Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av Intruder »

Dette er vidtfamnende emner , ja noe mer vidtfamnende finner en vel bare
i Karl Marx samlede verker.
Villblogging er vel ikke til å unngå,så.......
Lykke til ! :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av Ragnhild »

Flytta denne til MC generelt
Herkan vi diskutere og gi råd om kjøreteknikk.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av NickNei »

Det er stadig snakk om rustløsere og hvor farlig det er i begynnelsen av mc-året. Det er da altfor "oppskrytt", kan ikke si jeg har merka noe særlig til det. Første turen er det opp på sykkelen, og gi gass. Vi er der vi skal være etter et par minutter, når dekkene er varme. Kanskje noen glemmer fortere enn andre. Det er snakk om noen få måneder uten kjøring, hadde det vært flere år så skulle jeg vært enig, trur je.
Den store læringa har man gjennom sommerhalvåret, og bør komme bedre rustet ut av garasjen på våren år etter år.. just my 10c.....

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av cheron »

Godt poeng NIcknei... Velkommen til forumet forresten! :thumleft

Jeg er litt nervøs for kalde dekk, ellers er det vel "bånn gass"... :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av AJ »

NickNei skrev:Det er stadig snakk om rustløsere og hvor farlig det er i begynnelsen av mc-året. Det er da altfor "oppskrytt", kan ikke si jeg har merka noe særlig til det. Første turen er det opp på sykkelen, og gi gass. Vi er der vi skal være etter et par minutter, når dekkene er varme. Kanskje noen glemmer fortere enn andre. Det er snakk om noen få måneder uten kjøring, hadde det vært flere år så skulle jeg vært enig, trur je.
Den store læringa har man gjennom sommerhalvåret, og bør komme bedre rustet ut av garasjen på våren år etter år.. just my 10c.....
Hm... :-k
tror faktisk jeg er enig i ganske mye av dette. Det første man kjenner på ved første turen i en ny sesong er den sitrende spenningen og kanskje en liten smule usikkerhet de første hundre meterne. Deretter er man 'hjemme' påp sykker'n så det holder! \:D/

Tror du har mye rett, jeg, NickNei!
Og velkommen til Forumet, forresten ;e . Regner med at vi 'ser' mer til deg etter hvert :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av mekkern »

det største problemet er mye sand og dritt i veiene etter vårløsninga og at tempen ikke er den beste i asfalten hvis en begynner litt tidelig i sesongen..
ellers er det vanlige problemet med comabilister.... :8-[
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av ejs »

Jeg tror nok at jeg er en bedre mc-fører i Mai enn jeg er i April.... 8) 8)
If it ain't broke, I'll break it.

Pollti

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av Pollti »

Kjører jevnt dårlig hele tiden jeg. :terge

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av NickNei »

Ja, det er klart, mye støv og grus, for ikke å snakke om uoppmerksomme bilførere om våren. Nå skal ikke jeg generalisere bilførere da, er en selv.
Nå vil kanskje akkurat det at du tror du er en bedre fører i mai gjøre deg til nettopp en dårligere fører?

Takk for velkomsten, blir nok noen ord nå og da :)

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av rogg »

Litt usikker i begynnelsen av sesongen, men mener vi er har større sjans for uheld på høsten.
Vi har kjørt gjennom en hel sesong, og er blitt værdensmestere 8) . Så nærmer det seg høst, dekkene er slitte, og jeg...værdensmesteren 8) skal bare....Så skjer det...uhellene, kolisjonene og utforkjøringene.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av Intruder »

Hvitstripene i gangfelt og langsgående markeringsstriper er
glattere enn isen i Vikingskipet. :banansplit
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

GSXR

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av GSXR »

NickNei skrev:Det er stadig snakk om rustløsere og hvor farlig det er i begynnelsen av mc-året. Det er da altfor "oppskrytt", kan ikke si jeg har merka noe særlig til det. Første turen er det opp på sykkelen, og gi gass. Vi er der vi skal være etter et par minutter, når dekkene er varme. Kanskje noen glemmer fortere enn andre. Det er snakk om noen få måneder uten kjøring, hadde det vært flere år så skulle jeg vært enig, trur je.
Den store læringa har man gjennom sommerhalvåret, og bør komme bedre rustet ut av garasjen på våren år etter år.. just my 10c.....
Først vil jeg ønske deg riktig velkommen til forumet :)
Forøvrig sier jeg meg enig i deler av resonnementet ditt, men vil nok si at en erfaren fører benytter noe mere tid enn de første minuttene til å komme seg i god gammel gjenge etter en stiv og støl vinter.
Det er ikke noe som helst problem å gi bånn gass etter noen minutter på den første turen, men glem nå ikke at det er flere enn seg selv å ta hensyn til når man går inne i en ny sesong med fart og spenning ;e
Tenker da spesielt på våre gode medtrafikkanter "bilistene" som tenker fred og ingen fare og som slettes ikke forventer en motorsyklist på siden av seg.

En aldri så liten reminder er vel at all ferdsel i trafikken krever god planlegging og godt tankevett, spesielt ved aggressiv kjøring.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av Intruder »

ejs skrev:Jeg tror nok at jeg er en bedre mc-fører i Mai enn jeg er i April.... 8) 8)
ejs
Hyggelig å se "godbiten" din...
Lykke til på rette sia ! :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av tagesk »

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XGjDpuSFVQ4&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/XGjDpuSFVQ4&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Sjekk hva som skjer 0:13.
Eller med andre ord: jeg trenger bare å slippe klutsjen ut litt for fort for å få en fin sleng på bakstussen. Da er et krasj ikke langt unna.

Alternativ forklaring: Litt for tung på frembremsen gjør at bakdekket får for lite feste. Da kan man ikke gir kraftig ned før en sving sånn uten videre.

Uansett: Flaut, naturligvis, å ha slikt på film. Men nyttig for å huske å ta det litt mer med ro. Med klutsjen, mener jeg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

tryman corp. LTD
Innlegg: 97
Registrert: 07 jan 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000LTD
Sted: Kristiansund

Re: Kjøreforberedelser : Bremseteknikk,svingteknikk,utfordring

Legg inn av tryman corp. LTD »

Hmmmmmm tagesk, får ikke åpnet denne youtubeèn din jeg. :dontknow Er feilen hos meg eller??

Svar