Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Legg inn av Erik.H.M »

Hei.
Jeg har A2 lappen, og har tatt kurset for å få A (det serfikatet blir gyldig i juli en gang).
Er nå på jakt etter en ny sykkel, og kom over denne: https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=92630782
Den en foreløpig regga som A2, men slik jeg forstår det, så kan den regges som A. Spørsmålet mitt er da hvordan skal jeg gå frem? Hvordan øker jeg effekten osv?
Sist redigert av Erik.H.M den 20 mar 2017, 10:38, redigert 1 gang totalt.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23041
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Omregistrere A2 til A

Legg inn av Bjerknez »

Kjellv kan nok lett svare deg på dette vil jeg tro :)

Endre overskriften/tittelen slik at navnet på sykkelen står der så tenker jeg det kribler mer i fingrene hans etter å klikke på linken :knegg

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Omregistrere A2 til A

Legg inn av Erik.H.M »

Det er mottatt :thumbsup:
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Legg inn av JK95 »

Du må ta den med til godkjent verksted, som fjerner plomberingen, deretter må den på visningstime hos vegvesenet. Kan legge til at om du kommer med ulovlig slipon på visningen blir du ikke godkjent. Samtidig, siden det er en så ny sykkel, som sikkert ikke er betalt avgift på effekten over 48hk, da den sikkert ble solgt med det som ny, så må du betale den gjennværende effektavgiften. Prosen på det skal du kunne regne ut etter tabell/kalkulator på skatteetatens sider

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Legg inn av Royal »

JK95 skrev: 20 mar 2017, 11:47 Du må ta den med til godkjent verksted, som fjerner plomberingen, deretter må den på visningstime hos vegvesenet. Kan legge til at om du kommer med ulovlig slipon på visningen blir du ikke godkjent. Samtidig, siden det er en så ny sykkel, som sikkert ikke er betalt avgift på effekten over 48hk, da den sikkert ble solgt med det som ny, så må du betale den gjennværende effektavgiften. Prosen på det skal du kunne regne ut etter tabell/kalkulator på skatteetatens sider
Det jeg lurer litt på er "mellomtiden" fra da verkstedet har fjernet plomberingen og til man få den godkjent på vegvesenet. Da kjører man tross alt på en "ulovlig" sykkel.

Er det slik at man skal få den fraktet til vegvesenet, eller tillater de at man kommer kjørende på den?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Legg inn av JK95 »

Du kjører da på en ulovlig sykkel ja, så min anbefaling vil være å kjøre den på henger.

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Legg inn av Lego »

Du bør helt klart se på regnestykket mellom A2 + avgift vs. en sykkel som allerede er registrert som A.

Denne er kjørt mindre og koster kun 3000kr mer enn den som du linket til.
https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=86462804


Jeg har sett flere eksempler på folk som selger A2 sykler hvor plomberingen er tatt bort, men sykkelen ikke er omregistrert. Den selges altså som fulleffekt uten at avgiften er betalt. Selv om det er moralsk forkastelig er det til syvende og sist ditt ansvar å sjekke opp i.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Legg inn av Royal »

JK95 skrev: 20 mar 2017, 12:59 Du kjører da på en ulovlig sykkel ja, så min anbefaling vil være å kjøre den på henger.
Henger og bil har jeg ikke. Så når min tid kommer så må jeg nesten ta sjansen hvis jeg ikke får lånt dette sammen.
Lego skrev: 20 mar 2017, 13:25
Jeg har sett flere eksempler på folk som selger A2 sykler hvor plomberingen er tatt bort, men sykkelen ikke er omregistrert. Den selges altså som fulleffekt uten at avgiften er betalt. Selv om det er moralsk forkastelig er det til syvende og sist ditt ansvar å sjekke opp i.
Ikke ukjent taktikk. Spesielt på Yamaha MT/FZ/XSR, der man kan bøye en metallbit for å få mer eller mindre full effekt

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Legg inn av Zettexx »

Tok telefon. SVV. spurte..... stoler ikke helt på svaret, men det kom ganske kontant, la oss si 90% trygg. Han var ikke i tvil.

Når alt er klart, altså at avgift er betalt og du sitter med gyldige dokumenter... så kan det trygt kjøres "nødvendig kjøring" for å fullføre.

UTEN å bruke prøveskilter, avhengig av at forsikringen er oppdatert. Det var viktig sa han. Ellers vil det kunne bli ugreit.

Jeg velger å ta den sjansen, men jeg er litt i annen situasjon da det ikke er fra A2 til A, men fra 100 til 200 hk (begge i samme kjøretøy og førerkort gruppe). Nødvendig kjøring... er da klart fra hjem til kontrollporten.

Fornuftig nok. Siden alt det formelle er ordnet.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Legg inn av Royal »

Zettexx skrev: 20 mar 2017, 13:40 Tok telefon. SVV. spurte..... stoler ikke helt på svaret, men det kom ganske kontant, la oss si 90% trygg. Han var ikke i tvil.

Når alt er klart, altså at avgift er betalt og du sitter med gyldige dokumenter... så kan det trygt kjøres "nødvendig kjøring" for å fullføre.

UTEN å bruke prøveskilter, avhengig av at forsikringen er oppdatert. Det var viktig sa han. Ellers vil det kunne bli ugreit.

Jeg velger å ta den sjansen, men jeg er litt i annen situasjon da det ikke er fra A2 til A, men fra 100 til 200 hk (begge i samme kjøretøy og førerkort gruppe). Nødvendig kjøring... er da klart fra hjem til kontrollporten.

Fornuftig nok. Siden alt det formelle er ordnet.
Greit at de velger å være litt fleksible på dette. Blir et stort irritasjonsmoment hvis man må ordne med bil og henger for å kjøre 5km til vegvesenet.

Takk for at du tok telefonen og ga oss svaret :thumleft

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Legg inn av Erik.H.M »

Lego skrev: 20 mar 2017, 13:25 Du bør helt klart se på regnestykket mellom A2 + avgift vs. en sykkel som allerede er registrert som A.

Denne er kjørt mindre og koster kun 3000kr mer enn den som du linket til.
https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=86462804


Jeg har sett flere eksempler på folk som selger A2 sykler hvor plomberingen er tatt bort, men sykkelen ikke er omregistrert. Den selges altså som fulleffekt uten at avgiften er betalt. Selv om det er moralsk forkastelig er det til syvende og sist ditt ansvar å sjekke opp i.
Jeg har vurdert det, men da får jeg ikke brukt den frem til juli (da det er da A serfikatet mitt blir gyldig, samt at den er langt borte fra her jeg er).
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Legg inn av Elruts84 »

Blei du enig med deg selv?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Omregistrere A2 til A - Yamaha MT-07

Legg inn av Erik.H.M »

Ble anbefalt av AGM å ikke regge om en A2, da det vil koste mindre å kjøpe en som allerede er A
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Svar