Idioter i trafikken

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Låst
KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av KiMedic »

frankh skrev: 08 apr 2017, 20:28 Jeg ventet på det. Nok en uvitende uttalelse. Det er helt fantastisk hvor infantile og ignorante enkelte her later til å være. Med tanke på at hver fjerde alvorlige trafikkulykke er en MC-ulykke så er det kanskje ikke så rart, men likevel: Skuffende nivå, og det lover alt annet enn godt for MC-kjøringen på norske veier fremover.

Forøvrig fikk jeg vite på sykehuset etter min første ulykke i mine yngre år at grensen for når de sjekker for høyenergiskade er 50 km/t. Og jeg kan love den som insisterer på en slik drittungeholdning som dette at å kræsje i 50 km/t kan være alt annet enn begatellmessig. Med tanke på at sikkert 80% av de som kjører på denne måten til og fre jobb er ikledd jeans og joggesko så flesker det seg litt ekstra til. Men akkurat det er verst for idioten selv, selvsagt.

Ellers har det vel ikke vært noen som har snakket om 50 km/t her, selv om det også er nok til å volde alvorlig skade. I mitt eksempel var hastigheten kjapt 80 km/t, og det var ikke lane splitting men sikksakkjøring mellom bilene.

Nå syns jeg du blir veldig grinete veldig fort..Kanskje du skal droppe å komme med meninger i affekt å sinne? Velger å tro du er er mer fornuftig en dine uttalelser later til.

Kan for øvrig opplyse om at på 2 hjulinger med eller uten motor, er 30 km/t grensen for hva som regnes som høyenergiskade (Traume) på Norske akuttmottak.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Stian87 »

Enig med Fredrik, "sniker" mye bortover E18 hver morgen og ettermiddag. Opplever stort sett at folk er hyggelig og legger seg til siden så fort de ser meg, men har for vane å plassere meg ganske langt mot venstre i slike situajsoner uansett. Noen er svært vanskelige, paradoksalt nok synes jeg ofte det gjelder små biler, som knapt tar halve bredden til kjørefeltet. Men man kommer stort sett forbi uansett om det blir på den ene eller andre siden.

Forøvrig vil jeg nok mene at det er i strid med kravet til hensynsfull adferd om man forsøker å sperre for andre i trafikken, dette gjelder også fildeling all den tid det faktisk ikke er forbudt..

Hadde en litt pussig opplevelse her i går. Det var en bil som la seg inn til høyre og blinket med lysene, så jeg kjørte forbi. Etterpå la han seg opp i rompa på meg og rusa noe voldsomt (var en råner) :sk?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 09 apr 2017, 02:54 Jeg tror at å "be om lov" i form av riktig plassering vil gjøre en bilist mer bløthjertet. Slipper han deg frem så gjør en hyggelig gest tilbake med å nikke på hodet eller hilse etc. Opp med tommelen feks. Dette vil andre legge merke til og er det noe vi mennesker liker så er det skryt av andre i trafikken da det styrker egoet vårt.
:thumleft
Jeg er så heldig at jeg nesten aldri befinner meg i den type rushtrafikk. Men når det en sjelden gang skjer, og jeg sitter i bil, så følger jeg med i speilet, og legger meg godt ut til sida når det kommen en mc bakfra. Og da skjer det også nesten alltid at andre bilister, både foran meg og bak meg, også viker ut til siden. Ofte får jeg da også en hyggelig gest tilbake fra mc-føreren.

Men dette skjer jo først og fremst når trafikken er tilnærmet stillestående. At noen lanesplitter i høye hastigheter kan jeg ikke huske å ha opplevd.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 09 apr 2017, 09:32
Bjerknez skrev: 09 apr 2017, 02:54 Jeg tror at å "be om lov" i form av riktig plassering vil gjøre en bilist mer bløthjertet. Slipper han deg frem så gjør en hyggelig gest tilbake med å nikke på hodet eller hilse etc. Opp med tommelen feks. Dette vil andre legge merke til og er det noe vi mennesker liker så er det skryt av andre i trafikken da det styrker egoet vårt.
:thumleft
Jeg er så heldig at jeg nesten aldri befinner meg i den type rushtrafikk. Men når det en sjelden gang skjer, og jeg sitter i bil, så følger jeg med i speilet, og legger meg godt ut til sida når det kommen en mc bakfra. Og da skjer det også nesten alltid at andre bilister, både foran meg og bak meg, også viker ut til siden. Ofte får jeg da også en hyggelig gest tilbake fra mc-føreren.

Men dette skjer jo først og fremst når trafikken er tilnærmet stillestående. At noen lanesplitter i høye hastigheter kan jeg ikke huske å ha opplevd.
Jeg har kjørt en del i rushtrafikk, men det var først når jeg kom til Oslo jeg virkelig fikk oppleve hvor egoistiske disse bilistene er. Er jo direkte skummelt og kjøre i den værste rushen i hovedstaden.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Zettexx »

Det ble heftig her gitt....

Så lenge køen er i bevegelse over 5/10 km, så lar jeg være å stresse. Følger køen. Bilistene følger med. Når det stopper opp, blir jeg vanligvis "invitert" til å kjøre mellom bilene. Blir stadig imponert over hvor lite som skal til for å få en grei tone.

Kjører pent og pyntelig i disse situasjonene, og gir nikker i alle retninger med gearbenet nede for å påpeke at jeg kjører pent og rolig fremover.

Idyllen må modereres litt da jeg svært sjeldent er i disse situasjonene. Hvordan tankene ville bli med dette som daglig opplevelse vet jeg ikke.

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av frankh »

45316 skrev: 08 apr 2017, 21:00 Håper virkelig ikke at jeg møter deg i trafikken ref. greit å hindre køsnikere så lenge det ikke oppstår en farlig situasjon. Kan meget mulig oppstå en farlig situasjon ut av din iver etter å stoppe køsnikere.
Hva i hel er det du snakker om? Hvor i al verden har jeg noensinne sagt at det er greit å hindre medtrafikanter, køsnikere eller ei? Det er bare ett mulig svar til en slik direkte løgn: Idiot. Enkelt og greit.

Og ref. noen andre her: Nei, dette er ikke skrevet verken i affekt eller sinne. Noen som kommer med en direkte løgn om hva andre skal ha sagt er en idiot, verken mer eller mindre. Ei heller er det affekt eller sinne inne i bildet når jeg kaller det en ignorant og infantil uttalelse å antyde at en MC i 50 km/t ikke er farlig for noen. Jeg har sett en tråsykkel med en 12-åring bli påkjørt i 40-50 km/t, og jeg kan garantere at både treffet og resultatet er noe som aldri forsvinner helt fra verken netthinnen eller bevisstheten.
Sist redigert av frankh den 09 apr 2017, 18:16, redigert 1 gang totalt.

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av frankh »

FredrikE24 skrev: 09 apr 2017, 00:05 Jeg tenker at de som gir plass til oss motorsyklister, og ikke konsekvent sperrer gjør veien tryggere for alle. De som mener lanesplitting ikke bør være lovlig bør sette seg på en motorsykkel å forsøke å kjøre i kø. Det er slitsomt.. Fryktelig slitsomt. På en moped går det greit, husker jeg som regel valgte å stå i kø. Litt verre med sykkel på 300kg.

En annen skummel ting jeg ser nå om dagen er at bilister, overraskende mange faktisk, brekker seg ut av køen og ut i kollektivfelt for å kjøre i kollektivfeltet sammen med EL-bilene. Har blitt et par stygge episoder allerede i år i det de kjører ut uten å se seg for. Heldigvis står snuten plassert på de mest utsatte plassene og skriver ut bøter til hver og en som prøver seg. Denne uka har snuten stått på E6 nordover ut av byn hver dag og skrevet ut forelegg. Mandag og Tirsdag var det kø på grunn av alle som fikk bøter, mot ukeslutt var nesten ingen.
Kunne ikke vært mer enig mht.. sperring, hindring og å slippe frem. Men jeg har faktisk en ganske annen erfaring enn deg. Det er veldig sjelden jeg har opplevd biler som har lagt seg ut og forsøkt å sperre meg. Tvert imot synes jeg det er overraskende mange som gir plass. Kanskje det har noe å gjøre med hvor man kjører, men hva vet jeg. Jeg kjører på E18 fra Drammen mot Oslo, og på E134 mot Kongsberg. Jeg har lite å klage på mht. hensløse bilister, annet enn en og annen idiot innimellom - og det er jo å forvente.

Lane splitting med huet, og med hensyn til trafikken rundt en, får jo ikke blitt annet enn nyttig for alle. Å hindre folk i det tilfellet er akkurat det samme som å hindre folk andre steder i trafikken: Det er ulovlig, og det er farlig. Ved en ulykke vil man få skylden, da man med overlegg har forårsaket en ulykke. Dett er faktisk noe som overstyrer trafikkreglene; Selv om den ene skulle ha brutt en vikeplikt vil den andre gå skylden hvis det kan bevises at han/hun kræsjet med vilje.
Sist redigert av frankh den 09 apr 2017, 18:19, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

Kom igjen'a folkens! Dropp drittslengingen. Da har det gått for langt. Ta en pause.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 09 apr 2017, 18:09 Kom igjen'a folkens! Dropp drittslengingen. Da har det gått for langt. Ta en pause.
Amen! :thumleft

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

:popcrn
Braaaaaap

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av frankh »

Bjerknez skrev: 09 apr 2017, 18:09 Kom igjen'a folkens! Dropp drittslengingen. Da har det gått for langt. Ta en pause.
Gjerne. Men jeg finner meg ganske enkelt ikke i at folk lyver om hva jeg skal ha sagt/skrevet. Og når løgnen dreier seg om at jeg skal ha oppfordret titl noe som er ulovlig og/eller livsfarlig så synes jeg ikke det er over kanten å svare med samme mynt.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av Zettexx »

Ifølge trådstarter er jeg, og mange andre, altså alle andre...drittrafikanter....

Dopapir sendes i posten....som passer til språket som føres

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av supersic »

Zettexx skrev: 09 apr 2017, 19:01 Ifølge trådstarter er jeg, og mange andre, altså alle andre...drittrafikanter....

Dopapir sendes i posten....som passer til språket som føres
Det er fortsatt mye bedre enn å være undermenneske da

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av 45316 »

Hehe, det her er jo morsomt! Sinna folk som tyr til ukvemsord bryr jeg meg ikke om. Vet du sier at du Ikke er sinna, men du fremstår som sinna i hvertfall.

Godt mulig jeg tolket innlegget hvor du skriver at å hindre køsnikere ikke er forbudt, men at det må oppstå en farlig situasjon for det skal være uaktsomt feil. Uansett så er det ingen grunn til å kalle meg idiot da får du heller spørre hva jeg mener.



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Idioter i trafikken

Legg inn av frankh »

45316 skrev: 09 apr 2017, 19:44 Godt mulig jeg tolket innlegget hvor du skriver at å hindre køsnikere ikke er forbudt, men at det må oppstå en farlig situasjon for det skal være uaktsomt feil. Uansett så er det ingen grunn til å kalle meg idiot da får du heller spørre hva jeg mener.
Fair enough. Men jeg ser altså ikke hvordan du kan "tolke" noe av det jeg sier til at det på noen måte skal være greit å fysisk hindre andre trafikanter. Det er grovt uaktsomt, ulovlig og farlig. Hele utgangspunktet for hjertesukket mitt her er jo nettopp at folk som setter andre i fare og mener at det er greit, ikke er akseptabelt på noe vis. Jeg ønsker drittrafikanter til helvete, men jeg gjør ikke meg selv til en drittrafikant ved å sette _dem_ i fare.
Zettexx skrev: 09 apr 2017, 19:01 Ifølge trådstarter er jeg, og mange andre, altså alle andre...drittrafikanter....
Jeg tolker det du skriver dithen at du kjører som en idiot og med overlegg setter andres liv og helse i fare, og at du mener at du er i din fulle rett til å gjøre det. Og ja, da er du en drittrafikant. Jeg vet for et faktum at "alle andre" ikke er slik; Faktisk er de aller fleste stort sett fornuftige trafikanter. Så nei, med den holdningen er du ikke "alle andre".

Låst