Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Regelen om at en ikke får bruke egen sykkel til oppkjøringer er farlig og bør endres:

Kort fortalt kjøpte vi en Yamaha MT 125 ABS til jentungen til konfirmasjonen for at hun skulle få tryggest mulig kjøretøy å farte rundt på til hun ble 18 år. Hun øvelseskjørte 100 vis av timer med undertegnede i over 1 år til hun endelig skulle kjøre opp.

I tillegg tok hun de obligatoriske 7 kjøretimene på en lokal kjøreskole.

Ut fra dette tilsier all fornuft at hun burde kjøre den sykkelen hun er best vant med, og som hun skal kjøre de neste 2 årene på oppkjøringen. Da ville sensor sett hvordan hun behersker denne, og ikke minst hvordan hun tar teknisk utskjekk av eget kjøretøy. Men nei.

Reglene sier at kun sykler godkjent for oppkjøring kan brukes, og dermed måtte hun bruke sykkelen hun hadde tatt obligatorisk opplæring på. Dette er en Honda Shadow uten ABS, og jeg liker å si at der MT'en er et par hight tech slalom ski, er Shadow'en i beste fall et par telemarkski. Med andre ord andre kjøreegenskaper som krever tilvenning. Tilvenning som egentlig er bortkastet så lenge hun skal kjøre en helt annen sykkel så snart lappen er i boks.

På oppkjøringen begynte det å regne, og med sykkel hun knapt kjente og uten ABS skled hun på bremsetesten og fikk sykkelen over seg og havnet på legevakten med kraftig forslått høyre leggbein.

Vi søkte vegvesenet om å få bruke den sykkelen hun er vant med å kjøre på neste oppkjøring med henvisning til sykehusbesøket etter første test, men blankt avslag. Mange timers arbeid ikka bare av undertegnede, men også lokale firma og lokal trafikkskole for godkjenning så hadde vi vår egen skolesykkel, nemlig den hun ikke fikk kjøre på første gangen. På test 2 gikk alt selvfølgelig strålende og som forventet ble aldri skolesettet engang tatt på. Sensor satt aldri bakpå.

MC er et kjøretøy som krever tilvenning, og masse trening. Da blir det helt feil å kreve at en må leie en ukjent sykkel for oppkjøringen. Regelen er nok mest ment for at kjøreskolene skal ha sine inntekter, men er direkte farlig for eleven.

Skolesettet vi bygget monteres og demonteres på 15 min, og vi har nå lagt det ut på leieting.no slik at andre som har egen MT kan montere dette og bruke egen sykkel på oppkjøringen. Vi har tilgang til tilsvarende sett for KTM 125 og vurderer å bygge sett for andre populære modeller.

Her ligger MT settet. Leien er 500 kr / mnd, og dermed kan dette leies i 5 mnd for samme pris som å leie MC for 1 stk oppkjøring:

https://leieting.no/nb/listings/137831- ... maha-mt125

Vi håper vegvesenet og NMCU kan se på denne regelen og avskaffe den snarest.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av simpson »

Jeg er ikke enig med deg her.
Du får førerkort for en lett mc og ikke for en spesiell sykkeltype.
Det innebærer at du har lov til å kjøre alle typer sykkel som er registrert som lett mc.
Og da må du regne med at ikke alle har ABS osv.
Om ikke det er aktuelt for din datter å kjøre andre sykler, må reglene være like og ta høyde for sånne ting.
Hvis ikke du behersker en annen sykkel enn det du pleier å kjøre, eller ikke er vant til å kjøre uten ABS er du ikke klar for førerkortet
fordi du ikke har den kunnskapen og ferdighetene som kreves.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Et godt poeng, men hvordan ville du løst dette i praksis?

Alt 1: Velge kjøreskole med samme type sykkel som en har privat: Dette gir ikke sensor innsikt i hvordan en behersker andre kjøretøy en får førerrett på.

Alt 2: Ta oppkjøring på et representativt utvalg sykler en får fører rett på. Vil anslå at det betyr 10 forskjellige oppkjøringer.

Alt 3: La eleven ta sertifikatet på den sykkelen han ønsker, og la eleven bruke den kunskapen han har til å kjøre forsiktig spesielt når henn skal kjøre et ukjent kjøretøy.

Datteren min kjører nå både MT'en, elektrisk Vectrix på størrelse med en Goldwing og en 3 hjuls lett MC som er mer stabil på glatte vinterveier.
Egentlig burde hun kjørt opp også på disse, men slik er ikke reglene, og hun behersker disse godt etter øvelseskjøring med undertegnede.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av simpson »

I ditt tilfelle hadde det vel vært greit at hun hadde hatt noen timer på skolesykkelen og lært seg å beherske en annen sykkeltype bedre enn hennes egen.
Det er det som er en bakdel med mye øvelsekjøring med egen sykkel, du blir trygg på den, men har ikke erfaringen til å beherske andre sykler.
Jo mer erfaring du får, jo større tryghet og lettere å kjøre andre sykler. Men den virkelige "opplæringen" begynner når du har lappen og skal begynne å kjøre alene.

Men hvorfor ikke oppkjøring med skolesykkelen isteden for egen sykkel? Det er ikke mange kronene du sparer på det og i dette tilfelle ble det jo to oppkjøringer så det var vel ikke så lønnsomt til slutt uansett?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av HeHy »

Er enig med Simpson her. Og etter 7 timer på skolesykkelen burde den også beherskes.
Brems med og uten ABS er en del av opplæringa. Er instinktet for sterkt og man trykker inn bremsen på vått underlag er du ikke klar for veien.
Som oftest er det flere enn 1 kjøreskole og dermed flere som tilbyr andre sykler hvis dere hadde ment hun burde/ønsket å kjøre en annen sykkel.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Enig med argumentene her. Spesielt den med å ikke beherske sykkel uten ABS. Hadde jeg bestemt skulle ABS vært forbudt på oppkjøringen. Med det sagt, hvorfor henge seg opp i utgående teknikk. Bilførere er f.eks ikke pålagt å klare unnamanøver og nødbrems med en T ford.

I vårt tilfelle måtte jentungen bruke egne penger ( rester fra konfirmasjonen ) på kjøreopplæringen og velger da som alle andre den letteste og rimeligste løsningen. Altså ikke penger til mengdetrening på sykkel hun uansett ikke skal kjøre senere.

De andre kjøreskolene vi undersøkte hadde sitt eget "opplæringssystem". ( I praksis mye mer betalt mengdetrening på skolesykkelen ) Vi hadde svært god erfaring med den kjøreskolen vi brukte både fra denne gangen og på eldstemann. Han kjører eksemplarisk og nå 3 året uten så mye som en bulk, og jentungen fikk også toppkarakter på siste oppkjøring. Er ikke overbevist om at x antall tusen i ekstra kjøretimer på skolen hadde bedret dette.

Tabben var selvfølgelig å forsøke å unngå ombygging av jentungen sin sykkel slik vi gjorde med guttungen sin Varadero og senere BMW S 800 S. Vi måtte jo tilslutt brette opp armene likevel, og kunne unngått sykehusbesøk om jeg hadde hoppet i det med en gang i stedet for å forsøke å ta en snarvei og leie en sykkel til oppkjøringen.

Vi har forresten også en bil klar for opplæring og oppkjøring, så jentungen er heldigvis sikret.

https://nabobil.no/listings/7190-vw-pol ... 16+21%3A00

Tanken med å kjøpe denne var at Jr. fikk seg en finere og tryggere bil enn han normalt hadde hatt råd til, og via utleie på Nabobil får dekket litt av avdragene. Og så slipper vi å lete etter bil til oppkjøringen når det blir jentungen sin tur til å ta B sertifikatat.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Bjerknez »

I utgangspunktet nikket jeg veldig med hodet når jeg leste første post, men når jeg så andre kommentarer lenger ned så ble jeg mer tvilende. Jeg kjenner meg litt igjen. Jeg øvekjørte ca. 15.000km. på egen sykkel (En stor og tung XVS1300 Cruiser). Den læringskurven var bratt! Hadde ikke sittet på en tohjuling siden jeg var 16 år som da var 24 år siden. Følte meg som bambi på glattisen, selv på tørr asfalt.

Skolesykkelen var en alt for liten Honda CB500 med nedjustert sal som i følge kjørelærer ikke kunne justeres opp bare for min skyld. Det endte med at jeg nesten ikke kunne bruke bakbremsen eller gire uten å anstrenge meg veldig.

Men oppkjøringen klarte jeg dog med glans. Både balansetesten, bremsing i sving og selve kjøringen. Inntet å trekke overhode i følge sensor.

Så jeg tror jeg er mer enig med de andre her. Selv om hun sikkert hadde klart oppkjøringen på egen sykkel. Når det er sagt så er jo en cruiser som Shadow en helt håpløs sykkel å kjøre i opplærings øyemed mener jeg. Jeg hadde helt klart valgt trafikkskole ut fra hvilken sykkel dem hadde.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Hva er du egentlig enig med de andre i?

At en ikke skal få lov å kjøre opp på egen sykkel? I så fall hvorfor er dette en god ide'?

For meg virker regelen å ha helt andre hensikter enn sikkerhet som bør være grunnlaget for all opplæring.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Dansekris »

Slik ordningen er i dag kan man jo bruke egen sykkel på sikkerhetskurset på bane, så da får man testet sin egen sykkel og lært seg helt nødvendige tekniker samtidig som man får mengdetrening på en skolesykkel.

Alle skolesyklene jeg har sett, hvert fall for klasse A, har vært gode sykler å lære på etter min mening.

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Clockwork »

Leste gjennom innlegget, og det virker jo fornuftig nok at man skulle få gjennomføre oppkjøringen på egen sykkel .
Likevel ; er det ikke slik at førerkortet gir anledning til å være fører av en type kjøretøy punktum? Ja, vi har klasseinndeling ( A1,A2, A), men poenget bør vel være at man skal kunne føre et kjøretøy enten det er produsert av Honda eller Suzuki, om det har sittestilling slik eller slik ?
Ville det ikke være litt av hensikten med opplæringen, at man skal kunne bruke _alle_ typer kjøretøy innenfor den klassen man tar førerkort i?

Uansett, trist å lese om ulykken på oppkjøringen. Det er jo i utgangspunktet en "keitete" situasjon, man er nervøs og usikker, og så er man vel også litt offer for omstendighetene av og til. Som regnvær ...

Min egen kjøreskole hadde veldig mange sykler å velge i , i alle klasser. Vi kunne velge hvilken sykkel vi ville bruke under oppkjøring, men ganske riktig kun kjøreskolens kjøretøy.
Nå kjører jeg er sykkel med helt annen sittestilling, helt annet "alt" enn den jeg tok lappen på.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Juicebox »

Elektrolux skrev:Regelen om at en ikke får bruke egen sykkel til oppkjøringer er farlig og bør endres:

Ut fra dette tilsier all fornuft at hun burde kjøre den sykkelen hun er best vant med, og som hun skal kjøre de neste 2 årene på oppkjøringen. Da ville sensor sett hvordan hun behersker denne, og ikke minst hvordan hun tar teknisk utskjekk av eget kjøretøy. Men nei.

Reglene sier at kun sykler godkjent for oppkjøring kan brukes, og dermed måtte hun bruke sykkelen hun hadde tatt obligatorisk opplæring på.
Nei herregud. Null mening. Sorry. Man skal ta lappen for en klasse, ikke for sitt eget kjøretøy. Er ganske ulogisk det første du skrev, og deretter dreper du jo argumentet ditt kraftig. Det er jo en grunn til at syklene skal være godkjente

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

OK

Da får jeg innse at svært få ønsker endringer på denne regelen.

Savner likevel argumenter for at eksisterende regel er bra. Til nå er det bare argumenter om at enhver nyutdannet fører skal beherske alle kjøretøy innen sin klasse, noe jeg er enig i. Samtidig vet vi at kun mengdetrening gir mester, og mengdetrening er kostbart om en skal bruke profesjonell hjelp.

Vi måtte velge å legge penger i dyr sykkel eller dyr opplæring, og med tanke på jentungen sin sikkerhet valgte vi gratis mengdetrening og la heller pengene i en helt ny sykkel med ABS, og overlot ansvaret for å betale opplæringen på jentungen. Kanskje andre får mer sikkerhet uttav å bruke mer på kjøreskolene og mindre på sykkel.

Kjøreskolene argumenterer forresten gjerne med at de må vite at sykkelen som brukes til oppkjøringen er i god stand. Dette ville jo teknisk utsjekk før selve kjøringen avslørt, så ikke holdbar den heller. Tvert imot. Er sykkelen i dårlig stand hadde det vært en fordel å fått stadfestet dette sammen med sensor så en ikke kommer opp i dagens situasjon at en kjører opp på en flott ny sykkel, og 1/2 time etter kan sette seg på et restaureringsobjekt og kjøre fritt.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Juicebox »

Syns argumentet til skolen var ganske logisk. Det koster tid og penger og krever kunnskap til å kunne ta disse tekniske vurderingene før oppkjøring. Man må vel uansett ha en plan b om din egen sykkel ikke blir godkjent. Skal kjørelæreren vente på deg med deres sykkel om ikke din sykkel blir godkjent der og da? Det gjør dem dessverre ikke om de ikke får betalt og dette er det få som gidder også. Da har du igjen kastet bort tid og penger om sykkelen din ikke er kvalifisert til å bruke på oppkjøringen.
Bjerknez skrev: Skolesykkelen var en alt for liten Honda CB500 med nedjustert sal som i følge kjørelærer ikke kunne justeres opp bare for min skyld. Det endte med at jeg nesten ikke kunne bruke bakbremsen eller gire uten å anstrenge meg veldig.
Man trenger strengt tatt ikke å velge en trafikkskole som har en sykkel som passer en perfekt. Gå for en med feil ergonomi og deretter skryte om det :roll

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Clockwork »

Koster penger ja ? Javisst.
Da "innenriksministeren" endelig godtok mine famlende usammenhengende bønner og stemplet mc "OK", løp jeg bustet og rar ned til nærmeste kjøreskole og kastet penger på problemet. Jeg hadde dårlig tid må vite, for jeg hadde så innmari lyst. Og lappen ble det , men det var ikke gratis. Jeg hadde uhørt mange timer på skolen. Fantastisk mange søvnløse netter før oppkjøring, og et ubehøvlet bredt glis med lappen i hånda. Ikke i tråd med tilstanden på konto i det hele tatt. Tror at man må innse at det blir dyrt, veldig dyrt. Først som sist.
Jeg kunne ikke øvelseskjøre med noen heller, for jeg er venneløs og ubehagelig som person sånn helt generelt sett.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Juicebox skrev:Syns argumentet til skolen var ganske logisk. Det koster tid og penger og krever kunnskap til å kunne ta disse tekniske vurderingene før oppkjøring. Man må vel uansett ha en plan b om din egen sykkel ikke blir godkjent. Skal kjørelæreren vente på deg med deres sykkel om ikke din sykkel blir godkjent der og da?
Når en tar førerprøven er en ferdig med kjøreskolen. Ingen grunn til å involvere den i førerprøven.

Skal en kjøre egen sykkel ( etter dagens regler etter ombygging) må en selvfølgelig få noen til å levere den ut til trafikkstasjonen. Mange har i motsetning til clockwork venner og slekt som kan hjelpe til med dette, og for atskillig hyggeligere priser enn det en kjløreskole må ta for å lønne en medarbeider for en slik jobb.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av kvase »

Kunder har som regel all verdens tid når de skal ha noe fra diverse service - Mens de som står på andre siden gjør dette gratis- -Tid er penger for en del bransjer det lærte jeg mye om som selvstendig næringsdrivende tidligere. dette gjelder vel mange bransjer--
Som regel forventer kunden all support gratis ofte.-
Kan ligge mye problemer rundt dette :-k
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Juicebox »

Elektrolux skrev:
Juicebox skrev:Syns argumentet til skolen var ganske logisk. Det koster tid og penger og krever kunnskap til å kunne ta disse tekniske vurderingene før oppkjøring. Man må vel uansett ha en plan b om din egen sykkel ikke blir godkjent. Skal kjørelæreren vente på deg med deres sykkel om ikke din sykkel blir godkjent der og da?
Når en tar førerprøven er en ferdig med kjøreskolen. Ingen grunn til å involvere den i førerprøven.

Skal en kjøre egen sykkel ( etter dagens regler etter ombygging) må en selvfølgelig få noen til å levere den ut til trafikkstasjonen. Mange har i motsetning til clockwork venner og slekt som kan hjelpe til med dette, og for atskillig hyggeligere priser enn det en kjløreskole må ta for å lønne en medarbeider for en slik jobb.
Man er ikke ferdig med kjøreskolen før man har fått lappen. Hvorfor bruke så mye tid og penger for å gjøre din sykkel godkjent til oppkjøring? Det finnes andre problemer i verden som feks folk som knepper alle knappene sine på dressen sin og samtidig har skjortekragen sin utafor dressjakken og hvite sokker...

Igjen, det er en grunn til at kjøreskolene har godkjente sykler. Passer ikke kjøreskolens sykkel deg, da velger du en annen. Greier du ikke å kjøre en annen type sykkel enn bare din, da er du rett og slett ikke moden for lappen.

Danreit
Innlegg: 26
Registrert: 10 sep 2016, 21:46
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 600, 2007

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Danreit »

Elektrolux skrev:På test 2 gikk alt selvfølgelig strålende og som forventet ble aldri skolesettet engang tatt på. Sensor satt aldri bakpå.
Så i praksis fikk du godkjent egen sykkel for bruk til oppkjøring, men den var egentlig ikke modifisert på noe måte under kjrøingen?

Jeg er igrunn ganske enig med deg. MC krever tilvening, og noen av de øvelsene man skal utføre på oppkjøring er det ikke selvsagt å gjøre på en sykkel man ikke er vandt med. Rent teoretisk er det ikke slik at man kjører opp til en spesifik sykkel, men i praksis er det jo omtrent slik.
Argumentet kan brukes begge veier; Opplæringen er ikke ment til en spesiell sykkel, derfor burde du kunne bruke din egen. men derfor burde du også kunne bruke det myndighetene bestemmer.

Noe annet: Honda Shdadow (?) må jo være ett utrolig dårlig valg av sykkel for oppkjøring/opplæring. I denne sammenligning er jo Yamaha MT ett langt bedre valg både med teknologi og ergonomi... Vet skoler bruker MT'ene i både tung og mellomtung klasse også.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av hakhap »

Jeg lurer på om alle dere somsier en ikke skal bruke egen sykkel fordi en prøver til en klasse kjørte alle forskjellige sykler før dere tok prøven? Personlig kunde jeg velge mellom 2 sykler siden skole ikke hadde flere og 95% og prøve ble gjort på en og samme sykkel. Med den argumentene deres så skulle jeg da ikke være moden til å kjøre sykkel? Ser desverre ikke hvorfor det ikke skal være mulig åvise sine ferdigheter på prøven der man er mest trygg i en for mange stresset situasjon. Å tvinge noen å betale flere ekstre timer bare for nærmste/beste/hyggeligste/ende skole ikke har samme type sykel som den det er mengde trenet med er i grunn unødvendig. Ved fører prøve viser du bare atdu er god nok til å fortsette læring på egenhånd

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Juicebox »

Det er basiske øvelser på oppkjøringa som man strengt tatt ikke trenger en spesialsykkel for å kunne utføre. Det argumentet blir litt for dumt syns jeg. Her skal man se på ferdighetene på sving, brems og balanse. Det er ingen spesialøvelser det her. Skal man klare disse på Mt skal man strengt tatt klare det på en shadow også.

Nei jeg hadde ikke kjørt alle sykler før oppkjøringa. Jeg kunne velge. Jeg hadde et valg. Tviler på at folk flest blir tvunget til å bruke en bestemt sykkel.

Nå har du misforstått det med modenhet, hakhap. Å argumentere at man må endre lovverket fordi man stryker på en oppkjøring fordi sykkelen som ble brukt er en sykkel man ikke er vandt med blir litt tynt. Alle sykler er forskjellige. Man kjører ikke en cruiser på samme måte som en r sykkel. Om man ikke greier å skjønne det så er man rett og slett ikke moden nok.

Å skylde på stress er ikke et godt argument spør du meg. Tviler ikke på at sensor ser på stress når de skal vurdere.

En ting til. En liten kommentar til overskriften. Nei, regelen er ikke farlig i det hele tatt :p

"Guns don't kill people, people kill people."

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev:Syns argumentet til skolen var ganske logisk. Det koster tid og penger og krever kunnskap til å kunne ta disse tekniske vurderingene før oppkjøring. Man må vel uansett ha en plan b om din egen sykkel ikke blir godkjent. Skal kjørelæreren vente på deg med deres sykkel om ikke din sykkel blir godkjent der og da? Det gjør dem dessverre ikke om de ikke får betalt og dette er det få som gidder også. Da har du igjen kastet bort tid og penger om sykkelen din ikke er kvalifisert til å bruke på oppkjøringen.
Bjerknez skrev: Skolesykkelen var en alt for liten Honda CB500 med nedjustert sal som i følge kjørelærer ikke kunne justeres opp bare for min skyld. Det endte med at jeg nesten ikke kunne bruke bakbremsen eller gire uten å anstrenge meg veldig.
Man trenger strengt tatt ikke å velge en trafikkskole som har en sykkel som passer en perfekt. Gå for en med feil ergonomi og deretter skryte om det :roll
Litt usikker på hva du mente med denne... :scratch

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Juicebox »

Damn you, sarcasm! :P

Neida, bare unnlot å quote ditt neste avsnitt på samme post. Bare mente at det var ingen som tvang deg til å bruke den sykkelen til oppkjøringa di.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av thewiz »

Angående førerkortet til MC. Når jeg tok lappen i 2012, satt kjørelæreren bakpå mens jeg kjørte. Men når jeg skulle ta oppkjøringen fikk jeg beskjed om at sensor kjører egen sykkel. Så jeg kjørte alene på kjøreskolen sin sykkel og sensor kjørte sin private BMW K1200 (eller hva det var). Hvorfor kan ikke kjørelærer også kjøre egen sykkel gjennom opplæringen? Greit nok , kanskje han sitter på den første timen bare for å se at du ikke kjører i grøfta med engang, men etter det?

På grunn av dette var det litt uvant for meg å kjøre solo, siden jeg hadde en ekstra person på sykkelen gjennom hele opplæringen. Gikk jo helt fint, og jeg syns faktisk det var fantastisk når jeg kjørte på oppkjøringen. Sykkelen føltes så lett! :knegg

Såvidt jeg vet er det lov å øvelseskjøre privat på egen sykkel, og ledsager på annen sykkel?

Kanskje det er lov, bare at kjøreskolen min ikke praktiserte det.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av SverreOlsen »

.
Sist redigert av SverreOlsen den 27 okt 2016, 18:48, redigert 1 gang totalt.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av SverreOlsen »

thewiz skrev:Angående førerkortet til MC. Når jeg tok lappen i 2012, satt kjørelæreren bakpå mens jeg kjørte. Men når jeg skulle ta oppkjøringen fikk jeg beskjed om at sensor kjører egen sykkel. Så jeg kjørte alene på kjøreskolen sin sykkel og sensor kjørte sin private BMW K1200 (eller hva det var). Hvorfor kan ikke kjørelærer også kjøre egen sykkel gjennom opplæringen? Greit nok , kanskje han sitter på den første timen bare for å se at du ikke kjører i grøfta med engang, men etter det?

På grunn av dette var det litt uvant for meg å kjøre solo, siden jeg hadde en ekstra person på sykkelen gjennom hele opplæringen. Gikk jo helt fint, og jeg syns faktisk det var fantastisk når jeg kjørte på oppkjøringen. Sykkelen føltes så lett! :knegg

Såvidt jeg vet er det lov å øvelseskjøre privat på egen sykkel, og ledsager på annen sykkel?

Kanskje det er lov, bare at kjøreskolen min ikke praktiserte det.
Under kjøreopplæring går uhellene på kjørelærer, kjører du på noen og dreper dem er kjørelærer ansvarlig, undet oppkjøring har ikke sensor ansvar for det du gjør. Kjører du på rødt lys, overskride fartsgrensen eller ikke overholde vikeplikten går bøter osv til deg og ikke sensor, derfor må kjørelærer sitte på for å kunne stoppe deg.
Hadde kjøretimer der vi kjørte hver vår sykkel eg men da sa kjørelærer att eg var såpass trygg i trafikken att han stolte på meg.

Svar