Endret ulykkesstatistikk.....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

ejs skrev: 17 apr 2017, 21:56
TGR skrev: 17 apr 2017, 21:49 Når man kommer over en viss minste hastighet inntrer gyro-effekten på forhjulet. Det vil forsøke å beholde egen retning uavhengig av hvilken vei man lener sykkelen. Ergo blir det "kontra".
Er ikke det som menes med kontrastyring. Prøv det eller idet minste les om det. :vs
Det var da svært..... :[-(

Every action has an opposite and equal reaction. En gyro, i dette tilfellet forhjulet, representerer en gitt masse stabilisert i en gitt retning. Skal man bryte denne retningen må man gi et motsatt input av den effekt man ønsker å oppnå. Altså må man dytte styret til venstre for å oppnå en reaksjon mot høyre, og motsatt.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Sakset fra NMCUs Full kontroll.....

Skjermbilde 2017-04-17 kl. 22.27.04
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av ejs »

Er enig med deg nå.
Ista skrev du at å lene sykkel var kontra.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

ejs skrev: 17 apr 2017, 23:16 Er enig med deg nå.
Ista skrev du at å lene sykkel var kontra.
:thumleft Det var kanskje knotete formulert. Dårlig ordvalg basert på Jompas Handsfreestyring :lol

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

Dette synes jeg ble mer villedende enn veiledende her om et interessant emne...

Man kan svinger uten å ha hendene på styret, men neppe kontrollierte , skarpe svinger som vi liker å gjøre.
Og det anbefales ikke på trafikkert vei...( kunne vært morsom å sett da. :lol )

Om man vil kalle den gyro effekten som slår inn på et hjul i fart for "kontrastyring", så må man jo gjerne det :-k ... men det er ikke det NMCU og andre mener med kontra-styring. De snakker om den teknikken føreren bruker på styret for å få en bedre, mer kontrollert svingteknikk. En teknikk føreren bruker for å utnytte sykkelens og hjulet/ dekkets egenskaper til en bedre sving.
For mange kan dette også være ubevisste ( tror jeg) , men den som blir/ er dette bevisst kan lære seg å bli bedre kjører...
...trur eg !
"Do the right thing"

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Relax skrev: 18 apr 2017, 14:07 Om man vil kalle den gyro effekten som slår inn på et hjul i fart for "kontrastyring", så må man jo gjerne det ....
Jeg har da ikke kalt gyroeffekten for kontrastyring. Men gyroeffekten gjør det nødvendig å benytte seg av kontrastyring for å få en kontrollert og umiddelbar effekt av input på styret.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Rune75 »

TGR skrev: 18 apr 2017, 17:00
Relax skrev: 18 apr 2017, 14:07 Om man vil kalle den gyro effekten som slår inn på et hjul i fart for "kontrastyring", så må man jo gjerne det ....
Jeg har da ikke kalt gyroeffekten for kontrastyring. Men gyroeffekten gjør det nødvendig å benytte seg av kontrastyring for å få en kontrollert og umiddelbar effekt av input på styret.
27234148.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Ja..... det var visst ikke noe sjakktrekk å trekke inn gyroeffekten som en av faktorene som nødvendiggjør kontrastyring..... beklager det altså..... :redface

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

Kanskje man kan trekke den slutning at alle som kjører motorsykkel svinger ved hjelp av kontrastyring :-k
Men det er gjerne slik at det er en del av oss som ikke vet at de gjør det. De har lært seg teknikken som egentlig er den eneste som fungerer, men er kanskje i liten grad klar over akkurat hva de gjør.
Bevisst bruk av kontrastyring blir litt annerledes. Da gjør man en bevisst handling, noen ganger også planlagt når man ser et hull i veien eller et kumlokk man helst vil kjøre rundt. Man ser hindringen nærmer seg, og ved en viss avstand gir man den ene hendelen et bevisst dytt for å få sykkelen til å legge seg over til siden.
Når bevisst kontrastyring er innlært vil gjerne unnamanøvre bli langt mer effektive og presise.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

kjellv skrev: 18 apr 2017, 20:03 Kanskje man kan trekke den slutning at alle som kjører motorsykkel svinger ved hjelp av kontrastyring :-k
Men det er gjerne slik at det er en del av oss som ikke vet at de gjør det. De har lært seg teknikken som egentlig er den eneste som fungerer, men er kanskje i liten grad klar over akkurat hva de gjør.
Bevisst bruk av kontrastyring blir litt annerledes. Da gjør man en bevisst handling, noen ganger også planlagt når man ser et hull i veien eller et kumlokk man helst vil kjøre rundt. Man ser hindringen nærmer seg, og ved en viss avstand gir man den ene hendelen et bevisst dytt for å få sykkelen til å legge seg over til siden.
Når bevisst kontrastyring er innlært vil gjerne unnamanøvre bli langt mer effektive og presise.
:thumleft :thumleft :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

kjellv skrev: 18 apr 2017, 20:03 Kanskje man kan trekke den slutning at alle som kjører motorsykkel svinger ved hjelp av kontrastyring :-k
Men det er gjerne slik at det er en del av oss som ikke vet at de gjør det. De har lært seg teknikken som egentlig er den eneste som fungerer, men er kanskje i liten grad klar over akkurat hva de gjør.
Bevisst bruk av kontrastyring blir litt annerledes. Da gjør man en bevisst handling, noen ganger også planlagt når man ser et hull i veien eller et kumlokk man helst vil kjøre rundt. Man ser hindringen nærmer seg, og ved en viss avstand gir man den ene hendelen et bevisst dytt for å få sykkelen til å legge seg over til siden.
Når bevisst kontrastyring er innlært vil gjerne unnamanøvre bli langt mer effektive og presise.
Sikkert ikke pent å gjenta seg selv , men :

Jeg tror mange (alle?) kontrastyrer automatisk, dvs mange har ikke vært klar over ( vært bevisst) at det er det de gjør. Jeg kan inkludere meg selv her. Jeg tror at så lenge styret på sykkelen sitter lengre fram enn skuldra/ overarm så blir det automatisk kontra styring når vi legger oss over, dvs vi lener oss over og øker trykket på indre holke.( Og trykket blir litt framover også pga skulder/ overarm er bak holken)

Det som er greia, tror jeg, er at når vi blir dette mer bevisst, så kan vi gjøre dette mer kontrollert og utnytte teknikken bedre.
Det er utvilsom lurt å øve på! Morsomt er det og!
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

De som har tatt lappen i nyere tid får det til å høres ut som om man ikke bedrev kontrastyring før i tiden og at de har lært noe magisk som gjør at unnamanøveren blir lekende lett.

DET FINNES INGEN ANNEN MÅTE Å STYRE EN MOTORSYKKEL

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Skogstrollet »

supersic skrev: 18 apr 2017, 21:03 De som har tatt lappen i nyere tid får det til å høres ut som om man ikke bedrev kontrastyring før i tiden og at de har lært noe magisk som gjør at unnamanøveren blir lekende lett.

DET FINNES INGEN ANNEN MÅTE Å STYRE EN MOTORSYKKEL

Tror ingen her egentlig påstått at du klarer deg uten kontrastyring... :scratch

Vi er nok alle enige at man bruker kontrastyring når man kjører MC. MEN - som flere påpekt i tråden - så er det en ting å gjøre det automagisk/ubevisst, men en helt annen når man er bevisst om det og vet hvordan det faktisk fungerer.


Uansett, er en del intressante poenger og observasjoner i denne tråden :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av ejs »

Slake banansvinger kan man gjøre med å lene seg, uten å ha hendene på styret.
Trykk /trekk i styret gir det jeg kaller kontra styring, å tvinge sykkel til å bikke.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

ejs skrev: 19 apr 2017, 00:47 Slake banansvinger kan man gjøre med å lene seg, uten å ha hendene på styret.
Trykk /trekk i styret gir det jeg kaller kontra styring, å tvinge sykkel til å bikke.
De trenger ikke å være veldig slakke heller,
Vanlig norsk landevei. Legger bare ned sykkel med tyngde og vrir hofta og sykkelen går på skinner gjennom svinga.
Vet noen kontra styrer i hver sving men det gjør jeg kun ved unnamanøver.

Svar