Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av AJ »

Moto Guzzi er uten særlig tvil i siget med den nye V100 Mandello modellen. Ikke minst den nye væskekjølte motoren, som jo er selve hjertet i de nye motorsyklene som nå kommer fra denne lille motorsykkelfabrikken i Nord-Italia, som har produsert motorsykler kontinuerlig uten stopp siden 1921.

Foreløpig har de kun denne ene modellen med den nye 1050 motoren, men det er vel neppe særlig tvil om at det kommer flere større og antakelig også versjoner med mindre kubikk etter hvert.

Og siden konseptet har mye til felles med BMW så melder spørsmålet seg om Moto Guzzi er i stand til å ta opp kampen med BMW og deres boxermodeller?
Så... kjør debatt :crazy: !

Her en sak om nettopp den nye motoren man finner i nye V100 Mandello:

https://www.cycleworld.com/motorcycle-n ... xDo4a4uWW4
V100 Mandello1.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av FredrikE24 »

Det skal jo litt til egentlig, hva skal MotoGuzzi stille med som vil medføre at den gjengse BMW-kjøper heller kjøper MotoGuzzi?

Men jeg kan ta feil selvfølgelig. Det ser jo ut som MotoGuzzi har steppa opp gamet litt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 08 mar 2023, 18:57 Det skal jo litt til egentlig, hva skal MotoGuzzi stille med som vil medføre at den gjengse BMW-kjøper heller kjøper MotoGuzzi?

Men jeg kan ta feil selvfølgelig. Det ser jo ut som MotoGuzzi har steppa opp gamet litt.
Hva med at motoren er plassert på samme måte uten å bli like breial som BMW-boxeren i tillegg til kardangdrift, væskekjøling og dermed potensiale for god motoreffekt?
Fire ikke helt uvesentlige detaljer, tør jeg påstå...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 08 mar 2023, 18:54 Foreløpig har de kun denne ene modellen med den nye 1050 motoren, men det er vel neppe særlig tvil om at det kommer flere større og antakelig også versjoner med mindre kubikk etter hvert.
Har vel kommet kraftige rykter om at ganske fort kommer en oppdatert V85TT (V100TT?) med den motoren. V85TT får jo mye veldig gode skussmål men litt kritikk for litt daff motor, da er jo den saken løst.

Om de skal konkurrerer med BMW vet jeg ikke men moro om de blir litt større og har litt flere modeller, ja :thumleft En Scrambler burde de jo ha i sortimentet, det burde de få til veldig bra.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Olav K »

Er vel mye som skal på plass, om man skal på nivå med BMW!?
Utvalg av modeller, kvalitet, tilgjengelighet (i form av forhandlere) og kjøreopplevelse, for å nevne noe.

Når det er sagt, nye V100 Mandello er uforskammet sexy, og med ubegrensede midler ville jeg gjerne hatt en slik, i tillegg til GSAen.
Ikke at den ville blitt så mye brukt, men.... fin er den 😊
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1071
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Tore L »

Svaret på dette AJ er Nei.
Tror ikke de har muskler til å ta opp kampen med BMW, og er helt enig med Olav K.

Men jeg skulle gjerne hatt disse i garasjen -
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24612
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Bjerknez »

Hvorfor ta opp kampen med BMW? Kan dem ikke heller gjøre litt som Ducati? Gå litt sine egne veier og skape sitt eget hjørne med sykler. Å ta opp kampen med BMW ser jeg nesten som en umulig oppgave.

Triumph har sin egen stil og egen kundegruppe, det samme har Ducati og BMW. Det samme gjelder også Moto Guzzi. Hvorfor kan man ikke bare gå sine egne veier og skape sin egen sti?

Honda og Suzuki er et eksempel på to merker som selger veldig bra, men som ikke skiller seg ut fra hverandre i nevneverdig grad. Kun en drøss uhorvelig kjedelige sykler til gode priser myntet mot massene.

jeg synes Moto Guzzi skal jobbe med å få solgt samt markedsført det konseptet dem har uten noen målsetning om å konkurrere direkte med BMW. Når dem ser på BMW som en slags mal og begynner å etterligne dem så har dem allerede tapt mener jeg.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3518
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg prøver å forstå hvilken av BMW sine boxer-modeller denne her skal ta opp kampen mot?
Jeg får assosisasjoner til Suzuki GSX750ES når jeg ser dette bildet. Bare med boxer...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24612
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 09 mar 2023, 07:04 Jeg prøver å forstå hvilken av BMW sine boxer-modeller denne her skal ta opp kampen mot?
Jeg får assosisasjoner til Suzuki GSX750ES når jeg ser dette bildet. Bare med boxer...
Jeg er litt enig.

Isolert sett ser heller ikke jeg at MotoGuzzien på bildet over er noe å skryte av utseendemessig. Men det er jo en Moto Guzzi og i den grad noe "annet".

Når det gjelder motorteknologien ellers overlater jeg det til andre. Det er uansett ikke veldig interresant for meg som kjøper.

BjørnSover
Innlegg: 452
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av BjørnSover »

V100 er ikke den Guzzien som får mitt blod til å bruse - da heller jeg mer mot V85TT og V7'en til @AJ som er er lekker ut i blå.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: 09 mar 2023, 07:04 Jeg prøver å forstå hvilken av BMW sine boxer-modeller denne her skal ta opp kampen mot?
Jeg får assosisasjoner til Suzuki GSX750ES når jeg ser dette bildet. Bare med boxer...
Jeg tenker ikke spesielt på V100 Mandello modellen, men selve konseptet. Dvs. motorplasseringen og kardangdriften.
Moto Guzzi Stelvio var langt på vei en verdig konkurrent, men ble akterutseilt mens BMW "fulgte med i timen" og videreutviklet sine GS/A modeller.
Nå som Moto Guzzi har utviklet en ny moderne motor og drivlinje er potensialet deres langt større enn tidligere, V100 Mondello er ganske sikkert den første av flere modeller som kommer. Det vil overraske meg stort hvis Moto Guzzi ikke kommer med en ny Stelviovariant etter hvert.
Også kan det være greit å minne om det er Piaggio som eier Guzzi. Og mye tyder på at Piaggio satser mer på Guzzi en noen gang og at de også vil ha mer av "adventure-kaka". Ikke bare med Aprilias 660 Tuareg, men altså også Moto Guzzi.

Moto Guzzi har jo også en interessant reiseendurohistorie. Nemlig testturen som ble gjort til Nordkapp med en 500 kubikker i 1928. Mer om Guzzihistorien i linken til slutt i dette innlegget.
MGnord.PNG
Noen år til Moto Guzzi kan feire 100 års jubileumet til denne Norgesturen. Og jeg tror ikke Moto Guzzi venter til 2028 med å lansere en nye reiseenduro/adventure sykkel ala en langt mer moderne og oppdatert Stelvio, som jeg tror kan bli en veldig sterkt BMW GS/A konkurrent.

V100 Mandello modellen i seg selv er ingen GS/A konkurrent. Det skjønner vi alle.
Men den oppdaterte motoren og drivlinja i et mer adventureinnrettet chassis/rammeverk er det så absolutt. Bare den får lagt på seg et par-tre hundre kubikk ;) .

https://www.motoguzzi.com/en_EN/tradition/history/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Norsense
Innlegg: 129
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Bosted: Arendal

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Norsense »

De har vel hintet ganske sterkt om at en ny Stelvio er rundt hjørnet.
is-moto-guzzi-reviving-the-stelvio-adventure-tourer.jpeg
Blir spennende å se om v85tt får en variant av denne nye motoren. Min personlige mening er at dette er klassens peneste sykkel. En ny variant av denne gjør kanskje at den gamle blir mer tilgjengelig i bruktmarkedet.....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Olav K »

AJ skrev: 09 mar 2023, 10:59
Også kan det være greit å minne om det er Piaggio som eier Guzzi. Og mye tyder på at Piaggio satser mer på Guzzi en noen gang og at de også vil ha mer av "adventure-kaka". Ikke bare med Aprilias 660 Tuareg, men altså også Moto Guzzi.
-
-
-

V100 Mandello modellen i seg selv er ingen GS/A konkurrent. Det skjønner vi alle.
Men den oppdaterte motoren og drivlinja i et mer adventureinnrettet chassis/rammeverk er det så absolutt. Bare den får lagt på seg et par-tre hundre kubikk ;) .

https://www.motoguzzi.com/en_EN/tradition/history/
Slett ikke uenig i resonnementet her. Aprillia 660 Tuareg er en veldig bra mellomklasse adventure.
Men de trenger en fullsize adventurer også, og kan godt være mulig å bruke denne Guzzimotoren med kardangdrift i en stor adventure variant.
For min egen del trenger den kanskje ikke ha så mye mer kubikk heller, men heller skille seg mot konkurrentene på f.eks mye lavere vekt.
Vanlig GS veier vel 249 kg, og jeg vet den kan gjøres lettere enn det. GS1200 HP2 veier f.eks 188kg.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1688
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Olav K skrev: 09 mar 2023, 14:08
AJ skrev: 09 mar 2023, 10:59
Også kan det være greit å minne om det er Piaggio som eier Guzzi. Og mye tyder på at Piaggio satser mer på Guzzi en noen gang og at de også vil ha mer av "adventure-kaka". Ikke bare med Aprilias 660 Tuareg, men altså også Moto Guzzi.
-
-
-

V100 Mandello modellen i seg selv er ingen GS/A konkurrent. Det skjønner vi alle.
Men den oppdaterte motoren og drivlinja i et mer adventureinnrettet chassis/rammeverk er det så absolutt. Bare den får lagt på seg et par-tre hundre kubikk ;) .

https://www.motoguzzi.com/en_EN/tradition/history/
Slett ikke uenig i resonnementet her. Aprillia 660 Tuareg er en veldig bra mellomklasse adventure.
Men de trenger en fullsize adventurer også, og kan godt være mulig å bruke denne Guzzimotoren med kardangdrift i en stor adventure variant.
For min egen del trenger den kanskje ikke ha så mye mer kubikk heller, men heller skille seg mot konkurrentene på f.eks mye lavere vekt.
Vanlig GS veier vel 249 kg, og jeg vet den kan gjøres lettere enn det. GS1200 HP2 veier f.eks 188kg.
Ja, sannelig - da har man lært noe i dag også.
Ser at Aprilia kjøpte Guzzi og Laverda i 2000, deretter i 2004 kjøpte Piaggio Aprilia :D
Liker også Touareg, men har ikke prøvd den. Syns den ser bra ut i hvert fall og er vel noe billigere i forhold til utstyrsnivå osv. enn Yamaha T7.
Minuset er vel et noe tynnere støtteapparat/forhandlernett i Norge på Aprilia enn på Yamaha.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av AJ »

Norsense skrev: 09 mar 2023, 11:13 De har vel hintet ganske sterkt om at en ny Stelvio er rundt hjørnet.
Bilde
Blir spennende å se om v85tt får en variant av denne nye motoren. Min personlige mening er at dette er klassens peneste sykkel. En ny variant av denne gjør kanskje at den gamle blir mer tilgjengelig i bruktmarkedet.....
Ja, se der, gitt :D !
Dette blir spennende :crazy: .

Når det gjelder v85TT'en så tror jeg denne fortsetter med samme motor til den en gang i ikke altfor fjern framtid fases ut, Noe som har vært gjennomgangsmelodien hos Moto Guzzi med ganske mange modeller de siste par tiårene.
Men at denne modellen ga produsenten en ny giv og solid dytt i ryggen er det neppe noen tvil om.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

raster
Innlegg: 164
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av raster »

Fint om Guzzi får opp kvaliteten på syklene sine. De har allerede lagd flere både stilige og gode sykler i mange år og har en trofast tilhenger skare. Skal ikke nevne mine egne erfaringer med en V11 sport jeg hadde et turbulent forhold til.. Hva gjør at en sykkel som BMW GS får slik popularitet? Det er mange andre merker som burde kunne konkurrere. Jeg tror at det har mye med kjøpegruppa å gjøre som den appellerer til. Hvis flertallet av mc ister var i 20-30 års alderen ville det sett helt annerledes ut er min teori:)godt voksne er ofte mer konservative?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av AJ »

raster skrev: 09 mar 2023, 20:16 godt voksne er ofte mer konservative?
og konforme, kanskje ;) ?
Nordmenn er jo rimelig godt kjent for å være det... :roll
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av FredrikE24 »

GS/GSA er ikke et særnorsk fenomen

Jeg tenker det skal godt gjøres å få en BMW-kjøper til å gå til MotoGuzzi uansett modell. De som først velger BMW, fortsetter som regel med det.

Ellers kan jo MotoGuzzi kjøre litt hardere på å bygge et image. Hvorfor skal man kjøpe Guzzi liksom? Mye er gjort når man får oppmerksomheten fra nye kjøpere/kundegrupper.

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av lazyboy »

Personlig tror jeg ikke Guzzi kommer på Bmw nivå noengang. Muligens kommer noen enkeltmodeller som selger i greit antall .
Tror til og med Kina går forbi på sikt.
Med erfaring fra bilbransjen og noe mc så er det vel på forhandlernett/ importører og deletilgang /leveringstider det vil skorte på igjen.
Frem til nå har vel Italiensk med få unntak slitt med og få swung over dette. Og som kjent Evig eies kun et dårlig rykte.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24612
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 mar 2023, 22:22 GS/GSA er ikke et særnorsk fenomen

Jeg tenker det skal godt gjøres å få en BMW-kjøper til å gå til MotoGuzzi uansett modell. De som først velger BMW, fortsetter som regel med det.

Ellers kan jo MotoGuzzi kjøre litt hardere på å bygge et image. Hvorfor skal man kjøpe Guzzi liksom? Mye er gjort når man får oppmerksomheten fra nye kjøpere/kundegrupper.
Helt enig.

Derimot hjelper det lite hvor bra sykkelen er når det ikke finnes noen forhandlere eller noe nettberk rundt. Er vel ingen som bor i Trondheim som hadde kjøpt en Moto Guzzi om den eneste forhandleren med verksted lå i Kristiansand.

Så sant man da ikke er en gammel svoren fan av Moto Guzzi og trosser dette. Men det snevrer inn potensielle kunder en god del.

Jeg tror heller ikke Moto Guzzi vil komme opp på BMW nivå. Det vil i såfall kreve en investor som uforbeholden spytter inn enorme summer for å i hovedsak bygge ut dorhandlernettverket. Å i så tillfelle kommer nok lille Norge langt ned på listen hvis volum er prioritert.

Moto Guzzi er slik jeg ser det intet annet enn et gammelt og sært merke. Dem har trolig en eller to ting som overgår BMW (uten at jeg vet det), men skal man slå BMW så må man liksom ha den totale pakka og der tror jeg ikke dem en gang er i nærheten.

Online
greina
Innlegg: 165
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Bosted: Ullensaker

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av greina »

raster skrev: 09 mar 2023, 20:16 Fint om Guzzi får opp kvaliteten på syklene sine. De har allerede lagd flere både stilige og gode sykler i mange år og har en trofast tilhenger skare. Skal ikke nevne mine egne erfaringer med en V11 sport jeg hadde et turbulent forhold til.. Hva gjør at en sykkel som BMW GS får slik popularitet? Det er mange andre merker som burde kunne konkurrere. Jeg tror at det har mye med kjøpegruppa å gjøre som den appellerer til. Hvis flertallet av mc ister var i 20-30 års alderen ville det sett helt annerledes ut er min teori:)godt voksne er ofte mer konservative?
Italienerne er flinke på design, men ikke like flinke på mekanikk som tyskere og japanere. I tillegg til at delelogistikk og tilgang til merkeverksted ikke er like god som på de andre . I bilverdenen er jo italienske merker ofte for spesielt interreserte og det samme gjelder antagelig for mc. Men jeg har aldri hatt hverken bil eller mc fra Italia så jeg er kanskje forutinntatt.

Jeg tror italienerne er fornøyd med å ikke være på toppen av pallen, da får de tid til å drikke litt vin også :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24612
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forbinder heller ikke Ferarri og Ducati med kvalitet, selv om vertfall Ferarri er guttedrømmen for mange. Men design er dem gode på. Dem legger mye flid i detaljer, fargevalg og tekniske løsninger virler det som. Men selve kvaliteten er jeg dog usikker på. Har en litt dårlig magefølelse der.

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Bosted: Skien
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av olela »

Moto Guzzi er ett av få merker som jeg virkelig syntes er interessante. Når jeg tenker meg om er det vel nesten kun italienske merker jeg følger med på. BMW, KTM, Honda, Triumph etc ser man "overalt", men det er noe spesielt med de mer "sære" merkene syntes jeg. Så på en måte unner jeg Moto Guzzi all den suksessen de kan få, men samtidig håper jeg ikke det blir ett merke for massene. Da mister de noe av sjarmen som jeg liker. Jeg er kanskje litt unormal der, men syntes sært er gøy :)
Har trålet en del Guzzi forum rundt om, og det med kvaliteten har jeg ikke noe inntrykk av er noe problem. Det har vært noen problemer med sensorer og mapping som det har vært klaget på, men det er omtrent det. Dette skal også ha blitt utbedret fra fabrikk på nye utgaver. I USA ser jeg de klager på leveringstider på deler, men har ikke inntrykk av at det samme problemet gjelder i Europa. Guzzi går jo for å være ganske enkle mekanisk, så det er ikke så mye som kan gå galt, og de er lett å skru på selv.
Det er sikkert merker som er bedre på kvalitet, men for min del er det viktigere at sykkelen vekker de rette følelsene for meg mtp lyd, vibrasjoner, utseende etc, og der krysser de av de flere bokser enn de fleste andre merker.

Nevnte sært over her, og kom til å tenke på noen som kollegaer. De var en gjeng fra jobb som dro til India og kjørte, de fleste tok med seg Royal Enfield hjem. Han ene jeg jeg jobber med har en som trimmet til nesten 50hk, det er gøy. En annen kjøpte med seg en Royal Enfield diesel! Det er sært det, men veldig gøy ;)

Svar