Bedre service og kundebehandling med Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF)?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Bedre service og kundebehandling med Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF)?

Legg inn av AJ »

Nylig ble Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF) etablert. Endelig kan vi kanskje si?
Det er vel ingen hemmelighet at kvaliteten på kundebehandling og service har vært kritikkverdig hos en del forhandlere.
Det tror jeg flere av oss kan skrive under på. I hvert fall kan jeg det uten at jeg skal gå i detaljer i denne tråden.

Tråden er ikke laget for å henge ut forhandlere. Derfor henstiller jeg brukerne til å ikke nevne navn på forhandlere eller ansatte om dere har historier i møte med forhandlere dere synes det er hensiktsmessige å dele.
Poenget med tråden er å utveksle meninger om det kan ha noen virkning med en slik forhandlerforening.
Sånn sett kan det naturligvis være både hensiktsmessig og nødvendig å komme med eksempler på hva man har opplevd som kan vise potensial for forbedring, sett fra et kundeperspektiv.

Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF) selv går høyt opp på banen, noe oppslaget på NMCU's sider viser:

Bilde
(http://nmcu.org/forhandlerforening-mc-forhandlere)

Så...
kjør debatt!
Men husk! ikke bruk tråden til å skjelle ut navngitte forhandlere og dere ansatte :[-X !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Bedre service og kundebehandling med Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF)?

Legg inn av cevillan »

Hva skal man egentlig diskutere i denne tråden hvis man ikke kan bruke eksempler på forhandlere som gjør en hårreisende dårlig jobb service-/kundebehandlingsmessig? Alle er vel enige i forhandlere har en lang vei å gå på dette punktet?

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Bedre service og kundebehandling med Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF)?

Legg inn av Royal »

Jeg synes det kunne vært gunstig med en såkalt "Code of Conduct" for mc-forhandlere. Denne burde inneholde prinsipper, verdier og standarder alle mc-forhandlere i norge burde følge.

F.eks:
Hvordan opptre og kommunisere profesjonelt med kundene sine, hvordan man behandler både gamle og nye kunder.
Fokus på sikkerhet og samhold fremfor å fremstå som "hooligans".
Krav man setter til leverandører og tredjeparter og hvordan man bør forholde seg til de.
Sette og definere standardisierte leveringstider som både som forhandler og kunde kan forholde seg til.

Før jeg fikk lappen og sykkel så var jeg rundt til en god del forhandlere og det var ganske stor forskjell på hvordan jeg ble behandlet.
Noen hadde ikke tid til å snakke med meg, noen visste mye bedre hva jeg ville ha en det jeg selv kunne vite og noen tok meg bare ikke seriøst i det hele tatt.
På pluss siden så kom jeg over 2 bedrifter som virkelig tok seg tiden til å snakke med meg og prøvde å hjelpe til så mye som mulig med kunnskap og tips.
Men konklusjonen min er at over halvparten av forhandlerene jeg var innom ga meg en dårlig smak i munnen. Det var som de satt som små høvdinger på toppen av bedriften sin og hadde ikke interesse av å tjene penger av meg.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Bedre service og kundebehandling med Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF)?

Legg inn av Sprocket »

Min første tanke rundt dette må jo være at det er bra at bransjen selv tar tak i dette (det skulle vel egentlig bare mangle), men jeg kan jo egentlig ikke si at jeg skjønner helt hva de skal jobbe med?
Trodde det var opplagt for enhver som vil drive business, at for å få lojale kunder så må man være serviceinstillt og ha et produkt/tjeneste som gjør at kunden ønsker å komme tilbake igjen.
Hvis man er eneste tilbyder i et område, så ja da er man jo sikret et visst antall kunder. Men de vil jo ikke være lojale sålenge man ikke yter kundene sine service, dukker det opp noen andre så vil jo kundene flykte hode over hals til den nye i håp om bedre behandling.
Nå er ikke jeg den som har så veldig mye erfaring med diverse forhandlere, men jeg har jo sendt mail til noen og spurt om ting i løpet av sommeren (mai-jun) og jeg har enda ikke fått svar fra noen pr dags dato. Ikke en eneste av de jeg har sendt til har noe slags svartjeneste som forteller meg at de har mottatt og at jeg kan vente et svar, noe jeg synes er for dårlig. Her er det et stort forbedringspotensiale.

Når det kommer til faghandel så skjønner jeg og at de ikke vil at man kommer dit for å prøve utstyr for så dra hjem og bestille på nett fra en annen butikk, men de må jo skjønne at forbruker ikke vil betale mer enn man må. Legger de seg langt over i pris enn andre steder så er det jo en nobrainer at folk handler der det er billigst. Hvis prisforskjellen er minimal så velger man kanskje å være lojal hvis man føler forhandler gjør seg fortjent til det. Og ja jeg vet at de har ansatte å lønne og at fortjenesten må tas inn et eller annet sted, men igjen hvis prisforskjell blir for store så velger jo flertallet å handle der man får best pris.

Sist men ikke minst, så burde vel dette hvert en uavhengig forening som tok tak i dette og ikke forhandlerene selv. Dette kan jo utvikle seg til at det blir et samarbeid som legger seg på en linje som gagner forhandlerene mer enn det gjør for forbrukerne.

Kanskje tar jeg feil, men dette er hvertfall mine meninger om saken.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bedre service og kundebehandling med Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF)?

Legg inn av AJ »

Da er nettsidene til NMCF oppe og går:

http://www.nmcf.no/

Ikke så mye innhold enda, men det regner vi med kommer etter hvert.
Det ligger imidlertid inne et kontaktskjema som vi regner med noen vil lese og svare på, om det blir benyttet.

Jeg ser det ikke som utenkelig at en og annen har et eller annet på hjertet de gjerne vil dele med den nye foreningen, ut fra sine erfaringer med enkelte forhandlere. Positive og kanskje mindre positive opplevelser.

Må si jeg er spent på å se hvordan denne nye foreningen vil markere seg i miljøet.
Jeg regner det som en selvfølge at det blir en egen NMCF stand på MC-Messa i mars 2017...

Meninger om den nye bransjeforeningen?
Da er denne tråden rette stedet :vs !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bedre service og kundebehandling med Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF)?

Legg inn av AJ »

Nytt om NMCF:
http://www.bike.no/nyheter/nmcf-forhandlerautorisasjon

Merker meg for øvrig at det er flere større forhandlere som ikke er medlemmer...
Så kan man spørre seg om hvorfor de ikke er det?... :-k

http://www.nmcf.no/forhandlere/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bedre service og kundebehandling med Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF)?

Legg inn av Relax »

AJ skrev: 24 apr 2017, 13:49 Nytt om NMCF:
http://www.bike.no/nyheter/nmcf-forhandlerautorisasjon

Merker meg for øvrig at det er flere større forhandlere som ikke er medlemmer...
Så kan man spørre seg om hvorfor de ikke er det?... :-k

http://www.nmcf.no/forhandlere/
Eller man kan spørre hvorfor skal de det?
Jeg antar de ikke ser noen fordel som er verdt prisen/ jobben med å være med? :eh
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bedre service og kundebehandling med Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF)?

Legg inn av AJ »

Nytt medlem i NMCF:

https://www.bike.no/nyheter/cross-sente ... 40-i-nmcf/
Daglig leder Jørn Snellingen forteller at NMCFs arbeid med økt bransjeprofesjonalitet er en av hovedårsakene til at de melder seg inn.
Kjenner ikke til hvor fornøyde evt. misfornøyde Cross-senteret Snellingenkundene har vært, men et medlemskap i NMCF forplikter vel, på en måte som gjør at kundene skal oppleve3 seg velkomne og godt ivaretatt, vil jeg tro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5264
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bedre service og kundebehandling med Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF)?

Legg inn av dypen »

Responsen fra forhandlere er merkbart bedre nå vs tidligere når det var bedre tider, opplever de kan ta seg tid til å snakke med besøkende nå. Men e-post med konkret forespørsel hvor du venter en uke på svar, eller enda verre ikke får svar … hva skal man si? Må du stå på kne, klore på døra med kontanter for å få kjøpe …

Tidligere kunne du gå inn og ut av en forretning uten at noen ansatte løftet blikket fra dataskjermen, men var responsen bedre hvis du hadde noe på hjertet som krevde svar og du sendte en e-post … ingen respons med mindre du hadde noe konkret som genererte salg. Alle andre henvendelser er tidstyver som tar tid, får jeg bare litt veiledning eller svar på spørsmål jeg måtte lure på er sannsynligheten stor for at jeg legger igjen noen kroner der senere selv om jeg garantert vil finne noe billigere på et Google søk.

Ofte så er det snakk om små marginer ved salg sies det, ettermarkedet eller fremtidig kundeforhold er det som skal gi klingende mynt i kassa. Der har bilbransjen gjort drastiske endringer, tidligere ville de ikke se innbyttebiler av andre merker eller over 5 år i butikken som ble overtatt av frittstående butikker som virkelig tjente gode penger. Nå derimot tar alle de store hånd om alt selv, dette selv om marginene kan være mindre for hver enhet.

Hvor stor margin eller hvor mye kan en forhandler klare seg med evt bør klare seg med ved innbytte (her tenker jeg ikke råtne egg eller tikkende bomber) som genererer salg pluss en kunde i flere år frem i tid?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar