Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av snøgg »

Selvkjørende biler må få atferden sin programmert inn, naturlig nok. En utfordring er om den skal programmeres til, hvis en ulykke er uunngåelig, å velge det handlingsalternativet som beskytter fører og passasjerer best, eller det som fører til de minst alvorlige konsekvensene totalt sett. Så er det spørsmålet om hvordan konsekvensene skal vurderes. Det høres søkt ut, men det er et eksempel fra en som har syslet med dette: Bilen må ha et program som velger om den i en gitt situasjon skal krasje og utsette sine "egne" passasjerer for kanskje dødelig fare, eller gjøre en unnamanøver, som medfører at den kjører ned en motorsyklist. Det viste seg i en undersøkelse at folk flest syntes at bilen skulle "velge" det som samlet sett medførte minst skade, men når de ble spurt hva slags program de eventuelt ønsket i sin egen bil, valgte de motsatt...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av cannon »

Produsentene gjennomfører nå massivt med testing av type "hva ville du gjort hvis...." for å kunne avgjøre hvordan bilene skal prioritere. Det er ikke sikkert at de selvkjørende bilene får samme preferanser som snittet av menneskenes oppfatning.

En annen ting er at bilene ikke bare kommer til å agere basert på programmerte regler. Det tas stadig i bruk mer "AI" (kunstig intelligens), som medfører at bilene kan lære selv, både av egne og andres bilers "opplevelser". Denne "kunnskapen" kan deretter deles med andre biler, på en langt mer effektiv måte enn vi mennesker klarer å dele kunnskap.

I tillegg vil disse bilene være så smarte at de fokuserer på sikkerhet og trafikkavvikling fremfor å gi fingeren, være belærende osv.....sorry....måtte bare ;-)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av KåreDump »

Tror i første omgang dreiningen mot "selvkjørende" biler vi føre til flere og bedre hjelpesystemer "lane assist", "brake assist" osv...
Det vil nok gå lenge før vi får systemer som kan takle trafikk som denne:
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av mekkern »

ikke noe problem de gjør bare slik:https://www.nrk.no/nyheter/hanoi-forbyr ... 1.13589129

og brake assist lanekeeper og adaptiv cruice har bilene allerede..
bilen jeg kjøpte nå blir muligens den siste/nest siste bilen jeg kommer til å eie...
gidder ikke eie en bil jeg ikke får kjøre selv- da bestiller jeg bare transport/buss.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av gsx750_80 »

Få er vel i så stor fare for seg selv som autonome motorsyklister. Forbud diskuteres seriøst.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Jompa »

Det ser ut til at fremtida er her allerede

http://www.tv2.no/broom/9618506/
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Thunderace »

gsx750_80 skrev: 17 nov 2017, 00:11 Få er vel i så stor fare for seg selv som autonome motorsyklister. Forbud diskuteres seriøst.
Må bare si at dette med forbud mot mc på sikt, bekymrer meg. Hva tror dere skjer om 10-15 år?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av AJ »

Thunderace skrev: 19 jan 2018, 12:21
gsx750_80 skrev: 17 nov 2017, 00:11 Få er vel i så stor fare for seg selv som autonome motorsyklister. Forbud diskuteres seriøst.
Må bare si at dette med forbud mot mc på sikt, bekymrer meg. Hva tror dere skjer om 10-15 år?
Med seks tiår tilbalagt midtsommers i år tenker jeg å benytte tiden best mulig så lenge jeg kan og har helse til det.
Så 10-15 års perspektivet kan holde omtrent akkurat... :8-[ .
Men håper selvfølgelig på at heslige spådommer om MCforbud ikke slå til overhodet. Men er redd det kanskje er vel naivt å tro det i en stadig mer robotisert fremtidshverdag med stadig økende bruk av hjelpemidler med kunstig intelligens, som gjør oss mer og mer passive...
Hva vi til slutt skal gjøre ved egen hjelp er det neimen ikke lett å vite. Kun bruke snakketøyet for å gi kommandoer i tillegg til å være oppslukt i (a)sosiale medier... :scratch :dontknow ?

Uffameg :notlistening !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av KåreDump »

Forstår overhodet ikke hypen og entusiasmen over selvkjørende biler!
Hva er poenget?
Hvorfor skal man eie en selvkjørende bil?

"Teknologien" heter egentlig taxi eller drosje og har eksistert siden begynnelsen av 1600-tallet! Det eneste vi ser er en endring fra en biologisk styringsenhet til en elektronisk!!

Og hvorfor vil du eie din egen taxi, og selv ta ansvar for vedlikehold, forsikring, service, osv???
Det er jo fullstendig meningsløst, da det du i prinsippet ender opp med er en taxi inkludert en masse hazzle!!

Nei, håper og tror at dette med autonome biler bare er "flavour of the month" og vil dø ut av seg selv....
Autonome tog derimot, virker mer fornuftig!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Stian87 »

KåreDump skrev: 19 jan 2018, 12:54 Forstår overhodet ikke hypen og entusiasmen over selvkjørende biler!
Hva er poenget?
Hvorfor skal man eie en selvkjørende bil?

"Teknologien" heter egentlig taxi eller drosje og har eksistert siden begynnelsen av 1600-tallet! Det eneste vi ser er en endring fra en biologisk styringsenhet til en elektronisk!!

Og hvorfor vil du eie din egen taxi, og selv ta ansvar for vedlikehold, forsikring, service, osv???
Det er jo fullstendig meningsløst, da det du i prinsippet ender opp med er en taxi inkludert en masse hazzle!!

Nei, håper og tror at dette med autonome biler bare er "flavour of the month" og vil dø ut av seg selv....
Autonome tog derimot, virker mer fornuftig!
Enig. Med mindre tradisjonelle biler avvikles fullstendig kan jeg ikke se for meg at dette blir særlig utbredt. Til det tror jeg det er for mange som synes det er gøy å kjøre bil. Selvkjørende busser/tog/ferger/taxier/tungtransport kan definitivt ha noe for seg. Om det blir utbredt blant privatbiler må det vel være en eller annen form for autopilot som kan skrus av og på.

Det er i tillegg en haug med etiske problemstillinger jeg ikke kan se at har blitt diskutert i noen særlig grad. Hvem har ansvar ved en ulykke, hvilket ansvar har "fører" selv om man ikke kan overstyre bilen, kan man "kjøre" bil mens man har drukket, kan man sove bak rattet?

Jeg sliter også med å se en automatikk i at motorsykkel skal bli forbudt fordi man får selvkjørende biler. Med motorsykkel så mener jeg nå førerstyrte motorsykler slik de fremstår i dag (mer eller mindre). Det vil for det første antakelig innebære et forbud mot førerstyrte biler. Og med tanke på hvor gammel bilpark man har i Norge, at teknologien ikke er særlig utbredt, utprøvd eller flere nødvendige sider av aspektet med autonome biler ikke er lovregulert anser jeg det som lite sannsynlig at det kommer noe forbud mot førerstyrte biler og derav motorsykkel med det første.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av gsx750_80 »

Relativt ny artikkel https://www.rideapart.com/articles/2763 ... orcyclsts/ , der det også refereres
til en sak fra norge, der en kvinnelig motorsyklist ble påkjørt bakfra, av en Tesla:

The makers of autonomous vehicles should incorporate effective motorcycle recognition into their fundamental design, not as an afterthought.
Like it or not, autonomous cars are hitting the road. One of their main selling points is that they will be safer than human drivers when it comes to avoiding accidents. It's true that human drivers aren't that great at avoiding motorcyclists. Can autonomous cars do better? Companies are only just starting to test them on open public roads, but so far the results are less than promising.


As we previously reported, there are at least two recorded cases so far of an autonomous car crashing into a motorcycle. On July 27, 2016, a motorcyclist in Norway was seriously injured when she was rear-ended by a Tesla Model S with its Autopilot self-driving system engaged. Additionally, on December 7, 2017, California motorcyclist Oscar Nilsson was hurt in a collision with a self-driving Chevy Bolt. The car had aborted a signaled lane change and was returning to its original lane while Nilsson was lane splitting past it, a maneuver that is legal in California. The car failed to detect Nilsson and lightly bumped him, causing his bike to fall over.

Another disturbing incident occurred when an autonomous Uber car struck and killed Elaine Herzberg, who was walking her bicycle across the road at night. One would think that the car's radar and infrared scanners would detect such an object far better than the human eye could. Indeed, the car's onboard computer detected the obstruction in the road six seconds before impact. Unfortunately, it failed to identify what type of object she was until just 1.3 seconds before impact, at which point it was too late to avoid hitting her. Other factors, such as an inattentive human driver who was supposed to be monitoring the car's surroundings, also contributed to the fatal crash, but a computer that fails to identify a target for nearly five seconds should be quite disturbing to motorcyclists who may suffer from this fate as well.


This trend isn't limited to autonomous cars, either. The example of the Tesla is a car that is not autonomous but is common on our roadways today. Adaptive Cruise Control is a radar guidance system that enables a car to change its speed relative to the vehicle in front of it based on traffic conditions. A study by RDW has determined that existing adaptive cruise control systems often do not do an adequate job of locking onto a motorcycle rather than a car. These systems seem to have difficulty detecting a motorcycle not riding in the center of its lane. This is a problem since riders tend to occupy either the left or right tire grooves of a lane, rather than the center, to avoid oil spills, road kill, and other hazards that car tires tend to push to the center of the lane.

Another study by Dynamic Research shows similar results when it comes to forward collision warnings detecting motorcycles. Throughout the tests, forward collision warning systems failed to detect the motorcycle adequately in 40 percent of trials. This 60 percent failure rate isn't too far off the 77 percent rate of human driver/motorcycle accidents occurring within a 60-degree arc of the front of the car cited in the famous Hurt Report. Similarly, 37 percent of simulated crashes in this test occurred because the car's onboard detection systems didn't see the motorcycle, which is also the number one cause of motorcycle accidents with human drivers.

As a result of this, the American Motorcyclist Association wants to get involved on the ground floor of autonomous driving system design. "The AMA wants the technology to be developed with us and with motorcyclists in mind, rather than deploying the technology, then trying to work motorcyclists into the picture," Michael Sayre, On-Highway Government Affairs Manager for AMA, told RideApart. "The AMA has reached out to manufacturers, systems developers, elected officials, and regulatory agencies with that request."

If autonomous driving systems are designed properly, keeping motorcyclists in mind, they could potentially deliver on their promise of making the roads safer for everyone. They could be on the lookout for motorcycles and other road hazards in all directions at all times, something even the most attentive human driver can never do. The trick is to design such systems to work in this way as a core functionality. Autonomous vehicles must be able to search, evaluate, and execute the same way the Motorcycle Safety Foundation teaches all riders to. This is especially true when it comes to detecting motorcycles, which don't have a steel cage around them to protect them from autonomous cars' mistakes.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Grendel »

Slikt bør involvere MC-foreninger (NMCU etc) i større grad ved utforme selvkjørende biler. (For øyeblikket er det biler, busser etc som er i fokus). En løsning kan jo bli at MC-førere bør kjøre med squacking (spesielt sterke signalsendere som fly bruker). Dette gjør at de vises bedre på radaren.

Nå er en MC større enn en fotgjenger eller "kropp på sagway". En MC er vel ca like stor som en "dame med barnevogn".

For å fremme autonome biler så bør det forbys damer med barnevogn i trafikken. (Litt ironi der).

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av cannon »

Grendel skrev: 26 nov 2018, 12:29 For å fremme autonome biler så bør det forbys damer med barnevogn i trafikken. (Litt ironi der).
Enig med deg, barnevogner bør kunne føres av barnet selv i en periode, frem til disse vognene også blir autonome.
Damer, derimot, bør forbys i trafikken på generelt grunnlag. Damer til fots, på sykkel, i bil, og ikke minst på MC, er den største kjente trussel mot trafikksikkerheten noen sinne. (Ironi???)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Bjerknez »

Når vi først er inne på temaet, så vil jeg derimot se flere damer som ammer offentlig.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av pekle »

Gammel tråd, men for de som ikke har sett eksempel; slik ser "vi" ut for en potensielt selvkjørende bil en mai-kveld 2021:
tslamc.jpg
Ikke veldig selvkjørende p.t., men bilen visualiserer hele tiden det den "ser". Har hatt den i litt over to år nå, og den "ser" stadig bedre og klassifiserer riktigere. MC og andre mindre objekter var den dårlig på tidligere, men har forbedret seg. Så det er en mulighet at påkjørselen bakfra som ble nevnt lenger opp, kanskje ikke ville skjedd med dagens versjon (bare spekulasjon så klart) Men er ganske langt unna å kunne gjøre veldig avanserte ting på egenhånd. Og om den eventuelt blir teknisk i stand til det vil validering og lovgivning fortsatt ta en stund.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar