Kollektivfelt

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Ragnhild

Kollektivfelt

Legg inn av Ragnhild »

rogg skrev:NMCU har gjort mye for oss tohjulede. Ikke alle som er klar over det, men å kjøre i kollektiv feltet er en NMCU sak. Forbud mot wire rekkverk er også en sak. At vi kan kjøre med henger etter sykklene og stanset forslag om innføring av maks 100hk-grense...
Er en del saker som vi ikke har klart uten dem...
En ting som irriterer meg grenseløst med kollektivfeltene, er den bevisstløse skiltinga i mange kryss. Her kommer jeg glad og fornøyet i kollektivfeltet fram mot et kryss, og 50 M før krysset er kollektivfeltet opphevet. Og så er det skiltet "påbudt å svinge til høyre" med underskilt: "Gjelder ikke buss og taxi"
Men jeg skal jo rett fram?
For å kjøre lovlig må jeg legge meg ut i venstre fil og forhåpentligvis ikke irritere buristen med "ny" privatimportert Mercedes som jeg glir inn foran, kjøre over krysset for så å legge meg over til høyre, inn i kollektivfeltet igjen. I neste kryss skjer akkurat det samme.
Det er verken trafikksikkert, miljøvennlig eller gjør trafikkavviklinga mer smidig.
Blir jo til at man smetter over uten å ta hensyn til skiltinga, men det må da gå an å skilte slik at legitime brukere av kollektivfeltet kan bruke det effektivt uten å bli lovbryter i hvert eneste kryss? :evil

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Kollektivfelt

Legg inn av rogg »

Har faktisk ikke tenkt over dette. De få gangene jeg har kjørt to hjul på motorvei, har vært når det er liten trafikk.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Kollektivfelt

Legg inn av Baron von Waffel »

Denne problemstillingen er faktisk nevnt i læreboka for lappen. Og det tror jeg den var da jeg tok lappen i 1979 også. Men det endrer ikke det enkle faktum at dette er tåpelig.

De lager såvidt jeg vet ikke slike feller lenger. Men ingen tar initiativ til å få vekk de fellene som allerede er der.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Ragnhild

Re: Kollektivfelt

Legg inn av Ragnhild »

Lages nok slike feller enda.
Ble kollektivfelt tverrs gjennom byen i fjor, og de presterte å skilte like omtenksomt hele veien. I tillegg til de stedene som var fra før.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Kollektivfelt

Legg inn av rogg »

Dette burde være en sak for NMCU..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar