vfr 800

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
sambo
Innlegg: 1
Registrert: 26 apr 2009, 18:37
Motorsykkelen din: arilia mille 99mod

vfr 800

Legg inn av sambo »

er det noen som har kjennskap til vfr 800 og "lugging" i insprøytningen,når man girer kuttes bensintilførselen når man slipper gassen,og det virker litt rykkete når man gir gass igjen. noen som vet om dette blir bedre etter inkjøring/service,sykkelen hadde godt noen få mil ved prøvekjøring.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: vfr 800

Legg inn av AJ »

sambo skrev:er det noen som har kjennskap til vfr 800 og "lugging" i insprøytningen,når man girer kuttes bensintilførselen når man slipper gassen,og det virker litt rykkete når man gir gass igjen. noen som vet om dette blir bedre etter inkjøring/service,sykkelen hadde godt noen få mil ved prøvekjøring.
Hei, sambo :vs
Og velkommen til Forumet :thumleft

Selv kjenner jeg ikke så godt til VFR'en, men vet at mange mener at nettopp denne sykker'n er noe av det mest fornuftige man kan kjøpe når det gjelder MC.
Skal ikke mene noe om akkurat det... :8-[

Det jeg vet om VFR'en er at de siste års modeller (fra 2001 eller deromkring...?) fikk en litt snodig ventilløsning i den firesylindrede V-motoren. Motoren har 16 ventiler til sammen, men bare halvparten er i aktivitet under et visst turtall, mens alle ventilene jobber så fort man snurrer maskineriet over et visst turtallsområde.
Mange VFR-eiere synes overgangen fra 8 til 16 ventiler er rykkete og ujevn.
Ventilløsningen virker kanskje også inn på bensintilførselen i overgangen når alle ventilene jobber.

En annen ting som ikke alle VFR-eiere kjenner til er at disse syklene også er utstyrt med en membran på luftfilterboksen, som også er turtallsavhengig.

Det går en slange fra denne membranen til innsprøytningssystemet på VFR'en og hensikten med denne innretningen er å åpne et smalt luftspjeld inn i luffilteret når omdreiningshastigheten på motoren er under er vist turtall, mens et bredt spjeld åpnes når turtallet økes.
Man unngår rykkete gange ved å plugge slangen fra membranen slik at det brede spjeldet står åpent hele tiden.
Ingen kjente ulemper med å plugge slangen; kun positive erfaringer av det jeg har hørt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: vfr 800

Legg inn av Intruder »

Velkommen sambo.
Med den mottakelse du får i forumet av vår utmerkede AJ
tror jeg du nok blir å se ofte! Topp service ! :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: vfr 800

Legg inn av mekkern »

den luggingen er nok ganske vanlig på den desverre.. dette er et vanlig problem på flere sykler med innsprut desverre men det finnes fix selv om jeg ikke kjenner de i detalj.... :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar