Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Palfur
Innlegg: 5
Registrert: 06 jul 2015, 14:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000 SX - 2015

Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Palfur »

Hei,
Har siste oppkjøring 10.8 og forsøker å orientere meg i vrimmelen av sykler der ute. Jeg har ikke sittet på en sykkel siden jeg solgte min Honda PX-R moped på slutten av 80-tallet. Bruk er hovedsaklig Asker - Oslo (20km.) og dagsturer. Bruker er 46 år og 186cm. Jeg er opptatt av hvordan sykkelen ser ut og liker streetfighter looken men lurer på om jeg er for gammel? Liker også adventure looken - litt mer ansvarlig i min alder?

Vet ikke helt hva jeg skal basere beslutningen på. Kul sykkel (streetfighter look) eller adventure looken? Det jeg har fått som innspill fra kjøreskole instruktøren er å ha en sykkel med "nok" krefter i, som er morsom å kjøre. (800ccm++). På denne tiden av året er det mindre utvalg i butikkene, men ønsker å ha en sykkel jeg kan kjøre til frosten kommer. HD, KTM, Ducati er uaktuelle.

Listen er så langt:
Suzuki V-Strom 1000 eller 650
Kawasaki Versys 1000 eller 650
BMW F800 GS
Kawasaki Z1000/Z800
Liker også VFR800X og CB1000R fra Honda, men de er utsolgt for i år

Alt dette er nye sykler. Er det noe jeg har oversett der ute?

Det jeg grubler på er om jeg lei av streetfighter sykkelen raskt? Blir det kjedelig å kjøre en adventure sykkel over tid? Dere som har gjort dette valget tidligere - hva mener dere at er viktigst å legge vekt på?

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av 929rr »

Ikke noe galt med streetfigter og voksen mann. Drit i hva andre syns og kjøp det du har lyst til.
Må du ha flunka ny sykkel da. Mye penger og spare på og kjøpe sykkel som er et par år gammel. Prisene på finn er ofte ganske prutbare.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av RuneMC »

V-Strom'en funker bra til pendling og tur. Driftssikker. Bra sittekomfort. Genialt med original 48L toppboks til laptop/kontorklær eller stor treningsbag eller kunne låse hjelmen(e) i når du er på butikken osv. Greit med krefter, men kunne selvfølgelig vært mer (70hk 650'n)

En anelse bred for de smaleste lane-splittene (87cm bredde på styret), så der er nok Duke/streetfightere bedre.

Når det er sagt, en sykkel for de som ikke har 3-fots syken. Da er det bedre å gå rett på R1200GS, Triumph Explorer osv, så sparer du pengene i det lange løp.

Selv tror jeg evt en GS blir neste for egen del, men vi får se. GS'en plusser på enda ca 10cm i styrebredde, så da blir det straks mer kilent med lanesplitting... selv om noe fra Billingstad til Asker er såpass bredt at det fortsatt vil gå OK.

I samme klasse ville jeg også vurdert F800GS og Versys - prøvekjør alle om du kan og se hvilken du liker best.

Streetfightere vs alder : det er ingen som ser hvem som er inni hjelmen likevel :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23132
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Bjerknez »

Palfur skrev:Hei,
Har siste oppkjøring 10.8 og forsøker å orientere meg i vrimmelen av sykler der ute. Jeg har ikke sittet på en sykkel siden jeg solgte min Honda PX-R moped på slutten av 80-tallet. Bruk er hovedsaklig Asker - Oslo (20km.) og dagsturer. Bruker er 46 år og 186cm. Jeg er opptatt av hvordan sykkelen ser ut og liker streetfighter looken men lurer på om jeg er for gammel? Liker også adventure looken - litt mer ansvarlig i min alder?

Vet ikke helt hva jeg skal basere beslutningen på. Kul sykkel (streetfighter look) eller adventure looken? Det jeg har fått som innspill fra kjøreskole instruktøren er å ha en sykkel med "nok" krefter i, som er morsom å kjøre. (800ccm++). På denne tiden av året er det mindre utvalg i butikkene, men ønsker å ha en sykkel jeg kan kjøre til frosten kommer. HD, KTM, Ducati er uaktuelle.

Listen er så langt:
Suzuki V-Strom 1000 eller 650
Kawasaki Versys 1000 eller 650
BMW F800 GS
Kawasaki Z1000/Z800
Liker også VFR800X og CB1000R fra Honda, men de er utsolgt for i år

Alt dette er nye sykler. Er det noe jeg har oversett der ute?

Det jeg grubler på er om jeg lei av streetfighter sykkelen raskt? Blir det kjedelig å kjøre en adventure sykkel over tid? Dere som har gjort dette valget tidligere - hva mener dere at er viktigst å legge vekt på?
Akkurat som deg så satt jeg meg for første gang på en tohjuling for litt over ett år siden, men den gangen hadde jeg bestemt meg for en cruiser vel og merke. Jeg vokste dog fort bort fra denen da jeg ville ha noe som var litt mer aktivt. Jeg vil tro du har krefter nok til at du driter i buksa uansett valg av første sykkel. Sammenligningsgrunnlaget ditt er bil og moped og alle motorsykler vil gruse det du er vant til der, så sant du ikke kjørte noe rimelig heftig i millionklassen.

Litt farget av eget valg, så har du krefter nok til å skremme vannet av deg i snilleste motormodus og en 1/4 omgang på rulla med en BMW S1000R. Her har du adaptive dempere (som justerer seg etter underlaget) og forskjellige motormoduser etc. Tror nok kanskje S1000R og Aprillia Tuono er det råeste man får i den klassen for tiden. Men her har du uansett laaaaangt mer krefter enn du behøver. Jeg har kjørt snart 35.000km siden jeg kjøpte min første sykkel og selv om ikke erfaringen min er på noe profft nivå så liker jeg å kjøre aktivt.

Men skal jeg stikke fingeren litt ned i jorden, så tror jeg dette blir overkill som førstesykkel. Du bør nesten bestemme deg om du vil ha Adventure sykkel eller StreetFighter. Du blir uansett vant til det meste, men du har plass til mer baggasje på en adventure sykkel i tillegg til at du kanskje har med deg en passasjer.

En sykkel mange enten liker eller hater er Triumph Street Triple R. Den har krefter nok til å skremme vannet av en førstegangskjøper og kreftene er der hvor man faktisk trenger dem. Eide selv en Street Triple R som jeg nettopp byttet ut og den var jeg særs godt fornøyd med, selv om BMW'en har langt mer power og feitere elektronikk.

Så det hele koker egentlig ned til at du først bør bestemme deg for hvilken kategori sykkel du skal velge, for så og finne en sykkel du liker utseendet på. Deretter er det prøvekjøring som gjelder. Kan være ganske så uvant i starten og kjøre lengre turer på motorsykkel så kroppen må vende seg litt til det. Blir du stiv i armer/skuldre etc. så er ofte forde du er anstrengt da du er fersk som mc fører.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Zadnez »

de fleste sykler i samme segment er omtrent like gode sykler, gå etter hjertet først, så leser du deg litt opp og ser om det fremdeles er noe for deg, så bare kjøper du :thumleft

du er ikke for gammel for noen som helst type sykkel, jeg er 57 og kjører s1000r, føler meg aldri for gammel :scratch
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23132
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:de fleste sykler i samme segment er omtrent like gode sykler, gå etter hjertet først, så leser du deg litt opp og ser om det fremdeles er noe for deg, så bare kjøper du :thumleft

du er ikke for gammel for noen som helst type sykkel, jeg er 57 og kjører s1000r, føler meg aldri for gammel :scratch
Kos deg mens du kan Zadnes. Om noen år så er det gåstol som gjelder :lol :lol

Jada jada... må vel ta 1 stk. buksevann for den der :lol

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Fidel »

Om jeg tør spørre: Hvorfor ikke KTM?
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23132
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror at man med bare noen ytterst få unntak kan like seg på de fleste motorsykler, så jeg synes man bør handle litt med hjertet. Hvis du synes en spesiell sykkel er skikkelig tøff og du tror den vil passe deg (eller evt. ta frem hooligan i deg) så kjøp den sykkelen og lag deg erfaringer derfra. Jeg har hatt både cruiser og streetfighter og jeg har trivdes på dem alle, på hver sin måte.

Hvor mye penger er du villig å legge i en sykkel da?

Skal du ha noe som er sporty, er god å kjøre samt har plass til baggasje og passasjer (og driter penger) så ta en titt på Ducati Multistrada 1200S. Evt. en BMW S1000XR. Samme motoren som sitter i S1000R, men sykkelen er annerledes :thumleft

Palfur
Innlegg: 5
Registrert: 06 jul 2015, 14:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000 SX - 2015

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Palfur »

Fidel skrev:Om jeg tør spørre: Hvorfor ikke KTM?
Hei, det er bare min personlige preferanse. Kjenner ikke spesielt til KTM modellene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Snikkeren »

@Bjerknez: Ser du ved flere anledninger trekker frem Ducati Multistrada som et sportslig alternativ i Adv. klassen. Da vil jeg nevne at KTM 1290 SA'en er vel så sterk som Ducatien. Og tro meg, etter 3 dager på ACR kan jeg skrive under på at den er temmelig sportslig av seg den og. ;)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Fidel »

Palfur skrev:
Fidel skrev:Om jeg tør spørre: Hvorfor ikke KTM?
Hei, det er bare min personlige preferanse. Kjenner ikke spesielt til KTM modellene.
Det duger, så klart. Liker man dem ikke, så liker man dem ikke.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:@Bjerknez: Ser du ved flere anledninger trekker frem Ducati Multistrada som et sportslig alternativ i Adv. klassen. Da vil jeg nevne at KTM 1290 SA'en er vel så sterk som Ducatien. Og tro meg, etter 3 dager på ACR kan jeg skrive under på at den er temmelig sportslig av seg den og. ;)
Dette kan jeg underskrive på selv om jeg ikke har hatt SA'en på bane.
Derimot har jeg vært på langtur med den. Med passasjer og full oppakning. Uten at sykkelen lar seg affisere av denslags. KaTie M kjører lar seg ikke distrahere av slikt... ;-)
Kreftene er tilstede uansett og okkesom under alle forhold helt uavhengig av disse tingene.
Eneste begrensning er førerens vilje til å våge og ikke minst passasjerens vilje til å være med på "kjøret"... :redface .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23132
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Bjerknez »

Snikkeren skrev:@Bjerknez: Ser du ved flere anledninger trekker frem Ducati Multistrada som et sportslig alternativ i Adv. klassen. Da vil jeg nevne at KTM 1290 SA'en er vel så sterk som Ducatien. Og tro meg, etter 3 dager på ACR kan jeg skrive under på at den er temmelig sportslig av seg den og. ;)
Du har nok rett i det Snikkeren :thumleft
Glemte av å nevne denne :redface

Palfur
Innlegg: 5
Registrert: 06 jul 2015, 14:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000 SX - 2015

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Palfur »

Takker for gode innspill. Hjerte ligger vel litt i streetfighter området. Og er det en bom så er det vel bare å selge den...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC

Legg inn av Snikkeren »

Da må jeg jo nevne KTM 1290 Super Duke. Råere streetfighter skal du leite lenge etter. ;)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar