MC-ulykker
Re: MC-ulykker
En mann fra Buskerud omkom i en motorsykkelulykke i Thailand i helgen.
https://www.dt.no/lokal-mann-omkom-i-mc ... 57-2145505
https://www.dt.no/lokal-mann-omkom-i-mc ... 57-2145505
-
- Innlegg: 180
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: MC-ulykker
Jeg ser det er to grafer med to forskjellige tall. Hva som er hva egentlig?
-
- Innlegg: 369
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: MC-ulykker
Hvis jeg skal gjette basert på beskrivelsene samt tallene jeg så fra SSB tidligere i dag (hentet de dog ut i Excel og mikket litt for å få det litt mer oversiktelig) så er den første skadde og drepte mens den andre er kun drepte.
-
- Innlegg: 129
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Bosted: Arendal
Re: MC-ulykker
Den første er totalt skadde, og den andre er drepte. Fordelt på aldersgrupper. Begge for motorsykkel tyngre enn lett.
Om man sammenligner med antall registrerte kjøretøy er ulykkesfrekvensen jevnt og trutt på vei ned.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Er jo nevnt i tråden om airbag, og må presisere , jeg kjører ikke med vest!xavi0n skrev:Jeg har vurdert det jeg også, å er overbevist at om du highsider å flyr til himmels å smeller i bakken igjen eller kjører i noe så kan den hjelpe. Men siste jeg hørte var de fleste alvorlige skader oppstått i det man forlater vegen å treffer hva enn som befinner seg utenfor
Jeg har helintegrert touringjakke , min airbag dekker fra hoftekul til hjelm.
Den er også slik innrettet at den sammen med hjelmen, fungerer som nakkekrave.
Du kan ha rett i at om du ryker inn i en stolpe, eller stein, kan du skades betraktelig selv om man bruker vest/jakke.
Men du har en vesentlig bedre sjanse med airbag, enn uten.
Legger til at i min løsning så er det også ryggplate, solid og med litt vekt( merkes ikke på sykkelen)..
Med tanke på risiko/sikkerhet tenking, så må man jo se til hjemens betydning, treffer du stolpen i mage/brystregionen så hjelper det lite med uskadet hode...annet enn at smertefølelsen er høyst tilstedeværende..
Litt flåsete sagt, men rett allikevel.
Personlig valg, men det meste er til hjelp, hver på sin måte..
Jeg var oppe å gikk etter smellen, til vi åpnet jakken, da var det over.. ja nå mangler det 4 dager på et år, og det kjennes enda.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: MC-ulykker
Noen ganger er det utrolig at det ikke går verre : https://www.sirdalmedia.no/2023/05/mc-f ... l-sykehus/
-
- Innlegg: 180
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: MC-ulykker
Jeg tipper at han som foretok høyresving havnet på hans venstre felt, pga høy fart. og dermed kolliderte han som skulle kjøre venstresving (nordover).BjørnSover skrev: 24 mai 2023, 20:26 Noen ganger er det utrolig at det ikke går verre : https://www.sirdalmedia.no/2023/05/mc-f ... l-sykehus/
https://www.google.no/maps/@58.8598606, ... 384!8i8192
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 31 jan 2020, 16:31
- Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
- Bosted: Sira. Flekkefjord
Re: MC-ulykker
Ja er nåkk riktig som greddy sier. Denne svingen kan fort bli en overraskelse vis farten er for høy. Kjørte forøvrig samme strekning 1time før ulykken.
Var veldig mye sykkler ute i helgen. Og jeg synes desverre at mange velger og kjøre med litt små sikkerhetsmarginer.
Var veldig mye sykkler ute i helgen. Og jeg synes desverre at mange velger og kjøre med litt små sikkerhetsmarginer.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC-ulykker
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 7789281cbd
Luftambulansen har landet og hentet en skadet MC-fører etter en ulykke på E24 ved Moi i Rogaland, melder Sør-Vest politidistrikt.
-
- Innlegg: 180
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: MC-ulykker
To på rappen:
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/omko ... 1.16448505
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/e ... 1.16448225
Begge godt voksne og kjørte av veien.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/omko ... 1.16448505
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/e ... 1.16448225
Begge godt voksne og kjørte av veien.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Men hvordan det er mulig å kjøre av veien på en tilnærmet rett 4felts vei stusser jeg på-Illebefinnende? 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: MC-ulykker
Det kan være en årsak eller att motorsykkelisten har fokus på telefon, GPS eller andre ting som tar oppmerksomheten.mekkern skrev: 15 jun 2023, 20:38 Men hvordan det er mulig å kjøre av veien på en tilnærmet rett 4felts vei stusser jeg på-Illebefinnende?![]()
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Canutus
- Innlegg: 620
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg tenker, uoppmerksom, unnamanøver, nødbrems, wobbling, eller man kan kveppe av at det "plutselig" var en i en blindsone. Kan være så mangt.mekkern skrev:Men hvordan det er mulig å kjøre av veien på en tilnærmet rett 4felts vei stusser jeg på-Illebefinnende?
Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Det sies ingenting om vindforhold i Finnmark, men de siste 3 dagene er det blåst av veien ca 5 mc og flere bobiler pr dag... så vind kan være medvirkende årsak.Greddy skrev:To på rappen:
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/omko ... 1.16448505
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/e ... 1.16448225
Begge godt voksne og kjørte av veien.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 106
- Registrert: 05 nov 2014, 23:15
- Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400
Re: MC-ulykker
Enig med denne mannen: altfor mye unødvendig stæsj som tar oppmerksomhet fra veien.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... v-aa-miste
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... v-aa-miste
-
- Innlegg: 170
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
- Bosted: Tønsberg
Re: MC-ulykker
Er også enig i dette med oppmerksomhet, nye sykler har ofte veldig mye info i speedometeret.
En ting som er verdt å tenke på er at vi bruker tid på å flytte fokus, fra vei til skjerm og tilbake på veien. Denne fokusendringen blir ikke raskere med årene og mange voksne som meg merker nok at dette tar tid, på lik linje med lysforhold inn og ut av tunnel.
Selv om vi er voksne og evt. erfarne fører, er det viktig å tilvenne seg en tregere reaksjonstid og dermed legge inn litt større marginer.
Saab hadde i sin tid en funskjon på instrumentene som kun viste det du hadde bruk for der og da, nettopp for å ikke fjerne fokus fra kjøringen, kanskje noen sykler og skulle vært sånn?
En ting som er verdt å tenke på er at vi bruker tid på å flytte fokus, fra vei til skjerm og tilbake på veien. Denne fokusendringen blir ikke raskere med årene og mange voksne som meg merker nok at dette tar tid, på lik linje med lysforhold inn og ut av tunnel.
Selv om vi er voksne og evt. erfarne fører, er det viktig å tilvenne seg en tregere reaksjonstid og dermed legge inn litt større marginer.
Saab hadde i sin tid en funskjon på instrumentene som kun viste det du hadde bruk for der og da, nettopp for å ikke fjerne fokus fra kjøringen, kanskje noen sykler og skulle vært sånn?
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Er helt på linje med Ullevålseter når det gjelder dette. Altfor mye info"bulimi" på nye biler og sykler.Nineball skrev: 16 jun 2023, 15:07 Er også enig i dette med oppmerksomhet, nye sykler har ofte veldig mye info i speedometeret.
En ting som er verdt å tenke på er at vi bruker tid på å flytte fokus, fra vei til skjerm og tilbake på veien. Denne fokusendringen blir ikke raskere med årene og mange voksne som meg merker nok at dette tar tid, på lik linje med lysforhold inn og ut av tunnel.
Selv om vi er voksne og evt. erfarne fører, er det viktig å tilvenne seg en tregere reaksjonstid og dermed legge inn litt større marginer.
Saab hadde i sin tid en funskjon på instrumentene som kun viste det du hadde bruk for der og da, nettopp for å ikke fjerne fokus fra kjøringen, kanskje noen sykler og skulle vært sånn?
Men det finnes unntak.
Og Moto Guzzi V7 850 Special er definitivt et av de beste eksemplene på dette...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 180
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: MC-ulykker
Ærlig talt: Det er ingen som kjøre 100% perfekt, hele tiden. Det han kommer med er idealistisk snakk, egentlig null verdi pga det er en selvfølge. Vi alle, er uoppmerksomme av og til og alle ulykker er utilsiktet.
Hadde alle følgt med 100% av tida og kjørt 100% perfekt, da hadde nullvisjonen vært en realitet. Realiteten er at vi er alle late og er allergisk mot kjedsomhet. Vi tar snarveier og leter konstant etter ting som kan underholde våre sinn til vi blir søvnige og tar kvelden.
Et system som prøver å forandre idioten, er et idiotisk system. Idioti vil til syvende sist seire. Her må vi bare innbefinne oss ved å utgi oss i den store verden f.eks. Norsk trafikk, så innebære det en viss risiko. Risiko = Sannsynlighet*konsekvens. Pga lathet og ADHD så kan vi aldri eliminere Sannsynligheten til null.
Holdningskampanjer virker ikke, pga under for lite stress eller overstressa situasjoner, reduseres vi alle til bare det vi er vant til: det verste minimum. Holdningskampanjer er bare effektive for de som allerede er flinke og følger med.
Derfor er det mer nyttig å herpe på konsekvens, dvs redusere skadeomfang når først hendelsen skjer. Ha på sikkerhetsutstyr, gjerne flere lag og siste skrik innen beskyttelse. Konstruere bedre veier, gjerne oppryddet strekninger som har større sannsynlighet for utforskjøring. Finnes det områder som har stor ulykkefrekvens? Omstrukter området, istedenfor å belære alle oss idioter at vi alle må forbedre oss.
Hadde alle følgt med 100% av tida og kjørt 100% perfekt, da hadde nullvisjonen vært en realitet. Realiteten er at vi er alle late og er allergisk mot kjedsomhet. Vi tar snarveier og leter konstant etter ting som kan underholde våre sinn til vi blir søvnige og tar kvelden.
Et system som prøver å forandre idioten, er et idiotisk system. Idioti vil til syvende sist seire. Her må vi bare innbefinne oss ved å utgi oss i den store verden f.eks. Norsk trafikk, så innebære det en viss risiko. Risiko = Sannsynlighet*konsekvens. Pga lathet og ADHD så kan vi aldri eliminere Sannsynligheten til null.
Holdningskampanjer virker ikke, pga under for lite stress eller overstressa situasjoner, reduseres vi alle til bare det vi er vant til: det verste minimum. Holdningskampanjer er bare effektive for de som allerede er flinke og følger med.
Derfor er det mer nyttig å herpe på konsekvens, dvs redusere skadeomfang når først hendelsen skjer. Ha på sikkerhetsutstyr, gjerne flere lag og siste skrik innen beskyttelse. Konstruere bedre veier, gjerne oppryddet strekninger som har større sannsynlighet for utforskjøring. Finnes det områder som har stor ulykkefrekvens? Omstrukter området, istedenfor å belære alle oss idioter at vi alle må forbedre oss.
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: MC-ulykker
Night panel, ja. En funksjon jeg setter pris på nå som jeg er Saab-eier igjen. Men her i nord blir den bare brukt september-april. Alt av lys i dashbordet slukkes bortsett fra speedometer og turteller.Nineball skrev: 16 jun 2023, 15:07 Saab hadde i sin tid en funskjon på instrumentene som kun viste det du hadde bruk for der og da, nettopp for å ikke fjerne fokus fra kjøringen, kanskje noen sykler og skulle vært sånn?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
https://www.nrk.no/innlandet/alvorlig-t ... 1.16457233
Møteulykke bil mot MC. Mistanke om at bilen kom over i motgående...
Møteulykke bil mot MC. Mistanke om at bilen kom over i motgående...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC-ulykker
Klokka 19.09 rykket nødetatene ut til en trafikkulykke mellom mc og bil på Hadelandsveien i Hakadal.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Nok en bilfører som ikke ser seg fordypen skrev: 22 jun 2023, 21:17 Klokka 19.09 rykket nødetatene ut til en trafikkulykke mellom mc og bil på Hadelandsveien i Hakadal.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC-ulykker
For en uke siden var jeg i akkurat samme situasjon på gamleveien på Berger ved Kiwi butikken, jeg kjører i rolig tempo sørover og det kommer en bil i mot som blinker inn til venstre mot Kiwi og det står en bil som skal ut på veien fra Kiwi som venter på bilen som blinker inn og alt foregår etter boka før jeg kommer mot avkjøringa. Men, bilen som skal ut i veien og har ventet på bilen fra sør har ingen tanker om trafikk fra nord og overser meg glatt og kjører ut i veien da han ser meg stopper bilen og blokkerer sørgående kjørefelt mellom veigrøfta og midtdeler / rabatten. Bra det er gode bremser på BMW’n og jeg var godt under fartsgrense på stedet. Han ble tydlig brydd og fikk start på bilen igjen for da han så meg pannikkbremsa han så alt stoppa.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Tragisk...
https://www.nettavisen.no/nyheter/alvor ... 95-1182506
Nå som ferietida er i gang gjelder det å være spesielt oppmerksom og ikke ta unødige sjanser. Sørg for nok drikke i varmen og ta nok pauser. Det er viktig å ikke bli døsig og sløv i varmen...
For ordens skyld, jeg knytter ingen av disse velmente rådene til den fatale ulykken i Gudbrandsdalen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/alvor ... 95-1182506
Nå som ferietida er i gang gjelder det å være spesielt oppmerksom og ikke ta unødige sjanser. Sørg for nok drikke i varmen og ta nok pauser. Det er viktig å ikke bli døsig og sløv i varmen...
For ordens skyld, jeg knytter ingen av disse velmente rådene til den fatale ulykken i Gudbrandsdalen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.