Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Northman »

Baltazar skrev:tja...eller kjøre, levere, drikke kaffe, betale, kjøre ???
Liker egentlig å gjøre ting selv jeg :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
MT-03
Innlegg: 26
Registrert: 08 nov 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Yamaha MT-03

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av MT-03 »

Har montert scottoiler i løpet av vinteren, er spent på hvordan det fungerer :)

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Northman »

MT-03 skrev:Har montert scottoiler i løpet av vinteren, er spent på hvordan det fungerer :)
Det er noe jeg har vurdert også, i flere år faktisk, men vet ikke helt om jeg tørr stole på det...
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
MT-03
Innlegg: 26
Registrert: 08 nov 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Yamaha MT-03

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av MT-03 »

Northman skrev:
MT-03 skrev:Har montert scottoiler i løpet av vinteren, er spent på hvordan det fungerer :)
Det er noe jeg har vurdert også, i flere år faktisk, men vet ikke helt om jeg tørr stole på det...
Problemet er vel ofte at når en smører kjedet på vanlig måte så venter de fleste litt for lenge før de smører neste gang.
Noen sier Scottoiler en noe klin. mens andre lovpriser det. Oljen er tynnere enn den som vi normalt bruker som kjedespray.
Riktig justert skal scottoileren ikke lage noe klin, og en kan selv se om kjeden har fått den smøringen den skal ha.
Og i verste fall tar det 2 minutter å fjerne Scottoileren uten spor :)

Jeg har iallefall tro på scottoiler`n :)

Forøvrig så bestillte jeg direkte fra http://www.scottoiler.com" onclick="window.open(this.href);return false; ..fikk de til å merke pakka litt kreativt..og betalte 1250 kr ferdig levert.

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Northman »

Det største problemet med scottoiler er nok at det har vært noen rapporter der greia har dumpa ut alt for mye olje i fart, noe som er potensielt livsfarlig...

Selv smører jeg kjedet med girolje, drypper på fra en liten flaske og tørker av med en fille. Dette har fungert veldig bra. Tror folk har lett for å glemme at i tillegg til smøring er det viktig å holde kjedet rent, og ut i fra hva jeg ser fra scottoiler er det en problematikk...
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37921
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av AJ »

Northman skrev:
Selv smører jeg kjedet med girolje, drypper på fra en liten flaske og tørker av med en fille. Dette har fungert veldig bra. Tror folk har lett for å glemme at i tillegg til smøring er det viktig å holde kjedet rent, og ut i fra hva jeg ser fra scottoiler er det en problematikk...
Yes. Samma gjør jeg. Bruker girolje og bruker ei lita rød pumpekanne kjøpt på Biltema. På tur har jeg med ei lita plastkanne. Girolje ser ut til å funke bra :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg har scottoiler på 2 sykkler, de er fine når du får justert de rett. Men jeg syns de er litt "tricky" å justere, enten kommer det for lite, eller som nevnt over, for mye :doh Scottoiler olja holder kjedet bra rent, og evt sprut på sykkern er lett å vaske bort, den forsvinner lett med normal såpevask.

Av kjedespray bruker jeg Motul sin, den er "tørr" og binder lite støv til seg.

Jeg vasker aldri kjedet med løsemidler, da jeg ikke vil at løsemidlene skal trenge inn forbi tetteringene og ødelegge den smøringen som er der fra kjedet ble produsert.

Brukeravatar
MT-03
Innlegg: 26
Registrert: 08 nov 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Yamaha MT-03

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av MT-03 »

Northman skrev:Det største problemet med scottoiler er nok at det har vært noen rapporter der greia har dumpa ut alt for mye olje i fart, noe som er potensielt livsfarlig...

Selv smører jeg kjedet med girolje, drypper på fra en liten flaske og tørker av med en fille. Dette har fungert veldig bra. Tror folk har lett for å glemme at i tillegg til smøring er det viktig å holde kjedet rent, og ut i fra hva jeg ser fra scottoiler er det en problematikk...
Jeg er ikke spesiellt redd for det. Oljebeholderen rommer uansett ikke mer enn 0.5 dl olje når den er full. Og for at den skal spontant tømme seg helt på et øyeblikk så må oljebeholderen trykksettes..og det kan jeg ikke se er mulig.

Scottoiler`n skal vel gi ca det du har justert den til. Største problemet sånn sett tror jeg vil bli variasjoner i utetemp/påvirkning fra eksostemp på oljebeholderen. Om olja blir varmere enn det du har justert den til vil den i teorien gi mer olje siden olja blir tynnere.

Å montere Scottoiler eliminerer heller ikke det faktum at en er nødt til å følge med tilstanden på kjedet, og eventuellt rengjøre og justere scottoilern.

Forøvrig så ser jeg at den typen jeg fikk er av nyere type enn den som selges i de fleste norske nettbutikker. Regner med at Scottoiler også driver med kontinuerlig forbedring på sine produkter. :8-[

Men som sagt, jeg har kun montert det nå i vinter og har ikke fått testet ut systemet over lenger tid. Skal komme tilbake med mine erfaringer etterhvert :)

Brukeravatar
Kølla
Innlegg: 23
Registrert: 07 jan 2012, 18:19
Motorsykkelen din: Harley Davidson Nighttrain 2007
Sted: Oppegård

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Kølla »

Har reimdriftt å slipper å tenke på smøring iallfall :mk
2007 Harley Davidson Nighttrain
1998 Yamaha xt 600e
1987 Yamaha FZR 1000
1984 Honda VF 1000F
Husquarna 390
KTM 125

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Northman »

Kølla skrev:Har reindriftt å slipper å tenke på smøring iallfall :mk
Selv reinsdyr trenger vel litt smøring? ;D Spørs kanskje på bruken? :bananas
It is better to exist unknown to the law.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av pelsen »

tamreinsdrift er jo konsesjonspliktig, må søke før man kjøper en slik motorsykkel :knegg

Brukeravatar
Kølla
Innlegg: 23
Registrert: 07 jan 2012, 18:19
Motorsykkelen din: Harley Davidson Nighttrain 2007
Sted: Oppegård

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Kølla »

Northman skrev:
Kølla skrev:Har reindriftt å slipper å tenke på smøring iallfall :mk
Selv reinsdyr trenger vel litt smøring? ;D Spørs kanskje på bruken? :bananas
Ja smører med joikaboller :knegg Reimdrift
2007 Harley Davidson Nighttrain
1998 Yamaha xt 600e
1987 Yamaha FZR 1000
1984 Honda VF 1000F
Husquarna 390
KTM 125

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av mammut89 »

Baltazar skrev:Jeg ser at noen nevner at de har kjørt flere tusen km på et og samme kjede / drev...

Hva er egentlig antatt levetid på kjede og drev?
Mitt er originalt
(mt-03 2008 8000km)

Kan jo også nevne at jeg rengjør kjede 2x pr år uten demontering.
bruker da:
WD40
Biltema børste
Fille
Biltema kjedespray.

Er biltema kjedespray fy fy eller ok???
levetid er veldig varierende. Det kommer an på hvordan du kjører. og i hvilke forhold og hvor sprek sykkelen din er og hva slags kjede du har på.

men generelt sett kan du kjøre 25 000 km på et kjede uten problemer.
Et snart 10 år gammelt kjede som bare har gått 8000km ville jeg inspisert litt nærmere alikevel. Fordi det kan godt hende at kjedet er klar for å bli kasta.

Hva skal du se etter ?

1. Mangler du oringer ? ( ja det er alltids en og annen oring som mangler , tell hvor mange du mangler )
2. Er kjedet stramt på et punkt og slakt på et annet punkt ? ( sett sykkelen på midtstøtta hvis du har det og drei litt på bakhjulet mens du dytter på kjedet. Drei sakte og dytt på kjedet til du har kommet helt rundt. Var det enkelte punkter hvor det var veldig stramt eller slakkt ?
3. Hvor mye er kjedet strukket ( hvor mye mer har du å gå kjedestrammern ?
4. Har kjedet ditt enkelte steder hvor kjedet har sikk-sakk mønster ? ( stramme lenker som ikke beveger seg så glatt som de burde )
5. Har du oppdaga rød masse som tyter ut ? ( det kan være en av to ting. 1. fett som begynner å tyte ut fra kjedet fordi oringen har ryki. 2. rustdannelse innvendig eller begge deler)
6. Har du oppdaget at kjedet har hatt litt overflaterust også har du smurt det og alt har blitt flott og fint igjen ?

Det er en vurderingssak. Håper svaret er nei på de fleste punktene over. Hvis du svarer ja til mange så kan det hende at du er klar for et nytt kjede.

For alt jeg vet kan et totalt kav råttent kjede gå 70 000km , men det er ikke noe jeg er villlig til å risikere midt uti alpene eller et eller annet land langt avgårde og ruinere en ferie og koste meg mange tusen å fikse fordi jeg må fikse det fort.

WD40 er fint å vaske med. men ikke å smøre med.
Utenom det kan du smøre med hva som helst , alt fra motorolje til girolje til fett til olivenolje for den saks skyld. Men alle oljer har sine egne egenskaper, både positive og negative. Så lenge du holder det bra smurt så er det nok.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Sted: Vikersund

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Kris »

Northman skrev:Selv smører jeg kjedet med girolje, drypper på fra en liten flaske og tørker av med en fille. Dette har fungert veldig bra. Tror folk har lett for å glemme at i tillegg til smøring er det viktig å holde kjedet rent, og ut i fra hva jeg ser fra scottoiler er det en problematikk...
På en R1? Spruter ikke det noe forferdelig da?

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Northman »

Kris skrev:
Northman skrev:Selv smører jeg kjedet med girolje, drypper på fra en liten flaske og tørker av med en fille. Dette har fungert veldig bra. Tror folk har lett for å glemme at i tillegg til smøring er det viktig å holde kjedet rent, og ut i fra hva jeg ser fra scottoiler er det en problematikk...
På en R1? Spruter ikke det noe forferdelig da?
Nei, dette går så fint så. Anbefales :)
It is better to exist unknown to the law.

Svar