Spesielle situasjoner i trafikken

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp.. Jeg tror også dette har noen med varmen å gjøre.
Før jeg tok ferie var det 30+ hjem fra jobb. Folk tuter, blinker med lysa, hytter med neven, skriker:"Jævla IDIOT" ut av vinduet, sperrer osv.
Aldri opplevd maken.. Jeg har vært i flere rare situasjoner den siste måneden enn hele min 3-årige MC karriere.. Jeg kjører daglig i rush og lanesplitter mellom 1,5-2 mil hver dag.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Ronning »

Snåle greier asså. Kjørte 120 mil på ferie mot fine turistveger forrige uke, men der var alle rolige og trivelige. Folk slapp meg forbi, biler tutet og hilste når jeg tok pauser ved vegkanter og gode greier. Sikkert stor forskjell på folk i feriemodus og folk i hverdagslig stress-helvete kombinert med 30+, hehe.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Lauri »

Rundkjøringer har jeg respekt for. Jeg er ikke redd selve vegkonstruksjonen - og jeg kan de to hoved-trafikkreglene som gjelder: (1) vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen og (2) vikeplikt ved filskifte.

Men jeg er pisseredd for de andre trafikantene. Jeg har prøvd meg på litt "alternativ opptreden" i rundkjøring, nemlig ved å kjøre "ytter'n" når jeg skal ut i 3. avkjøring, men det er jaggu farlig ettersom jeg garantert får et kjøretøy inn i min venstre side. Det viser bare at vi trafikanter er vanedyr - og - det finnes lokale stammeregler for adferd i trafikken.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

Alternativet til rundkjøringer er jo lyskryss og det er enda værre i mine øyne. Jeg synes rundkjøringer skaper mer flyt, og hvis man planlegger litt og har litt overblikk før man entrer rundkjøringen, så går det ganske greit. Dessuten går det normalt sett såpass sagte i en rundkjøring at et sammenstøt vel skjelden får alvorlige konsekvenser. Så "pissredd" er jeg nok ikke. Ei heller redd i det hele tatt.

Men at jeg er skeptisk til alle bilførere og prøver så godt jeg kan og ta forholdsregler så går det greit. Hadde jeg vert pissredd rundkjøringer så hadde jeg nok solgt sykkelen. Kjører sikkert gjennom 20 rundkjøringer hver dag jeg velger å ta sykkelen på jobb.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Grendel »

Min erfaring med rundkjøringer, (har selvfølgelig opplevd å "ikke bli sett"), er å være oppmerksom på at bilførere kan finne på noen rare ting.

Det som er verre er at man har begynt å plante fine høye vekster i rundkjøringene. Det er flott at man ikke skal få innsyn i trafikken som kommer inn i rundkjøringen. Det ville bare ført til planlegging og flyt i trafikken. Det er bedre at kryssende trafikk kommer brått og plutselig.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Rune75 »

Lauri skrev: 17 aug 2018, 10:13

Men jeg er pisseredd for de andre trafikantene. Jeg har prøvd meg på litt "alternativ opptreden" i rundkjøring, nemlig ved å kjøre "ytter'n" når jeg skal ut i 3. avkjøring, men det er jaggu farlig ettersom jeg garantert får et kjøretøy inn i min venstre side.
De som blir fanget i inner'n vil på et eller annet tidspunkt få panikk og svinge ukontrollert ut til høyere. Sånn er det bare.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av pekle »

Har også forsøkt å utnytte ytre felt i rundkjøring (helt etter regelboka med korrekt plassering osv.), men det er svært mange som har et veldig omtrentlig forhold til valg av fil og plassering inn og ut av rundkjøring, så holder meg relativt konservativ.

Men har også vært på andre siden; for et par år siden på vei gjennom Sinsenkrysset-rundkjøringen i bil. Det er ganske stor diameter så trafikken holder vel kanskje 40-50kmt gjennom. Jeg skal 3/4 rundt (vestfra, skal opp RV4) og ligger først i indre. Blinker så ut i midtre felt, sjekker blindsone osv. og legger over. Ytterst i synsfeltet kommer plutselig en eller annen R i nedlegg i midtre felt, tipper rundt 80kmt, og skal en utkjøring lenger enn meg. Jeg hogger inn og han bommer med maks 10cm. Formelt gjorde han vel neppe noen feil, brøt ikke engang fartsgrensa. Men å legge seg i dobbel fart av den andre trafikken gjennom rundkjøring er risikosport. Jeg hadde mista lappen, han hadde mista mer verdifulle ting...

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Grendel »

pekle skrev: 19 aug 2018, 20:40 Har også forsøkt å utnytte ytre felt i rundkjøring (helt etter regelboka med korrekt plassering osv.), men det er svært mange som har et veldig omtrentlig forhold til valg av fil og plassering inn og ut av rundkjøring, så holder meg relativt konservativ.
Det er nok ikke så rart at det foreligger "dynamiske holdninger" til plasseringer i rundkjøringene. Disse har (av en eller annen årsak) fått 1,5 kørefelts bredde. En ordentlig rundkjøring burde ha tydelige merkede kjørefelt. Når bredden er 1,5 kjørefelt blir det ikke plass til ordentlig merking og det at bilistene kjører inn og ut, eller kutter svingen, er absolutt forståelig. Selv om reglene er klare på at du skal ligge innerst eller ytters. Det er helt klart at slikt skaper farlige situasjoner og usikkerhet.

Fordelen er at man har spart masse penger på grunnarbeid, asfalt og maling når rundkjøringen ble laget.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Lauri »

Grendel skrev: 20 aug 2018, 10:36 [...]Selv om reglene er klare på at du skal ligge innerst eller ytters(t).[...]
Hvis du med regler mener regler hjemlet i forskrift til vegtrafikkloven, så har jeg lært at det finnes ikke spesifikke regler knyttet til plassering hverken ved kjøring i rundkjøringen eller når du forlater denne. Foruten aktsomhetsregelen i vegtrafikkloven så skal man følge regelen om vikeplikt og regelen om tegngiving. Dersom det finnes oppmerking i vegbanen/på- og forbudsskilt så skal naturligvis disse også følges. Vegvisningsskilt er som navnet tilsier skilt som opplyser i hvilken himmelretning de ulike steder ligger, men ettersom alle veger fører til Rom så velger du selv.

Årsaken til at jeg feiger ut og kjører konservativt og slik som resten av gjengen skyldes at "vi alle" tenker at de råd om plassering for hurtigst trafikkavvikling er hjemlet i en forskrift/i en trafikkregel. Men det er baaaaaare råd.

Denne sommeren har jeg passert mange rundkjøringer i Norge, Sverige og Finland. Og alt avhengig av rundkjøringens utforming samt oppmerking i vegbanen i selve rundkjøringen så ser jeg at "den norske regelen(?) om innerfil og deretter ytterfil ved 3/4" skal man være særs varsom med å blindt følge. Store vogntog eller biler med store campingvogner så jeg ofte ligge i ytter'n selv ved 3/4 (tredje avkjøring av fire).
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Grendel »

Lauri skrev: 20 aug 2018, 13:36
Grendel skrev: 20 aug 2018, 10:36 [...]Selv om reglene er klare på at du skal ligge innerst eller ytters(t).[...]
Hvis du med regler mener regler hjemlet i forskrift til vegtrafikkloven, så har jeg lært at det finnes ikke spesifikke regler knyttet til plassering hverken ved kjøring i rundkjøringen eller når du forlater denne. Foruten aktsomhetsregelen i vegtrafikkloven så skal man følge regelen om vikeplikt og regelen om tegngiving. Dersom det finnes oppmerking i vegbanen/på- og forbudsskilt så skal naturligvis disse også følges. Vegvisningsskilt er som navnet tilsier skilt som opplyser i hvilken himmelretning de ulike steder ligger, men ettersom alle veger fører til Rom så velger du selv.

Årsaken til at jeg feiger ut og kjører konservativt og slik som resten av gjengen skyldes at "vi alle" tenker at de råd om plassering for hurtigst trafikkavvikling er hjemlet i en forskrift/i en trafikkregel. Men det er baaaaaare råd.

Denne sommeren har jeg passert mange rundkjøringer i Norge, Sverige og Finland. Og alt avhengig av rundkjøringens utforming samt oppmerking i vegbanen i selve rundkjøringen så ser jeg at "den norske regelen(?) om innerfil og deretter ytterfil ved 3/4" skal man være særs varsom med å blindt følge. Store vogntog eller biler med store campingvogner så jeg ofte ligge i ytter'n selv ved 3/4 (tredje avkjøring av fire).
Hmmmm... Dette forklarer jo litt.
Dermed blir det enda "smarere" med 1,5-bredden... Og dette at man bør "ligge slik som blir best".
Som du sier, "Alle veier fører til Rom" (eller Damaskus. (sies langsomt)) og det er derfor det er flere skilt i forkant av rundkjøringen. Så kan man heller si at man skal være aktsom.

Det er ikke uten grunn jeg likte rundkjøringene bedre i England.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av pekle »

Grendel skrev: 20 aug 2018, 10:36
Fordelen er at man har spart masse penger på grunnarbeid, asfalt og maling når rundkjøringen ble laget.

8-)
Sant. Hjelper jo heller ikke at det trolig ikke finnes to like rundkjøringer i kongeriket. Alle er mer eller mindre tilfeldig "stedstilpasset".

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av rolf-arne »

Som foreløpig bilist med endel kilometer - på turistveger - bor ved Nordkapp - så ser vi mye rart. Ja vi har smale veier - mange mil vi ser sjelden midtstripa. Men det går ann å møtes for to lastebiler og da er det plass nok til det meste- om bare alle hadde holdt sida si. På uoversiktilige veier er detutilgivelig å kutte noe som helst - annet enn farta kanskje.

Men jeg møter ofte biler - som tvinger meg ut på kanten eller utfor i grusen med bilen - sjelden lastebiler og kan ikke huske at en MC har satt meg i den situasjonen.
Så jeg savner at kjøre opplæringa legger mer vekt på at sjåfør skal vite hvor kjøretøyet er - har et par år bak rattet på hjullaster med 3 meters bredde (vi kjører- med konstant blinkende gult -betyr jo at vi på en eller annen måte bryter med trafikkreglene.) Men vi har jo lært oss hvor mye 3- tre -meter er - det ser ofte ut som om bil på 1,67 tror dem er 3 meter eller mer.
Men no går jeg å venter på at jeg kan hente sykkel - så blir det bedre plass til de andre på veien.
'
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Dansekris »

I dag mistet jeg hodet, rett og slett.

Kjørte hjem fra jobb. Tok en liten omvei. Ble stående i Tor Olsens gate på Fredensborg og skulle videre opp i Ullevålsveien (for de som er lokaltkjent i Oslo).
Kommer til rødt lys og to biler samt en motorsykkel som står og venter. Gjør som jeg alltid gjør, kjører foran og stiller meg der for å vente på grønt lys.

Bilde

Det krysset er litt spesielt fordi det er et slags T-kryss med to veier til høyre. Uansett. Det blir grønt og jeg og min brother på sykkelen foran kjører. Da kommer bilen bak meg på innersida i svingen og presser meg ut i krysset mens han kjører forbi. Like etter kjører han forbi sykkelen nr 1. Det var tydelig at han ikke fant seg i å havne bak to sykler som "sneik".

Dette er bygater i indre Oslo, så her kjører man ikke forbi. Det er selvsagt. Dessuten gir vi jo på og holder god fart ut av krysset, så han blir på ingen måte hindra heller. Han tenker bare, fuck it, her skal JEG først.

Når han kjører forbi sykkelen foran meg igjen mister jeg besinnelsen, gir bånn gass, tar han igjen og kjører forbi mens jeg holder en så tydelig fåkkefinger som mulig så nært ruta hans jeg kom. Da kjører han opp i ræva mi og jeg forbedreder meg på en konfrontasjon mens jeg kjenner blodet koke. Heldigvis kjørte han av like etter og det ble med det.

Berettiget harme eller ei, hadde snuten sett meg dra den manøveren der hadde det vært jeg som satt i saksa. :-k

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Lauri »

rolf-arne skrev: 20 aug 2018, 20:39 Som foreløpig bilist med endel kilometer - på turistveger - bor ved Nordkapp - så ser vi mye rart. Ja vi har smale veier - mange mil vi ser sjelden midtstripa. Men det går ann å møtes for to lastebiler og da er det plass nok til det meste- om bare alle hadde holdt sida si. På uoversiktilige veier er detutilgivelig å kutte noe som helst - annet enn farta kanskje.

Men jeg møter ofte biler - som tvinger meg ut på kanten eller utfor i grusen med bilen - sjelden lastebiler og kan ikke huske at en MC har satt meg i den situasjonen.
Så jeg savner at kjøre opplæringa legger mer vekt på at sjåfør skal vite hvor kjøretøyet er - har et par år bak rattet på hjullaster med 3 meters bredde (vi kjører- med konstant blinkende gult -betyr jo at vi på en eller annen måte bryter med trafikkreglene.) Men vi har jo lært oss hvor mye 3- tre -meter er - det ser ofte ut som om bil på 1,67 tror dem er 3 meter eller mer.
Men no går jeg å venter på at jeg kan hente sykkel - så blir det bedre plass til de andre på veien.
'
Hjullaster ja... da er det du som trekker med deg singel og grus fra vegens skulder og inn på asfalten. Litt skummelt i svingene når klinkekulene ligger på rekke og rad :lol (Kødda...)

Vegen utover til Honningsvåg, etter avkjøringa til Havøysund er majestetisk. Selv Vestlandet blir tamt. Og siste etappen til Nordkapp, når det blåser, er tøff og røff.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av LinnSurion »

rolf-arne skrev: 20 aug 2018, 20:39 Som foreløpig bilist med endel kilometer - på turistveger - bor ved Nordkapp - så ser vi mye rart. Ja vi har smale veier - mange mil vi ser sjelden midtstripa. Men det går ann å møtes for to lastebiler og da er det plass nok til det meste- om bare alle hadde holdt sida si. På uoversiktilige veier er detutilgivelig å kutte noe som helst - annet enn farta kanskje.

Men jeg møter ofte biler - som tvinger meg ut på kanten eller utfor i grusen med bilen - sjelden lastebiler og kan ikke huske at en MC har satt meg i den situasjonen.
Så jeg savner at kjøre opplæringa legger mer vekt på at sjåfør skal vite hvor kjøretøyet er - har et par år bak rattet på hjullaster med 3 meters bredde (vi kjører- med konstant blinkende gult -betyr jo at vi på en eller annen måte bryter med trafikkreglene.) Men vi har jo lært oss hvor mye 3- tre -meter er - det ser ofte ut som om bil på 1,67 tror dem er 3 meter eller mer.
Men no går jeg å venter på at jeg kan hente sykkel - så blir det bedre plass til de andre på veien.
'
Jeg har også den erfaringa fra sørpå. Med en gang det ikke er midtstripe så ligger veldig mange midt i veien.
Broom broom

Svar