Bjerknez skrev: ↑02 feb 2021, 10:15
Det som er litt skummelt med slike systemer på MC er at en eventuell feilhikke fra sensorene vil være langt mer fatal enn feks. i en bil som har fire hjul.
Godt poeng .
Så man får håpe man slipper å bli "påtvunget" systemer som skal "hjelpe" føreren for mye.
For egen del holder det fint med bakkestartassistenten som brukes en sjelden gang og ikke minst quickshifter, som brukes omtrent hele tiden .
Cruisekontrol brukes veldig sjelden og den innebygde enkle mob.tlf. appstyrte navigasjonsenheten på KTM'en har jeg enda ikke brukt.
Som med så mye annet, det enkle er ofte det beste.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Bjerknez skrev: ↑02 feb 2021, 10:15
Det som er litt skummelt med slike systemer på MC er at en eventuell feilhikke fra sensorene vil være langt mer fatal enn feks. i en bil som har fire hjul.
Godt poeng .
Så man får håpe man slipper å bli "påtvunget" systemer som skal "hjelpe" føreren for mye.
For egen del holder det fint med bakkestartassistenten som brukes en sjelden gang og ikke minst quickshifter, som brukes omtrent hele tiden .
Cruisekontrol brukes veldig sjelden og den innebygde enkle mob.tlf. appstyrte navigasjonsenheten på KTM'en har jeg enda ikke brukt.
Som med så mye annet, det enkle er ofte det beste.
Cruicekontroll ser jeg ikke noe problem med sånn sett. Vertfall ikke i den grad. Men når man skal ha en sensor forran på sykkelen som bedømmer avstanden til bilen forran, så holder det med at den feiltolker EN gang og napper i bremsen. Det kan jeg se for meg er ganske ubehagelig når man liger i 120km/t på motorvei etc. Kanskje nok til at man får litt panikk og da er ikke veien til trekisten veldig lang.
Både ABS og TC er "påtvungne" sensorteknologier som i sin tid hadde mange motstandere - men begynner å bli langt mellom dem. Mulig de dør ut av "naturlige" årsaker.
Men det er forsåvidt et poeng at første generasjon av mye ny teknologi kan ha litt skarpe kanter. Ville ikke hatt den adaptive cruisekontrollen i Teslaen på sykkelen for å si det slik...
Wheelie-kontrollen på Duc'en er også en smule konservativ, selv på minst inngripende nivå - den kutter motorkraft i høyrehårnålene opp fra Dalen f.eks. Skjønte ikke hva som skjedde første gang, så ble litt engstelig en liten stund der.
pekle skrev: ↑02 feb 2021, 18:29
Både ABS og TC er "påtvungne" sensorteknologier som i sin tid hadde mange motstandere - men begynner å bli langt mellom dem. Mulig de dør ut av "naturlige" årsaker.
Men det er forsåvidt et poeng at første generasjon av mye ny teknologi kan ha litt skarpe kanter. Ville ikke hatt den adaptive cruisekontrollen i Teslaen på sykkelen for å si det slik...
Wheelie-kontrollen på Duc'en er også en smule konservativ, selv på minst inngripende nivå - den kutter motorkraft i høyrehårnålene opp fra Dalen f.eks. Skjønte ikke hva som skjedde første gang, så ble litt engstelig en liten stund der.
Ja, var det som var litt overraskende. Tydeligvis bruker den kun vinkler, ikke f.eks rotasjonshastighet-differanse (ville kanskje blitt for treg?) Innersvingene er jo ganske bratte opp der.
E-strom skrev: ↑12 aug 2016, 11:03
og legge vekten over som på en snøskuter
Ja da kommer spørsmålet - hvor legges vekta når du svinger til venstre på snescooter.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
pekle skrev: ↑02 feb 2021, 18:39
Ja, var det som var litt overraskende. Tydeligvis bruker den kun vinkler, ikke f.eks rotasjonshastighet-differanse (ville kanskje blitt for treg?) Innersvingene er jo ganske bratte opp der.
Jeg tror ikke wheelie-kontrollen var aktiv. Har mer tro på traction-kontroll.
Vet du om sykkelen din er utstyrt med en IMU?
Wheelie som jeg kjenner til er basert på rotasjonshastighet, og kanskje i kombinasjon med en IMU, hvis sykkelen har en sånn. Hvilken sykkel/årsmodell?
2016 Multistrada 1200S. Har aldri opplevd det etter at WC ble satt til 0 (off). At WC er veldig konservativ på disse når den er på (til tross for skala fra 0-8) er velkjent på internett.
pekle skrev: ↑03 feb 2021, 07:50
2016 Multistrada 1200S. Har aldri opplevd det etter at WC ble satt til 0 (off). At WC er veldig konservativ på disse når den er på (til tross for skala fra 0-8) er velkjent på internett.
Null betyr vel at du har skridd av WC? Merker du da at du får hjulløft, uten at elektronikken trer inn og reduserer motorkraft?
pekle skrev: ↑03 feb 2021, 07:50
2016 Multistrada 1200S. Har aldri opplevd det etter at WC ble satt til 0 (off). At WC er veldig konservativ på disse når den er på (til tross for skala fra 0-8) er velkjent på internett.
Null betyr vel at du har skridd av WC? Merker du da at du får hjulløft, uten at elektronikken trer inn og reduserer motorkraft?
Stemmer. Løfter fint da, men har aldri kjørt med løft opp de hårnålene. Men den kutter ikke lenger. TC har alltid stått på nivå 3.
Jeg sitter igjen med en følelse av at grusvei ikke bare er grusvei. Når underlaget er av det litt grove slaget, har jeg opplevd at med ABS´n inne, så bare flyter sykkelen oppå og det er nesten ikke bremsvirkning. Kobler jeg ut ABS´n kan jeg styre og bremse bedre. Jeg er vant med å kjøre gammal DRZ 400 og en 2020 Tenere 700. Foretrekker faktisk den gamle på grøvre underlag, eller da T7 med utkobla ABS.
Hvordan erfaringer har adventure-folket her inne?
Det sier vel nesten seg selv at DRZ400 er bedre når det kommer til stoppavstand. Den veier tross alt 80 kilo mindre og vekten har langt større innvirkning på stoppavstanden på grus enn på asfalt.
en del forskjell fra system til system..
På FTR`n funker bremsene utmerket selv på rullegrus med ABS innkoblet-ulempen er at den er linket opp mot antispinn slik at man ikke får sladdet ut ræva og "toppfarten" blir redusert av hjulspinn som slår inn antispinn og drar av effekten..
slår jeg av traction så går også ABS fløyten..jaja.. har andre analoge sykler så jeg får leve med det..