Dødt display

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Dødt display

Legg inn av bergenser83 »

PÅ vei til jobb i dag slo plutselig abs inn tidligere enn vanlig. Oppdaget da at display var dødt (med unntak av klokke som gikk).

speedo funket ikke. Jeg turte ikke stoppe sykkelen i tilfelle jeg ikke fikk start igjen.

SJekket sikringer som ser ok ut.

Noen gode tips til feilsøking?

2008 v strom 650 abs. 10 000 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dødt display

Legg inn av RuneMC »

Jeg tenker umiddelbart fukt, irring av kontakter... hvis den har stått fuktig, evt kontakter som ikke er koblet skikkelig til.
(Tror mest på at en kontakt evt ikke er plugget skikkelig i - har til nå ikke sett noe tegn på irring på mine kontakter).
Den var jo gått utrolig lite ift alder da :oh

Gå over kontakter (koble fra, visuell sjekk, evt litt WD40 for ekstra beskyttelse mot fukt, og koble til igjen) som er ift intstrumentpanel (må sannsynligvis av med kåpedeler foran for å komme til )

Sjekk også "hjernen" - ECU/motorstyring-kretskort som ligger under setet bak batteriet (lite kretskort på høykant i svart plastinnkapsling med et par svære kontakter). Kontaktene til dette kretskortet er godt forseglet og sitter skikkelig, men kan evt ha blitt koblet fra/til i forbindelse med overgang fra redusert effekt til full effekt f.eks. Hvis man trekker i ledningsbunten istedenfor kontaktene er det lett å skade en ledning.

Hvis det er liv i display er det mulig å sette V-Strom'en i "Dealer mode" for avlesning av feilkode.
(Hva feilkodene betyr står i beskrivelsen til videoen på Youtube. Hvis du bruker binders, pass på at bindersen ikke kommer i kontakt med ramme og lager kortslutning)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=aaRXusqcfTc[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Dødt display

Legg inn av bergenser83 »

takk. jeg skal etterforske litt i kveld. ble litt skvetten da abs slo inn da jeg bremset ned for bil. farten gikk jo ikke ned som jeg forventet...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dødt display

Legg inn av RuneMC »

Forresten hvis turtallsteller virker men ikke speedo, så er det sannsynligvis brudd i kabel til speedo sensor.

Kjent problem pga feil stripsing av kabel fra fabrikk (jeg kjøpte min 2008 modell brukt i 2011 fra forhandler og da fikk jeg dette på garanti - da speedo sluttet å virke ut fra forhandler :roll ) Ellers er det hele enheten med kabel (dvs den i framhjulsnavet på venstre side med fastmontert kabel) som må byttes - tror den koster rundt 1500 kr.

Kan jo også være at ABS gjorde jobben sin - diesel i regn er f.eks. farlig glatt, men ikke lett å se...

Sjekk for ordens skyld at ring med slisser er på plass på forhjulet og at sensoren som føler slissene (1x hex bolt, høyre side) er OK
(ditto patent på bakhjulet). Det er slissene som forteller ABSen via sensoren om hjulet står helt stille eller ruller. Står det helt stille ved nedbremsing (dvs at hjulet glir) så slipper ABS'en opp på bremsen i raske pulser.
Bilde
Sist redigert av RuneMC den 09 jun 2015, 10:27, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Dødt display

Legg inn av bergenser83 »

Det var tørt, jeg prøvde bremsene flere ganger. de virker overfølsomme.

ikke speedo, ikke turtall, ikke temp, drivstoff, blinklys eller km virket. klokken gikk da. Den startet som vanlig i morges.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dødt display

Legg inn av RuneMC »

Ah, OK, da høres det ut som om mer av elektronikken ikke er i aksjon og at det går tilbake til en slags "safety modus" hvor sikkert ABS'en kan reagere før den skal osv fordi "hjernen" ikke har nok info til å ta de riktige beslutningene.

Gå over alle kontakter og ledninger er nok lurt da. "worst case" kan det jo være noe med selve kretskortet...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Dødt display

Legg inn av bergenser83 »

Etter å ha fått den hjem i garasjen gikk jeg mer metodisk til verks. Fant en ødelagt sikring. Nå er det sjelero her :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Dødt display

Legg inn av cannon »

Fikk du sjelero fordi du fant en gåen sikring, eller fordi alt fungerte når den ble skiftet?
Hvilken sikring? Den kretsen som hadde sikringsbrudd bør sjekkes nærmere for feil, slik at du unngår repetisjoner.

Svar