Tråden om vitenskap og forskning om MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 10 jan 2016, 11:49 Jeg tror ikke vi har noen tråd om MC-vitenskap her inn på MCsiden.
Som alt annet så forskes det helt sikkert ganske mye når det gjelder motorsykler. Både når det gjelder teknikk, mekanikk og forskning knyttet til kjøreegenskaper og sikkerhet.
Regner med at det er en og annen bruker her inne som er interessert i denslags, som f.eks. denne. Fortsatt aktuell selv om det er gått noen år siden den ble publisert:

https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream ... s_2004.pdf

En omfattende og kanskje litt innfløkt artikkel som vi satser på at enkelte brukere her inne kan være interessert i, og kanskje til og med kommentere og komme med supplerende info.
Andre vitenskapsbaserte artikler om MC, og gjerne nyere enn den det er linket til i dette innlegget, er selvfølgelig velkomne.
En oversikt over artikler fra flere årganger av "Journal of Motorcycle Studies", her:
http://ijms.nova.edu/IJMS_Archives.html
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

Denne videoen fra Bosch er det nesten vanskelig å tro på, men siden den ble publisert bare for noen dager siden og ikke 1. april får man tro at det faktisk er noe i teknologien som vises i dette klippet:

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

En forskningsrapport om de gode helsevirkningene av å kjøre MC skal visstnok nylig ha blitt publisert i USA.

Jeg har ikke lest rapporten selv enda, men ut fra omtalen av den på advrider.com er det grunn til å tro at denne står i skarp kontrast til de stemmene i offentligheten som jevnlig kommer med det vi nesten må kunne kalle systematisk skremselspropaganda.

Her er rapporten. Verd å lese for alle, vil jeg tro, men kanskje mest interessant for de med en akademisk interesse og legning... :8-[ :

http://www.donvaughn.com/wp-content/upl ... esults.pdf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Stian87 »

Fint med forskning. Men deler av funnene er en selvoppfyllende profeti. Det er ikke overraskende at det gir en positiv gevinst å drive med noe man liker å drive med. Alle hobbyer vil ha disse effektene. Du kan helt sikkert finne alle de samme tallene på folk som liker å kjøre bil/båt eller andre aktiviteter.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

Ikke forskning relatert til MC direkte, men trafikkulykker..

"- Forskere har for eksempel sett på bilulykker og funnet ut at de som har vært utsatt for trafikkuhell har større sannsynlighet enn gjennomsnittet for å ha vært infisert med Toxoplasma, sier hun til forskning.no.

Andre studier har konkludert med at toksoplasmose ser ut til å sakke reaksjonsevnen til de infiserte. Det kan kanskje forklare en sammenheng med ulykker. Den tsjekkiske forskeren Jaroslav Flegr mener at så mange som en million mennesker kan dø i trafikken hvert år, som følge av toksoplasmose. ..."
Fra https://forskning.no/biologi-hjernen-sy ... nen/758468

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

Riding a Motorcycle Improved Metrics of Focus and Decreased Stress Biomarkers, According to a New Neurobiological Study
https://www.harley-davidson.com/us/en/a ... lease.html
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

AMS-bremser blir påbudt for mc over 125 ccm, i New Zealand. https://www.newshub.co.nz/home/politics ... april.html

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

"Loud pipes, save lives" - feil eller fakta?

Legg inn av AJ »

Den rumenske interesseorganisasjonen for motorsyklister, MotoADN har sammen med Politechnica University of Bucharest, det ledende tekniske universitetet i Romania, samt Enviro Consult, et konsulentfirma innen klima- og miljøteknologi, gått vitenskapelig til verks for å få brakt på det rene om "loud pipes, save lives" faktisk har noe for seg eller ikke.

Her en oppsummering på NMCU:
https://nmcu.org/kan-lyden-av-sykkelen- ... itt/11490/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ved flere annledninger kjørt bil både forran og bak motorsyklister. Spesielt i sommerferier hvor det er mye sykler på veiene. Jeg må ærlig inrømme at jeg foretrekker å høre at dem er der. Da vet jeg vertfall at hvis jeg ikke hører noe er dem vertfall ikke oppe på siden min.

Det at man ikke kan høre en motorsykkel med bråkepotte som drar på når den er over 10 meter fra bilen er jo bare tøv. Enten det eller så har dem testet uten gasspådrag etc.?

Jeg kan høre en motorsykkel med bråkepotte lenge før jeg ser den i speilene. Riktignok når dem drar på.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av KåreDump »

Har selv opplevd at lyd kan berge en i gitte situasjoner.
Gulvest har jeg mindre tro på at har noen effekt.

Begge deler etter egen superenkel forskning med og uten bråkepotter (Jekill & Hyde) og både uten vest og med ifm øvelseskjøring.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 09 des 2020, 10:30 Har selv opplevd at lyd kan berge en i gitte situasjoner.
Gulvest har jeg mindre tro på at har noen effekt.

Begge deler etter egen superenkel forskning med og uten bråkepotter (Jekill & Hyde) og både uten vest og med ifm øvelseskjøring.
Helt enig.

Klart man hører en MC med bråkepotte som drar på når man kjører bil i godt over 10 meter. Det har jeg opplevd så mange ganger at jeg vanskelig kan sette noe lit til den forskningen.

Det gjør at man som bilfører blir oppmerksom på at det trolig er en motorsykkel ett eller annet sted og da blir man automatisk litt flinkere til å sjekke speil etc.

Det samme når man kjører i tett trafikk, inn mot byer etc. Jeg synes det er veldig greit å høre at det er en motorsykkel rundt meg. Da er jeg mer bevisst på at den er der, noe som er bra.

Jeg er selv overbevist om at dette er en bra ting.

Jeg ser selvsagt også bakdelene med høy lyd. Enkelte kan bli skremt og noen motorsyklister liker også og "skremme" litt. Noe som kan føre til ikke fullt så hyggelige situasjoner i trafikken.

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Duke944 »

Lurer på åssen dette vil utvikle seg. Håper det ikke medfører mindre oppmerksomme MC-førere.

https://www.fastbikes.se/index.php/sv/n ... er-pa-vaeg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

Duke944 skrev: 02 feb 2021, 09:45 Lurer på åssen dette vil utvikle seg. Håper det ikke medfører mindre oppmerksomme MC-førere.

https://www.fastbikes.se/index.php/sv/n ... er-pa-vaeg
Adaptive crusiekontrol er jo på full fart inn i MC-verdenen. Litt usikker enda på hva jeg mener om dette... :-k
Derimot omfavnet jeg ganske umiddelbart bakkestartassistenten, som ble introdusert på flere merker og modeller for noen år siden.
KTM var vel en av de første og jeg husker enda hvor fascinert jeg var fra første gangs bruk av denne på den første 1290'en min.
Men jeg husker også godt hvordan en del MC-folk fnøys av dette førerassistentsystemet. Man trenger da virkelig ikke dette på motorsykkelen, var omkvedet, husker jeg.
Ble også nevnt at om man ikke klarte å bakkestarte og samtidig holde balansen, hindre at motoren ble kvalt ved igangsetting osv., så burde man ikke kjøre motorsykkel...

Av de nye tingene som helt sikkert kommer mer og mer på nye motorsykler er dødvinkelvarsling i speilene en ting jeg gjerne ønsker velkommen.
Ikke at jeg blir forbikjørt i tide og utide :P , men en sjelden gang hender det og at den som kommer bakfra gjerne gjør dette veldig nært den som forbikjøres.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Bjerknez »

Det som er litt skummelt med slike systemer på MC er at en eventuell feilhikke fra sensorene vil være langt mer fatal enn feks. i en bil som har fire hjul.

Svar