Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av Stian87 »

LinnSurion skrev: 29 mai 2017, 19:18 Jeg reagerer litt når jeg leser "rutinemessig beslag av førerkort" i avisa, for det er ikke noe som heter det, er det?
Beslag er et begrep som er hentet fra strafferetten, beslag er noe politiet primært gjør for å sikre bevis. For at man skal kunne ta beslag må enkelte forutsetninger være til stede. Det må ha skjedd en straffbar handling, eller politiet må mistenke at det foreligger. Gjenstanden det tas beslag i må ha en tilknytning til den straffbare handlingen, og det må være kvalifisert sannsynlighet for at unnlatelse av å ta beslag vil kunne medføre at bevis forspilles. For førerkortets vedkommende er førerretten et forvaltningsmessig vedtak, som kan inndras på enkelte vilkår.

I tillegg kan normalt ikke politiet ta beslag i en gjenstand dersom besitteren av gjenstanden motsetter seg dette, dersom det skal utføres tvang er det påtalemyndigheten som tar beslutningen. Politiet kan ved fare for bevisforspillelse også ta beslag uten beslutning fra påtalemyndigheten.

Med mindre det er en viss sannsynlighet for at fører kan miste førerkortet så kan heller ikke politiet beslaglegge førerkortet. Ved dødsulykker tar politiet normalt beslag i førerkort, men i enkelte tilfeller der det er klart at den ene part ikke er å bebreide unnlates det å foreta beslag. Reglene om dette er som alle rettsregler skjønnsbaserte og det vil nok derfor variere i noen grad hvilken vurdering man faller ned på i det enkelte tilfelle.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av LinnSurion »

Det er spesielt det med ulykker som er litt skummelt, at de kan plukke lappen ut av hendene på deg uten at skyldspørsmålet er bestemt. Hva kan en gjøre som en vanlig borger da?
Broom broom

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av Bjerknez »

LinnSurion skrev: 30 mai 2017, 13:39 Det er spesielt det med ulykker som er litt skummelt, at de kan plukke lappen ut av hendene på deg uten at skyldspørsmålet er bestemt. Hva kan en gjøre som en vanlig borger da?
Bruke rettssystemet for det det er verdt :knegg

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av LinnSurion »

Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 13:42
LinnSurion skrev: 30 mai 2017, 13:39 Det er spesielt det med ulykker som er litt skummelt, at de kan plukke lappen ut av hendene på deg uten at skyldspørsmålet er bestemt. Hva kan en gjøre som en vanlig borger da?
Bruke rettssystemet for det det er verdt :knegg
Ja, jo, jeg ser den. Men akkurat der og da, hvis det har smelt og det er usikkert hvem sin feil det er (selvfølgelig ikke min feil, men politiet er usikre på det :knegg ) og politifolka vil se på førerkortet mitt, hva er planen da? For dette har jeg tenkt på før (er ikke veldig paranoid, det bare virker sånn). Jeg lurer på om jeg hadde sagt "Ja, du kan se det, men jeg skal holde det/jeg skal ha det tilbake igjen". Kan hende det hadde blitt et problem igjen hvis du møter riktig tulling. Jeg vet ikke jeg...
Broom broom

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du har vert ute for en ulykke og politiet mener ut fra vitneforklaringer og egen gransking at feks. du hadde skylden og at den var grov, så vil jeg nok tro at dem ganske lett kan ta fra deg førerkortet på stedet ja. Om du er uenig så må du nok ta dette rettens vei.

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av LinnSurion »

Jeg synes det virker urimelig. Men jeg er ikke uenig med det at de sikkert kan gjøre det.
Broom broom

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av Stian87 »

LinnSurion skrev: 30 mai 2017, 14:00 Jeg synes det virker urimelig. Men jeg er ikke uenig med det at de sikkert kan gjøre det.
Du kan klage på beslutningen til påtalemyndigheten. Du trenger ikke nødvendigvis å gå retten vei. Hvis politiet mener det er fare for at du stikker av eller noe sånt så antar jeg at du kan stille spørsmål ved beslaget der og da og eventuelt få en second opinion fra påtalemyndigheten
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av KåreDump »

Politiet har lagt seg til en del uvaner og tatt seg en god del friheter når det gjelder førerkortbeslag.

I følge riksadvokaten gjelder følgende:
Kravet om «skjellig grunn til mistanke» innebærer at det må foreligge sannsynlighetsovervekt for at mistenkte har begått et straffbart forhold som kan medføre tap av føreretten. Vurderingen må skje på grunnlag av bevissituasjonen på avgjørelsestidspunktet. Såkalte «rutinemessige beslag» av førerkort selv ved alvorlige trafikkulykker er i strid med loven og skal ikke forekomme. Det må alltid vurderes konkret om lovens vilkår er oppfylt, og riksadvokaten understreker politimesterens ansvar for at også personell i ordinær ordens- og trafikktjeneste har korrekt regelforståelse.

Man kan lese litt mer utfyldende om saken her: https://godsntf.com/2014/09/23/ikke-gi- ... frivillig/
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av KåreDump »

Dette rundskrivet kan være nyttig å sette seg litt inn i!
Rundskrivnr 3/2009 Vegtrafikkovertredelser
Dette er riksadvokatens instruks til politiet om hvordan de skal håndtere overtredelser av vegtrafikkloven (førekortbeslag mm...).

NB: bøtesatser er oppdatert i:
Rundskrivnr 3/2009 vedlegg bøtesatser 2016.pdf

Kilde: http://riksadvokaten.no/
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av Lego »

Hva med denne saken her da?
http://www.aftenbladet.no/trafikk/MC-fo ... 4326b.html

Motorsykkelen kjører forbi, bilen svinger og de kræsjer. Føreren av motorsykkelen fratatt førerkortet. Har ikke bilisten vikeplikt her?


Sorry at dette blir LITT off-topic, men synes det passer i denne tråden...

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av Geiroe »

Ja der kan du se hvor feil det blir med den praksisen politiet har lagt seg til. Bilfører har selvfølgelig plikt til å se i speil, og dødvinkel før han svinger til venstre. Undrer på hvem som hadde blitt fratatt førerkortet hvis det hadde vært en syklist som syklet forbi en bil på lignende måte. :-k
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av tunmag »

Ref saken over her; her er det vel motorsyklisten som tar en forbikjøring, etter hva jeg husker så er det den som kjører forbi som har ansvaret.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av Stian87 »

Det spørs vel tenker jeg. Det er ikke forbudt å foreta en forbikjøring, men du plikter jo selvfølgelig å være aktsom og sette på blinkeren osv. Hvis bilen foran bremser ned og blinker det vel motorsykkelens ansvar, hvis bilen ikke gir tegn til å svinge og motorsykkelen er aktsom i sin forbikjøring er det vel bilens ansvar. Utfordringen her er at selv om motorsykkelen setter på blinkeren kan bilen ha trodd at det er fordi han skal til venstre (samme sted som bilen), plasseringen ved venstre hjul vil også tyde på det. Hvis motorsykkelen drar på i det bilen svinger er det vanskelig for bilisten å forutse det.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av E-strom »

tunmag skrev: 30 mai 2017, 16:08 Ref saken over her; her er det vel motorsyklisten som tar en forbikjøring, etter hva jeg husker så er det den som kjører forbi som har ansvaret.
Ja, men når bilen i neste sekund bytter fil (for å svinge av til venstre) - så er det bilen som har vikeplikt for trafikk i det andre kjørefeltet...

Det skjedde i denne saken - mc-fører gikk fri og bilen fikk "skylden"...
http://www.adressa.no/nyheter/politikk/ ... 513075.ece
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av 45316 »

Hvis det er sånn så er jo dette verdens enkleste måte og få seg nytt kjøretøy på. Bare å vente til en skal svinge til venstre og så peise inn i sida på ham....

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Svar