adivass skrev: 14 apr 2023, 20:46
Unnskyld mine dårlige forsøk på humor, men dette er noe jeg brenner litt for. Jeg vil helst ikke lese om deg i avisene ei heller være den som finner deg i grøfta langs veien. Kjør med måte, bruk hodet og ikke minst, ha det moro!
Du treffer godt med din humor @adivass, litt humor trenger vi også i denne så alvorlige tråden
adivass skrev: 14 apr 2023, 20:46
Unnskyld mine dårlige forsøk på humor, men dette er noe jeg brenner litt for. Jeg vil helst ikke lese om deg i avisene ei heller være den som finner deg i grøfta langs veien. Kjør med måte, bruk hodet og ikke minst, ha det moro!
Du treffer godt med din humor @adivass, litt humor trenger vi også i denne så alvorlige tråden
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Personlig pleier jeg å åpne hvert år med en runde eller to rundt i nabolaget her jeg bor ute på,landet med mange svinger og smale veier. Jeg kjenner til hver enkelt sving og hvor farene evt. er.
Et par runder i variert hastighet er det som skal til for at den værste gravrusten er borte, å det uten å fornærme en eneste billist. Blr man i nærheten av en kjlregård med ferdig oppsatte kjegler er jo det bra, men for oss andre så funker det helt fint med sund fornuft. En eller flere rolge turer i kjente omgivelser hvor man kan presse seg selv litt etter litt når man vet at svingene er frie for grus og sand etter å ha kjørt der noen ganger etc.
Det har vertfall fungert helt fint for meg i snart 10 år som motorsyklist. Jeg kan ikke huske jeg har vært i nærheten av å oppleve noe uhell i "rustløser" perioden.
Men altså, bor man i nærheten av en slik kjøregård hadde jeg nok benyttet meg av denne jeg også. :)
adivass skrev: 14 apr 2023, 20:46
Det begynner å bli vår, som tidenes minst aktive medlem av forumet ser jeg på det som min plikt å nok en gang komme med velmente råd i denne tråden. Audi Mannen prater fornuft over her, overraskende nok når man ser på bilvalget ( ), og han nevner noe jeg ser på som veldig viktig: RUST.
Aj-aj-aj..... her løfter jeg "vær varsom" plakaten altså . Stort sett enig i resten av innlegget ditt og det er derfor jeg deltar på rustløsern hvert år. Ferdigheter ER ferskvare. Kjenner det godt selv når man triller de første turene på våren eller etter en lang sommerferie hvis man ikke har kjørt. Vi er mennesker og det er naturlig at vi glemme. Kjøring er muskelminne i stor grad og den må trenes kontinuerlig.
Men tilbake til det første i innlegget så er jeg såpass storsinnet at jeg ikke lar meg vippe av pinnen av de som jeg kategoriserer under "ikke vet bedre" eller er unnskyldt av andre genetiske årsaker . Men ta det med ro..... 2 av mine 3 Audi skal nå selges og byttes i 1 nyere bil, Ser det som er stor fare for at den også har 4 ringer
Men du poengterer noe som ALLE burde tatt innover seg..... Kjøretrening er viktig og da helst i en kjøregård /bane uten fare for andre involverte.
I fjor startet jeg sesongen med å kjøre samme strekningen på ca ei mil på fylkesveien fram og tilbake x antall ganger for å få følelsen tilbake. En ekstra bonus var at dersom det skulle være noe teknisk problem med sykkelen ville jeg aldri ha mer enn 7 km heim.
Jeg mistenker at det blir samme prosedyre i år. Og første søndag etter sesongstart kan det godt bli en tur til parkeringsplassen på Coop Extra også for å trene på "the slow stuff". Hadde det vært rustløserkurs i området hadde det vært aktuelt for meg.
Fra BIKE:
Som mange sikkert har merket seg er mc-sesongen i gang og med den kommer ulykkene. Hver ulykke er en liten spiker i kista til den hobbyen vi alle er så opptatt av og derfor er det ekstra gledelig at noen, som f.eks. Henry Enoksen som har skrevet innlegget under, tar seg tid til å reflektere og gi råd. Henry er det vi kaller godt voksen og kjører sykkel hele året: Norge om sommeren, Spania om vinteren. Han bør derfor ha erfaring nok til at betraktningen har vekt. Og vær så snill – ikke avfei dette som besserwissser – avisoverskriftene forteller at han er inne på noe….
Vår. Fra hele landet kommer meldinger om at sesongen er mer eller mindre i gang. De fleste motorsyklistene har hatt en lang kjørepause. Mange kommer til å delta på rustløserkurs. En aktiv handling for å vekke til live kunnskaper fra høsten i fjor. Positivt. Sannsynligvis bidrar kurs til færre ulykker. Jeg har deltatt på ulike kurs, riktignok for noen år sida. Nå har det blitt sånn at jeg kjører sykkel hele året. Jeg bruker mye tid på å filosofere og analysere kjøringa mi med referanse til oppgavene på rustløserkursa. Jeg ender med å tenke at kursa burde vært utvikla; at oppgavene burde være mer omfattende. Eksempel på oppgaver samt tanker om hvordan de kan gjennomføres:
Svingteknikk består av mange elementer. Jeg minnes vi ble instruert i kontrastyring. Fartstilpasning, svingpunkt, gass, blikk. Deretter brems i sving. En vekker for mange. For min egen del har jeg dratt dette videre ved å trene inn variabler av ovennevnte handlinger: blindsving, underlag, synlig kurvatur, mulig motgående trafikk, – plassering inn i, gjennom og ut av svingen. Når bremser du, når slippes bremsen. Aktiv bruk av bak- og forbrems. Bakbrems i svingen drar sykkelen ned og inn. Frambrems det motsatte. Kan brukes aktivt når man må forholde seg til uventa fenomener som trafikk i mot, hindringer i veibanen, løsgrus, ujevnheter, bitumenslanger. Noen sykler har kombi-bremser, da blir det å jobbe mer presist med kontrastyringa. Kombinasjonen av å unngå et hinder for eksempel ved hjelp av frambremsen og så fange sykkelen med gassen i det nye nedlegget. En kan fortsette med detaljer her.
Ingen sving er lik den neste.
Noen eksempler på bruk av brems er nevnt over. Som oppgave på etkurs tenker jeg at det er lurt å finne grensene for låsing både foran og bak. Grensa går der eventuell ABS trår inn. Mange sykler mangler dette ennå, desto viktigere å finne samt handtere grensene. Forankring ved nødbrems. Knærne klemt mot tanken, avslappa armer. Den beste øvelsen er å trene nødbrems med ei hånd på styret. Bremsing med grus på asfalten. Blikkbruk. Jeg har opplevd å kjøre på litt tøffe grusveier hvor ABS er ubrukelig; så liten motstand fra underlaget at man mister bremseeffekt. Sånn kan man fortsette. Hvis et rustløserkurs trigger førere til å utvikle detaljene, er det bra. Skulle man gå inn på detaljene på et kurs, måtte det vare i flere dager. Trene både på bane og utvalgte veier utafor banen. Trene og gjenta, om og om igjen. Skal en detalj sitte trenger du kanskje tusen gjentakelser. Du trener inn riktige instinktive handlinger. Du unngår å stivne i en krisesituasjon; velger automatisk den rette handlinga
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
AJ skrev: for denne saken fra [mention]Duke944[/mention] !
Ja her var det mye godt...ja alt er no vel godt reflektert og preget av erfaringer, med god holdbarhet.
Jeg tror imidlertid at de som planlegger "rustløsere" bør beholde det enkelt og la det som her kommer frem bli en del 2.
Men for å understreke det viktigste, vi har alltid noe å trene på, å bli bedre på.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
MC veltet ved Slependen: – Fører kjørt til Ullevål
Nødetatene rykket lørdag ettermiddag ut til melding om en trafikkulykke ved Slependen i Bærum.
Oslo politidistrikt sier til VG at ulykken skal ha skjedd ved et bråstopp som følge av stans i trafikken. MC-føreren flyttet seg da over til motsatt kjørefelt, hvor han ble delvis påkjørt.
Personen blir nå fraktet til Ullevål sykehus.
Sykkel og personbil er fjernet og kjørefeltene er nå åpnet.
Det store spørsmålet er jo hvordan han ble "delvis påkjørt", enten så blir man påkjørt, eller så blir man ikke påkjørt. Delvis påkjørt?
Det sagt, fyren har tydeligvis kjørt som en tulling. Føreren stakk først av fra en UP kontroll, så ble det meldt om trafikkulykke kort tid etterpå.
Og selv om det ikke står direkte må de ha forsøkt å forfølge føreren for det står at spesialenheten for politisaker er koblet inn noe som tilsier at det er spørsmål rundt politiets atfærd knyttet til denne ulykken.
MC veltet ved Slependen: – Fører kjørt til Ullevål
Nødetatene rykket lørdag ettermiddag ut til melding om en trafikkulykke ved Slependen i Bærum.
Oslo politidistrikt sier til VG at ulykken skal ha skjedd ved et bråstopp som følge av stans i trafikken. MC-føreren flyttet seg da over til motsatt kjørefelt, hvor han ble delvis påkjørt.
Personen blir nå fraktet til Ullevål sykehus.
Sykkel og personbil er fjernet og kjørefeltene er nå åpnet.
Det store spørsmålet er jo hvordan han ble "delvis påkjørt", enten så blir man påkjørt, eller så blir man ikke påkjørt. Delvis påkjørt?
Det sagt, fyren har tydeligvis kjørt som en tulling. Føreren stakk først av fra en UP kontroll, så ble det meldt om trafikkulykke kort tid etterpå.
Og selv om det ikke står direkte må de ha forsøkt å forfølge føreren for det står at spesialenheten for politisaker er koblet inn noe som tilsier at det er spørsmål rundt politiets atfærd knyttet til denne ulykken.
Leste ett sted (?) at politiet hadde forfulgt to MC-førere, da disse hadde delt lag hadde politiet mistet de av syne, og kort tid senere var ulykken skjedd. (med fare for feilsitering).
Dette er vel ett dilemma politiet til stadighet har. Forfølgeser gjør dessverre noe med pulsen, og med den kommer også feilvurderingene og som veldig ofte fører til ulykker som ofte rammer flere enn bare den forfulgte. På den annen side kan en ikke la vær å forfølge heller, for da blir det jo helt anarki.
Tror dessverre der er en oppfattelse der ute om at hvis en bare kjører fort nok, så har ikke politiet lov å forfølge, og da er det ikke rart folk prøver på det.
MC veltet ved Slependen: – Fører kjørt til Ullevål
Nødetatene rykket lørdag ettermiddag ut til melding om en trafikkulykke ved Slependen i Bærum.
Oslo politidistrikt sier til VG at ulykken skal ha skjedd ved et bråstopp som følge av stans i trafikken. MC-føreren flyttet seg da over til motsatt kjørefelt, hvor han ble delvis påkjørt.
Personen blir nå fraktet til Ullevål sykehus.
Sykkel og personbil er fjernet og kjørefeltene er nå åpnet.
Det store spørsmålet er jo hvordan han ble "delvis påkjørt", enten så blir man påkjørt, eller så blir man ikke påkjørt. Delvis påkjørt?
Det sagt, fyren har tydeligvis kjørt som en tulling. Føreren stakk først av fra en UP kontroll, så ble det meldt om trafikkulykke kort tid etterpå.
Og selv om det ikke står direkte må de ha forsøkt å forfølge føreren for det står at spesialenheten for politisaker er koblet inn noe som tilsier at det er spørsmål rundt politiets atfærd knyttet til denne ulykken.
mekkern skrev: 24 apr 2023, 14:26
den på gjøvik innbefatter skadd mcfører og bilist-begge kjørt til Gjøvik sykehus og polijakt-mens slependen var velt og "delvis påkjørsel"
Det ser ut til at du har rett ja.
Da er det tydeligvis på moten å bli "delvis påkjørt".
Ho dama som rygget på min BMW S1000R slik at den veltet over en krakk på bensinstasjonen i Lom sa at hun var glad for at det bare var en motorsykkel og ikke en bil. Hun sa også etter å ha sett på sykkelen etterpå at det var bra det ikke ble noen bulker og skader.
Jeg tenkte mitt om den uttalesen mens jeg sa at vi burde skrive skademelding. Hun spurte hvor skadene var hvor jeg vuste hun noen riper samt noen klips bak sidedeksel som hadde løsnet. Jeg fortalte også at bak disse dekslene så kan det gå kabler og slanger som må sjekkes hos et verksted.
Hun spurte om vi kunne gjøre opp på stedet hvor hun tilbød meg en 1000-lapp hvor jeg sa at jeg kan garantere at dette vil koste mye mer enn 1000 kroner så jeg sa at jeg ville skrive den skademeldingen.
Til slutt gjorde vi det, og et par uker senere fikk jeg greie på at Leeres Motorsport hadde takstert jobben til 18.000 kroner. Hadde dette kunnet blitt fikset på en rimeligere måte? Garantert, men jeg hadde ikke mye til lvers for den dama og jeg syntes hun fortjente en smekk for en fullstendig unødvendig påkjørsel.
Hun ble varslet av ryggesensor (jeg hørte den pipe helt ut på krakken der jeg satt da hun hadde vinduet åpent) og i tillegg ropte jeg og veviet med armene. Hun bare fortsatte å rygge sagte bakover og dultet borti sykkelen. Det er nesten så jeg vil karakterisere ho som tilbakestående.
Hvorfor slike folk har førerkortet er meg en gåte. Helt blottet for reaksjonsevne og trafikal forståelse.
Dette var midt i fellesferien på en tettpakket bensinstasjon. Unger løp rundt og spiste pølser og is. Hun kunne lett ha rygget rett over en barnevogn eller en unge og bare fortsatt å rygge.
Jeg ringte politiet og ga dem min versjon av hendelsen samt skiltnummer på bil samt navnet på sjåfør. Dem takket meg for tipset, men sa samtidig at dem nok ikke kom noe videre med saken. Men dem fikk loggført hendelsen og beskrivelsen min.
Da tenker jeg at jeg vertfall har gjort det jeg kan gjøre.
En motorsyklist er bekreftet omkommet etter en singelulykke i Ryfylketunnelen i Stavanger mandag kveld. Det var kun én person på motorsykkelen.
- Det er for tidlig å si noe om hendelsesforløpet. Foreløpig har vi ikke kommet i kontakt med vitner som har sett ulykken. Etterforskningsskritt vil gjerne kunne si noe om foranledningen og hvordan det har skjedd. Vi innhenter eventuell videoovervåkning, sier operasjonsleder Roger Litlatun til Dagbladet i 20-tida.
Politiet meldte først at helsepersonell jobbet med den skadde motorsyklisten på stedet.
Tunnelen er fortsatt stengt etter ulykken.
- Den vil bli stengt en periode framover mens politiet og Statens vegvesens ulykkesgruppe jobber der, sier Litlatun videre.
VET IKKE HVA MAN SKAL SI.
Trasig er det uansett.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Det kan være vedkommende kjørte vårsleppet, men ulykken skjedde flere timer etter vårsleppet var ferdig. Litt usikker når de siste dro fra Klepp, men det var ganske tomt rundt 14:00.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Litt usikker på hva journalisten mener med "kjøringsbane" i denne sammenhengen, om det er en form for kjøregård, øvningsbane liknende gokartbane eller om det skulle stå kjørebane og skjedde på offentlig vei under kjøretime.