Endret ulykkesstatistikk.....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Jeg sier ikke at du påstår det.
Har heller ikke sett en person eller innlegg som ganske tydelig ikke vet hva kontrastyring er.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: RE: Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av cevillan »


simpson skrev:
TGR skrev: 21 apr 2017, 17:03 Litt tilbake on-topic, så kan det kanskje være slik at en medvirkende årsak til ulykkes-statistikken er manglende basiskunnskaper, feks om kontrastyring? :scratch
Tror neppe kontrastyring kan knyttes til noen ulykkestatstikk.
Hvordan kan dette være manglende årsak da det er en del av pensum for føreropplæring gjennom 30 år?
Hadde man ikke kontrastyrt hadde det vært forbundet med tilnærmet 100 % dødelighet å kjøre sykkel. Det går ikke an å svinge en sykkel uten å kontrastyre/gi styrekommando over en viss hastighet.

Du sier at du svinger ved å lene deg inn (noe du selvsagt ikke klarer uten å kontrastyre), men hva gjør du hvis du må slippe gassrulla i en sving uten å miste linjen? Lener deg enda mer inn?

Du kontrastyrer i hver sving. At du ikke er klar over at det er det du gjør er en annen sak.

Anbefaler du ser Twist of the wrist eller andre grunnleggende tutorials...



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av cevillan »

Du hopper altså over pkt 7?Bilde

Bilde

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Redigert: fuck it, gir opp bilder via Tapatalk

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av ejs »

ejs skrev: 21 apr 2017, 16:53
cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02
simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.

For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad... :roll

Kontrastyring kan forklares 1000 ganger, noen vil ikke forstå. Vanskelig for noen at det mest effektive er å starte en venstresving med å først svinge styret mot høyre.. :twothumbs:
https://youtu.be/Ut7sDII5Ipc
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Neste gang dere kjører så få en til å sitte bakpå.
Så skal han rette seg opp i en sving eller legge seg mer over.
Dere vil se at passasjeren fint kan styre sykkelen fra baksete.
Har selv hatt ubehagelige opplevelser der passasjerer blir redde i svingen og retter seg opp.
Husker også fra tiden.jeg tok lett mc da sjåførlæreren korrigerte og styrte sykkelen mens jeg kjørte.

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av mekkern »

Forstår nå hvorfor vi var så "dårlige" i norsk roadracing på 80 tallet...vi hadde ikke hørt om "kontrastyring" vi bare "knakk" sykkelen ned...hvordan vi gjorde det tenkte vi ikke større over..

Kan du sykle så benyttes balansering ved å forflytte sykkelen sideveis under deg med styret-får du litt mer fart hjelper gyroeffekten deg.
dette er ikke noe å "tenke på"-Trening på unnamanøver derimot-Tren-både bremsing og svinging og finn grensene for DEG og DIN sykkel,så vet du hvilke marginer du må gi deg selv.

Seriøst: er det virkelig noen som "bruker opp " sitt nærvær i trafikken for å planlegge en sving?? slik som den lista over her?

Siden snittalder på MC førere krabber oppover vil vi nok se en dreining av ulykkesårsak fra fart -til manglende kontroll og oppfattelse/reaksjon grunnet økt alder-selv med førerstøttesystemer. :gk

Ja -jeg begynner å bli en gammel jubb sjøl også og merker at man ikke er like "kjapp" som for 30-40 år siden...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

mekkern skrev: 22 apr 2017, 07:29
Seriøst: er det virkelig noen som "bruker opp " sitt nærvær i trafikken for å planlegge en sving?? slik som den lista over her?

Det kunne det vært morsomt å lage en undersøkelse på! Hvor mange av disse punktene bruker vi!
Burde kanskje vært i en annen tråd for ikke å kapre denne tråden.
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

ejs skrev: 22 apr 2017, 00:27
ejs skrev: 21 apr 2017, 16:53
cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02
simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.

For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad... :roll

Kontrastyring kan forklares 1000 ganger, noen vil ikke forstå. Vanskelig for noen at det mest effektive er å starte en venstresving med å først svinge styret mot høyre.. :twothumbs:
https://youtu.be/Ut7sDII5Ipc
Jøss, han styrer jo sykkelen med vektfoskyvning......
Trodde det var umulig?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

simpson skrev: 22 apr 2017, 10:41
ejs skrev: 22 apr 2017, 00:27
ejs skrev: 21 apr 2017, 16:53
cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02
simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.

For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad... :roll

Kontrastyring kan forklares 1000 ganger, noen vil ikke forstå. Vanskelig for noen at det mest effektive er å starte en venstresving med å først svinge styret mot høyre.. :twothumbs:
https://youtu.be/Ut7sDII5Ipc
Jøss, han styrer jo sykkelen med vektfoskyvning......
Trodde det var umulig?
Det er fortsatt kontrastyring, om du bruker vektforskyving eller om du dytter styret i feil retning er egentlig knusende likegyldig.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Det er nå definisjonen av Kontrastyring kommer inn.
Jeg mener at Kontrastyring er noe du som fører bevisst utfører og det er det som blir lært og trent på ved føreropplæring.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

mekkern skrev: 22 apr 2017, 07:29 Seriøst: er det virkelig noen som "bruker opp " sitt nærvær i trafikken for å planlegge en sving?? slik som den lista over her?
Neppe. Det der er jo en oppskrift for de som skal lære seg å kjøre.
Har man først lært å sykle og svømme så tenker man ikke mer på hva man gjør, man bare gjør det automatisk. :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

simpson skrev: 22 apr 2017, 12:58 Det er nå definisjonen av Kontrastyring kommer inn.
Jeg mener at Kontrastyring er noe du som fører bevisst utfører og det er det som blir lært og trent på ved føreropplæring.
:thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

Jeg lurer på om vi enten skal bytte overskrift på tråden eller hente fram en av flere kontrastyringstråder som finnes her inne og fortsette der..

Sent fra min C6603 via Tapatalk


Brukeravatar
HeleneFS
Innlegg: 81
Registrert: 22 nov 2009, 02:35
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600
Sted: Oslo/Akershus

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av HeleneFS »

Jeg undrer om det rett og slett har en sammenheng med at det definitivt er flere menn i den aldersgruppen som kjører mc. I min aldersgruppe (slutten av 20 årene) så føler jeg at vi er i mindretall. Det er som oftest midt i den verste etableringsfasen og jeg kjøpte nylig sykkelen av en kar på min alder som måtte selge pga huskjøp. Kidsa kommer vel nå, og fruen setter ned foten for den ekstrautgiften. De mennene jeg kjenner på min alder som har sykkel er ihvertfall de single og uten egen familie. Jeg har også lurt på om det er fordi sikkerhet har et mye større fokus i de kommende generasjonene? Feks da jeg begynte å stå alpint var det ingen som hadde hjelm, det var ikke kult. Generasjonen under meg høyner med hjelm og ryggskinne, har du ikke det så er du en "idiot". Når jeg tenker meg om gjelder det også bruk av hjelm til tråsykkel. Fokuset er helt endret... Kanskje dagens ungdommer er for forsiktig til å i det hele tatt ha MC?!
Mvh Helene

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

kjellv skrev: 22 apr 2017, 16:21 Jeg lurer på om vi enten skal bytte overskrift på tråden eller hente fram en av flere kontrastyringstråder som finnes her inne og fortsette der..

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Samme for meg :D Det ble jo en grei tråd, fra ulykkesstatistikk til kjøreteknikk. Henger jo sammen da :) :thumleft

Svar