Idiotene som gir oss dårlig rykte

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Jompa »

Det finnes idioter i alle leire, også blant oss motorsyklister.
Var ute for en av dem på Nordnorgesturen for etpar dager siden.
Vi var 4 som kjørte i lag et sted i Lofoten. Kom til et stykke av veien der det pågikk asfaltering, køkjøring med ledebil og lang kø i begge retninger.
Vi 4 som kjørte i lag stoppet og stilte oss i kø bak ei lang rekke med biler da det kom en fyr på en Hayabusa og parkerte bak meg.
Da det omsider ble bevegelse i "vår" kø, kjørte vi ytterst sakte bak ledebilen. Det var av og på med clutchen hele tida.
På motsatt side av veien stod køen stille, mange hadde vinduene åpne i finværet.
Da begynner tullingen å ruse motoren til turtallsperra, gang etter gang.
Kan tenke meg at folk fikk sjokk når en sykkel ruses til toppen flere ganger med kanskje så mye som 120- 13 dB rett utenfor et åpent bilvindu. Og han gjorde dette flere ganger langs hele rekka av biler, fy faen for en idiot.
Selv jeg som hadde hjelm og ørepropper syntes lyden var infernalsk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av KevinmsR6 »

Slik oppførsel har eg aldrig forstått meg på, er jo endel som gjør dette.
Selv gjør jeg kun dette om en bil holder på og kjøre inn i meg i rush eller om biler på død og liv ikke vil slippe meg forbi men snakker da i kø kjøring da eg gjør uoppmerksomme bilførere oppmerksom på at eg er der.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Bjerknez »

Sikkert en skikkelig bygdetøffing det da. Er vel kun oppi der slikt skjer, haha.

Neida... det kan jo være han hadde et enormt markeringsbehov.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: Da begynner tullingen å ruse motoren til turtallsperra, gang etter gang.
Kan tenke meg at folk fikk sjokk når en sykkel ruses til toppen flere ganger med kanskje så mye som 120- 13 dB rett utenfor et åpent bilvindu. Og han gjorde dette flere ganger langs hele rekka av biler, fy faen for en idiot.
Selv jeg som hadde hjelm og ørepropper syntes lyden var infernalsk.
Slipon potter uten støydemper? Eller kanskje uoriginalt helannlegg? Begge med hensikt å få levert mest mulig lyd til omgivelsene, ofte langt utover det tillatte. "Loud pipes save lifes"? For no' tøys!

Helt enig Jompa - for en idiot ](*,) :orefk!
Og dessverre langt fra den eneste...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av KevinmsR6 »

Eg mener at motorsykler skal høres, vi er som sagt sårbare.
Men så klart forskjell på hvordan hver enkelt velger og "bruke" lyden, feil bruk =idiot :crazy:
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Blaamand »

Folk gjør mye rart. Forstår ikke hva han ville oppnå med den oppførselen.
Angående slipon osv. så klarer man fint å kjøre med dette uten å bråke maks hele tiden. Hvis jeg på min endunker klarer det, da klarer alle det.
BRAAAAAP! :mc1

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av KevinmsR6 »

Blaamand skrev:Folk gjør mye rart. Forstår ikke hva han ville oppnå med den oppførselen.
Angående slipon osv. så klarer man fint å kjøre med dette uten å bråke maks hele tiden. Hvis jeg på min endunker klarer det, da klarer alle det.
Helt enig :) men vi kan vell være enig om at riktig bruk av slip on absolutt er en fordel ? At sykkelen høres......eg bruker det mye for og bli observert og hilser pent på de som tar hensyn til at eg er i nærheten.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er kjempeglad for at Statens Vegvesen har fokus på støy fra motorsykler om dagen. Slip-ons gir kul lyd.. Men jeg synes det støyer for mye. Det tror jeg alle ikke-bikere synes også..

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av KevinmsR6 »

:scratch :[-(
FredrikE24 skrev:Jeg er kjempeglad for at Statens Vegvesen har fokus på støy fra motorsykler om dagen. Slip-ons gir kul lyd.. Men jeg synes det støyer for mye. Det tror jeg alle ikke-bikere synes også..
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Blaamand »

KevinmsR6 skrev:
Helt enig :) men vi kan vell være enig om at riktig bruk av slip on absolutt er en fordel ? At sykkelen høres......eg bruker det mye for og bli observert og hilser pent på de som tar hensyn til at eg er i nærheten.
Tror nok man blir hørt selv om man har original eksos. For min del var det at orginalpotta veide 3 ganger så mye som Akrapovicen samt at Akraen ikke er i nærheten av å bli like varm. Gromlyd er bare bonus, som jeg nyter, men som jeg i nærheten av politiet, SVV, på morgenen når jeg skal på jobb osvosv. kanskje helst skulle vært foruten.

#oldman
BRAAAAAP! :mc1

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av KevinmsR6 »

Blaamand skrev:
KevinmsR6 skrev:
Helt enig :) men vi kan vell være enig om at riktig bruk av slip on absolutt er en fordel ? At sykkelen høres......eg bruker det mye for og bli observert og hilser pent på de som tar hensyn til at eg er i nærheten.
Tror nok man blir hørt selv om man har original eksos. For min del var det at orginalpotta veide 3 ganger så mye som Akrapovicen samt at Akraen ikke er i nærheten av å bli like varm. Gromlyd er bare bonus, som jeg nyter, men som jeg i nærheten av politiet, SVV, på morgenen når jeg skal på jobb osvosv. kanskje helst skulle vært foruten.

#oldman
Er med på den tankegangen, men må kunne tilføye at for meg har det hjulpet mangen ganger og hatt litt lyd i potten for at bilister legger merke til at eg er der... Skal nevne at eg ikke har den mest ekstreme lyden i forhold til veldig mange andre på veien.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

ZZR-Erling

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av ZZR-Erling »

Kanskje han ville ha de til å forstå at man driver ikke med slikt veiarbeid der han skal frem! :-D

ZZR-Erling

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av ZZR-Erling »

FredrikE24 skrev:Jeg er kjempeglad for at Statens Vegvesen har fokus på støy fra motorsykler om dagen. Slip-ons gir kul lyd.. Men jeg synes det støyer for mye. Det tror jeg alle ikke-bikere synes også..
Her er jeg enig.
Vi lager for mye støy!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:
FredrikE24 skrev:Jeg er kjempeglad for at Statens Vegvesen har fokus på støy fra motorsykler om dagen. Slip-ons gir kul lyd.. Men jeg synes det støyer for mye. Det tror jeg alle ikke-bikere synes også..
Her er jeg enig.
Vi lager for mye støy!
Enig. En del værstinger ødeleger mye for miljøet.

Jeg tror også denne verdien av lyd er sterkt overdrevet. Man skal være ganske nærme før jeg hører en mc før jeg ser den når jeg sitter i bilen min og hører på radioen :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar