nevnt over, en forbanna ukultur. Jeg vil mer enn gjerne at syklister og andre skal kunne ferdes i trafikken og dele veiene. Men da må det skje en voldsom holdningsendring. Ikke overse problemene.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

LordShaft skrev:
Voksen skrev: men livet blir så mye lettere hvis vi klarer å overse de isteden for å fyre oss opp.
Ja la oss nok en gang bare overse problemet, tie det ihjel... for det blir jo så mye bedre :roll

Skulle jeg være uheldig å kjøre på, eller skade en syklist som bryter loven, eller sykler som en tulling. Hva skjer med meg da? Dette er som nevnt over, en forbanna ukultur. Jeg vil mer enn gjerne at syklister og andre skal kunne ferdes i trafikken og dele veiene. Men da må det skje en voldsom holdningsendring. Ikke overse problemene.
Du vil mest trolig ende opp med muligens rettsligskyld, siden "størst" får skylden. Bil får dermed som oftest skylden.
Men om man ikke får skylden, så kan man uansett ende opp med et liv på samvitigheten, og det er forsåvidt verre..

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Ashland »

Det er en person som kan oppsummere hele diskusjonen her på en enkel måte...

http://www.tv2.no/2015/04/15/nyheter/vi ... od/6805628" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av ejs »

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal foran­kjø­rende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke far­ten. Når kjøre­tøyet beve­ger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uover­sikt­lig eller har mot­gå­ende tra­fikk, skal føre­ren om nød­ven­dig vike til høyre og sette ned far­ten eller stanse.”
Paragraf 12 nr.4

Er nok ikke så mange syklister som følger denne ..
:mc_p:
If it ain't broke, I'll break it.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

ejs skrev:Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal foran­kjø­rende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke far­ten. Når kjøre­tøyet beve­ger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uover­sikt­lig eller har mot­gå­ende tra­fikk, skal føre­ren om nød­ven­dig vike til høyre og sette ned far­ten eller stanse.”
Paragraf 12 nr.4

Er nok ikke så mange syklister som følger denne ..
:mc_p:
Og det er akkurat derfor mange irriterer seg mer over syklister enn f.eks. traktorer.

Kunne det vært en tanke å sette inn rødelys og stoppskilt på vålerbanen å la syklistene få ut "ulydighetene" sine der? Sånn som med bilister når det kommer til sladding og annenslags ulovligheter? Kan dem få sykle så mange i bredda på så mange røde lys dem bare vil!

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cevillan »

ejs skrev:Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal foran­kjø­rende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke far­ten. Når kjøre­tøyet beve­ger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uover­sikt­lig eller har mot­gå­ende tra­fikk, skal føre­ren om nød­ven­dig vike til høyre og sette ned far­ten eller stanse.”
Paragraf 12 nr.4

Er nok ikke så mange syklister som følger denne ..
:mc_p:
Ikke mange bilister heller

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

cevillan skrev:
ejs skrev:Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal foran­kjø­rende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke far­ten. Når kjøre­tøyet beve­ger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uover­sikt­lig eller har mot­gå­ende tra­fikk, skal føre­ren om nød­ven­dig vike til høyre og sette ned far­ten eller stanse.”
Paragraf 12 nr.4

Er nok ikke så mange syklister som følger denne ..
:mc_p:
Ikke mange bilister heller
Tenkes det da særlig på bilister med henger, og da spesielt hestehenger, så er jeg enig. Ser derimot bilister som ikke viker da dem ikke kan holde fartsgrensen svært sjeldnere enn mye annet. Og de som ligger 10 under fartsgrensen regner jeg som oftest med har "dårlige" speedometere

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cevillan »

@lordshaft Det er noe gammeltestamentlig over din omsorg for syklisters ve og vel. Du må straffe dem fordi du er så fryktelig redd for å skade dem... Du kan få en lang vei hvis du skal oppdra tre og tre på tilfeldige bussholdeplasser. Tror kanskje alt skriveri i media og holdningskampanjer på TV har mer effekt.

Som du sikkert også så, var ikke den siste setningen myntet direkte på deg. Jeg var bevisst på å skrive "man" i stedet for "du" eller "lordshaft". Men det var altså ikke nok. Jeg kan ikke noe om din mentale helse, så jeg kan ikke uttale meg. Selv om episoden som du beskrev fremstod som litt...rabiat.

Nå skriver jeg neste setning på generelt grunnlag lordshaft: Hvis rullegardinen går ned hver gang en møter noe som er grenseløst irriterende, har man absolutt ingenting i trafikken å gjøre. Punktum. Er man i så mentalt ubalanse, er syklister nok ens minste problem.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

cevillan skrev:@lordshaft Det er noe gammeltestamentlig over din omsorg for syklisters ve og vel. Du må straffe dem fordi du er så fryktelig redd for å skade dem... Du kan få en lang vei hvis du skal oppdra tre og tre på tilfeldige bussholdeplasser. Tror kanskje alt skriveri i media og holdningskampanjer på TV har mer effekt.

Som du sikkert også så, var ikke den siste setningen myntet direkte på deg. Jeg var bevisst på å skrive "man" i stedet for "du" eller "lordshaft". Men det var altså ikke nok. Jeg kan ikke noe om din mentale helse, så jeg kan ikke uttale meg. Selv om episoden som du beskrev fremstod som litt...rabiat.

Nå skriver jeg neste setning på generelt grunnlag lordshaft: Hvis rullegardinen går ned hver gang en møter noe som er grenseløst irriterende, har man absolutt ingenting i trafikken å gjøre. Punktum. Er man i så mentalt ubalanse, er syklister nok ens minste problem.
Straffe dem ved å pålegge dem å følge samme trafikkreglene som alle andre? Eller er det jeg som missforstår hva du mener med å straffe her?

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cevillan »

Nå tror jeg ikke han har myndighet til å pålegge noe som helst i trafikken. Med mindre han da er politi. Basert på hans egen beskrivelse i opprinnelig innlegg, er jeg overrasket hvis syklistene ikke var usikker på egen sikkerhet når en ukjent mann med rullegardinen nede står og skriker til dem. Selv hadde jeg nok følt dette var i overkant spesielt.
For å si det på pent norsk. Her gikk rullegardinen ned for meg. Jeg hang på hornet til de viket, kjørte rolig forbi de mens de gestikulerte med armene. Fant en busslomme lenger framme som jeg parkerte i å ventet på at syklistene skulle ta meg igjen. Jeg fikk gitt relativt grei opplæring i hvordan veitrafikkloven fungerer og de ba høfflig om unnskyldning. Mest pga at jeg var så jævlig forbanna tror jeg. De så vel ikke noe hensikt å prøve å diskutere med meg.

Kjenner jeg får kok når jeg skriver om det. :redface :redface

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Ashland »

Nå er det noe som heter sunnt vett og fornuft og det er nok mange syklister som mangler, når de kan snu seg rundt og se køen bak seg og bare forsette i samme tempo, med like mange i bredden.
Da går det sport i å tirre på seg bilister og andre trafikanter hos dem... Det værste er de suttrer og får medhold når det renner over for andre som ikke har tolmodighet til å ligge bak i 5-10km/t

@LordShaft Stå på, du gjør oss en tjeneste :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Tommas »

Det artige er jo at de aller fleste voksne på sykkel også kjører bil, så de er hverken fra verdensrommet eller totalt ukyndige i trafikken. Og det er sikkert en bilist eller to som faktisk har syklet også...
Forundrer meg stadig at folk klarer å hisse seg opp så innihelvete på andre ute på veiene, og fra slik jeg kjenner han fra skribleriene her forundrer det meg også at Lord'en drar ned rullgardina på den måten.
Man skal vel ikke kjøre forbi i samme felt uansett, så da er vel diskusjonen om 1,2 eller 3 i bredden på feil premisser? Eller er det "retten til å snitte en myk trafikant i 80 km/t" dere ønsker å oppnå?

Du er jo ikke en liten pusling, så tipper du gjorde et relativt massivt inntrykk på gutta på sykkel :lol

Det er en rimelig sjokkartet opplevelse å begi seg ut på landveissykkel for første gang. Selv med innstillingen til Mor Theresa, og motorsykkelkjøring i blodet (alle bilister er antatt imbesile, blinde og blodtørstige), så er det jo drapsforsøk hver eneste tur.

Upraktisk og umulig løsning, men alle bilister skulle fått seg en god landeveistur på sykkel og tilsvarende skulle alle fått seg en tur med feks en lastebil og slumpet over et tog med karer som trener til trondheim-Oslo eller en familie på tur med sykkel.

"Veien er til bare for meg"-holdninger gavner vel ingen av brukerne.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av RuneMC »

Dette er en skikkelig jåleidrett
Landevei er noe helt annet terrengsykling. Det er en sosial idrett for oss mosjonister, og det er en synlig idrett.
...
For oss begynte dette med at vi på landeveien kunne trene og prate samtidig.
Det er kanskje sannheten bak at det sykles så mye i bredden?
Det er greit det, men det er ikke spesielt hensynsfullt.
Det er forskjell på velteavstand og helt over i motsatt kjørefelt. Syklistenes Landsforening har bedt om 1,5m avstand. De fleste kjørefelt er over 2,5m.
Trafikkreglene tillater forbikjøring i samme kjørefelt - gjør det f.eks. mulig å kjøre forbi med MC på vei med midtdeler -> men der trengs det mer opplysningsarbeide for dette er de fleste bilister ikke klar over. Men har opplevd et par ganger at bilister er klar over det og legger seg helt til høyre.

Forskjellen på å måtte helt over i motsatt kjørebane er at f.eks. syklister, gående, mopeder, MCer imot også vil begrense forbikjøringsmulighet - kontra halve bilen i hvert kjørefelt med god nok avstand både til passerende og møtende.

Det er ingen som har noe imot å kjøre helt over i motsatt kjørefelt når det er null trafikk imot - men i sentrale strøk så er det ofte syklister, mopeder, MCer gående som lufter hunden osv osv. Man unngår mange "full stopp" ved å holde seg til 1,5m eller "velteavstand" - hvis syklistene ikke insisterer på å sykle flere i bredden.

Leveregler for Holmenkollen CK
1. Det viktigste er å se bra ut.
...
10. Reflekser, seteveske, pumpe og skjermer skal ikke komme innen 2m fra sykkelen din.
...
27. Bilister som irriterer skal møtes med obskøne håndbevegelser og sinte tilrop. Gjerne på italiensk.
:lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Tommas »

RuneMC skrev:Man unngår mange "full stopp" ved å holde seg til 1,5m eller "velteavstand" - hvis syklistene ikke insisterer på å sykle flere i bredden.l

Du burde teste å bli forbikjørt i "velteavstand" en gang, gjerne av et vogntog i 80 km/t.

Det er like gøy som grus i svingen ;-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

cevillan skrev:Det er noe gammeltestamentlig over din omsorg for syklisters ve og vel. Du må straffe dem fordi du er så fryktelig redd for å skade dem... Du kan få en lang vei hvis du skal oppdra tre og tre på tilfeldige bussholdeplasser. Tror kanskje alt skriveri i media og holdningskampanjer på TV har mer effekt.
Nå ser ikke jeg på tilsnakk som den helt store straffen, men la gå.

Det har aldri vært så mye holdningskampanjer som det er i dag. På tv, rundt om på lyktestolper osv. Det har aldri vært utdannet og studert så mye pedagogikk som det gjøres i dag. Alikevell ser vi en negativ utvikling hos barn. De eier ikke folkeskikk eller respekt for noen.

Jeg forstod at den kommentaren var generelt, men jeg er jo en av de du prater til. Jeg er jo en av de som i dine øyner fikk fullstendig road rage og ikke har noe i trafikken å gjøre. Jeg og flere andre kan nok hevde at du tar feil.

Jeg er ikke noe politi, jeg har ingen hjemmel til å utøve noe overmakt eller pålegg. Men jeg har min fulle rett å prate og om nødvendig skrike til folk jeg mener trenger en liten opplæring i trafikkreglene (som jeg ikke selv har funnet på) eller som viker fra det jeg anser som normal folkeskikk og respekt for sine medmennesker.

Noen vil sikkert stille spm om hvor min respekt er når jeg kan tillate meg å oppføre meg slik. Den er aller høyest til stede. Noen mennesker forstår bare ett språk. De forstår ikke sånn dulledulledalle som ser så fint ut på papiret. Å mota tilsnakk når du oppfører deg slik som de syklistene gjorde hadde jeg selv også tatt til meg å tatt innover meg.

Svar