Minst og mest pålitelige mc-merker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Minst og mest pålitelige mc-merker

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 23 apr 2017, 09:49 Men du må huske på at dette er snakk om nye sykler.
Og ofte i sånne type undersøkelser går det på all reklamasjon de får og ikke på hendelser der syklene stopper langs veien.
Joda. Og så tenker jeg også at kanskje de fleste Harleyer blir brukt mer til show-offs ned til pølsebua, i motsetning til BMWer som blir brukt til seriøs touring og tilbakelegger tusenvis av km i forhold til HD. Da skjer det naturligvis mer.

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Minst og mest pålitelige mc-merker

Legg inn av Trondgv »

TGR skrev: 23 apr 2017, 10:00
simpson skrev: 23 apr 2017, 09:49 Men du må huske på at dette er snakk om nye sykler.
Og ofte i sånne type undersøkelser går det på all reklamasjon de får og ikke på hendelser der syklene stopper langs veien.
Joda. Og så tenker jeg også at kanskje de fleste Harleyer blir brukt mer til show-offs ned til pølsebua, i motsetning til BMWer som blir brukt til seriøs touring og tilbakelegger tusenvis av km i forhold til HD. Da skjer det naturligvis mer.
Mulig du fortsetter lever på den tida når du starta MC karrieren din, Harley forbedra seg kraftig når de kom med EVO motoren i 84, enda bedre når twin cam kom i 1998. Tror ikke Harley er noe verre enn BMW, jeg kjenner flere som har kjørt Harleyene sine alt i fra 100k til over en million på original motor, det samme med BMW. Og de med Harley har ikke hatt noe mer problemer enn de med BMW, med skikkelig vedlikehold og ingen blodtrimming av motorene så holder de godt. Blant annet en kjenning som nå må ha en liten overhaling på Harleyen som har kjøpte i 87 og nå har passert 300k. Tror bare det ryktet er noe gamlingene har dratt med seg fra tidlig 80 og 70 tallet, det er jo stort sett de som fortsatt kjører MC og er også de som er mest sta. Tidene går fremover kjære deg.

Hilsen mann på 21, som kjører BMW. ;)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Minst og mest pålitelige mc-merker

Legg inn av TGR »

Trondgv skrev: 23 apr 2017, 11:19 Tror bare det ryktet er noe gamlingene har dratt med seg fra tidlig 80 og 70 tallet, det er jo stort sett de som fortsatt kjører MC og er også de som er mest sta. Tidene går fremover kjære deg.

Hilsen mann på 21, som kjører BMW. ;)
Altså, jeg sier bare hva jeg selv tror, eller ikke tror på.
Betraktningene dine er greie nok, og jeg kjenner også flere som har klokketro på sine nyere Harleyer.
Forøvrig syntes jeg du burde spare deg for bruk av slike uttrykk som "kjære deg", i en debatt. Det kommer liksom fort i kategorien "lille venn" .. Ser litt kleint ut, når jeg teoretisk kunne vært din bestefar ... :vs

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Minst og mest pålitelige mc-merker

Legg inn av Trondgv »

TGR skrev: 23 apr 2017, 11:40
Trondgv skrev: 23 apr 2017, 11:19 Tror bare det ryktet er noe gamlingene har dratt med seg fra tidlig 80 og 70 tallet, det er jo stort sett de som fortsatt kjører MC og er også de som er mest sta. Tidene går fremover kjære deg.

Hilsen mann på 21, som kjører BMW. ;)
Altså, jeg sier bare hva jeg selv tror, eller ikke tror på.
Betraktningene dine er greie nok, og jeg kjenner også flere som har klokketro på sine nyere Harleyer.
Forøvrig syntes jeg du burde spare deg for bruk av slike uttrykk som "kjære deg", i en debatt. Det kommer liksom fort i kategorien "lille venn" .. Ser litt kleint ut, når jeg teoretisk kunne vært din bestefar ... :vs
Det blir vel egentlig like kleint som å si at de fleste Harleyene blir brukt til show off på pølsebua når det stort sett er like mange som kommer på BMWene sine. Harley blir brukt like mye til seriøs touring som BMW. ;) Det er i alle fall mitt intrykk når jeg har vært på tur. Det er jo ingen tvil om at det finnes mer custom Harleyer enn BMWer, men det er vel fordi det er mye større marked for det på Harley kontra BMW.

Jeg syntes bare det blir for dumt å si at Harleyene ikke blir brukt til touring når de har såpass gode touringsykler som de har, dog med et mye større fokus på cruising kontra BMW som har mer sportstouring/adventure sykler.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Minst og mest pålitelige mc-merker

Legg inn av teeU »

TGR skrev: 23 apr 2017, 10:00
simpson skrev: 23 apr 2017, 09:49 Men du må huske på at dette er snakk om nye sykler.
Og ofte i sånne type undersøkelser går det på all reklamasjon de får og ikke på hendelser der syklene stopper langs veien.
Joda. Og så tenker jeg også at kanskje de fleste Harleyer blir brukt mer til show-offs ned til pølsebua, i motsetning til BMWer som blir brukt til seriøs touring og tilbakelegger tusenvis av km i forhold til HD. Da skjer det naturligvis mer.
Hm... I fjor kjørte jeg og fruen på hvær sin Sportster over Aursjøfjellet første helga i juni, de eneste syklene vi møtte var 7 Harleyer og en Buell oppe på hytta.
Husker jeg tenkte for meg sjøl, "hvor i he####te er alle GS ene som selges?"

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Minst og mest pålitelige mc-merker

Legg inn av TGR »

Trondgv skrev: 23 apr 2017, 12:02 Det blir vel egentlig like kleint som å si at de fleste Harleyene blir brukt til show off på pølsebua når det stort sett er like mange som kommer på BMWene sine. Harley blir brukt like mye til seriøs touring som BMW. ;) Det er i alle fall mitt intrykk når jeg har vært på tur. Det er jo ingen tvil om at det finnes mer custom Harleyer enn BMWer, men det er vel fordi det er mye større marked for det på Harley kontra BMW.

Jeg syntes bare det blir for dumt å si at Harleyene ikke blir brukt til touring når de har såpass gode touringsykler som de har, dog med et mye større fokus på cruising kontra BMW som har mer sportstouring/adventure sykler.
Igjen, jeg bare refererer til mine egne inntrykk. Jeg har kjørt touring i 39 år, og sett svært lite av HD'er på tur. Nå har jeg riktignok vært uten sykkel de siste 6 år, men jeg tviler på at ting har endret seg så veldig. Men det er altså min oppfatning da.

Og misforstå meg rett, jeg har hverken sagt eller ment at HD er dårlige greier. Jeg bare tror ikke noe på at en gjennomsnitts HD er betydelig mer driftssikker enn en ditto BMW.

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Minst og mest pålitelige mc-merker

Legg inn av Trondgv »

TGR skrev: 23 apr 2017, 12:13
Trondgv skrev: 23 apr 2017, 12:02 Det blir vel egentlig like kleint som å si at de fleste Harleyene blir brukt til show off på pølsebua når det stort sett er like mange som kommer på BMWene sine. Harley blir brukt like mye til seriøs touring som BMW. ;) Det er i alle fall mitt intrykk når jeg har vært på tur. Det er jo ingen tvil om at det finnes mer custom Harleyer enn BMWer, men det er vel fordi det er mye større marked for det på Harley kontra BMW.

Jeg syntes bare det blir for dumt å si at Harleyene ikke blir brukt til touring når de har såpass gode touringsykler som de har, dog med et mye større fokus på cruising kontra BMW som har mer sportstouring/adventure sykler.
Igjen, jeg bare refererer til mine egne inntrykk. Jeg har kjørt touring i 39 år, og sett svært lite av HD'er på tur. Nå har jeg riktignok vært uten sykkel de siste 6 år, men jeg tviler på at ting har endret seg så veldig. Men det er altså min oppfatning da.

Og misforstå meg rett, jeg har hverken sagt eller ment at HD er dårlige greier. Jeg bare tror ikke noe på at en gjennomsnitts HD er betydelig mer driftssikker enn en ditto BMW.
Jeg ser da svært mye Harleyer på vegen, sånn gjennomsnittlig like mange Harleyer som andre merker, uten at jeg har hatt noe telling. Jeg tror ikke det er noe nevneverdig forskjell på driftsikkerheten på BMW eller Harley. Tror i så fall det blir mest bagateller eller mandagssykler som utgjør forskjellen her. MEN, jeg er kjapt ute med å mobbe Harley eiere med en gang det er noe galt på syklene deres, holder meg heller rolig når det er BMW. :knegg

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 789
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Minst og mest pålitelige mc-merker

Legg inn av Tore L »

Siden jeg kjører BMW og den er noe av det dårligste på lista :D tok jeg et søk på mobile.de
Da på BMW R og K serie med mere en 100.000 km på telleren, og det dukket da opp 370 sykkler og flere med over 300.000 på telleren på begge serier. Og de av dere som kjører adventure, tror jeg heller ikke bør bekymre seg nevneverdig for holdbarhet på driverket. Se for eks på denne 2008 modelen :

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... eNumber=16

Så da får vi fortsatt sove gått om natt, selvom de har en voldsom feil present :thumleft
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Minst og mest pålitelige mc-merker

Legg inn av L-NA »

Artig lesing :-).
Spesielt ved å kikke til venstre på siden, for å se hvilken type sykkel den enkelte har i forhold til hva man mener om troverdigheten til undersøkelsen.

Svar