Spesielle situasjoner i trafikken

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av TGR »

Toven skrev: 26 jun 2017, 20:33
Men når det er sagt, holder jeg meg unna gulstripa i høyresvinger.
:D Mente jo ikke bokstavelig oppå stripa da ... Men litt ut, ikke kline seg på innern i inngangen. Er det en lukket sving på ukjent vei, så er jo det å be om trøbbel :D

Toven

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Toven »

TGR skrev: 26 jun 2017, 20:41
Toven skrev: 26 jun 2017, 20:33
Men når det er sagt, holder jeg meg unna gulstripa i høyresvinger.
:D Mente jo ikke bokstavelig oppå stripa da ... Men litt ut, ikke kline seg på innern i inngangen. Er det en lukket sving på ukjent vei, så er jo det å be om trøbbel :D
Godt mulig vi er nesten enige... :P

Et eksempel på mitt foretrukne plassering ved inngang:
Bilde
Omtrent midt i fila, med god margin for svingkutterne og grei innsyn inn i svingen.
Holder så denne linja igjennom hele svingen. Kutter ikke inn mot hvitstripa for å minske nedlegg som jeg tror det legges vekt på under opplæring?

En plassering som du foretrekker?
Bilde
Gir nok litt mer innsyn i svingen, men for meg ikke foretrukket pga disse svingkutterne.
Dette er jo også typisk "kutte sving kjøring", sette opp sykkel langt ut mot venstre før sving og kutte inn mot midten midtveis.
Ikke kjøring jeg er liker, ettersom det gir dårlig flyt. Igjen, min mening :)

Du nevner ukjent vei, godt poeng.
Holder fortsatt samme plassering ved inngang, men reduserer farten i forhold til hva jeg hadde hatt om det var en vei jeg var kjent med. Jeg vektlegger mindre fart enn plassering ut mot gulstripa på ukjente veier.

Men dette er nå min kjørestil...
'Setter' opp sykkelen før inngang og holder en jevn svingkurve, uten å kutte hit og dit.. Gir meg stabil sving og jeg er fri til å måtte korrigere for eventuelle farer. Med dette mener jeg istedet for å streve/fokusere på det å kutte svingen, ligger sykkelen i en stabil svingkurve igjennom som er enkel å korrigere.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av TGR »

He he.. :)

Nå ble dette litt mer eksakt vitenskap enn mitt kjøremønster. Jeg kjører mer intuitivt enn som så. Men som en generell betraktning kan man si at dersom jeg kjører på en veldig svingete vei, hårnåler eller serpentiner, så kjører jeg omtrent slik man gjør på en bane, innenfor mitt eget kjørefelt. Legger meg ut, sjekker kurven, og fester blikket på curben ut av svingen. Det er dit jeg skal. Men først har jeg også sjekket veibanen for urenheter, grøfta for grevlinger, og skogholtet for hjortevilt. Alt det der går liksom helt av seg sjøl.

Men en ting jeg sjelden eller aldri gjør, er å ligge midt i kjørefeltet. Det er der girolja fra tyngre kjøretøyer ligger, og det er den delen av veibanen som ikke blir skrubbet ren av andre kjøretøyer.

På en vanlig landevei av den typen du har avbildet, så ligger jeg alt vesentlig i hjulsporet nærmest den gule stripa i høyresvinger, og i ytterste hjulspor i venstresvinger. Men ikke helt ut, for der kan det ligge diesel, osv osv.

Men som sagt, det er ikke eksakt vitenskap, mest intuitivt :D

Toven

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Toven »

Forskjellige kjørestiler, ingen fasit så :thumleft :)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av BC45 »

TGR skrev: 26 jun 2017, 20:41 :D Mente jo ikke bokstavelig oppå stripa da ... Men litt ut, ikke kline seg på innern i inngangen. Er det en lukket sving på ukjent vei, så er jo det å be om trøbbel :D
Ved inngangen til en lukket sving er det ekstra viktig å ikke ligge for langt ut mot midtlinja. Dersom en møtende bil i litt hastighet kapper svingen blir plutselig marginene små. I åpne svinger derimot er det ikke noe problem å ligge helt ut i midtlinja. I lukkede svinger du ikke kjenner fra før bør du heller redusere hastigheten til du ser utgangen.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av TGR »

Tja, jeg leter nå alltid etter siktlinje jeg for min del da. Det har jeg alltid gjort, og har til gode å få traumer av det. Og man dundrer naturligvis ikke inn i lukkede svinger med for høy hastighet, enten man kjenner veien eller ei. lukket er lukket. Og jo mer siktlinje man skaffer seg, jo fortere får man oversikt. Men som Toven så riktig skrev, forskjellige kjørestiler, ingen fasit. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Stian87 »

BC45 skrev: 26 jun 2017, 23:45
TGR skrev: 26 jun 2017, 20:41 :D Mente jo ikke bokstavelig oppå stripa da ... Men litt ut, ikke kline seg på innern i inngangen. Er det en lukket sving på ukjent vei, så er jo det å be om trøbbel :D
Ved inngangen til en lukket sving er det ekstra viktig å ikke ligge for langt ut mot midtlinja. Dersom en møtende bil i litt hastighet kapper svingen blir plutselig marginene små. I åpne svinger derimot er det ikke noe problem å ligge helt ut i midtlinja. I lukkede svinger du ikke kjenner fra før bør du heller redusere hastigheten til du ser utgangen.
Jeg hadde en opplevelse på gamle Mossevei selv, med en lastebil som skulle kjøre forbi en syklist i hva som for meg var en krapp og lukket høyresving. Hadde jeg ligget nærme gulstripa, eller i venstre hjulspor hadde jeg ikke sittet og skrevet dette i dag.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Canutus »

Ikke MC-relatert, men du kvepper litt om du opplever denne....
https://www.nrk.no/hordaland/her-er-det ... 1.13956678

Jeg kan bare ikke fatte hva som får folk til å kjøre forbi akkurat der, med de brøytekantene. I et forsøk på å forstå, så kansje det er nettopp det som er problemet at han TRODDE han så over brøytekanten, ikke vet jeg....
Det spesielle her er og at samme hendelsen er filmet fra to uavhengige biler.

Har full forståelse for at ikke alle er like komfortable med å holde fartsgrensene, men det må da være bedre å slippe andre forbi, enn å havne i situasjoner som artikkelen jeg linket til, der tilfeldighetene gjør om det går bra eller dødsulykke.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Stian87 »

Ser desverre sånne forbikjøringer stadig vekk. Det og bilister som ligger midt i veibanen eller godt over i motsatt felt, særlig i svinger. Er vel bare spørsmål om tid før det blir en skikkelig ulykke med noen gående, syklende eller en motorsykkel
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Ronning »

Den kjøringa i videoen der var helt tragisk. Egentlig utrolig at man fortsatt driver på med mc-kjøring når man vet hvor mange idioter som finnes rundt i trafikken.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Grendel »

Nå kan det vel kalles å ha startet sesongen.

I går var første dag på MC til jobben og det ble fulgt opp med kjøring i dag også. Det har vært aldeles herlig.

Første dag til jobben opplevde jeg å nesten kjøre ned en sykelist. En god start på sesongen.
Han ligger til høyre på veien og jeg til venstre. Plutselig bare slenger han seg over rett foran meg. Heldigvis har en MC gode bremser.

Idiot på to hjul.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Jacobsen »

For noen uker siden på min første tur for sesongen, så kommer jeg til en rundkjøring. Ser da plutselig at det står en oppskrapet BMW motorsykkel helt i utkanten av rundkjøringen og en hvit HiAce litt lenger bort. Svinger inn til siden for å høre om alt har gått bra. Legger da merke til at mannen i HiAce'n var min far, og at motorsyklisten var i god form. De dreiv å skrev skademelding!

Det som hadde skjedd var at min far var inne i rundkjøringen og skulle til venstre, så har motorsyklisten kommet fra høyreside i rundkjøringen og av ukjent grunn kjørt rett inn i siden på bilen til min far. Det er åpent og veldig god sikt her, men likevel hadde det blitt problemer. Han hadde sidevesker og disse tok av slik at beina hans ikke kom i klem mot asfalten. Så jo at det var en godt voksen mann som var ute på tur, men tenkte ikke noe spesielt mer over det. Overraskelsen kom da de fylte ut fødselsdato/alder på skademeldingen. Føreren var 80 år gammel :D

Bilen fikk endel langsgående dype riper, og sykkelen ble noe oppskrapet. Men den var full kjørbar etter hendelsen, og han dro videre retning Oslo.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Ronning »

Lite spørsmål. Bil ligger foran meg, og mitt speedometer viser 70 i ei 80sone. Jeg girer ned og gasser meg forbi på en svingete, men oversiktelig vei. Det kommer ingen i mot. Like etter jeg passerer bilen tutes det bra fra bilisten, og det blinkes med lys lenge etter jeg har kjørt forbi. Hva skjer? Blir folk skremt, eller forbanna for å bli forbikjørt eller hva?

I dag kjører jeg kvikt forbi en lastebil på motorvei med to felt i vår retning, og tar så igjen køa foran meg som går i 60-70 i ei 80sone. Dette skjer før en tunnel, og mange trøndere lider visst av tunellskrekk, og kjører sakte der. Lastebilen kommer også etter, og kjører i ræva på meg og tuter lenge. Dette skjer to ganger. Så bremser han kraftig opp, og forsvinner i speilene. Hva skjer her? Jeg trodde gymbagen var åpen og at det flagra treningstøy bak meg, eller at skiltet mitt hadde falt av, men alt var på stell.

Har slip-ons, og det buldrer greit i sykkelen. Kan det være at folk skvetter når man kommer litt kjapt forbi? Jeg synes selv at jeg ikke kjører grisete i trafikken, men kanskje lurer jeg meg selv, hehe.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av niko »

Varmen, tenker jeg. Jeg snakka med en Falken-sjåfør her om dagen, og han kunne fortelle at folk gjør utrolig mye rart når tempen bikker 30 grader.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Geiroe »

Ronning skrev: 01 aug 2018, 18:07 Lite spørsmål. Bil ligger foran meg, og mitt speedometer viser 70 i ei 80sone. Jeg girer ned og gasser meg forbi på en svingete, men oversiktelig vei. Det kommer ingen i mot. Like etter jeg passerer bilen tutes det bra fra bilisten, og det blinkes med lys lenge etter jeg har kjørt forbi. Hva skjer? Blir folk skremt, eller forbanna for å bli forbikjørt eller hva?

I dag kjører jeg kvikt forbi en lastebil på motorvei med to felt i vår retning, og tar så igjen køa foran meg som går i 60-70 i ei 80sone. Dette skjer før en tunnel, og mange trøndere lider visst av tunellskrekk, og kjører sakte der. Lastebilen kommer også etter, og kjører i ræva på meg og tuter lenge. Dette skjer to ganger. Så bremser han kraftig opp, og forsvinner i speilene. Hva skjer her? Jeg trodde gymbagen var åpen og at det flagra treningstøy bak meg, eller at skiltet mitt hadde falt av, men alt var på stell.

Har slip-ons, og det buldrer greit i sykkelen. Kan det være at folk skvetter når man kommer litt kjapt forbi? Jeg synes selv at jeg ikke kjører grisete i trafikken, men kanskje lurer jeg meg selv, hehe.
Det er ikke rart de har tunnelskrekk i Trøndelag, så mange fotobokser som er plassert i tunneler der.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar