Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av FredrikE24 »

Problemet med autonome kjøretøy vil bli når den må ta et valg som går på liv og død. La oss si en hendelse som vil ha dødelig utfall for et av to uskyldige individer. Et av de individene må meies ned. Bilen får ikke stoppet i tide, og unnamanøver den ene eller andre veien vil drepe det ene eller det andre individet. Maskinene ombord er ikke selvtenkende, og hvem har ansvaret da?

Idag er det fører av bilen, men når det ikke er noen fører bak rattet, hvem er det da?
Med det hengende litt i lufta, så tenker jeg at det vil ta veldig mye lenger tid å få dette til enn man kanskje tror.

Jeg blir imidlertid temmelig frustrert når jeg daglig lanesplitter i køen gjennom operatunnelen i Oslo hver ettermiddag. På 5 år har det skjedd mye, og nå er førere av de mest moderne bilene så ufokusert på hva som skjer rundt seg at det ikke er noen form for reaksjon når jeg kommer. Som regel ser du på bilene tidlig om de har sett deg eller ikke. For min del går det bare tregere, så det er bare for meg å puste og være mer tålmodig.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Gammelsmurfen »

VW starter snart testing med selvkjørende folkevognbuss ID.Buzz, jeg sier bare en ting om det:
Først kan de fikse ID3 så den ikke tar livet av folk, noe så banalt som antikollisjonssystemet og adaptiv cruisecontrol funker jo ikke på den (+ masse annet).
Plutselige nødbremser uten grunn, plutselige brå aksellerasjoner og oppfører seg som et flipperspill hva gjelder elektronikk.
Her dropper de den største suksessen Golf og e-Golf og innfører en arvtager som er en ren katastrofe fra den ble lansert til dagens dato.

Er enig med FredrikE24 her at jeg også tror dette kommer til å ta tid før det er tilatt med full autopilot.
Det er ikke bare positivt med sikkerhetssystemer dersom de "misbrukes" ved at fører er ufokusert å driver med mye annet enn å være en trygg sjåfør.
Fortsatt mye idioter med mobil, men håper at det blir litt bedre på sikt etter at de har fått sine første 3 prikker og 5k fattigere :thumleft

Når Lan Marie & co skal stenge veiene (eller rettere sagt stenge fler veier), så kan kanskje denne hybride saken være noe?

https://fb.watch/5CCbbJT2xo/ :crazy:

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av MGR1 »

Får håpe at produsentene har implementert Isaac Asimovs robotlover :).

First Law
A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm.

Second Law
A robot must obey the orders given it by human beings except where such orders would conflict with the First Law.

Third Law
A robot must protect its own existence as long as such protection does not conflict with the First or Second Law.

https://en.wikipedia.org/wiki/Three_Laws_of_Robotics

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Sakkle »

MGR1 skrev: 21 mai 2021, 08:15 First Law
A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm.
Problemet er vel at det kan tenkes at bilen blir satt i en situasjon der dette er uungåelig. Du sitter i en selvkjørende bil, har en barnehage på tur på venstre side av veien, en stup på høyre side og to biler med barnefamilier i ditt og motgående felt. Det er ikke tid nok til å stoppe, hva gjør du? Den matematiske "korrekte" løsningen er kanskje å kjøre av stupet, noe som antagelig tar livet av deg og "roboten" som styrer bilen.

Skal bilen vekte ditt liv høyere sammenlignet med andre? Vil du kjøre en bil som i gitte situasjoner "med vilje" tar livet av deg for å redde noen andre? Skal barn være mer verdt? Hva med eldre? Hva med yrkesgrupper, vekt, helsetilstand, kjønn? Fotgjenger, syklist, moped, MC sammenlignet med bil? Det er et etisk minefelt...

(Jeg vet situasjonen er urealistisk, men det indikerer utfordringen med AI og selvkjørende kjøretøyer.)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av MGR1 »

Sakkle skrev: 28 mai 2021, 16:22
MGR1 skrev: 21 mai 2021, 08:15 First Law
A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm.
Problemet er vel at det kan tenkes at bilen blir satt i en situasjon der dette er uungåelig. Du sitter i en selvkjørende bil, har en barnehage på tur på venstre side av veien, en stup på høyre side og to biler med barnefamilier i ditt og motgående felt. Det er ikke tid nok til å stoppe, hva gjør du? Den matematiske "korrekte" løsningen er kanskje å kjøre av stupet, noe som antagelig tar livet av deg og "roboten" som styrer bilen.

Skal bilen vekte ditt liv høyere sammenlignet med andre? Vil du kjøre en bil som i gitte situasjoner "med vilje" tar livet av deg for å redde noen andre? Skal barn være mer verdt? Hva med eldre? Hva med yrkesgrupper, vekt, helsetilstand, kjønn? Fotgjenger, syklist, moped, MC sammenlignet med bil? Det er et etisk minefelt...

(Jeg vet situasjonen er urealistisk, men det indikerer utfordringen med AI og selvkjørende kjøretøyer.)
Vel, i naturen er vektingen slik: Ditt liv er viktigst, deretter dine barns, deretter din nærmeste families, deretter din slekts, deretter din klan/storfamilie, til slutt alle andre sitt liv. Dette er integrert i genene våre. Du kan riktignok ofre ditt liv for dine barn siden de bærer dine gener videre, men det er ikke det primære valget. Det primære er selvoppholdelse.

Online
mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av mekkern »

Dermed skal bilen velge "førers" liv og pløye ned barnehagebarna?

Noe annet er jo hvis en ulykke skjer- Hvem skal ha skylden? Eier/bruker eller forhandler/importør eller er det produsenten? Eller veimyndighetene/ statens vegvesen som har typegodkjent bilen?


Hvis bilen kræsjer er det fabrikkens feil?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av FredrikE24 »

Sakkle forklarte min oppfatning mye bedre enn jeg klarer selv. Akkurat hva jeg også tenker.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av 127Tom »

Hadde heller stolt på den teknologien enn alle sullikene som kjører i dag = ser mer på mobilen og GPS'en enn selve veien, råkjører, road rage, sjekker ikke sidespeil, holder ikke vikeplikt, skjønner ikke hvordan de skal kjøre i rundkjøringer etc...
Datastyrte biler ser jo hele trafikkbildet og forutseer stans som er flere km unna.
Om alle biler ble datastyrt hadde det vært en drøm for oss :D

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 20 mai 2021, 23:19 Problemet med autonome kjøretøy vil bli når den må ta et valg som går på liv og død. La oss si en hendelse som vil ha dødelig utfall for et av to uskyldige individer. Et av de individene må meies ned. Bilen får ikke stoppet i tide, og unnamanøver den ene eller andre veien vil drepe det ene eller det andre individet. Maskinene ombord er ikke selvtenkende, og hvem har ansvaret da?

Idag er det fører av bilen, men når det ikke er noen fører bak rattet, hvem er det da?
Med det hengende litt i lufta, så tenker jeg at det vil ta veldig mye lenger tid å få dette til enn man kanskje tror.

Jeg blir imidlertid temmelig frustrert når jeg daglig lanesplitter i køen gjennom operatunnelen i Oslo hver ettermiddag. På 5 år har det skjedd mye, og nå er førere av de mest moderne bilene så ufokusert på hva som skjer rundt seg at det ikke er noen form for reaksjon når jeg kommer. Som regel ser du på bilene tidlig om de har sett deg eller ikke. For min del går det bare tregere, så det er bare for meg å puste og være mer tålmodig.
Det dødelige utfallet du prater om i starten må jo mennesker ta til daglig i trafikken uansett, ofte med dårlige beslutninger grunnet sen reaksjonstid, uoppmerksom, dårlig kjøre teknikk etc. Om biler hadde vært 100 % selvkjørende og det hadde vært forbudt å styrt egen bil så hadde ulykkene garantert rast ned med 90 % skal jeg love deg. 100 % automatisk styrte biler leser trafikkbildet flere km lenger frem og vil stoppe gradvis, om ikke helt for at det ikke skal bli en skjede-kollisjon.
Teknologien blir stadig forbedret. Det heller ingen MC's menneskerett å lanesplitte. Jeg hadde heller følt meg tryggere å lanesplitte mellom robot biler enn dagens uoppmerksomme, bitre (ikke snik i køen), dårlige sjåfører som nesten sovner bak rattet

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av 127Tom »


xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av xavi0n »

Tror enda selvkjørende biler er mange år unna, bare å se hva som skjer med en radarstyrt cruice kontroll hvis det snør mye.
Vet ikke hvor anhengig disse systemene er av vegmerking, men om de er det så er det bare å glemme nord for trondheim
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av FredrikE24 »

127Tom skrev: 29 mai 2021, 13:03
FredrikE24 skrev: 20 mai 2021, 23:19 Problemet med autonome kjøretøy vil bli når den må ta et valg som går på liv og død. La oss si en hendelse som vil ha dødelig utfall for et av to uskyldige individer. Et av de individene må meies ned. Bilen får ikke stoppet i tide, og unnamanøver den ene eller andre veien vil drepe det ene eller det andre individet. Maskinene ombord er ikke selvtenkende, og hvem har ansvaret da?

Idag er det fører av bilen, men når det ikke er noen fører bak rattet, hvem er det da?
Med det hengende litt i lufta, så tenker jeg at det vil ta veldig mye lenger tid å få dette til enn man kanskje tror.

Jeg blir imidlertid temmelig frustrert når jeg daglig lanesplitter i køen gjennom operatunnelen i Oslo hver ettermiddag. På 5 år har det skjedd mye, og nå er førere av de mest moderne bilene så ufokusert på hva som skjer rundt seg at det ikke er noen form for reaksjon når jeg kommer. Som regel ser du på bilene tidlig om de har sett deg eller ikke. For min del går det bare tregere, så det er bare for meg å puste og være mer tålmodig.
Det dødelige utfallet du prater om i starten må jo mennesker ta til daglig i trafikken uansett, ofte med dårlige beslutninger grunnet sen reaksjonstid, uoppmerksom, dårlig kjøre teknikk etc. Om biler hadde vært 100 % selvkjørende og det hadde vært forbudt å styrt egen bil så hadde ulykkene garantert rast ned med 90 % skal jeg love deg. 100 % automatisk styrte biler leser trafikkbildet flere km lenger frem og vil stoppe gradvis, om ikke helt for at det ikke skal bli en skjede-kollisjon.
Teknologien blir stadig forbedret. Det heller ingen MC's menneskerett å lanesplitte. Jeg hadde heller følt meg tryggere å lanesplitte mellom robot biler enn dagens uoppmerksomme, bitre (ikke snik i køen), dårlige sjåfører som nesten sovner bak rattet
Har ingenting å si når det kommer til et skyldspørsmål. Om bilen ikke kommer unna en ulykkessituasjon og må ta et valg om hva som skal leve eller dø.. Med oss mennesker så kan man ta et valg og stå opp for det etterpå. Hvem skal stå opp for den autonome bilen? Produsenten? Eieren?

Menneskerett nei, langt ifra. Har lanesplitta hver arbeidsdag i fem og et halvt år. Det har gått supert, det er bare det at jeg nå ser mange biler kjøre selv hvor føreren sitter med telefonen i fanget. Disse er ikke med i det heletatt. Jeg kommer meg fort frem uansett, men det er ikke en god utvikling.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av 127Tom »

xavi0n skrev: 29 mai 2021, 14:06 Tror enda selvkjørende biler er mange år unna, bare å se hva som skjer med en radarstyrt cruice kontroll hvis det snør mye.
Vet ikke hvor anhengig disse systemene er av vegmerking, men om de er det så er det bare å glemme nord for trondheim
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Sakkle »

127Tom skrev: 29 mai 2021, 12:55 Om alle biler ble datastyrt hadde det vært en drøm for oss :D
Tror vel neste steg, etter individuelt selvkjørende biler, er at alle bilene på veien "snakker" sammen og samarbeider for å bedre trafikkflyten og unngå farer.

Men samtidig er det noen som vil privatbilen til livs også. Man kan se for seg at få eller ingen har egen bil, men at man bestiller en autonom taxi til nærmeste kollektivknutepunkt etc.

Og hva skjer når selvkjørende biler er blitt sikrere enn oss mennesker (er vi der nå? usikker...). Vil det bli politisk press i retning av å forby "dumme" biler man kjører selv? Tror det er langt frem i tid, men hvem vet...

Når det gjelder MC oppe i alt dette her kan jeg vanskelig se for meg at selvkjørende sykler kommer til å funke. Du vil jo ramle av første gang sykkelen gjøre noe uventet :P
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av AJ »

Sakkle skrev: 30 mai 2021, 20:10 Når det gjelder MC oppe i alt dette her kan jeg vanskelig se for meg at selvkjørende sykler kommer til å funke. Du vil jo ramle av første gang sykkelen gjøre noe uventet :P
På vei mot automatiseringssamfunnet er nok løsningen på dette med motorsykler ganske enkel:
Forbud.
Ingen særlig tvil om det.

Kunne skrevet mye om dette og det jeg oppfatter som at vi er på god vei mot, nemlig nulltoleransesamfunnet på flere og flere områder, noe som er en håpløs utopi.
Men det kan virke som at ganske mange faktisk tror at et slikt samfunn skal være oppnåelig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar