Egnet plass for øvelseskjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Ingen som har nevnt Drøbak Trafikkstasjon? Den er pip åpen døgnet rundt, er du heldig er ikke kassa med kjegler låst og du kan slenge ut noen kjegler. Evt. har du med deg de fire kjeglene som trengs.

Det er her jeg drar ut med sykkern for å øve. Skal selv ha oppkjøring på Lillestrøm den 11/7.

Brukeravatar
frksudine
Innlegg: 11
Registrert: 30 mai 2016, 20:20
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f ABS - 650cc - 2007
Sted: Oslo

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av frksudine »

Takk folkens :D
Frøken negativ reiser bort til helga, og satser da på å sende hjem frøken positiv i stedet ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av AJ »

frksudine skrev:Takk folkens :D
Frøken negativ reiser bort til helga, og satser da på å sende hjem frøken positiv i stedet ;)
Sånn skal skal det låte ;) .

Masse lykke til :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Når det gjelder selve krypkjøringen i kjøregården, jeg sliter mye med å TVINGE blikket opp, start på streken, begynn med å se dit du skal(første kjegle) slik at du får en fin bue og utgangspunkt, så fort du er på vei mot kjeglen flytter du blikket langt fram(finn et siktepunkt). Starten er viktigst. En for lett start vil gi en vanskelig slutt, en vanskelig start gir en "lett" slutt kan man si.

Garasjen. Kjør inn i garasjen, stopp på streken. Se deg over skuldern dit du skal, kjør runden rundt og ut.

Har observert mange som er aggresiv på gassen, jeg gjør det omvendte, så godt som tomgang og meget rolig clutchbruk. Mye turtall og lugging på clutchen blir fort til at det blir ustøtt og usammenhengende. Kommer man litt ut av det er det dog viktig å kunne vise at man kan bruke sykkelens egenskaper til å komme seg tilbake igjen, da kan man gjerne være litt røff.

Neste ting jeg fort kan glemme på min egen sykkel, men som gjør en utrolig forskjell.. Er sittestilling og forankring til sykkelen, sitt godt fram, god og spiss vinkel i kneet, jeg må omtrent å hælene på fothvilerne til passasjer for å sitte riktig. Vært helt avslappa og fiskeboller i armene mens du klemmer med lårene mot tanken. Løfter du blikket og finner noen siktepunkter kan man krypkjøre omtrent så sakte man vil..
Selv har min egen sykkel så dårlig sving at man ikke har sjans på å klare å snu inni garasjen, med kjøreskolesykkelen går det akkurat om man legger helt over.

Brukeravatar
frksudine
Innlegg: 11
Registrert: 30 mai 2016, 20:20
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f ABS - 650cc - 2007
Sted: Oslo

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av frksudine »

Da var omsider lappen i boks! Ble på andre forsøket. Tror det er sånn det skal være med meg, tok to forsøk på bil-lappen også.... Klarte den med glans - så jeg var nok bare fryktelig nervøs første gang, kom ikke ut av kjøregården..

Kjørte til jobb for første gang i dag, og nå lurer jeg rett og slett på om noen av dere har noen in-put her. Det er feil tråd å legge det i, men siden det er min tråd så ødelegger jeg ikke noen andre sin iallefall, så jeg prøver:
Hvordan er det med parkering rundt omkring med MC? Butikken f eks. I Oslo er det jo sånna hersens p-automater så å si overalt nå, og jeg vet ikke hvor jeg kan stå uten å få bot. Tar man en vanlig bil-luke og legger på lapp et sted (hvor??), eller står man uten lapp, utenfor luke....? Tør ikke dra på butikken enda med sykkel, i frykt for at sykkelen er borte når jeg kommer tilbake, eller har fått bot iallefall..

OG: kan noen anbefale en lås som er bra? Som kanskje ikke koster en formue - hvis det finnes slike..

Takk for alle gode ord. oppmuntringer og tips ifm oppkjøringen. Tok det til meg, og det hjalp tross alt!

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av HeHy »

Kan anbefale en lås i hvertfall, abus Granit detecto 8077. Lås med alarm som kan hjelpe på å skremme vekk et rasshøl.
Kjøpte min på mc-utstyr.no
http://www.mc-utstyr.no/products/abus-g ... 7-detecto2
Ikke glemmer du låsen og kjører skiva di i senk heller, den sier ifra.

Brukeravatar
frksudine
Innlegg: 11
Registrert: 30 mai 2016, 20:20
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f ABS - 650cc - 2007
Sted: Oslo

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av frksudine »

HeHy skrev:Kan anbefale en lås i hvertfall, abus Granit detecto 8077. Lås med alarm som kan hjelpe på å skremme vekk et rasshøl.
Kjøpte min på mc-utstyr.no
http://www.mc-utstyr.no/products/abus-g ... 7-detecto2
Ikke glemmer du låsen og kjører skiva di i senk heller, den sier ifra.
"Dette er en utrolig lås. Alarmen går med noen sekunders forsinkelse når sykkelen berøres." Vil det si at hvis noen kommer borti sykkelen så begynner alarmen å skrike? Og slutter den igjen? Hvis ikke kan jeg se for meg at det ikke bare er en utrolig lås, men også en ganske irriterende en :O
Ellers hørtes det der ut som et bra valg ja. Ikke grusomt dyrt eller noe heller.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av Sprocket »

frksudine skrev:
HeHy skrev:Kan anbefale en lås i hvertfall, abus Granit detecto 8077. Lås med alarm som kan hjelpe på å skremme vekk et rasshøl.
Kjøpte min på mc-utstyr.no
http://www.mc-utstyr.no/products/abus-g ... 7-detecto2
Ikke glemmer du låsen og kjører skiva di i senk heller, den sier ifra.
"Dette er en utrolig lås. Alarmen går med noen sekunders forsinkelse når sykkelen berøres." Vil det si at hvis noen kommer borti sykkelen så begynner alarmen å skrike? Og slutter den igjen? Hvis ikke kan jeg se for meg at det ikke bare er en utrolig lås, men også en ganske irriterende en :O
Ellers hørtes det der ut som et bra valg ja. Ikke grusomt dyrt eller noe heller.
Først av alt, gratulerer med lappen :twothumbs:
I tråden "hva har du kjøpt i dag" var det snakk om skivelåser for en liten stund siden, har ingen erfaring med nevnte lås men er visst en tilvenningsak å unngå at alarmen går av i utide. Jeg tenkte også at dette ville være et irritasjonsmoment og gikk for en Abus Granit Sledg som er omtrent den samme låsen bare uten alarm, funker fint til en tur på butikken eller andre korte stopp. Veldig enkel å ha med å gjøre, kan settes på med en hånd.

KiMedic
Innlegg: 233
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av KiMedic »

frksudine skrev:
HeHy skrev:Kan anbefale en lås i hvertfall, abus Granit detecto 8077. Lås med alarm som kan hjelpe på å skremme vekk et rasshøl.
Kjøpte min på mc-utstyr.no
http://www.mc-utstyr.no/products/abus-g ... 7-detecto2
Ikke glemmer du låsen og kjører skiva di i senk heller, den sier ifra.
"Dette er en utrolig lås. Alarmen går med noen sekunders forsinkelse når sykkelen berøres." Vil det si at hvis noen kommer borti sykkelen så begynner alarmen å skrike? Og slutter den igjen? Hvis ikke kan jeg se for meg at det ikke bare er en utrolig lås, men også en ganske irriterende en :O
Ellers hørtes det der ut som et bra valg ja. Ikke grusomt dyrt eller noe heller.
Har den låsen selv. Den gir advarsel før den begynner å ule..du har 5 sek på å få fingra unna første gang du utløser alarmen..

Har ikke hatt noe problemer med at den uler uten grunn :thumleft
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av cannon »

frksudine skrev:
OG: kan noen anbefale en lås som er bra? Som kanskje ikke koster en formue - hvis det finnes slike..

Takk for alle gode ord. oppmuntringer og tips ifm oppkjøringen. Tok det til meg, og det hjalp tross alt!
Gratulerer med lappen:)
Hva skal du bruke låsen til? Låsing av sykkel ved tilfeldig parkering? Låsing fordi den står lagret utendørs? Innendørs? Ha med på sykkelen? Har du behov for å låse fast sykkelen?
En skivelås er ok for enkel låsing, men ikke så mye mot tyveri der sykkelen hives inn i en varebil og forsvinner. De store skivelåsene og kjettinglåsene er klumpete å ha med seg, og de er tunge. Abus og andre har fine små skivelåser som er enkle å ta med og som funker bra for korte tilfeldige parkeringer. Hjemme, og særlig ved utendørs lagring, er fastlåsing det sikreste.
Det aller sikreste er å ikke parkere, men bare kjøre hele tiden.....lykke til, herlig med MC-lappen ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av AJ »

frksudine skrev:Da var omsider lappen i boks!
Gratulerer :thumleft !

Ang. skivebremslås: Se om denne, som fastmonteres på bremsekaliperen, kan være noe:

http://www.roadlokinternational.com

Har en slik på KTM'en. Funker veldig bra!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KiMedic
Innlegg: 233
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev: Ang. skivebremslås: Se om denne, som fastmonteres på bremsekaliperen, kan være noe:

http://www.roadlokinternational.com

Har en slik på KTM'en. Funker veldig bra!
Oi den så lekker ut! :prf
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
frksudine
Innlegg: 11
Registrert: 30 mai 2016, 20:20
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f ABS - 650cc - 2007
Sted: Oslo

Re: Egnet plass for øvelseskjøring

Legg inn av frksudine »

AJ skrev: Gratulerer :thumleft !

Ang. skivebremslås: Se om denne, som fastmonteres på bremsekaliperen, kan være noe:

http://www.roadlokinternational.com

Har en slik på KTM'en. Funker veldig bra!
Takk takk :D
Ang låsen: spørs om den passer min, da det står de er til europeiske sykler på den ene, og kun Yamaha på den andre. Men definitivt en god ide det å ha en fastmontert lås! Mindre for et surrehue å rote bort/glemme å ta med.....

Svar