Søket gav 5362 treff

av FredrikE24
I går, 21:28
Forum: Verkstedet.
Emne: Clutch'en har streika... Hvorfor?
Svar: 30
Visninger: 324

Re: Clutch'en har streika... Hvorfor?



Jeg hadde nok gått rett på å trykke væske opp fra lufteskruen ved slavesylinderen og opp i reservoaret. Det er stort sett det eneste jeg har lykkes med på clutch..


Det er en måte med lykkelig utfall jeg har benyttet mange ganger :thumleft


Det er slik de gjør det på fabrikken. På min sykkel ...
av FredrikE24
I går, 21:13
Forum: Verkstedet.
Emne: Clutch'en har streika... Hvorfor?
Svar: 30
Visninger: 324

Re: Clutch'en har streika... Hvorfor?


Fredrik E24
Åpner den ventilen der oljen kommer ut
Men jeg tømte beholderen helt så pumpet jeg , ser at det var feil

Men kan jeg gjøre alt på nytt nå ?? Tømme beholderen halvveis, så pumpe clutchen og holde så åpne ventilen x ant ganger ,,,? Vil det hjelpe å få liv tilbake i clutchen ??
Vil ...
av FredrikE24
I går, 18:25
Forum: Verkstedet.
Emne: Clutch'en har streika... Hvorfor?
Svar: 30
Visninger: 324

Re: Clutch'en har streika... Hvorfor?

Hvilken lufteskrue åpner du da?

Dypen, det er ikke nødvendigvis enkelt, og det er ikke alltid bremsevæske. Noen sykler bruker mineralolje
av FredrikE24
I går, 18:20
Forum: Utstyrsveggen.
Emne: Kjøreklær for sommervarmen?
Svar: 23
Visninger: 218

Re: Kjøreklær for sommervarmen?

Da er det natt og dag. Man får nok plastposefølelsen relativt fort.
av FredrikE24
I går, 18:08
Forum: Verkstedet.
Emne: Clutch'en har streika... Hvorfor?
Svar: 30
Visninger: 324

Re: Clutch'en har streika... Hvorfor?

For de som er så heldig å ha en lufteskrue på mastersylinderen så, men det er det vel her. Regelen er å lufte til du ikke lenger ser bobler i slangen. Enkelt og greit.
av FredrikE24
I går, 18:03
Forum: Verkstedet.
Emne: KTM 390 Adventure - kast i bremseskive?
Svar: 10
Visninger: 125

Re: KTM 390 Adventure - kast i bremseskive?

Jeg kjørte på tur i syd-Sverige de siste dagene. Så fikk jeg litt dårlig tid i går. Så kjørte den kjedeligste biten på E6 Nordover syd for Gøteborg. Jeg holdt mellom 155-160km/h. Så kommer det en fullasta R1250GS opp på siden av meg. Tror du ikke han kastet den opp på bakhjulet i den hastigheten og ...
av FredrikE24
I går, 17:59
Forum: Utstyrsveggen.
Emne: Kjøreklær for sommervarmen?
Svar: 23
Visninger: 218

Re: Kjøreklær for sommervarmen?




Klær med god lufting er alfa og omega, hjelper utrolig under kjøring. Samtidig har jeg gjort til vane ved kjøring i varmen å trille ut sykkel og ha den helt klar som første punkt før jeg reiser, slik at når jeg begynner å kle på meg er det helt klart for å kjøre, Dette har hjulpet bra for å ...
av FredrikE24
I går, 14:29
Forum: Verkstedet.
Emne: KTM 390 Adventure - kast i bremseskive?
Svar: 10
Visninger: 125

Re: KTM 390 Adventure - kast i bremseskive?

Hmm.. Jeg tror det første jeg ville gjort var å løsne hjulbolten forran, deretter løsne klem-boltene i gaffelbeina og vært helt sikker på at gaffelbeina er helt rette før du tighter hjulbolt og deretter klemboltene på hvert bein.

Det som det noen ganger fuskes med er rekkefølgen man tighter til ...
av FredrikE24
I går, 13:38
Forum: Verkstedet.
Emne: KTM 390 Adventure - kast i bremseskive?
Svar: 10
Visninger: 125

Re: KTM 390 Adventure - kast i bremseskive?

Rister det i alle hastigheter, eller kjennes det rundt gangfart?
av FredrikE24
I går, 11:17
Forum: Verkstedet.
Emne: Clutch'en har streika... Hvorfor?
Svar: 30
Visninger: 324

Re: Clutch'en har streika... Hvorfor?

Nå er ikke det å lufte en clutch spesielt enkelt heller. Så har man tømt systemet, så har man et utrolig kjip jobb med å få luftet det..
Her skulle man snakket med noen med erfaring før man gikk i gang..

Prosedyre er som følger:
Åpne reservoar.
Tøm reservoaret for gammel væske
Fyll reservoaret med ...
av FredrikE24
I går, 10:45
Forum: Utstyrsveggen.
Emne: Kjøreklær for sommervarmen?
Svar: 23
Visninger: 218

Re: Kjøreklær for sommervarmen?

Da er vi hvertfall noen med gode erfaringer med Klim. Kjenner meg veldig igjen i det.
Jeg nøyer meg stort sett med å trekke glidelåsen til midt på brystet omtrent, og bretter ut kragen slik at det er en god åpning i brystet. Usikker på om andre merker har dette. Det fungerer utrolig bra.

Så har jeg ...
av FredrikE24
I går, 10:02
Forum: Utstyrsveggen.
Emne: Kjøreklær for sommervarmen?
Svar: 23
Visninger: 218

Re: Kjøreklær for sommervarmen?

Mulig jeg tåler varme bra, men jeg har ingen problem med å gå rundt med kjøreklærne på i 30 varmegrader og sol. Når det er sagt, så skal man ikke prøve å løpe, men å ta seg en drikke og spisestopp går helt fint. For et par år siden kjørte jeg til Kroatia i stilongs og ulltrøye. Da hadde jeg kjørt ...
av FredrikE24
I går, 07:36
Forum: Verkstedet.
Emne: Clutch'en har streika... Hvorfor?
Svar: 30
Visninger: 324

Re: Clutch'en har streika... Hvorfor?

Årsaken er enkel. Luft er kompresibelt, clutchvæske er inkompresibelt. Du har introdusert luft i systemet med å tømme ut den gamle væska. Å få ut lufta i hele systemet etter å ha fylt reservoaret med væske er ikke det enkleste.

Mitt tips er å trykke væske fra luftepunktet ved slavesylinderen og opp ...
av FredrikE24
16 jun 2026, 19:37
Forum: Utstyrsveggen.
Emne: Kjøreklær for sommervarmen?
Svar: 23
Visninger: 218

Re: Kjøreklær for sommervarmen?

Jeg må si jeg aldri hatt problemer med Klim Badlands og Klim Kodiak. Men skal ikke skal påstå at jeg ikke ble svett da jeg plugget et bakdekk i 25 grader.
av FredrikE24
11 jun 2026, 14:33
Forum: Utstyrsveggen.
Emne: Hva har du kjøpt i dag?
Svar: 5295
Visninger: 1803261

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Husker denne var under vurdering da jeg skulle kjøpe sykkel for 10 år siden. Jeg tror disse går som et børseskudd. Hadde dog mer lyst på BMW. Og BMWen er nok ikke noe treigere i aksen. Kardangdrift er også veldig undervurdert i daglig MC-liv, og Honda'n har en god del lavere dreiemoment.
av FredrikE24
10 jun 2026, 23:41
Forum: Tung MC
Emne: Gammel Goldwing til Nordkapp?
Svar: 8
Visninger: 686

Re: Gammel Goldwing til Nordkapp?

Det er jo bare å dra på tur alene det. Det er veldig ålreit synes jeg. Du får finne en gammel BMW i god stand. Tut og kjør!
av FredrikE24
10 jun 2026, 11:55
Forum: Verkstedet.
Emne: Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.
Svar: 14
Visninger: 373

Re: Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.

Man får i det minste kjøpt adapter til bakfelg på BMW K1200/K1300. Min Gamle K1200-felg har såpass lite hull at konene fra biltema-avbalansereren funker OK. Jeg synes dette med dekkskift er en lek. Eneste jeg synes er kronglete er å lage et stativ til avbalanseringen hver gang.. Her vurderer jeg noe ...
av FredrikE24
09 jun 2026, 20:38
Forum: Verkstedet.
Emne: Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.
Svar: 14
Visninger: 373

Re: Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.



Ja, egentlig helt likt. Bare at jeg ikke har dekkspaker som kan brukes til å løsne kanten fra felgen. Der bruker jeg skrustikke (Heuer 160) og en to-fire.


Det ser kanskje enklere ut å bruke skrustikke for å løsne kanten fra felgen. Legger du bare en liten treplank mellom stikka og dekket for ...
av FredrikE24
09 jun 2026, 20:36
Forum: Verkstedet.
Emne: Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.
Svar: 14
Visninger: 373

Re: Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.

Det er nok en god investering.

Jeg synes dekkspaker er helt ok å bruke og det tar mye mindre plass :crazy:
av FredrikE24
09 jun 2026, 18:56
Forum: Verkstedet.
Emne: Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.
Svar: 14
Visninger: 373

Re: Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.

Ja, egentlig helt likt. Bare at jeg ikke har dekkspaker som kan brukes til å løsne kanten fra felgen. Der bruker jeg skrustikke (Heuer 160) og en to-fire.

Teknikk er veldig viktig. Har du de tingene som nevnes langt frem i hodet, så går det rimelig enkelt.
Igjen, med rett teknikk så blir man ikke ...
av FredrikE24
09 jun 2026, 18:18
Forum: Verkstedet.
Emne: Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.
Svar: 14
Visninger: 373

Re: Å bytte dekk selv

Jeg bruker en skrustikke, en kort to-tom-fire og tre dekkspaker.

Om jeg er litt lat, så byttes dekkspakene ut med store strips.

Så avslutter man med statisk avbalansering, som for øvrig fungerer ypperlig.

Jeg har bytta mine dekk selv siste 10 åra, som regel to sett i sesongen.

Man får sikkert ...
av FredrikE24
09 jun 2026, 14:23
Forum: Tung MC
Emne: Kjøp av eldre BMW - pengesluk?
Svar: 14
Visninger: 323

Re: Kjøp av eldre BMW - pengesluk?

Viktig å ha tunga rett i munn når det gjelder uttalelser om ABS-systemer her.
R1150RT har elektriske servobremser av typen I-ABS. Ikke til forveksling av ABS2 eller den typen som kom på markedet i 2006 som kan repareres flere steder.

R1150RT er i likhet med egen sykkel i et "vakum" når det kommer ...
av FredrikE24
09 jun 2026, 12:26
Forum: Tung MC
Emne: Bør jeg bytte sykkel?
Svar: 22
Visninger: 593

Re: Bør jeg bytte sykkel?

For å komme med en slengbemerkning.
Jeg kan godt forstå at R1200GS etc. Virker litt "tung å ro" i det daglige. Jeg observerer at den gjerne ikke virker så smidig i Oslotrafikken hvertfall.
Vi "K-gutta" i hovedstaden kjører en del hardere og smidigere tilsynelatende. Slår et slag for sportstouring ...
av FredrikE24
09 jun 2026, 11:57
Forum: Tung MC
Emne: Kjøp av eldre BMW - pengesluk?
Svar: 14
Visninger: 323

Re: Kjøp av eldre BMW - pengesluk?


Slitte splines er vel noe her som potensielt kan bli dyrt. Er vel ingen måte å sjekke dette uten å dra av kardangen og inspisere? Er det annen slark du tenkte på her Fredrik? Sykkelen det gjelder har ca 50000 på telleren.

Disse syklene har ikke problemer med splines på kardangen. Med mindre eier ...