MC-ulykker
-
- Innlegg: 106
- Registrert: 05 nov 2014, 23:15
- Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400
Re: MC-ulykker
Enig med denne mannen: altfor mye unødvendig stæsj som tar oppmerksomhet fra veien.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... v-aa-miste
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... v-aa-miste
-
- Innlegg: 170
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
- Bosted: Tønsberg
Re: MC-ulykker
Er også enig i dette med oppmerksomhet, nye sykler har ofte veldig mye info i speedometeret.
En ting som er verdt å tenke på er at vi bruker tid på å flytte fokus, fra vei til skjerm og tilbake på veien. Denne fokusendringen blir ikke raskere med årene og mange voksne som meg merker nok at dette tar tid, på lik linje med lysforhold inn og ut av tunnel.
Selv om vi er voksne og evt. erfarne fører, er det viktig å tilvenne seg en tregere reaksjonstid og dermed legge inn litt større marginer.
Saab hadde i sin tid en funskjon på instrumentene som kun viste det du hadde bruk for der og da, nettopp for å ikke fjerne fokus fra kjøringen, kanskje noen sykler og skulle vært sånn?
En ting som er verdt å tenke på er at vi bruker tid på å flytte fokus, fra vei til skjerm og tilbake på veien. Denne fokusendringen blir ikke raskere med årene og mange voksne som meg merker nok at dette tar tid, på lik linje med lysforhold inn og ut av tunnel.
Selv om vi er voksne og evt. erfarne fører, er det viktig å tilvenne seg en tregere reaksjonstid og dermed legge inn litt større marginer.
Saab hadde i sin tid en funskjon på instrumentene som kun viste det du hadde bruk for der og da, nettopp for å ikke fjerne fokus fra kjøringen, kanskje noen sykler og skulle vært sånn?
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Er helt på linje med Ullevålseter når det gjelder dette. Altfor mye info"bulimi" på nye biler og sykler.Nineball skrev: 16 jun 2023, 15:07 Er også enig i dette med oppmerksomhet, nye sykler har ofte veldig mye info i speedometeret.
En ting som er verdt å tenke på er at vi bruker tid på å flytte fokus, fra vei til skjerm og tilbake på veien. Denne fokusendringen blir ikke raskere med årene og mange voksne som meg merker nok at dette tar tid, på lik linje med lysforhold inn og ut av tunnel.
Selv om vi er voksne og evt. erfarne fører, er det viktig å tilvenne seg en tregere reaksjonstid og dermed legge inn litt større marginer.
Saab hadde i sin tid en funskjon på instrumentene som kun viste det du hadde bruk for der og da, nettopp for å ikke fjerne fokus fra kjøringen, kanskje noen sykler og skulle vært sånn?
Men det finnes unntak.
Og Moto Guzzi V7 850 Special er definitivt et av de beste eksemplene på dette...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 180
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: MC-ulykker
Ærlig talt: Det er ingen som kjøre 100% perfekt, hele tiden. Det han kommer med er idealistisk snakk, egentlig null verdi pga det er en selvfølge. Vi alle, er uoppmerksomme av og til og alle ulykker er utilsiktet.
Hadde alle følgt med 100% av tida og kjørt 100% perfekt, da hadde nullvisjonen vært en realitet. Realiteten er at vi er alle late og er allergisk mot kjedsomhet. Vi tar snarveier og leter konstant etter ting som kan underholde våre sinn til vi blir søvnige og tar kvelden.
Et system som prøver å forandre idioten, er et idiotisk system. Idioti vil til syvende sist seire. Her må vi bare innbefinne oss ved å utgi oss i den store verden f.eks. Norsk trafikk, så innebære det en viss risiko. Risiko = Sannsynlighet*konsekvens. Pga lathet og ADHD så kan vi aldri eliminere Sannsynligheten til null.
Holdningskampanjer virker ikke, pga under for lite stress eller overstressa situasjoner, reduseres vi alle til bare det vi er vant til: det verste minimum. Holdningskampanjer er bare effektive for de som allerede er flinke og følger med.
Derfor er det mer nyttig å herpe på konsekvens, dvs redusere skadeomfang når først hendelsen skjer. Ha på sikkerhetsutstyr, gjerne flere lag og siste skrik innen beskyttelse. Konstruere bedre veier, gjerne oppryddet strekninger som har større sannsynlighet for utforskjøring. Finnes det områder som har stor ulykkefrekvens? Omstrukter området, istedenfor å belære alle oss idioter at vi alle må forbedre oss.
Hadde alle følgt med 100% av tida og kjørt 100% perfekt, da hadde nullvisjonen vært en realitet. Realiteten er at vi er alle late og er allergisk mot kjedsomhet. Vi tar snarveier og leter konstant etter ting som kan underholde våre sinn til vi blir søvnige og tar kvelden.
Et system som prøver å forandre idioten, er et idiotisk system. Idioti vil til syvende sist seire. Her må vi bare innbefinne oss ved å utgi oss i den store verden f.eks. Norsk trafikk, så innebære det en viss risiko. Risiko = Sannsynlighet*konsekvens. Pga lathet og ADHD så kan vi aldri eliminere Sannsynligheten til null.
Holdningskampanjer virker ikke, pga under for lite stress eller overstressa situasjoner, reduseres vi alle til bare det vi er vant til: det verste minimum. Holdningskampanjer er bare effektive for de som allerede er flinke og følger med.
Derfor er det mer nyttig å herpe på konsekvens, dvs redusere skadeomfang når først hendelsen skjer. Ha på sikkerhetsutstyr, gjerne flere lag og siste skrik innen beskyttelse. Konstruere bedre veier, gjerne oppryddet strekninger som har større sannsynlighet for utforskjøring. Finnes det områder som har stor ulykkefrekvens? Omstrukter området, istedenfor å belære alle oss idioter at vi alle må forbedre oss.
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: MC-ulykker
Night panel, ja. En funksjon jeg setter pris på nå som jeg er Saab-eier igjen. Men her i nord blir den bare brukt september-april. Alt av lys i dashbordet slukkes bortsett fra speedometer og turteller.Nineball skrev: 16 jun 2023, 15:07 Saab hadde i sin tid en funskjon på instrumentene som kun viste det du hadde bruk for der og da, nettopp for å ikke fjerne fokus fra kjøringen, kanskje noen sykler og skulle vært sånn?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
https://www.nrk.no/innlandet/alvorlig-t ... 1.16457233
Møteulykke bil mot MC. Mistanke om at bilen kom over i motgående...
Møteulykke bil mot MC. Mistanke om at bilen kom over i motgående...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC-ulykker
Klokka 19.09 rykket nødetatene ut til en trafikkulykke mellom mc og bil på Hadelandsveien i Hakadal.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Nok en bilfører som ikke ser seg fordypen skrev: 22 jun 2023, 21:17 Klokka 19.09 rykket nødetatene ut til en trafikkulykke mellom mc og bil på Hadelandsveien i Hakadal.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC-ulykker
For en uke siden var jeg i akkurat samme situasjon på gamleveien på Berger ved Kiwi butikken, jeg kjører i rolig tempo sørover og det kommer en bil i mot som blinker inn til venstre mot Kiwi og det står en bil som skal ut på veien fra Kiwi som venter på bilen som blinker inn og alt foregår etter boka før jeg kommer mot avkjøringa. Men, bilen som skal ut i veien og har ventet på bilen fra sør har ingen tanker om trafikk fra nord og overser meg glatt og kjører ut i veien da han ser meg stopper bilen og blokkerer sørgående kjørefelt mellom veigrøfta og midtdeler / rabatten. Bra det er gode bremser på BMW’n og jeg var godt under fartsgrense på stedet. Han ble tydlig brydd og fikk start på bilen igjen for da han så meg pannikkbremsa han så alt stoppa.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Tragisk...
https://www.nettavisen.no/nyheter/alvor ... 95-1182506
Nå som ferietida er i gang gjelder det å være spesielt oppmerksom og ikke ta unødige sjanser. Sørg for nok drikke i varmen og ta nok pauser. Det er viktig å ikke bli døsig og sløv i varmen...
For ordens skyld, jeg knytter ingen av disse velmente rådene til den fatale ulykken i Gudbrandsdalen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/alvor ... 95-1182506
Nå som ferietida er i gang gjelder det å være spesielt oppmerksom og ikke ta unødige sjanser. Sørg for nok drikke i varmen og ta nok pauser. Det er viktig å ikke bli døsig og sløv i varmen...
For ordens skyld, jeg knytter ingen av disse velmente rådene til den fatale ulykken i Gudbrandsdalen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Kan du fatte at de bråstopper når de først har blokkert hele veien-kjør for faen så det blir plass for andre.dypen skrev: 22 jun 2023, 22:06 For en uke siden var jeg i akkurat samme situasjon på gamleveien på Berger ved Kiwi butikken, jeg kjører i rolig tempo sørover og det kommer en bil i mot som blinker inn til venstre mot Kiwi og det står en bil som skal ut på veien fra Kiwi som venter på bilen som blinker inn og alt foregår etter boka før jeg kommer mot avkjøringa. Men, bilen som skal ut i veien og har ventet på bilen fra sør har ingen tanker om trafikk fra nord og overser meg glatt og kjører ut i veien da han ser meg stopper bilen og blokkerer sørgående kjørefelt mellom veigrøfta og midtdeler / rabatten. Bra det er gode bremser på BMW’n og jeg var godt under fartsgrense på stedet. Han ble tydlig brydd og fikk start på bilen igjen for da han så meg pannikkbremsa han så alt stoppa.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MC-ulykker
Enda en, men fører lever heldigvis. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=138158
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: MC-ulykker
Så trist at det gjør vondt: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 061993020c
To motorsykler i samkjøring - og en påminnelse om «faremomenter» når flere kjører i lag sammenliknet med solokjøring. (Hvorvidt faremomentene er relevante i denne saken vet jeg ikke utover det som er kort beskrevet i artikkelen.)
To motorsykler i samkjøring - og en påminnelse om «faremomenter» når flere kjører i lag sammenliknet med solokjøring. (Hvorvidt faremomentene er relevante i denne saken vet jeg ikke utover det som er kort beskrevet i artikkelen.)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: MC-ulykker
Forskjellige måter å være uoppmerksom på, rus er også en.
Denne gang med tragisk utfall for MC-fører.
Denne gang med tragisk utfall for MC-fører.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
- Innlegg: 180
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: MC-ulykker
Dette er en lekse for oss: uansett hvor flinker vi er å kjøre i trafikken, så er det alltid en eller annen mindre begavet som mot astronomiske odds klare å sette seg bak rattet og kollidere på oss, på en tilfeldig tidspunkt og sted. ATGATKåreDump skrev: 19 jul 2023, 14:46 Forskjellige måter å være uoppmerksom på, rus er også en.
Denne gang med tragisk utfall for MC-fører.
toven.png
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Antakelig (eller... forhåpentligvis
...) ikke veldig alvorlig dømt ut fra måten uhellet er omtalt...:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... fra-stedet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... fra-stedet
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 369
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: MC-ulykker
Her er det i alle fall en journalist som har hatt det gøy på jobbAJ skrev: 19 jul 2023, 23:09 Antakelig (eller... forhåpentligvis...) ikke veldig alvorlig dømt ut fra måten uhellet er omtalt...:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... fra-stedet

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Litt utenom det vanlige kan man vel trygt si...:
https://www.nrk.no/mr/ras-trefte-motors ... 1.16501332
Gikk bra med motorsyklisten, får vi vite.
Husker jeg overnattet på en av campingplassene ved Trollstigen for noen år siden da jeg hørte det buldret i fjellet og det steg steinsprangrøyk opp fra der det hadde gått et lite ras.
En spesiell opplevelse for en innlandsøstlending, men sikkert ganske vanlig for romsdalingene...
https://www.nrk.no/mr/ras-trefte-motors ... 1.16501332
Gikk bra med motorsyklisten, får vi vite.
Husker jeg overnattet på en av campingplassene ved Trollstigen for noen år siden da jeg hørte det buldret i fjellet og det steg steinsprangrøyk opp fra der det hadde gått et lite ras.
En spesiell opplevelse for en innlandsøstlending, men sikkert ganske vanlig for romsdalingene...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC-ulykker
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 106
- Registrert: 05 nov 2014, 23:15
- Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400
Re: MC-ulykker
Kom over denne og formidler den til alle dem som ikke kan få nok duppeditter på sykkelen
https://www.advrider.com/what-are-you-looking-at/
https://www.advrider.com/what-are-you-looking-at/
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Ja vi trenger å bli påminnet om dette.Duke944 skrev:Kom over denne og formidler den til alle dem som ikke kan få nok duppeditter på sykkelen
https://www.advrider.com/what-are-you-looking-at/
Ser jo at det i nyere biler kommer en advarsel når du starter opp.
Men hvorfor ikke legge inn ei sperre som gjør at enkelte endringer ikke kan gjøres i fart...
Har som regel Gps, bare på øret...og det holder lenge ved normal fart.
Skulle man kjøre litt mer aktivt, så er et synlig kart til god hjelp. .. men det må være slik at jeg slipper å flytte blikket.
Og ellers bør vi som er kommet til litt alder , ta i betraktning at de fleste dtudier er gjort på yngre mennesker... jeg må dessverre erkjenne at reaksjon og oppfattelsen er tregere enn for noen år siden.
Og selv om jeg mener å kunne multitaske, og flyter på erfaring, så er jeg tilhenger av Å gjøre en ting om gangen .
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Historisk få MC ulykker i Norge så langt i år: 50 prosent færre MC-ulykker i år vs 2022 selv om MC-bestanden øker i år også.
Bjørn Richard Johansen
04.08.2023
En stor felles laginnsats gjennom “Nasjonalt forum for MC-sikkerhet” ser ut til å gi gode resultater. Målet er å nå ambisjonene i “Nullvisjon” vedtatt av Stortinget.
Fokus på førerutdanning, kjøreopplevelser og ikke fart
Føreropplæringen står veldig sentralt i Norge. God opplæring samt aktiv oppfordring til at MC-førere bør kjøre moderne og sikre motorsykler er viktig. Videre oppmuntring til oppfriskningskurs og førerutviklingskurs, samt økt fokus på gode kjøreopplevelser (og ikke fart) har trolig også medvirket til at vi i år har stor reduksjon i MC-ulykker. Innsatsen koordineres av Statens Vegvesen og MC-bransjen som et samlet lag.
[https://www]Tore Johannessen, faglig rådgiver i Trafikkforum, sentral i MCsikkerhet.no og en av de viktige aktørene innen føreropplæring på MC i Norge.
Føreropplæringen er nøkkel til suksess
Helt sentralt står også føreropplæringen på trafikkskolene landet rundt som gjør en kjempeinnsats i utdanning av nye MC-fører. Her er Trafikkforum og Norges Trafikkskole Forbund de sentrale i arbeidet.
[https://www]Odd Terje Døvik i NMCU, Jone Blikra som er stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og medlem i Transport- og samferdselskomiteen samt Per-Anton Vinje som er styreleder i MCF i forbindelse med Den motorsykkelpolitiske debatten i Arendalsuka i fjor.
Nullvisjon
Vårt felles mål er Nullvisjon, null dødsulykker. Ni dødsulykker er ni for mye. Men det er dramatisk mye bedre enn i fjor hvor tallet på samme tid var hele 17 dødsulykker. Det er faktisk en prosentvis reduksjon på nær 50 prosent i antall ulykker i år sammenlignet med i fjor.
Dette blir også et viktig tema for diskusjon på den Motorsykkelpolitiske debatten som går av stabelen i Arendalsuka torsdag 17. august kl. 18.30. Alle med MC er velkommen til å ta del av debatten i Arendal eller via digitale kanaler.
[https://www]Bestanden av MC-er i Norge øker kraftig, men vi ser en positiv tendens over tid i reduksjon av antall ulykker vs bestand. Kilde NMCU.
Fortsatt mange ulykker med bil
Samtidig ser vi at antall ulykker blant bilister er stabilt høyt.
– Mye tyder på at MC-miljøet har lykkes bedre enn andre med samordnet, holdningskapende arbeid, sier Odd Terje Døvik som er leder i sentralstyret til NMCU, Norsk Motorcykkel Union, til Reitwagen.no. Han ferierer for tiden i Danmark og representerer nær 40.000 motorsyklister som er medlem i NMCU eller følger Facebook gruppen Bikelife i Norge.
Odd Terje Døvik legger til:
– Men for å sitere Aristoteles: En svale gjør ingen sommer! I år er tallene lave. I fjor var de høye. Neste år kan de stige igjen. Det er snakk om små, statistiske variasjoner. Det viktige er utviklingen over tid, de lange linjene. Og der er bildet helt entydig: Risikoen for å bli drept eller hardt skadd på MC i Norge fortsetter stadig å synke – slik den har gjort i mange år allerede.
[https://www]En engasjert Ingrid Dahl Hovland, vegdirektør og Jone Blikra fra Arbeiderpartiet i Arendalsuka i fjor.
Felles innsats for å få ned antallet ulykker
Statens vegvesen etablerte i august 2021 et «Nasjonalt forum for MC-sikkerhet». Videre er det laget en «Nasjonal gjennomføringsplan for motorsykkel, moped og ATV 2022–2025». Dernest har en rekke av de toneangivende MC-aktørene samordnet mange av sine tiltak for å løfte frem holdningsskapende nyheter.
[https://www]Odd Terje Døvik i NMCU og stortingsrepresentant Siv Mossleth fra Senterpartiet. Hun er kjent som Kawasaki fan men vi fanget henne her med å sjekke ut en Triumph i Arendalsuka.
– Dermed er holdningsskapende arbeid topp prioritert i arbeidet som skjer i regi av «Nasjonalt forum for MC-sikkerhet». Det er veldig viktig og bra, sier Odd Terje Døvik i NMCU.
[https://www]Ingrid Dahl Hovland er vegdirektør og står i spissen for teamet i Statens Vegvesen om å bidra aktivt til å få færre MC-ulykker. MC bransjen roser henne for et godt samarbeid om tiltak som gir gode resultater.
MC-tallene er et lyspunkt
– I en krevende sommer for trafikksikkerheten er MC-tallene et lyspunkt, sier Ingrid Dahl Hovland som er vegdirektør Statens Vegvesen. Mens vi i fjor hadde hele 17 omkomne i årets sju første måneder, er antall dødsulykker med motorsyklinger nesten halvert i år med ni omkomne.
– Det er selvsagt ni for mange, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland som følger ulykkesutviklingen fra dag til dag. Vegvesenet har satset mye på samarbeid med de viktige aktørene rundt motorsykkel og sikkerhet, samt fokus på gode kjøreteknikker i de senere år.
[https://www]Fra møtet med MC-interessentene i Arendalsuka i fjor. Her deltok også Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Vi vet at hele MC-bransjen er opptatt av å fremme den enkelt MC-førers fokus om førerutvikling og førerutviklingskurs, sier Hovland. Vi tror dette arbeidet er veldig viktig. Et felles fokus på målene i Nullvisjonen gir oss en positiv effekt.
– Det er viktig å stå på sammen for å bidra til å sikre den gode utviklingen vi nå ser. Målene i Nullvisjonen står klart for oss alle, sier Ingrid Dahl Hovland.
[https://www]Velkommen til årets Motorsykkelpolitiske debatt i Arendal og Arendalsuka torsdag 17. august kl. 18.30.
Oppfordre alle MC-interesserte å delta i Arendalsuka
Hun gleder seg til Arendalsuka, hvor «Den motorsykkelpolitiske debatten» torsdag 17. august, kl. 18.30 i Samferdselsteltet hvor dette blir et viktig tema.
– Dermed kan vi nå våre brukere direkte med de viktige budskapene gjennom en rekke digitale medier og kanaler, sier Per Anton Vinje. Han gleder seg samtidig til å møte alle de sentrale aktørene involvert i arbeidet med å nå Nullvisjon i Arendalsuka for den Motorsykkelpolitiske debatten torsdag 17. august kl. 18.30. Debatten er åpne for alle og går av stabelen i Samferdselsteltet ved gjestebryggen i Arendal.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Her er for øvrig videoen fra hendelsen:AJ skrev: 01 aug 2023, 19:26 Litt utenom det vanlige kan man vel trygt si...:
https://www.nrk.no/mr/ras-trefte-motors ... 1.16501332
Gikk bra med motorsyklisten, får vi vite.
Husker jeg overnattet på en av campingplassene ved Trollstigen for noen år siden da jeg hørte det buldret i fjellet og det steg steinsprangrøyk opp fra der det hadde gått et lite ras.
En spesiell opplevelse for en innlandsøstlending, men sikkert ganske vanlig for romsdalingene...![]()
https://tv.vg.no/video/270897/treffes-a ... ingstiltak
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MC-ulykker
Det skjer hyppig i området (ikke akkurat i Trollstigen) men generelt i områdene rundt som Trollveggen etc..AJ skrev: 05 aug 2023, 11:20 Husker jeg overnattet på en av campingplassene ved Trollstigen for noen år siden da jeg hørte det buldret i fjellet og det steg steinsprangrøyk opp fra der det hadde gått et lite ras.
En spesiell opplevelse for en innlandsøstlending, men sikkert ganske vanlig for romsdalingene...![]()
Greit og ha vært der en gang eller fler tenker jeg, plutselig finner de ut at de skal stenge den permanent for kjøretøy og lage et alternativ.
De har gjort sånt flere ganger før, f. eks. da de stengte Stalheimskleivene permanent i 2021.
Blir det for dyrt, vanskelig eller farlig å sikre, så stenger de i stede... men ja, det blir nok bråk.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC-ulykker
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/l3 ... -i-sverige
Dødsulykke på MC treff i Sverige.
Dødsulykke på MC treff i Sverige.
Akkurat hvordan ulykken har skjedd er ikke klart, men det har skjedd under en konkurranse der to MC-førere har veltet, og der en ene var svært alvorlig skadet