Koble fra batteriet - hvilken pol skal av/på først?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
nationhd
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2017, 17:32
Motorsykkelen din: Aprilia Rs 125 2008

Koble fra batteriet - hvilken pol skal av/på først?

Legg inn av nationhd »

Hei, jeg lurer på hvilken pol som skal på først på av - og + på når jeg skal koble til ett mc batteri på sykkelen min? Har dette noe å si? Har lest at noen sier at rød (+) alltid skal på først, mens noen sier at svart (-) skal på først? Noen som kunne sagt meg hva som faktisk stemmer?
Sist redigert av AJ den 03 feb 2017, 08:40, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Trådtittel forkortet.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hei, jeg lurer på hvilken pol som skal på først på av - og + på når jeg skal koble til ett mc batteri på sykkelen mi

Legg inn av JohnnyTh »

Svart (-) skal av først og sist på
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

nationhd
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2017, 17:32
Motorsykkelen din: Aprilia Rs 125 2008

Re: Hei, jeg lurer på hvilken pol som skal på først på av - og + på når jeg skal koble til ett mc batteri på sykkelen mi

Legg inn av nationhd »

Så det stemmer at rød skal alltid på først uansett?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hei, jeg lurer på hvilken pol som skal på først på av - og + på når jeg skal koble til ett mc batteri på sykkelen mi

Legg inn av simpson »

Egentlig betyr det ingen ting hvilken rekkefølge du gjør det,
Men for å unngå å risikere å kortslutte med verktøyet mot stål når du tar av +, tar du først av - deretter +
Når du setter batteriet på igjen tar du først + deretter -
Men rekkefølgen betyr ikke noe for sykkelens del, kun egen sikkerhet.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hei, jeg lurer på hvilken pol som skal på først på av - og + på når jeg skal koble til ett mc batteri på sykkelen mi

Legg inn av spidair »

Stemmer det som Simpson sier, er ikke kritisk å ta av noen av dem i noen rekkefølge... Tar du av minus først nullifiserer du kortsluttnings risiko hvis/når du skrur av batteri polen på pluss... Men veldig farlig er det ikke...

Skal du hjelpe noen med en bil/mc med flatt batteri så er det lurt å koble pluss polene sammen først, og deretter (her kommer det viktige), koble minus startkablen til den bilen/mc som har flatt batteri før man kobler til kabelen på batteriet med strøm. Dette for å redusere eksplosjons faren ved det flate batteriet (knallgass).

nationhd
Innlegg: 19
Registrert: 02 feb 2017, 17:32
Motorsykkelen din: Aprilia Rs 125 2008

Re: Koble fra batteriet - hvilken pol skal av/på først?

Legg inn av nationhd »

Koblet på (+) først jeg så (-) så alt gikk helt fint. Takker for raske svar!

Svar