Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

...om MC-nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SverreOlsen
MC: Triumph Tiger 885i 99 modell
Sted: Finnøy

Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Skrevet av SverreOlsen » 19 mai 2017, 06:00

Referer til saken under.
http://www.aftenbladet.no/lokalt/Stakk- ... 3892b.html

"Politiet vil ikke opplyse om hastigheten til føreren, men bekrefter at de etter litt jobb fant ut hvem som eide sykkelen, og beslagla førerkortet hans."

Ut ifra artikkelen har dem beslaglagt førerkorte til eieren av sykkelen, men sånn som eg, sykkel registrert på far min, kan de da i teorien ut ifra reg nr beslaglegge hans førerkort hvis eg bryter loven?

Brukeravatar
HeHy
MC: KTM SM 690 "the beak" 2008
Sted: Kristiansand

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Skrevet av HeHy » 19 mai 2017, 07:10

Det blir bare synsing dette men prøver likevel å gi mening; det var en sak tidligere der en mann kjørte så fort at politiet valgte å ikke følge etter, ved tips fra andre ble politiet gjort oppmerksom på en person som kunne være den skyldige og Sjekket da telefonloggen til vedkommende og beregnet ut fra hvor fort han hadde beveget seg mellom to basestasjoner farten og antok med høy sannsynlighet at vedkommende hadde kjørt kjøretøyet og dermed beslagla førerkortet. Poenget er at de med stor sannsynlighet hadde funnet ut at det ikke var din far som kjørte.
Om de kan beslaglegge førerkortet til din far? Kan godt hende, men ender nok opp med førerkortet tilbake og du mister det i stedet når de finner ut av det, dessuten antar jeg din far uten problemer ville angitt deg for å beholde sitt eget førerkort, blir nok ikke akkurat godfølelsen i familien din hvis ikke du hadde godtatt det.
Er nok ikke veldig vanlig med beslagleggelse fra reg. Nr, (jeg antar) de må bevislegge saken over rimelig tvil eller ha en tilståelse tipper jeg for å beholde lappen etter en etterforskningstid.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Skrevet av kjellv » 19 mai 2017, 07:40

Det avhenger nok av alvorlighetsgraden i lovbruddet, men de kan nok beslaglegge din fars førerkort fram til det foreligger en rettskraftig dom. De kan nok i gitte tilfeller også varetektsfengsle ham dersom indisier er sterke nok.
Som HeHy sier, politiet vil nok ganske snart få betydelig hjelp under etterforskningen, enten av din far eller av deg..

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
MC: 2015-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Skrevet av Bjerknez » 19 mai 2017, 07:50

Førerkortet er jo ikke noe man "eier" men noe man har fått på "utlån" mot at man håndhever lover og regler i trafikken. Jeg vil tro at hvis hendelsen er alvorlig nok så kan nok politiet midlertidig beslaglegge et førerkort frem til en dom er fastsatt.

Det er ingen menneskerett og kjøre bil/motorsykkel etc. selv om mange føler det slik i 2017.

Men det er også fra min side synsinger. Jeg vil nok annta at å ta fra din far førerkortet vil lage huskestue nok i heimen til at den rette vil melde seg til slutt og politiet vil dermed spare penger på etterforsking av saken og bruke av skattepenger rundt dette.

Det kan så klart virke urettferdig, men stikker man av fra politiet så tror jeg nok ikke man får en pluss i margen akkurat og det er vel prisen man må betale.
Min Youtube kanal
Street burner
Min private blogg
bjerknez.no
LocaToWeb profilside
LocaToWeb profilside

Bilde

SverreOlsen
MC: Triumph Tiger 885i 99 modell
Sted: Finnøy

Skrevet av SverreOlsen » 19 mai 2017, 10:23

Ikke akkuratt det smarteste å finne på.
Glad det ikke blir noe problemstiling for min del med det første. Men alltid kjekt å vite noelunde konsekvensene av ens handlinger, selv om her kunne det raskt hatt andre utfall en førerkortbeslag.
Takk for raskt svar av folket da :)

KevinmsR6
MC: Yamaha YZF R1 2014

Skrevet av KevinmsR6 » 19 mai 2017, 13:19

De har vel rett til og frata førerkort i inntil 3 uker om de mener du har gjort noe ulovlig... om ikke saken kommer opp innen disse 3 ukene kan du kreve førerkortet tilbake.

De må altså fastsette bevis innen 3 uker og saken må da videreføres til retten for og kunne holde på førerkortet til den det gjelder.

Var desverre ute for dette da jeg mistet førerkortet på bil for noen år tilbake..... ikke for og kjøre for fort men fordi jeg var uheldig og foretok en forbikjøring av selveste lensmannen.... ingenting ulovlig annet enn en forbikjøring. Kom desverre ingen vei med dette å mistet førerkortet i 3 måneder.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Sted: Alta

Skrevet av Jompa » 19 mai 2017, 18:07

SverreOlsen skrev:
19 mai 2017, 06:00
Referer til saken under.
http://www.aftenbladet.no/lokalt/Stakk- ... 3892b.html

"Politiet vil ikke opplyse om hastigheten til føreren, men bekrefter at de etter litt jobb fant ut hvem som eide sykkelen, og beslagla førerkortet hans."

Ut ifra artikkelen har dem beslaglagt førerkorte til eieren av sykkelen, men sånn som eg, sykkel registrert på far min, kan de da i teorien ut ifra reg nr beslaglegge hans førerkort hvis eg bryter loven?
Nei, det kan de ikke.
For å beslaglegge førerkortet må politiet ha Skjellig grunn til mistanke, DVs at de skal være omtrent 100% sikker på at de beslaglegger førerkortet fra den som har gjort lovbruddet.
De kan ikke ta lappen ifra faren din for å presse han til å fortelle at du har brukt sykkelen, i ditt tilfelle.

Midlertidig inndragelse av førerkort kan kun gjøres hvis fører samtykker, i motsatt fall kan inndragelsen ikke gjøres uten kjennelse i tingretten. Og dette må skje innen 3 uker.

Beslagleggelse kan derfor bare gjøres når fører blir tatt på fersken, eller tilstår handlingen, eller bevisene mot han er "uomtvistelige".
Beslagleggelse fra kjøretøyets eier kan bare skje når eier har lånt bort kjøretøyet til en han vet ikke har førerkort eller vet / burde vite at kjøretøyet blir brukt til en ulovlig handling.
Galskap er å gjøre det samme om igjen og om igjen,
og forvente ett annet resultat.
Albert Einstein

45316
MC: ZZR600 98mod

Skrevet av 45316 » 19 mai 2017, 18:33

Og ved far sønn forhold vil også strpl. 122 og 123 ha en virkning. Trenger ikke å forklare seg om forhold som kan medføre at sine nærmeste blir straffeforfulgt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
Stian87
MC: Ducati Monster 821 2016

Skrevet av Stian87 » 19 mai 2017, 20:07

Førerkortet kan fratas på flere måter, det vanligste vil være pga ulovlig kjøring og politet fratar deg det som del av en straff. Politiet og vegvesenet kan imidlertid også frata deg førerkortet som et forvaltningsvedtak, det er f.eks. det som skjer dersom du ikke får førerkortet tilbake etter en periode pga rus, eller du mister det i første omgang på grunn av rus.

For å gjøre et beslag må politet ha skjellig grunn til mistanke, men det tilsvarer ikke 100 %, prosentmessig ligger det nok et lite hakk over 50 %. Kravet er at det må være sannsynlig at vedkommende har gjort den konkrete handlingen, og sannsynligheten må gjøre seg gjellende ut i fra ytre objektive forhold, som et foto eller trafikkdata.

Svar