MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32439
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

Legg inn av AJ »

Lager en ny tråd siden denne saken fra Opplysningsrådet for veitrafikken antakelig ikke er alment tilgjengelig der ute.
Man er altså på full fart mot 170.000 registrerte tungmotorsykler her i landet.
Noen tanker om dette?

Artikkelen forteller også at BMW og KTM topper lista over nysolgte tungmotorsykler så langt i år.
KTM ligger faktisk ikke langt bak BMW... :crazy: :
Salgsstatistikk apr21.JPG
https://ofv.no/aktuelt/2021/170-000-tun ... -til-start
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Erlend Kveinen
Innlegg: 67
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Min motorsykkel: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

Legg inn av Erlend Kveinen »

Interessen er stor og covid har vel vist seg faktisk å booste både MC-salg og -kjøring. Var ikke klar over at snittalderen på parken er så høy som 22 år, det dobbelte av bilparken. Mange fine klassikere der ute.

xavi0n
Innlegg: 117
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Min motorsykkel: 2012 yamaha fz8

Re: MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

Legg inn av xavi0n »

Ser presset på SVV for oppkjøringer i år er enormt, har selv dato 6juni som jeg fikk for en tid tilbake, mens en kompis fikk dato i dag. 28august.
Har altså fylt opp hele sommeren i tromsø i løpet av noen få uker

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 99
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Min motorsykkel: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

Legg inn av Maschev »

AJ skrev: 03 mai 2021, 18:01 Lager en ny tråd siden denne saken fra Opplysningsrådet for veitrafikken antakelig ikke er alment tilgjengelig der ute.
Man er altså på full fart mot 170.000 registrerte tungmotorsykler her i landet.
Noen tanker om dette?

Artikkelen forteller også at BMW og KTM topper lista over nysolgte tungmotorsykler så langt i år.
KTM ligger faktisk ikke langt bak BMW... :crazy: :

Salgsstatistikk apr21.JPG

https://ofv.no/aktuelt/2021/170-000-tun ... -til-start
At BMW er på topp er ikke overraskende all den tid det er soleklart de syklene jeg ser mest av. Litt overrasket over at det er så jevnt mellom KTM og BMW. Men for all del, KTM gjør sakene sine bra for tiden. Nevnte det vel i en annen tråd her men ser MYE folk som er ute å øvelseskjører på sykkel så det er helt klart ikke noen dalende interesse rundt motorsykkel :D

Online
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 578
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Min motorsykkel: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

Legg inn av pekle »

Hadde ikke tenkt over totalbestanden - det er 50% flere HD enn BMW, men det har kanskje med at BMW var relativt dyrt og litt sært fram til midten/slutten av 90-tallet? En del BMW kjøres vel kanskje også mer enn mange andre sykler, så muligens overrepresentert i trafikkbildet? Ofte man møter små tog med GS-GS-1290SA-GS-og kanskje en AT på slutten :D

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 380
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Min motorsykkel: X
Sted: Oslo

Re: MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

Legg inn av Nomade »

At BMW er på topp er vel en bekreftelse på at mange nordmenn har mye penger å rutte med....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3341
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

Legg inn av FredrikE24 »

Absolutt, BMW har alltid vært dyrt. Men skal ikke stikke under en stol at de fra 2006 på de større syklene valgte å gå en mer mainstream retning med lavere produksjonskostnader og salgspriser med S1000-modellene. I tillegg prøver man å nå en større bredde.

Jeg kjører hver dag og det er litt artig at det stort sett er BMW man ser i det daglige trafikkbildet. Er nesten unormalt å møte på noe annet. Både nyere mainstream BMWer med yngre førere, men mest «slitere» med litt eldre førere og nye R1200GS/R1250GS.

xavi0n
Innlegg: 117
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Min motorsykkel: 2012 yamaha fz8

Re: MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

Legg inn av xavi0n »

Veldig overrasket over at man ikke ser suzuki på den listen

Gammelsmurfen
Innlegg: 151
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Min motorsykkel: Honda Transalp XL650V

Re: MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 03 mai 2021, 23:19 Jeg kjører hver dag og det er litt artig at det stort sett er BMW man ser i det daglige trafikkbildet. Er nesten unormalt å møte på noe annet. Både nyere mainstream BMWer med yngre førere, men mest «slitere» med litt eldre førere og nye R1200GS/R1250GS.
Nesten unormalt å møte på noe annet enn BMW er vel en kraftig overdrivelse... :-k jeg var forresten i Follo i helgen og så faktisk mye mer Harley enn BMW.
Joda, det er solgt sykt mye GS, men det er da mye andre volumprodukter på veiene også som HD, KTM, Yamaha, Kawa og Honda....

SilverSmurfer
Innlegg: 362
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Din MC her

Re: MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 03 mai 2021, 23:19 Absolutt, BMW har alltid vært dyrt. Men skal ikke stikke under en stol at de fra 2006 på de større syklene valgte å gå en mer mainstream retning med lavere produksjonskostnader og salgspriser med S1000-modellene. I tillegg prøver man å nå en større bredde.

Jeg kjører hver dag og det er litt artig at det stort sett er BMW man ser i det daglige trafikkbildet. Er nesten unormalt å møte på noe annet. Både nyere mainstream BMWer med yngre førere, men mest «slitere» med litt eldre førere og nye R1200GS/R1250GS.
Det har vel litt å gjøre med næreste MC forhandler.. :P

Møter mye BMW her om kring også men de lokale kjøre Kawa/Honda/Yamaha ettersom det er det man finner forhandlere for i nærheten.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3341
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: MC-landet Norge - nærmer oss 170.000 tunge motorsykler her i landet

Legg inn av FredrikE24 »

Gammelsmurfen skrev: 05 mai 2021, 23:50
FredrikE24 skrev: 03 mai 2021, 23:19 Jeg kjører hver dag og det er litt artig at det stort sett er BMW man ser i det daglige trafikkbildet. Er nesten unormalt å møte på noe annet. Både nyere mainstream BMWer med yngre førere, men mest «slitere» med litt eldre førere og nye R1200GS/R1250GS.
Nesten unormalt å møte på noe annet enn BMW er vel en kraftig overdrivelse... :-k jeg var forresten i Follo i helgen og så faktisk mye mer Harley enn BMW.
Joda, det er solgt sykt mye GS, men det er da mye andre volumprodukter på veiene også som HD, KTM, Yamaha, Kawa og Honda....
Burde kanskje presisert at det handler om observasjoner til og fra jobb.

Svar