Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

Denne skulle jeg gjerne også sett på gulvet til norske MC-forhandlere :yeyeye :
Norton Dominator.jpg
Norton Dominator 2.jpg
Og denne, så klart!

Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Jompa »

Engelsk ? Eller enda et "engelsk" merke fra India ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 04 feb 2019, 17:42 Engelsk ? Eller enda et "engelsk" merke fra India ?
Tja. :-k
Er ikke godt å si...
Så vil kanskje noen stille spørsmål ved om en opprinnelig erketypisk engelsk sykkel, som jo Norton er, kanskje vil være bedre skrudd sammen i India enn i opprinnelseslandet... :scratch :dontknow
Truimph og Norton har vel noen lik i lasten fra tidligere når det gjelder kvaliteten...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av NickNei »

Norton håndlages vel i England.

KawaKjetil

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av KawaKjetil »

NickNei skrev: 04 feb 2019, 18:18 Norton håndlages vel i England.
Det er helt rett http://nortonmotorcycles.com/
Copyright © Norton 2019 | Norton Motorcycles (UK) Ltd Company No. 06718623

Og dette håper jeg selger fremover. For de satser på retro stil som mange unge gamlinger har et forhold til :thumleft Nydelige sykler!

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Olav K »

De lager flere modeller enn på svært svært lenge hos Norton i disse dager, bla den sinnsyke V4 SS og V4 RR
Norton_V4_RR_02.jpg
Norton V4 SS.jpg
og de nye Nomad og Atlas, med parallelltwin på 650ccm
last ned.jpg
Norton-Atlas-2.jpg
Så det er bare å krysse fingrene for at noen er "gærne nok" til å importere disse godbitene fra Donington Hall
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KawaKjetil

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av KawaKjetil »

John McGuinness på en Norton V4 RR - IOMTT 2018 :prop:


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

For å pense inn på ekte retrosykler igjen så kommer man ikke utenom italienske Borile.
Deres B500 Ricki må kunne sies å være ektefødt retro:
Borile.jpg
Borile2.jpg
Borile3.jpg
Skulle vært artig å sett en slik her i Norge :crazy: .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Bjerknez »

Er det bare meg som kobler uttrykket og kroppsspråket til personene på de tre bildene til være kjedelig?
Underste bilde med damen: bli ferdig å knips det bildet....
Midterste bilde: Gleder meg til i morgen, for da skal jeg på Bingo...

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av TGR »

Det kan hende at dette med retro er primært for gamle gubber ja, med noen unntak som bekrefter regelen.... :D

Men jeg er jo en slik gammal gubbe, som får tilgang til honnør-billetter i mars i år. Jeg har hatt flere sykler enn jeg liker å tenke på, og med noen ganske få unntak, så kunne jeg ikke tenke meg å forlate moderne teknologi til fordel for noe som var konstruert da jeg var en ung mann.

Selv ikke noe så enkelt som en konvensjonell framgaffel ville jeg hatt. For ikke å snakke om forgassere som må synkroniseres, kjeder som må vaskes, smøres og byttes, gass- og clutchwire og alt annet ræl som man nå har funnet nye og bedre løsninger på. :crazy:

Skulle jeg hatt noe retro, så måtte det være en Z900. Den har dette magiske klassiske vakre stuket. Nostalgi på øverste hylle. Hadde jeg hatt en sånn, så hadde den ikke vært en bruks-sykkel, men den ville blitt tatt frem på 17 mai, og en og annen spesiell anledning. Og om jeg skulle hatt noe som ga meg slike vibber, men i moderne drakt, så hadde jeg vel gått for en XJR 1300, eller en 1400 GSX.

Men, det er ikke noe for meg enda, selv om jeg er en gammal gubbe. Gi meg en Telever, injection, ABS, Paralever, gi meg komfort, gi meg kjøreegenskaper, gi meg stive fine rammer, ikke gummirammer og wobling. Herregud, vi har da vel slitt med nok gammalt ræl opp igjennom åra. Nå er det vel tid for å nyte av alt hva utviklingen har gjort tilgjengelig for oss :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

@TGR:
Kanskje trådtittelen er litt misvisende...
Det jeg mener med "Gamledagse/retrosykler på vei ut...?" er altså sykler som har vært i produksjon inntil nylig og modeller som fortsatt er i produksjon i dag, som enten er i ferd med å være på vei ut grunnet utslippskravene, eller som man må regne med har tilmålt tid igjen grunnet stadig strengere krav.

Slike sykler vil jeg tro har bedre demperkomponenter, bremser, stivere rammer, bedre lys osv. osv. enn de som er ekte retro, dvs. ut fra alder/årsmodell.
Mao., stor forskjell på den første Moto Guzzi V7 for 50 år siden og den som lages i dag, for å nevne et relevant eksempel.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Solo-rider »

Vel vel :mk
Må innrømme at jeg er godt voksen og titter på "gammeldagse"/retro motorsykler. :roll
Denne er noen år gammel men ser jo veldig bra ut syntes jeg . https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=139712446
Finnes jo i nyere utgaver også da https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=139168607
Pris tja :scratch
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Bjerknez »

Er man litt i begge leire med tanke på sykkeltype, så kan jo kanskje denne være en kandidat?
52605228_10157360687438322_792562521427935232_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Solo-rider »

Bjerknez skrev: 22 feb 2019, 12:56 Er man litt i begge leire med tanke på sykkeltype, så kan jo kanskje denne være en kandidat?

52605228_10157360687438322_792562521427935232_n.jpg
Så dette er din drømmesykkel Ove ? :crazy:
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Bjerknez »

Solo-rider skrev: 22 feb 2019, 13:06
Bjerknez skrev: 22 feb 2019, 12:56 Er man litt i begge leire med tanke på sykkeltype, så kan jo kanskje denne være en kandidat?

52605228_10157360687438322_792562521427935232_n.jpg
Så dette er din drømmesykkel Ove ? :crazy:
Hehe, var veldig ironisk ment som du sikkert skjønte :lol

Men en cruiser med twin og godlyd som gikk som en 1000 kubikk rekkefirer... ja takk. Hvis man ser bort fra utseendet vel og merke :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Royal Enfield sliter i motbakke ved inngangen til 2020...?

Legg inn av AJ »

Royal Enfield, med sin unike historie fra 1901 og fram til i dag, har vært gjennom opp og nedturer.
Og helt klart på offensiven de siste par-tre årene.
Men på slutten av fjoråret seilte de nok en gang ned i et dalføre...:

https://advrider.com/times-are-tough-fo ... e-forward/

Så får vi se hvor lenge RE greier å holde stand og være tro mot sine retrorøtter...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Jompa »

Leste litt om Royal Enfields historie og kikket litt på årets modeller.
Det ser nesten ut som at 350motoren fra 50-tallet enda brukes i de fleste modellene.
Den er helt sikkert modernisert endel oppigjennom årene, men designet på de fleste modellene ser ut til å ha stått stille siden engelskmennene ga opp.
Syklene er helt sikkert godt brukbare som nyttekjøretøy på hjemmemarkedet, men noen stor eksportartikkel blir de nok aldri.
Når India også innfører strengere utslippskrav samtidig som man kan gå utifra at både japanerne og kineserne produserer rimeligere og moderne sykler, ser det nok mørkt ut for produsenten.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av kjellv »

Så lenge de produseres nå og kan nyregistreres i dag så er det Euro4. Men jeg vet ikke hvilke utslippstall de får til. Er de høye så straffes sykkelen med høye avgifter. Det vil gi seg utslag i høy nypris.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev: 03 jan 2020, 07:04 Så lenge de produseres nå og kan nyregistreres i dag så er det Euro4. Men jeg vet ikke hvilke utslippstall de får til. Er de høye så straffes sykkelen med høye avgifter. Det vil gi seg utslag i høy nypris.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Henger egentlig ikke helt med i alt i denne tråden - kan forlite om sykkel , rett og slett :redface , men jeg oppdaget noe når jeg planla kjøring i Europa i fjor høst- de store byene - bryr sseg ikke så mye om hva som var godkjent - både London og Paris - skal ha ettikett som viser hva sykkelen/bilen er testet for på utslipp - og så får du en avgift å betale om du i det hele tatt får slippe inn i byen - i normaltid.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5029
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av FredrikE24 »

Samme med Tyskland. Du må betale 15euro for å kjøre inn i en såkalt umweltzone. Det er skiltet hvilket eurokrav som gjelder. Som regel er det minimum Euro4. Som betyr grønn lapp i ruta. Dette må bilsakkyndig i Tyskland finne ut av med vognkort.
Har du ikke et kjøretøy som matcher, så er du heller ikke velkommen innenfor sonen. Harde kår.

Selv kjørte jeg inn i Leipzig med min gamle Mercedes Diesel uten katalysator. Jeg ble skulet så stygt på.. Ikke Euro1 engang. Slapp unna bot på 40euro.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Ny Royal Enfield Meteor 350.

Legg inn av AJ »

Ser ut til at skikkelig retrosykler utvikles fortsatt.
Nye Royal Enfield 350 ser ut til å se dagens lys, også her i Europa, om ikke altfor lang tid, kanskje allerede i 2021?

Mer å lese her:

https://www.bike.no/nyheter/royal-enfie ... fra-india/

og her:

https://www.royalenfield.com/in/en/motorcycles/meteor/
Meteor 350.PNG
Interessant Euro 5 resultat av samarbeidet mellom R&D folkene til Royal Enfield i England og fabrikken i India.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Nomade »

Honda har gått i strupen på RE i India og lansert en direkte konkurrent, nemlig den nye Honda CB350 H'ness. Kan den ta opp kampen?


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 14 nov 2020, 16:45 Honda har gått i strupen på RE i India og lansert en direkte konkurrent, nemlig den nye Honda CB350 H'ness. Kan den ta opp kampen?

Ja, det vil jeg absolutt tro den kan.
Men det mest interessante for oss er vel om begge modellene blir å få tak i her i landet... :-k

Virker som at Royal Enfield har hatt en viss suksess her hjemme, så mulighetene for denne nye 350'en bør være gode.
Litt mer usikker på Honda'en, som jeg vil anta er øremerket for det indiske og det øvrige asiatiske markedet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av ejs »

Jompa skrev: 03 jan 2020, 00:20 Leste litt om Royal Enfields historie og kikket litt på årets modeller.
Det ser nesten ut som at 350motoren fra 50-tallet enda brukes i de fleste modellene.
Den er helt sikkert modernisert endel oppigjennom årene, men designet på de fleste modellene ser ut til å ha stått stille siden engelskmennene ga opp.
Syklene er helt sikkert godt brukbare som nyttekjøretøy på hjemmemarkedet, men noen stor eksportartikkel blir de nok aldri.
Når India også innfører strengere utslippskrav samtidig som man kan gå utifra at både japanerne og kineserne produserer rimeligere og moderne sykler, ser det nok mørkt ut for produsenten.
De nye 350 motorene har kravene til euro6
De har bla overliggende kamaksler..
De gamle hadde støtstenger
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

Stilig sak :yeyeye !:

https://www.cycleworld.com/story/motorc ... k-preview/

Rett og slett nydelig :thumleft !
Selv om den store radiatoren er litt "i veien"... ;)
BSA retro.PNG
BSA retro 2.PNG
BSA retro 3.jpg
Tilgjengelig i Norge også:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=296108083
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar