Idioter i trafikken

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Låst
frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av frankh »

supersic skrev: 07 apr 2017, 16:58 Til ære for Hjalmar fra Hokksund droppet jeg kollektivfelt kjøring på vei hjem fra jobb i dag, litt inspirert lanesplitting før helgen gjorde susen.
Hakket bedre om du gjør det til ære for de andre, uskyldige trafikantene du har litt mindre sjanse for å drepe. Men alt som kan få en umoden idiot til å være en litt mendre idiot er av det gode.

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av frankh »

KevinmsR6 skrev: 07 apr 2017, 17:17 Jeg sa ingenting om at dette var en unnskyldning jeg sa heller at dette mer kunne vært en årsak som ett eksempel, i slike sitvasjoner tenker en gjerne ikke klart og gjør dermed feil..... men det er på ingen måte riktig eller forsvarlig om det var det som kom frem utifra det jeg skrev.

Nå kjører jeg selv bil med unger i og reagerer også på idiot kjøring om det kan være fare for meg selv og mine barn eller andre trafikanter....
men står fortsatt ved at måten du gikk ut med denne meldingen var meget sterkt.... og var og forvente reaksjoner.... det er helt klart forskjell på lanesplitting i lave hastigheter og høye, der sistnevnte er og leke med sitt eget liv og andres...
Syntes poenget ditt kom sterkere frem i dine siste meldinger enn i det første :)
Beklager om det virket slik. Jeg mente ikke å antyde at du så på det som en unnkskyldning. Jeg er helt med på at det noen ganger er sporbare årsaker til at man gjør idiotiske ting. Det har vært tilfellett for meg også, ved flere anledninger, både med MC og bil. I motsetning til Hr. Umoden Badass over her så unnskylder jeg det imidlertid ikke, og mener ikke at det på noen måte er greit. Hadde jeg blitt straffet for mine grove synder så hadde jeg fortjent det.

Poenget mitt med det første innlegget var nok mer et dypt hjertesukk over slike idioter enn en forventning over at noen skulle ta noe budskap.

Problemet med slike saker som dette, slik jeg ser det, er at jeg har ingen tro på at det nytter å diskutere, forklare, debattere og være pedagogisk på annet vis. Tanken er god, men jeg tror det er bortkastet her. De som kjører slik som dette VET at de gjør det, ved VET at det er ulovlig, og de VET at de setter andre enn seg selv i livsfare. Og de driter i det. Slike folk tror jeg, i seriøsiteten og oppriktighetens navn, ikke det går an å verken diskutere med eller omvende. Det eneste de kanskje lærer av er å erfare det selv, enten ved å utsettes for det selv eller bivåne noen andre bli drept eller lemlestet som følge av slik idioti. Og da kan man jo bare håpe, siden det nødvendigvis vil måtte skje en slik ulykke igjen om ikke så lenge uansett, at en av disse tøffingene som skal ha seg frabedt at andre bryr seg om hvordan de gjører faktisk blir nært og personlig vitne til det.

På den positive siden: I dag kjørte jeg MC til og fra jobb, og jeg så ikke noe idiotkjøring. Et par tilfeller med kjøring mellom trafikk som jeg syntes var litt på kanten, men fortsatt innafor.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av supersic »

Ja så lenge du synes det bare var på kanten men fortsatt innafor så fortjente han kanskje ikke å bli drept i trafikken, han var kanskje bare 50% undermenneske.
Synes du skulle stoppet han å spurt om han ville en tur i ringen med deg.

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av simpson »

frankh skrev: 07 apr 2017, 18:58
supersic skrev: 07 apr 2017, 16:58 Til ære for Hjalmar fra Hokksund droppet jeg kollektivfelt kjøring på vei hjem fra jobb i dag, litt inspirert lanesplitting før helgen gjorde susen.
Hakket bedre om du gjør det til ære for de andre, uskyldige trafikantene du har litt mindre sjanse for å drepe. Men alt som kan få en umoden idiot til å være en litt mendre idiot er av det gode.
Nå er det faktisk helt lovlig og ikke idiotisk å bruke kollektivfeltet.
Brukes ved alle anledninger.

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av frankh »

Ah, jeg leste feil. Du valgte altså det andre alternativet: Å sette medtrafikanters liv og helse i fare.

Jeg vet forøvrig ikke hva du har imot Hokksund, men det kan kanskje noen som bor der hjelpe deg med.
Sist redigert av frankh den 08 apr 2017, 20:20, redigert 1 gang totalt.

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av frankh »

supersic skrev: 07 apr 2017, 19:14 Ja så lenge du synes det bare var på kanten men fortsatt innafor så fortjente han kanskje ikke å bli drept i trafikken, han var kanskje bare 50% undermenneske.
Synes du skulle stoppet han å spurt om han ville en tur i ringen med deg.
Usikker på hva du sikter til her? Jeg har da ikke sagt noe om vedkommende som kjørte litt på kanten, annet enn at han gjorde nettopp det? Vi snakker ikke om vedkommende i trådstartinnlegget her, vel?

Ellers vet jeg ikke hvem du mener jeg skal ha utfordret til ringen? Jeg har ikke på noe tidspunkt utfordret noen konkret til en runde i ringen; Jeg har sagt at jeg tar en tur i ringen med den som mener at han/hun selv har rett til å bestemme hvordan de skal oppføre seg i trafikken. Det er et forsøk på på spisse poenget om at folk som tror at trafikregler og tilhørende ikke gjelder dem, og at de skal få oppføre seg som de vil uten hensyn til andre, ikke har "livets rett" i trafikken. Det er slike folk som dreper seg selv og andre. I MC-sammenheng er det slike folk som bidrar til høye forsikringspremier og en generell holdning om at motorsyklister er idioter i trafikken. Disse bør fjernes fra trafikken permanent.

Jeg skulle gjerne sett en løsning med mer politiovervåkning av selve adferden fremfor å kun fokusere på fart. Og som en konsekvens, en ordning hvor man mister lappen permanent hvis man blir tatt og dømt x ant. ganger for uforsvarlig kjøring. Og da med fokus på adferd overfor andre i trafikken, ikke hvis noen ligger i 250 km/t på en øde motorveistrekning en sommernatt. Sistnevnte tar en risiko som i all hovedsak, om ikke utelukkende, gjelder ham/henne selv.
Sist redigert av frankh den 08 apr 2017, 19:05, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av TGR »

Ble jo en skikkelig trivelig, saklig, utviklende og berikende tråd dette. Blir god stemning av sånt, når man møtes ..... :sorry

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av KevinmsR6 »

Blir ikke annet en god stemning når mc folket møtes face to face :) 😎👌
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av 45316 »

Ja, det er ikke måte på hvor mye en motorsyklist som lanesplitter i 50 kan forårsake av død og fordervelse....

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av frankh »

Jeg ventet på det. Nok en uvitende uttalelse. Det er helt fantastisk hvor infantile og ignorante enkelte her later til å være. Med tanke på at hver fjerde alvorlige trafikkulykke er en MC-ulykke så er det kanskje ikke så rart, men likevel: Skuffende nivå, og det lover alt annet enn godt for MC-kjøringen på norske veier fremover.

Forøvrig fikk jeg vite på sykehuset etter min første ulykke i mine yngre år at grensen for når de sjekker for høyenergiskade er 50 km/t. Og jeg kan love den som insisterer på en slik drittungeholdning som dette at å kræsje i 50 km/t kan være alt annet enn begatellmessig. Med tanke på at sikkert 80% av de som kjører på denne måten til og fre jobb er ikledd jeans og joggesko så flesker det seg litt ekstra til. Men akkurat det er verst for idioten selv, selvsagt.

Ellers har det vel ikke vært noen som har snakket om 50 km/t her, selv om det også er nok til å volde alvorlig skade. I mitt eksempel var hastigheten kjapt 80 km/t, og det var ikke lane splitting men sikksakkjøring mellom bilene.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av 45316 »

Ja du får bare fortsette å slenge ut udokumenterte påstander (ref. jeans og joggesko) og generelt nedlatende benevning av andre.

I tillegg så slenger du med leppa og forsøker å belære meg om trafikkulykker. Jeg vet ikke hvor mange trafikkulykker du har vært på, men jeg har vært på utallige. Så jeg vet godt at grensen for at helse betrakter det som høyenergi er 50.

Håper virkelig ikke at jeg møter deg i trafikken ref. greit å hindre køsnikere så lenge det ikke oppstår en farlig situasjon. Kan meget mulig oppstå en farlig situasjon ut av din iver etter å stoppe køsnikere.



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av FredrikE24 »

Sniker i kø hver eneste dag, og dette går bra og rolig for seg såfremt bilene slipper meg frem. På Fredag var det helt forferdelig, ca. hver tredje bil så meg i speilet og la seg inn mot midten. Jeg skal forbi jeg, åkke som, man må bare være litt standby til bredden er god nok til at man kan gi jernet og smette forbi bilen, så kan man tusle imellom videre. De som prøver å stoppe meg blir på et tidspunkt forbikjørt, så enkelt er det.

Hasardiøs kjøring i tett trafikk sammen med lanesplitting går nok ofte ut på at motorsyklisten blir frustrert, gira og full av adrenalin. Farten øker, brått så smeller det. Jeg blir tidvis litt frustrert over de som konsekvent sperrer for meg, men smetter forbi og fortsetter i forholdsvis rolig tempo videre mao. med fart litt over køen.

Jeg tenker at de som gir plass til oss motorsyklister, og ikke konsekvent sperrer gjør veien tryggere for alle. De som mener lanesplitting ikke bør være lovlig bør sette seg på en motorsykkel å forsøke å kjøre i kø. Det er slitsomt.. Fryktelig slitsomt. På en moped går det greit, husker jeg som regel valgte å stå i kø. Litt verre med sykkel på 300kg.

En annen skummel ting jeg ser nå om dagen er at bilister, overraskende mange faktisk, brekker seg ut av køen og ut i kollektivfelt for å kjøre i kollektivfeltet sammen med EL-bilene. Har blitt et par stygge episoder allerede i år i det de kjører ut uten å se seg for. Heldigvis står snuten plassert på de mest utsatte plassene og skriver ut bøter til hver og en som prøver seg. Denne uka har snuten stått på E6 nordover ut av byn hver dag og skrevet ut forelegg. Mandag og Tirsdag var det kø på grunn av alle som fikk bøter, mot ukeslutt var nesten ingen.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 09 apr 2017, 00:05 Sniker i kø hver eneste dag, og dette går bra og rolig for seg såfremt bilene slipper meg frem.
Bilister som ikke slipper frem mc'er har jo ikke skjønt en dritt. Om hver mc skulle lagt seg i køen, og tatt like mye plass som en bil, så hadde jo køen bare blitt enda lenger, og de hadde kommet fram enda seinere. Smart ... :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22909
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 09 apr 2017, 00:12
FredrikE24 skrev: 09 apr 2017, 00:05 Sniker i kø hver eneste dag, og dette går bra og rolig for seg såfremt bilene slipper meg frem.
Bilister som ikke slipper frem mc'er har jo ikke skjønt en dritt. Om hver mc skulle lagt seg i køen, og tatt like mye plass som en bil, så hadde jo køen bare blitt enda lenger, og de hadde kommet fram enda seinere. Smart ... :crazy:
Her tror jeg vi er tilbake til det jeg forsøkte og få frem tidligere i tråden. Nemlig det med å forsøke og forstå hvorfor slike ting skjer.

Jeg tror (jeg sier "tror") at bilister ikke slipper frem motorsyklister fordi dem føler at dette gjør at dem selv må vente lenger og rykker bakover i køen. Dette er jo også til dels riktig, selv om ikke problemet er på langt nær så stort som det føles. Jeg tror også at det føles frekt å bli forbikjørt på en "agressiv" måte. Når man kommer borti noen på gaten når man vandrer gjennom byen så sier man jo "unskyld". Det får man ikke gjort i trafikken. Jeg tror at å "be om lov" i form av riktig plassering vil gjøre en bilist mer bløthjertet. Slipper han deg frem så gjør en hyggelig gest tilbake med å nikke på hodet eller hilse etc. Opp med tommelen feks. Dette vil andre legge merke til og er det noe vi mennesker liker så er det skryt av andre i trafikken da det styrker egoet vårt.

Men "krever" man plassen og byr opp til "kamp" og ser ting som en selvfølge så må man regne med samme behandling tilbake. Problemet er at de ter vi som er de myke.

Nå er ikke jeg noe prakteksemplar selv og kan garantert bli flinkere, men jeg opplever at riktig plassering og en litt "spørrende" atferd ofte hjelper stort.

Å feks. ruse med motoren tror jeg ikke bilister ser på som spesielt hyggelig. Altså rusing fordi man vil tilkjenne at man er der og at man vil frem. Rusing virker provoserende. Blir liksom litt som å blåse noen forran seg i køen på ørene. Bare irriterende. Legger man seg slik at bilisten ser at man er der i speilet hans og holder litt avstand så viser man respekt samtidig som man viser at man vil forbi.

Tror jeg...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 08 apr 2017, 19:00 Ble jo en skikkelig trivelig, saklig, utviklende og berikende tråd dette. Blir god stemning av sånt, når man møtes ..... :sorry
Tror nok første innlegg la lista for en saklig, seriøs og trivelig tråd.
Tenk litt over hva en skriver selv før en dømmer andre.
Om ikke kjøringa hans var idiotisk så var hver fall første innlegg det. :vs

Låst