Endret ulykkesstatistikk.....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Norge må jo følge EU direktivene, så det er jo faktisk snakk om en del sykler?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

simpson skrev: 29 sep 2017, 22:25 Norge må jo følge EU direktivene, så det er jo faktisk snakk om en del sykler?
Det er helt korrekt! Norge har nok ikke anledning til å forby lykter som er E-godkjent, dvs. standardlyktene syklene leveres med til resten av Europa. Egne særnorske lysregler tror jeg nok blir problematisk å gjennomføre.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

kjellv skrev: 29 sep 2017, 22:45
simpson skrev: 29 sep 2017, 22:25 Norge må jo følge EU direktivene, så det er jo faktisk snakk om en del sykler?
Det er helt korrekt! Norge har nok ikke anledning til å forby lykter som er E-godkjent, dvs. standardlyktene syklene leveres med til resten av Europa. Egne særnorske lysregler tror jeg nok blir problematisk å gjennomføre.
De kan heller ikke innføre lykter som ikke er godkjent av EU

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Gordon »

supersic skrev: 22 apr 2017, 21:37
simpson skrev: 22 apr 2017, 21:32
supersic skrev: 22 apr 2017, 20:58 Vært morsomt å vite snittalderen på forum medlemmene.
Den er nok som sykkelkjørere, ca 50 tenker jeg?
Jeg vil tippe snittet er lavere på forumet, flere av den eldre garden har vel knapt nok internett
Hvilken alder er det du sikte til her?
Gordon

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Gordon »

Har også notert meg det der med alder på MC-folk - mange av de jeg ser, og snakker med, har kommet seg godt over 40.
Hentet ut sykkelen min fra service tidligere i uka, og når jeg kommer ut står en hel haug med karer på sikkert 50+ (i hvert fall ikke noen under 40) parkert utenfor :roll
Neida, alle er ikke i samme alder. Jeg møter folk både i min egen alder og yngre (heldigvis :P ), men det er nok kanskje litt lav "foryngrings-nivå" i MC-miljøet...
[/quote]

Kan du tar med meg, jeg er snart 73 og kjøre fremdeles en 1200cc MC
Gordon

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av erik m »

Jeg har en gammal veteran, en Jawa CZ 350 fra 1956 som jeg restaurerte i 2008-10. Da den var kjøreklar var det nesten 40 år siden jeg sist kjørte mc... trur kanskje det har gått bra siden fordi jeg starta VELDIG pent med Jawaen, den første uka bare en daglig tur rundt kvartalet og så etterhvert ei mil eller to på stille småveier. Først i 2012 våget jeg å kjøpe en stor BMW og ta ut på langtur. Hadde jeg satt meg rett på en diger Harley eller gudbedre en R-sykkel og starta direkte ut på hovedveien hadde jeg nok ikke kjørt i dag. Eller vært i live! Men det er nok en fare for at enkelte gubber har gjort akkurat det. Reint bortsett fra en rusten kjøreteknikk, er det rimelig stor forskjell fra trafikkbildet på 60-70 tallet!

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av erik m »

Da jeg meldte meg inn i Jawa-klubben fortalte jeg at jeg var nesten 60, og lurte på om det var noen på min alder der. Svaret var: "De fleste er eldre. Eldstemann har passert 90, og kjører hvert år med på vår tur til Praha for å besøke de gamle Jawa-fabrikkene. Men vi kjører ikke motorveiene gjennom Tyskland, da!"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Skogstrollet »

erik m skrev: 30 sep 2017, 11:25 Da jeg meldte meg inn i Jawa-klubben fortalte jeg at jeg var nesten 60, og lurte på om det var noen på min alder der. Svaret var: "De fleste er eldre. Eldstemann har passert 90, og kjører hvert år med på vår tur til Praha for å besøke de gamle Jawa-fabrikkene. Men vi kjører ikke motorveiene gjennom Tyskland, da!"
Haha, nydelig! :twothumbs:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av FredrikE24 »

Har selv Jawa 640. Føler meg mer levende på Jawaen enn på BMWen kan du si når du tar igjen R-sykler i toppfart på Jawaen og hiver den gjennom svingene med en ramme som skriker om nåde og dekk som er på vei av felgene :-k Kan tro skinnkledde R-sykkelførere får seg en overraskelse :roll

BMWen er klart tryggere skyss!

Svar