Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av AJ »

Moderne biler får flere og flere førerassistentsystemer, som om ikke lenge gjør det mulig for bilførere å frigjøre seg helt fra oppmerksomhetsplikten overfor andre veifarende. Nettopp fordi førerassistentsystemene tilsynelatende gjør dette unødvendig.

En god utvikling? Er disse teknologiske nyvinningene en ubetinget god utvikling?:

http://nmcu.org/bekymret-selvkj-rende-biler

Kanskje ikke...?

Meninger om dette blant oss MC-folk?
Kjør debatt!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av ATWindsor »

Mellomløsningene som er i dag, som er "nesten selvkjørende", men egentlig ikke tror jeg kan være farligere for tohjulinger, faktisk selvkjørende biler tror jeg øker tryggheten markant.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av kjellv »

Jeg er meget skeptisk til overgangen som nødvendigvis kommer til å ta en del år.
Da skal et stadig økende antall robotstyrte biler benytte den samme veien som oss vanlige dødelige som handler i mindre grad forutsigbart enn disse.
Jeg vil anta en slik selvkjørende bil kjører nøyaktig fartsgrensen der det er mulig, mens vi andre kjører enten for fort eller for sakte. Noen av oss følger trafikkreglene veldig bra, mens andre setter disse til side i langt større grad.

Det skal bli meg en herlig smørje :scratch
Hva når en slik selvkjørende bil forårsaker en trafikkulykke? Hvem har skylden?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: Hva når en slik selvkjørende bil forårsaker en trafikkulykke? Hvem har skylden?
Det vil jeg si er et veldig godt spørsmål... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av ATWindsor »

kjellv skrev:Jeg er meget skeptisk til overgangen som nødvendigvis kommer til å ta en del år.
Da skal et stadig økende antall robotstyrte biler benytte den samme veien som oss vanlige dødelige som handler i mindre grad forutsigbart enn disse.
Jeg vil anta en slik selvkjørende bil kjører nøyaktig fartsgrensen der det er mulig, mens vi andre kjører enten for fort eller for sakte. Noen av oss følger trafikkreglene veldig bra, mens andre setter disse til side i langt større grad.

Det skal bli meg en herlig smørje :scratch
Hva når en slik selvkjørende bil forårsaker en trafikkulykke? Hvem har skylden?
Akkurat hvem som har skylda ser jeg på som sekundært, får juristene krangle om. Det viktigste er om tryggheten og trafikkgjennomføringen forbedres. Jeg er dog litt bekymret for situasjonen akkurat i dag, hvor bilen gjør endel selv, men ikke er totalt selvkjørende, dvs bilen gjør en dårligere jobb enn sjåføren, men noen sjåfører følger ikke med allikevel. I framtiden vil biler gjøre en langt bedre jobb enn sjåføren.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av The Cowboy »

Selv om jeg er av gamle skolen i den forstand at jeg liker å kjøre selv, så er jeg sikker på at denne teknologien kommer til å gjøre veien tryggere for alle!
99 av 100 ulykker kan relateres til menneske svikt.. (sier ikke att det er fører feil, men mennesker har hvert innom ett eller annet, og gjort en feil..)

Om det er på bilen, veien eller annet, får være så sin sak..

Men slik vi har det i dag, hvor man "sløver ned" mennesket bak rattet med all verdens duppeditter som skal holde bilen på veien, som kun funker om sjåføren er 100% til stede (noe mange glemmer å få med seg tydelig), så er veien en farlig plass.. Dessverre blir den nok værende slik en god stund fremover, før man får 100% selvstyrte biler til alle i trafikken!

Så får man bare håpe att man pga dette ikke får selvstyrte sykler, evt forby motorsykler da! hehe..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Voksen »

Det tryggeste hadde nok vært om våre MCer også ble selvstyrende. Da hadde nok antallet ulykker gått mye ned.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av ejs »

:scratch
Ser for meg at bilen må velge hvem som skal dø,,,
De 2 ungene som raste ut i veien, eller de 2 i bilen.
Kjøre på ungene, de dør.
Svinge unna, inn i traileren, bilistene dør......
:-k
If it ain't broke, I'll break it.

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Clockwork »

Nei. Liker det ikke.
Om denne Tesla`n meide ned en motorsyklist, oppdager den ihvertfall ikke syklister eller fotgjengere.
Stoler ikke på at en datamaskin skal løse trafikkavvikling i enhver situasjon.

Forstår ikke helt hensikten forresten. Hvis man vil sove, går det an å ta buss, tog eller sitte på med noen.
Men for all del. Folk holder jo allerede på med mye rart bak rattet ...annet enn å følge med på trafikken.

https://www.youtube.com/watch?v=sXls4cdEv7c
Sist redigert av Clockwork den 28 sep 2016, 16:50, redigert 1 gang totalt.

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Clockwork »

The Cowboy skrev:Selv om jeg er av gamle skolen i den forstand at jeg liker å kjøre selv, så er jeg sikker på at denne teknologien kommer til å gjøre veien tryggere for alle!
99 av 100 ulykker kan relateres til menneske svikt.. (sier ikke att det er fører feil, men mennesker har hvert innom ett eller annet, og gjort en feil..)

Om det er på bilen, veien eller annet, får være så sin sak..

Men slik vi har det i dag, hvor man "sløver ned" mennesket bak rattet med all verdens duppeditter som skal holde bilen på veien, som kun funker om sjåføren er 100% til stede (noe mange glemmer å få med seg tydelig), så er veien en farlig plass.. Dessverre blir den nok værende slik en god stund fremover, før man får 100% selvstyrte biler til alle i trafikken!

Så får man bare håpe att man pga dette ikke får selvstyrte sykler, evt forby motorsykler da! hehe..

Ikke. IKKE bruk F- ordet :O

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Grendel »

Jeg vil tippe at problemet blir disse på tråsykler!

I trafikken er det sykelister som passerer kryss og gangfeldt på rødt. Hvem kommer gjennom rundkjøringen på gal side? Hvem passerer trafikkøyer på feil side? Hvem kommer mot kjøreretningen i enveiskjørte gater eller toveiskjørte? Svaret på alle spørsmålene er "disse på tråsykler". Disse kan nok bli en utfordring...

8- )
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av AJ »

NMCU's nye leder - Fidel her på forumet - om selvkjørende bilder:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=SB7nsXedNJU[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Voksen »

Det er jo godt at vi tar en vurdering av disse farene siden ingen andre tydeligvis gjør det?????

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av ATWindsor »

Clockwork skrev:Nei. Liker det ikke.
Om denne Tesla`n meide ned en motorsyklist, oppdager den ihvertfall ikke syklister eller fotgjengere.
Stoler ikke på at en datamaskin skal løse trafikkavvikling i enhver situasjon.

Forstår ikke helt hensikten forresten. Hvis man vil sove, går det an å ta buss, tog eller sitte på med noen.
Men for all del. Folk holder jo allerede på med mye rart bak rattet ...annet enn å følge med på trafikken.

https://www.youtube.com/watch?v=sXls4cdEv7c
Men du stoler på mennesker skal løse enhver situasjon?

Hensikten er at trafikken blir tryggere, raskere og mer effektivt. Jeg tror du tar feil når det gjelder hvorfor folk kjører bil, jeg tror neppe majoriteten av bilkjøring er fordi folk liker å så godt å kjøre selv, om det var det eneste hadde mye flere kjørt buss eller tog i dag.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Selvkjørende autonome biler en fare for oss motorsyklister?

Legg inn av Voksen »

Ja tenk så deilig å sette seg i bilen når og hvor du vil, programmere den til å komme dit du vil og i tillegg sove på veien. Tenk så deilig! Hva skal vi med nattoget? Nå kan vi kjøre bil på natta og sove i samme slengen! Veiene blir da mere brukt hele døgnet! Hvis det er en kjøreopplevese vi trenger så tar vi motorsykkelen i stedet!
I tillegg så blir vi ikke burister som "aldri" ser motorsyklistene på veien!
Dette blir jo fantastisk karer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svar