Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av Danske »

Hei. ny på forum :vs

Lappen er nå i hus, måtte bli 35 år før jeg turde ... men nå skulle det være. Er veeeldig i tvivl om hvilken sykkel jeg skal gå etter. Bruk er tur i helgen, til og fra job på godvejrsdage 20km til Oslo, kanskje en langtur til DK... hvem vet ... newbee på alt, fra kørsel til å mekke. Men ikke redd å følge manualer, youtube etc. men ville gjerne slippe å mekke alt for mye det første stykke tid... jeg er ikke bygget for fart eller vilde sving, men tipper jeg kommer til å lære dette. Syns det er veldig gøy. Så ... spm. hvilken sykkel jeg skal gå etter. Har lest masse her først. Tenker eks. en Bandit 400 kan være noe ... skal sige jeg er ca. 183cm og 85kg. Liker utseende på bandit og naked. Men har også en svakhet for type som honda shadow ... dog i tivivl om det bliver litt kjedeligt etterhvert. Om du lurer på hvorfor jeg skriver med albuerne ... ja jeg er dansk :P :p

Håber på tips til bra begynder, der ikke må mekkes masse på, til under 30t ... og som er morsom ...

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av Kawagutten »

Mye å velge mellom av Honda,Kawasaki og Suzuki fra 400 til 600ccm etter hva jeg kan se på finn.no
F.eks.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av Danske »

Jep det er sykler som disse som virker interessant. Den suzuki får ikke så bra kritik gs500 http://www.motorcyclenews.com/bike-revi ... s500/1989/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er5 virket interessant med lav km

Ellers ser jeg p.t. på bandit 400. ..

Tak for input så langt

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av gorbys »

Bandit 600 har jo alltid fått bra kritikk. Og den ser bra ut :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av LordShaft »

Er 30 tusen maks av hva du har mulighet å bruke?

Note4

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av Danske »

30000 er ikke max jeg kan bruge. Men hvad jeg havde tænkt til en start sykkel. .

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av Tommas »

Muligens litt motsatt råd av hva mange vil gi, men jeg synes den første sykkelen (så lenge den er "billig") skal være noe du synes ser kult ut og som gir deg lyst til å kjøre.
Ikke velg et snusfornuftig kjøretøy, etter hva du tror du trenger. "Alle" sykler kan brukes til pendling, turer og ferie om du vil.

Så kan du begynne å tenke på oppgradering etterhvert som erfaringen kommer, og bruksmønster trer tydeligere frem.


Kjøp noe som er gøy ;-)

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av kuleberg »

Jeg støtter Tommas. Det er lov å bruke litt fornuft, men kan være greit å la øyet bestemme i begynnelsen. Man lærer underveis hva man selv trenger og ønsker. Noen ganger er det litt bortkastet med for mange "gode" råd, da vi alle har forskjellige ønsker og behov

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av ATWindsor »

Tommas skrev:Muligens litt motsatt råd av hva mange vil gi, men jeg synes den første sykkelen (så lenge den er "billig") skal være noe du synes ser kult ut og som gir deg lyst til å kjøre.
Ikke velg et snusfornuftig kjøretøy, etter hva du tror du trenger. "Alle" sykler kan brukes til pendling, turer og ferie om du vil.

Så kan du begynne å tenke på oppgradering etterhvert som erfaringen kommer, og bruksmønster trer tydeligere frem.


Kjøp noe som er gøy ;-)
Jeg er litt uenig, dvs noe som er gøy å kjøre ja, noe som "ser kult ut"? Når man skal kjøpe gammelt og billig? Drit i det, utseende er underordnet.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av TBI81 »

Finn noen lokale kandidater som selges og dra på testetur. Du kan lese deg grønn på tester, det er ikke før du prøver sykkelen at du vet om den er rett for deg :thumleft
Personlig synes jeg jo 400 høres lite ut, spesielt for langturer. Får du ikke en 600 banditt for 30? Uansett - det er ikke hva jeg synes som er viktig. Det er hva du vil ha ;-)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av norse900 »

Jeg har en Yamaha XJ900s Diversion. Den har jeg hatt i flere år, og har ingen umiddelbare planer om å skifte den ut (selv om tanken har streifet meg). Når sant skal sies så har den ALT jeg trenger, -er driftssikker, har god plass til fru Fryd og lar seg glatt pakke opp med det jeg trenger. Brukbart (=nok) Hk til å bringe meg dit jeg vil, og bør kunne anskaffes rimelig på bruktmarkedet... (Ikke stor rift om disse, så prutningsmonn må være mulig).
(Min er en 1997 mod, gått 127000. Snakket med en kar som har tilsvarende, og har kjørt 280.000 uten tull og vas (-98 mod).
Det viktigste er å prøvesitte, prøvekjøre, -og det er grunnen til at jeg (så langt) IKKE finner vits i å bytte sykkel. Lykke til med jakten! :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av Danske »

Var og prøve 2 Suzuki gs 500 idag. Må si jeg blev overrasket. Dels over hvor bra de kjørte (ifht. hvad jeg hadde lest) men også over hvor forskelligt. Stort set samme årgang, motor etc. men 2 HELT forskellige sykler... søker videre og håber på flere bra input... dere har alle været hvor jeg er :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har alltid hatt inntrykk at det kan være fornuftig å legge seg på mellom 50 og 60 tusen i forhold til å finne mere sykler som ofte er litt høyere ccm og bedre stand :thumleft

Men nå skal det også sies at det er noen år siden jeg har vandret i bruktmarkedet.

Note4

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av Tobben84 »

Danske skrev:Var og prøve 2 Suzuki gs 500 idag. Må si jeg blev overrasket. Dels over hvor bra de kjørte (ifht. hvad jeg hadde lest) men også over hvor forskelligt. Stort set samme årgang, motor etc. men 2 HELT forskellige sykler... søker videre og håber på flere bra input... dere har alle været hvor jeg er :-)
Jeg hadde en gs 500 1992 modell som min første sykkel, og hadde den for å lære meg å kjøre. Til det er den genial, og man trenger etter min mening ikke mere i starten. I tillegg skrudde jeg av og på alle deler på den og skiftet stort sett absolutt alt av slitedeler gjennom de to sesongene jeg hadde den. Den er IKKE egnet til å ha passasjer på, men med litt stivere fjær i framgaffelen og ned-dreving så var den morsom å kjøre på det tidspunktet i karrieren. Jeg gikk fra sykkel til 12000,- gjennom en til ca 40000,- og videre oppgjennom, det mener jeg er sunt og lærerikt......

Men alle er forskjellige :redface

Når det er sagt så var min i ELENDIG stand da jeg kjøpte den og trengte dermed ovehaling, det er sykler som er enormt driftssikre i utgangspunktet :thumleft

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Bra førstegangssykkel under 30t ... tips?

Legg inn av Danske »

Må sige jeg er veldig i tivivl om GS 500. Er red den bare er nesten hvad jeg leder etter. Når det er sagt, var det en Orange til 24t som kun har kørt 11500. den var veldig fin men "ristet" i styrretøyet... ellers blir jeg mere og mere varm på Bandit 600, virker som bra sykler og lidt større mulighet for å ta en lengere tur.

Nogen erfaringer med Bandit som førstegangssykkel? evt. i sammenligning med Suz GS 500.

Svar