Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Rune75 »

Elektrolux skrev:Enig i det, men slik "juks" gjør jo alle som kjører på en sykkel med ABS. Vi ønsket selvfølgelig å få sertifikatet i boks og den virkelige treningen kommer jo uansett når en er ute og kjører på egenhånd.

Hvordan dette slår ihjel argumentet om å få lov å kjøre opp på egen sykkel forstår jeg ikke helt?

Hvis det å kjøre opp på egen sykkel etter ditt utsagn forenkler oppkjøringen så er jo ikke det bra for sikkerheten. Oppkjøringen skal være krevende. Det er ikke om å gjøre å lure seg gjennom oppkjøringen for så å lære seg å kjøre etterpå. Da faller mye av poenget med systemet bort.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av simpson »

Å kalle en regel for farlig fordi din datter ikke behersket en annen type sykkel enn det hun har kjørt mye på blir jo helt feil.
Det eneste jeg kan se som er farlig er å la folk trene på egen sykkel uten å være moden nok til å kjøre en annen type sykkel.
Noe som i denne sak beviselig endte i en ulykker.
Er nesten fristet til å si at det burde være forbudt å kjøre egen sykkel under opplæring og må bruke skolesykkel hele tiden.
Nettop pga sikkerheten til eleven og andre trafikanter. Da hadde det vært en ulykke mindre.

Eneste argumentet jeg ser du har for å kalle dette en farlig regel er faktisk din økonomiske vinning og har absolutt ikke noe med trafikksikkerhet å gjøre, heller stikk motsatt. Kanskje ett godt eksempel på at vi faktisk burde la kjøreskolene drive opplæring og ikke tro at vi selv kan dette bedre selv?
At hun i dag takler sykler tilnærmet en "Goldwing" og trehjulinger har selvfølgelig noe med erfaring opparbeidet etter at hun fikk førerkort.
Hva med bil og lastebil? Mener du at det er trafikkfarlig å ikke ha oppkjøring med eget kjøretøy?
Hvis jeg ikke får bruke egen buss på oppkjøring medfører det en trafikkrisiko?
Min mening er at du bommer i denne saken.
Klart at det er ok å trene på egenhånd, men å si at en regel er farlig fordi det endte i en ulykke i deres tilfelle er skivebom.
Hadde dere brukt skolesykkel hele tiden hadde neppe ulykken skjedd, så det er jo akkurat selvopplæringen som er grunnen til ulykken og ikke regelen om å bruke skolesykkel på oppkjøringen som er problemet.
Hvor mange tusen er det som har oppkjøring med skolekjøretøy hvert år som ikke havner i en ulykke?

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Å kalle regelen Farlig var nok litt tabloid, men som du sier har vi jo bevist at den i ytterste konsekvens kan være farlig.

Vår økonomiske besparelse gikk til å kjøpe helt ny sykkel med ABS, og er dermed med på å redusere faren de kommende 2 årene. Vi tviler på at annen fordeling av disse pengene der mer gitt til kjøreskolen sin konto og mindre til sykkel hadde vært tryggere for jentungen.

( 20 000 kr til sertifikat og 50 000 til sykkel med ABS )

Tanken på det motsatte, nemlig at hun skulle vært "mester" på en MT125 ABS skolesykkel, men måtte tatt til takke med en Shadow privatsykkel som hun kunne satt seg på etter oppkjøringen virker ikke tryggere i mitt hode.

( 50 000 til sertifikat og 20 000 til Brukt sykkel uten ABS )

Er som sagt enig i at jentungen og alle andre burde hatt uendelig med opplæring og kompetanse på ethvert kjøretøy de får førerrett på, men i en verden med begrensede resurser må beste kompromiss velges. Eneste endringen jeg ville gjort på vårt valg er at vi burde fått hennes sykkel godkjent for oppkjøring med en gang, og ikke forsøkt å kjøre opp på Shadow'en. Med den tabben gjort ønsker jeg å bruke denne erfaringen til å endre regelen slik at andre slipper ombygging, eller unødvendig store utgifter med leie av sykkel til førerprøven. Også derfor vi nå tilbyr dette settet til leie for en svært hyggelig pris, og samtidig jobber mot vegvesenet for å få en uforståelig regel endret.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av simpson »

Klart at det er gjort i beste mening og at dere kjøper en trygg og moderne sykkel, ikke noe problem å se den delen av saken.
Og ingen vil jo betale mer for lappen enn nødvendig, det er dyrt nok.
Men tror nok din overskrift er som du sier tabloid.
Men å forandre regelverket er å håpe på litt for mye. Husk at det er tusenvis som består førerprøven hvert år som ikke er innvolvert i ulykker under oppkjøring, mens som i ditt tilfellet, med egenopplæring endte opp i en hendelse.
Og det taler jo mot dine argumenter.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Kanskje det, men er det noen holdbare argumenter for dagens ordning? Er krav om godkjent skolesykkel til oppkjøring med på å øke sikkerheten?

Jeg har som sagt en del argumenter for det motsatte.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Rune75 »

Elektrolux skrev:Kanskje det, men er det noen holdbare argumenter for dagens ordning? Er krav om godkjent skolesykkel til oppkjøring med på å øke sikkerheten?

Jeg har som sagt en del argumenter for det motsatte.

Sånn jeg ser det etter å ha lest igjennom tråden på nytt så har du fått mange gode og holdbare argumenter for dagens ordning. Dine argumenter ser jeg derimot ingen holdbarhet i. Virker som om du kun er opptatt av å slippe billig og lettvint unna uten å tenke sikkerhet. At du ikke forstår eller vil ta innover deg argumentene vi kommer med får stå for din regning.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av simpson »

Det er jo faktisk ingenting som forhindrer deg i å bruke egen sykkel, så lenge den oppfyller kravene.
At du er uenig i at sensor skal ha muligheten for å kunne overta kontroll over sykkelen er egentlig ganske spesielt.

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Duke944 »

I kriterier for gjennomføring av førerprøve på MC står det at kandidaten skal bremse optimalt. Det vil si mest mulig effektiv brems UTEN at abs slår inn eller låsning. Om din datter er god til å bremse med abs-bremser, så vil hun likevel tryne under nødbrems i sving. Hennes sykkel har ikke det vi kaller sving-abs. Så gnag litt på begrepet optimal brems.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Juicebox »

Edit(kommentar til punktene fordi jeg mistenker at det ikke ble forstått det jeg mener her): Jeg tok med disse argumentene fordi jeg ville at det skulle leses igjen og kanskje skjønne at de egentlig er veldig tynne argumenter, ihvertfall til å forandre regelen. Da kommenterer jeg til hvert enkelt punkt:

Trådstarter er enig at det var fortjent at hans datter strøk, så det kan vi glemme.
Som jeg har forstått det riktig så lurer trådstarter på om dagens regel om at skolesykkelen skal være godkjent og i forskriftsmessig stand er med på å øke sikkerheten til elevene(og andre rundt). Argumentet for nei, som jeg har fått med meg, er:
- eleven føler seg tryggere med sykkelen han/hun har øvd seg på privat, dermed kan vise sin fulle styrke på den.
Det er bra at en føler seg trygg på sin egen sykkel, men når man skal ta oppkjøring for mc så tar man ikke oppkjøring for sin egen mc. I dette tilfelle er det sertifikat for lett mc(125cc). Det er veldig mange mc under denne kategorien. Ikke bare mt125, men også shadow samt andre sykler med eller uten abs.


- minimerer stress under en situasjon(oppkjøring) fordi eleven kjører en kjent sykkel.
Det er ikke slik at man aldri kjører med stress når man har lappen. Stress under oppkjøringen er vanlig. Om stress tar overhånd og ødelegger for oppkjøringa viser bare at man ikke er klar. Så å argumentere for å minimere stress blir feil.

- sparer penger(?)
Sparer penger? Sparer man så mye da? Dagens oppkjøring trenger man å leie sykkelen to ganger, ferdighetsprøve(ca 800kr) og praktiskprøve(ca 2300kr). Kom med et mer detaljert regnestykke om man sparer litt her.

- "jukse" på bremseøvelsene
Jukse - Bruke ulovlige hjelpemidler ved besvarelse av oppgaver eller under prøve på skole, bruke knep i spill eller lignende, svindle, snyte. (snl)
Elektrolux skrev:Ingen problem med å lese litt fort. Da er det tid å lese igjen før en skriver. Blir også enklere å holde en saklig diskusjon når tråden holder seg til tema. Her har vi sett folk som argumenterer for at service koster, noe som ikke minst jeg som selvstendig næringsdrivende er enig i. Samtidig er dette OT (Off Topic) her da jeg argumenterer for å slippe å be kjøreskolen om service i forbindelse med oppkjøringen.
Jeg beklaget for at jeg leste litt fort igjennom den relevante posten. Ikke vits å anklage for at jeg ikke har holdt en saklig diskusjon, for jeg har holdt til temaet.

Har du noen gang tenkt at skolen deres kanskje er useriøse?
- de overlater servicen til kunden sin
- dere får vite at det er ganske grove slitasjer på sykkelen
- datteren din har ikke fått tilstrekkelig med opplæring på brems

Kanskje feilen ligger i kjøreskolen deres, samt, som du har nevnt, at du og datteren din er begge stae mennesker. Er kanskje skolen og holdningen deres som er farlige og ikke regelen.
Sist redigert av Juicebox den 30 okt 2016, 18:22, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Godt svar.

Kjøreskolen vi valgte har nok forbedringspotensiale, men var vårt førstevalg grunnet meget god erfaring fra førstemann, samt at samarbeidet mellom oss og kjørelærer fungerte meget bra. Vi måtte på førstemann bytte kjøreskole etter at vi fikk inntrykk av at de fokuserte mest på å få mest mulig penger ut av oss. Og som tidligere indikert ser vi på penger spart på kjøreskole gir større gevinst investert i skikkelig kjøreutstyr som f.eks en moderne og trygg MC.

Servicen tok vi som en gest, og som opplæring av datteren som var med på å utføre denne servicen. En kan selvfølgelig klandre kjøreskolen for at bremsene var utslitt, men de hadde som sagt seilt gjennom ukentlige førerprøver og service på autorisert verksted så her er det mange som kan klandres.

At MC førere skal få sertifikat uten å bevise at de behersker nødbrems uten ABS kan gjerne diskuteres. Jeg mener dette burde vært et krav. Dagens regler tilsier kun at en skal kunne bremse ned på en kontrollert måte. Veien dit burde etter mitt skjønn godt via realistiske bremsetreninger.

Har selv et par situasjoner jeg neppe ville kommet uskadd fra uten skikkelig feeling med sykkelen:

1) Skarp sving til høyre som snevret seg inn. Dagslys og tørt føre:

Oppdaget halvveis inn i svingen at inngangshastigheten var for høy. Ingen mulighet til å bremse tilstrekkelig mens jeg svingte. Redningen ble å rette opp sykkelen og bruke hele veibanen til absolutt maks rett linje bremsing. Sykkelens framgaffel formelig vridde seg, hjulene låste aldri, og når det ikke var mer vei igjen la jeg fullt nedbrekk og fikk sykkelen gjennom.

2) Dalføre med kryssende bro. Mørkt og masse regn. Igjen for høy hastighet og ukjent med terrengen slik at broen kom brått på. Redningen ble igjen maks brems og legge sykkelen ned når det ikke var mer vei å bremse på. Bridgestone dekkene beholdt veigrepet og jeg holdt meg på veien i stedet for å havne nedi juret.

Ingen av disse syklene hadde ABS, og dermed skal en i teorien tenke først og bremse etterpå. Her måtte det gjøre simultant. Med ABS skal en i teorien kunne bremse først og så tenke.

Når ABS ble tilgjengelig på MC var jeg aldri i tvil om at dette var første kravet på kommende MC. Uansett type ABS system er det bedre enn ingen ABS

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Juicebox »

Jeg er litt usikker på hva du egentlig vil? Du sier nå at det burde være et krav å ikke ha abs under opplæringen? Alt er imot argumentene dine.......
Med kontrollert nedbremsing tolker jeg som at man bremser maksimalt uten at hjulene låser seg. Om abs'en slår inn under nedbremsingen vil jeg si er en ukontrollert brems. Abs'en slår inn fordi hjulene låser seg. Det spiller egentlig lite rolle om man har abs eller ikke om man vil bevise at man behersker bremseøvelsene. Den bare redder deg ved en ukontrollert brems og beviser lite at man behersker brems.

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Ja, og i jentungen sitt tilfelle kunne dette hindret sykehusbesøk, og muligens gitt henne mulighet til en ny bremsetest på første oppkjøring.

Med dagens system favoriseres dermed nye sykler med ABS mens flertallet av folk som tar sertifikat sliter med å kjøpe en ny sykkel etter å ha brukt alt for mye penger på kjøreskolen.

Hele poenget mitt med denne tråden er om regelen som påfører eleven ytterligere utgifter i forbindelse med oppkjøringen har saklig grunn til å eksistere. Er den med å fremme sikkerheten eller er den kun kostnads drivende, og påfører eleven utgifter som bedre kunne blitt brukt til sikkert kjøreutstyr. F,eks koster leie av sykkel til oppkjøring like mye som en god hjelm.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Juicebox »

Sorry, jeg er veldig uenig i det du sier. Å sammenligne prisen av leien av en skolesykkel og en hjelm blir kanskje feil... Hvilken regel er det som påfører eleven med ytterligere utgifter? Husk at man ikke kan drive en bedrift uten fortjeneste, men du som selvstendig næringsdrivende kan jo dette. Selvfølgelig som forbruker av de fleste tingene i livet vil jeg jo at alt skal være gratis, men vet jo at det ikke er slik verden fungerer. Sykkellivet er dyrt, ihvertfall for de fleste ungdommer. Dette vet jo folk flest. Men det blir også feil å legge skylden på systemet. Ingen sier at man skal ta sykkellappen idag. Det finnes en dag som heter imorgen.

Jeg er nå ferdig med dette temaet. Jeg vet egentlig ikke hva mer jeg kan si om dine argumenter om saken. Den fremmer sikkerhet. Hvorfor? Fordi sykkelen vil være i forskriftsmessig stand. Hvorfor vil systemet at sykkelen skal være godkjent? Jo fordi det er tryggere. Nei, regelen drives ikke av KUN penger. Men ja, penger må være involvert for at folk skal gidde å drive butikk. Slik er den kapitalistiske verden, men jeg skal ikke blande inn politikk.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Rune75 »

Elektrolux skrev:
Hele poenget mitt med denne tråden er om regelen som påfører eleven ytterligere utgifter i forbindelse med oppkjøringen har saklig grunn til å eksistere.

Så ingen har gitt deg en saklig grunn enda synes du ?

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Farlig regel i forbindelse med oppkjøring

Legg inn av Elektrolux »

Har registrert 2 poeng.

1) Kjøreskolene trenger penger for å overleve. ( Ja, men ikke nødvendigvis mine, samtidig som jeg tror dette er hovedgrunnen til denne regelen )
2) En godkjent skolesykkel vil være i bedre stand. ( Vi har lest 2 eksempel på det motsatte, og jeg har ikke nevnt den skolesykkelen jeg kjørte på i 1979 )

Hva er egentlig problemet med fritt valg av sykkel til oppkjøringen? Sensor sitter jo uansett ikke bakpå. Hvorfor må en da ha et kjøreskolesett på sykkelen? Vil dette føre til annet enn en lite inntektstap for noen kjøreskoler? Vil det føre til at oppkjøringen blir farligere? Kan det føre til at flere får råd til å ta sertifikatet?

Svar