Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Snikkeren »

:thumleft
Gode greier. Da vet jeg hva jeg kan ha som utgangspunkt når jeg monterer det.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev::thumleft
Gode greier. Da vet jeg hva jeg kan ha som utgangspunkt når jeg monterer det.
Men husk at det kan hende du må skru opp litt mer om du plasserer single nozzle'en på bakdrevet. Og kanskje enda mer hvis du velger å bruke double-nozzle'en.

Når det er nevnt så anbefaler jeg at du plasser påføringsdysa mot framdrevet.
Det er nemlig det hard-core MX og endurogutta gjør ;-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Tutoro har pt ingen Norsk forhandler/distributør, interesserte må kjøpe dette direkte fra produsent i UK.
Enkelt og greit det for de fleste som har tatt skrittet over paypal-dørstokken.

Men hvorfor er det ikke Norsk importør/distributør til et så bra produkt?

Jeg gjorde noen forundersøkelser og sendte en henvendelse til Tutoro i vår, med tanke på at vi (min arbeidsgiver) kunne få importrettighetene og salg i Norge. Dette gikk greit, og betingelsene var akseptable.
Men... Tutoro har ikke CE-godkjenning. Derfor droppet vi det hele.
Dette kan virke som en ubetydelig bagatell for mange, men det er faktisk ganske viktig.
I et tenkt tilfelle kan for eksempel oljeslangen ha blitt lagt feil under montering, og blitt utsatt for slitasje fra svingarm som beveger seg eller ligger for nær kjedet. Resultat kan bli oljesøl på bakdekket som gjør at i en venstresving med godt nedlegg glipper veigrepet. Resultatet kan være fatalt for den dette gjelder, og en tragedie av store dimensjoner for hans familie.
Det vil da gjerne bli stilt et kritisk søkelys på kjedesmøreren, og det vil selvfølgelig bli avdekket at denne mangler CE merking.
Neste skritt er da å undersøke dette med den Norske importøren som da blir sittende med hele ansvaret...
Et slikt ansvar syntes ikke vi det var verdt å ta.

Slik det er i dag vil hver enkelt kjøper importere sitt eget sett, og montere dette etter egen beste evne, og selv sitte med ansvaret om noe er gjort feil.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Hm... :-k

Hva skal til for å få CE godkjenning for et slikt (genialt) produkt?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

CE-godkjenning er faktisk ikke noe annet enn at produsenten selv garanterer for kvaliteten og funksjonaliteten på produktet, og at de selv stiller det nødvendige juridiske og økonomiske ansvaret for produktet.
Tutoro er en liten familiebedrift med noen få ansatte. Jeg var inne på deres hjemmeside nå for å se om noen forandringer er gjort.
Der står det nå at de vinterstenger bedriften i morgen....
Men fortsatt ingen CE...

edit: Nei beklager, var litt for rask. De vinterstenger ikke, men stengt i høstferien... :redface

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Uansett virker det å være et genialt produkt fra noen som er ekte gründere :prf .
Ingen problemer med oljelekkasje så langt på systemet jeg har montert.
Meget lavt oljeforbruk også.
Har aldri hatt lavere utgifter til kjedesmøring, om en ser bort fra kjøp av selve smøreren.
Har enda ikke brukt opp 500 ml oljekanna som var en del av kjøpet.

Fikk for øvrig en tilsvarende gratis etter at jeg sendte produsenten noen bilder av monteringen på 1290'en, som er blitt lagt ut på Tutorosidene...
Og det betyr at jeg har olje nok til i hvert en sesong til.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:Uansett virker det å være et genialt produkt fra noen som er ekte gründere :prf .
Ingen problemer med oljelekkasje så langt på systemet jeg har montert.
Meget lavt oljeforbruk også.
Har aldri hatt lavere utgifter til kjedesmøring, om en ser bort fra kjøp av selve smøreren.
Har enda ikke brukt opp 500 ml oljekanna som var en del av kjøpet.

Fikk for øvrig en tilsvarende gratis etter at jeg sendte produsenten noen bilder av monteringen på 1290'en, som er blitt lagt ut på Tutorosidene...
Og det betyr at jeg har olje nok til i hvert en sesong til.
Sender du bilde av bakdrevet ditt etter 20 000 km får du nok ei kanne olje til :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:
AJ skrev:Uansett virker det å være et genialt produkt fra noen som er ekte gründere :prf .
Ingen problemer med oljelekkasje så langt på systemet jeg har montert.
Meget lavt oljeforbruk også.
Har aldri hatt lavere utgifter til kjedesmøring, om en ser bort fra kjøp av selve smøreren.
Har enda ikke brukt opp 500 ml oljekanna som var en del av kjøpet.

Fikk for øvrig en tilsvarende gratis etter at jeg sendte produsenten noen bilder av monteringen på 1290'en, som er blitt lagt ut på Tutorosidene...
Og det betyr at jeg har olje nok til i hvert en sesong til.
Sender du bilde av bakdrevet ditt etter 20 000 km får du nok ei kanne olje til :thumleft
:knegg
Kanskje det, gitt!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av xses »

Hvilket av de kit'ene kjøpte du?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

xses skrev:Hvilket av de kit'ene kjøpte du?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
Kjøpte dette:
http://www.tutorochainoiler.com/index.p ... ard-detail" onclick="window.open(this.href);return false;

Også kjøpte jeg denne braketten i tillegg:
http://www.tutorochainoiler.com/index.p ... ket-detail" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Status og oppsummering av Tutoro Auto chainoiler etter monteringen 14. mai i år på 1290'en som straks runder 20K:

Siden jeg hadde ekstra oljeslange og en single feed nozzle (oljepåføringsdyse) liggende la jeg opp igjen ruta jeg hadde til bakdrevet tidligere i sesongen, slik det vises i denne posten:
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=265132#p265132" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Dette ble gjort fordi jeg synes det ble litt vel mye ansamling av olje og dritt bak dekselet til fordrevet.
Har derimot ikke fjernet oljeslangen til fordrevet slik at det går fint an å koble på denne igjen senere.

Men etter å ha kjørt noen hundre km med oljepåføringen mot innsiden av kjedet nær bakdrevet, tror jeg nok dette blir løsningen framover.
Selv med litt mindre en en halv omdreining på justeringsventilen til Tutoro smøreren, får kjedet såpass god smøring at rullene har et tynt oljelag hele tiden under kjøring.
Oljeavsmitting mot bakfelgen er så og si ikke-eksisterende.

Må også nevne at oljeforbruket er svært beskjedent.
Det er fortsatt end el igjen på oljeflaska som fulgte med kjøpet i vår.
Det betyr lave utgifter siden ei halvliters kanne koster £ 8.49.
Etter dagens kurs tilsvarer dette ca. 108,-. Legger man til portoutgifter fra England ender man likevel opp under 200,- kr.
En beskjeden utgift for å holde kjedet kontinuerlig smurt med ytterst lite vedlikehold i løpet av mer enn en sesong.
Har også en 100 ml flaske liggende under setet i tilfelle behov for etterfylling, noe som så langt ikke har vært nødvendig på noen av turene våre.

Kort oppsummert:
Veldig fornøyd med Tutoro chainoiler! Rett og slett imponert over hvor genialt og effektivt dette systemet er etter å ha brukt det en hel sesong og ca. 17000 kjørte km.

Som vist i tidligere post i denne tråden bærer ikke bakdrevet preg av nevneverdig slitasje.
Det samme vil jeg si om fordrevet:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av ejs »

:-k
Hva er det innerst på den tanna som står ut fra 33 tallet.
Ser ut som sprekk påbildet? Eller støpesår.....
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Det er tydelig slitasje på yttersida av kjeden, det ser ut som den subber borti ett eller annet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

ejs skrev::-k
Hva er det innerst på den tanna som står ut fra 33 tallet.
Ser ut som sprekk påbildet? Eller støpesår.....
Trodde det var en sprekk eller støpesår jeg også.
Men det viste seg å være et hårstrå (?).
Forstørrer man bildet ser man tydelig forlengelsen av "sprekken" ut fra tanna ned mot kjedet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Det er tydelig slitasje på yttersida av kjeden, det ser ut som den subber borti ett eller annet.
Ja, den slitasjen på yttersiden irriterte meg i begynnelsen. Men ikke nå lenger etter at jeg har sett at de fleste andre 1290 SA har samme erfaring ut fra bilder jeg har sett på ADVrider.com.
Slitasjonen kommer av trang kjedegang i kjedeglideren på svingarmen. En glider som for øvrig ikke viser slitasje i selve kjedegangen, noe "inspeksjonsluka" viser.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar