Førstegangs MC-kjøp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av erikbc »

oivindg skrev: 06 sep 2021, 18:52 En som skal bruke sykkelen til øvingskjøring har vel ikke all opplæring på plass? For meg virker det rart å anbefale en sykkel uten ABS til en som ikke en gang har tatt lappen ennå.
ABS trenger man ikke.
Min kjøreskole hadde ingen sykler med ABS når jeg tok lappen.

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av erikbc »

SilverSmurfer skrev: 09 sep 2021, 15:32
FredrikE24 skrev: 06 sep 2021, 18:04 Tror nok ikke ABS er en direkte årsak til at statistikken går rett vei.

Høres ut som dårlig opplæring spør du meg.
Hørt noe så dumt da, uansett hvor mye opplæring man har så er det aldri en garanti for at man ikke drar til så hardt man kan på bremsene i en nødsituasjon. På den nye sykkelen min bremser jeg konsekvent ned uten at ABS aktiveres i normale situasjoner, men når bilen fremfor meg bråstoppet på grunn av en rev som sprang over veien kan du banne på at jeg dro til så hard jeg kunne på begge bremser og at ABSen slo inn.

Og forøvrig sammenligner statistikken sykler med og uten ABS i samme årstall. Og sykler med ABS var involvert i vesentlig færre dødsulykker. Så det er ingen som prøver å forklare reduksjonen i MC dødsfall med ABS alene, men når sykler med ABS har 31% lavere sannsynlighet for å være involvert i dødsulykker så er det er ingen tvil om at det er et veldig viktig element.

Det går selvfølgelig an å prøve seg på argumenter om at sykler uten ABS er eldre, eller billigere, enn de som har det. Kjør på, hvis du vil. Men statistikken taler for seg selv, sykler med ABS er involvert i færre ulykker. De er rett og slett tryggere.
Mange måter å lese statistikk på. Så for det første må du lenke til statistikken du refererer til slik at vi andre også kan se om vi deler din oppfatning av tallene.

Ellers høres det ut som du lå for nære bilen foran, siden du måtte bråbremse.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjørte skolesykler både med og uten ABS. Skal ikke kline til å bremse det man er kar for selv om man har ABS. Det er hvertfall tullete og feilslått. Kjørte opp på en uten ABS av eget valg. Den feedbacken jeg fikk fra skolesykkelen uten ABS var veldig fin. Fikk bremsa veldig effektivt på den. Sånn bremselengde/stopplengde-messig; når ABS har begynt å bry seg, så har man tapt. Det mest fordelaktig er å ligge eksakt på "limiten".

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av oivindg »

Absolutt ikke noe krav å ha ABS. Man klarer seg fint uten de fleste hjelpemidler.

Jeg tenker at ABS er en fordel i vanskelige situasjoner, og spesielt for uerfarne. Da gir det mening å velge en sykkel med ABS for en fersking.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av Bjerknez »

Uten å måtte forvirre TS mer enn nødvendig så har jeg følgende konklusjon:

Har du to klin like sykler i kikkerten hvor den ene har ABS og den andre ikke, så velg den med ABS. Har du to sykler i kikkerten hvor du liker den ene bedre enn den andre, så velg den du liker best, uavhengig om den har ABS eller ikke.

Dette trenger man ikke gjøre vanskeligere enn nødvendig tenker jeg :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 14 sep 2021, 13:51 Absolutt ikke noe krav å ha ABS. Man klarer seg fint uten de fleste hjelpemidler.

Jeg tenker at ABS er en fordel i vanskelige situasjoner, og spesielt for uerfarne. Da gir det mening å velge en sykkel med ABS for en fersking.
Det gir uansett mening å velge en sykkel med ABS, men det har ingenting med det å være fersking å gjøre. Det er helt irrelevant i mitt hode. Er du fersking må man kjøre deretter. Man bør også kjøre i hastigheter som er noe under det man faktisk evner og tør å nødbremse, helt uavhengig om man har ABS og er fersking eller ei..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av rolf-arne »

Jeg tenker som med pigg dekk , de fleste spiser opp den ekstra tryggheten eller ekstra marginen med å øke farta.

Nå har jeg fått en "moderne" sykkel med abs og tractioncontrol og jo jeg føler meg litt mer vel når jeg kjører i regn - men dn følelsen blir spist opp siden jeg ikke er godt nok kjent med dekkenes evner - ei heller kjenner sykkelen godt nok..

Jeg vil anslå at jeg kjører mye fortere med gamle sykkelen i regn enn den nye - og det har vel mest med erfaringsnivået å gjøre.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar