TIPS TIL NYE MC-VENNER!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Sted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

Har hørt om kjøremønsteret ovenfor v/kjøring i kolonne, men mener også å ha hørt at det er en gyllen regel at du aldri kjører opp på siden på en annen sykkel - nettopp fordi hele bredden av kjørefeltet benyttes bl.a. v/svingkjøring.

Gjest

Legg inn av Gjest »

Delayla skrev:Har hørt om kjøremønsteret ovenfor v/kjøring i kolonne, men mener også å ha hørt at det er en gyllen regel at du aldri kjører opp på siden på en annen sykkel - nettopp fordi hele bredden av kjørefeltet benyttes bl.a. v/svingkjøring.
Det er helt korrekt. Blir samme opplegget som ved kolonnekjøring det.

Det er bare for farlig å ligge side om side. Jeg gjør det ihvertfall aldri. Den andre sjåføren er muligens ikke oppmerksom på deg, og da er det ikke mye igjen å gå på hvis man ligger side om side (eller hvis det plutselig ligger en stein eller en flaske i veibanen). :wink:

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Sted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

Ja, men... du skrev jo at en skulle konsekvent holde seg til høyre el. venstre side også i svinger...
Er det noe jeg ikke har skjønt nå igjen??? :roll:

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Ikke i swingene, bare på rett vei
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
D_Demon skrev:Kjører jeg bakerst i en kolonne eller forran holder jeg alltid til venstre i kjørefeltet, i tilfelle en bil har det travlere en kolonna jeg kjører i, skjer sjelden men, og svinger ut for sent da de skal kjøre forbi eller inn for tidlig da de skal inn i kjørebana igjen. Da har jeg alltid en fluktmulighet inn til høyre.
Alltid til venstre...Forran er greit, men bakerst er jeg ikke helt enig.
Hvis den nest siste mc ligger til høyre, er venstre side greit, men ligger nest siste til venstre i kjørebanen, ville jeg lagt meg til høyre. Det for at hvis...HVIS det kommer en bil bak, vil han lettere kunne se at det ligger en sykkel forran meg. Ligger jeg til venstre vil jeg skjule sykkelen forran meg. Det vil kanskje skape en farlig situasjon ved en forbikjøring.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

rogg skrev: Hvis den nest siste mc ligger til høyre, er venstre side greit, men ligger nest siste til venstre i kjørebanen, ville jeg lagt meg til høyre. Det for at hvis...HVIS det kommer en bil bak, vil han lettere kunne se at det ligger en sykkel forran meg. Ligger jeg til venstre vil jeg skjule sykkelen forran meg. Det vil kanskje skape en farlig situasjon ved en forbikjøring.
Da ville jeg heller hatt den fremste inn til høyre en den bakerste, for det er lettere for den foran å bremse ned om nødvendig, ligger du bakerst har du egentlig veldig få muligheter for å komme deg unna hvis du ligger til høyre og holder på å bli kjørt ned, må bli å ta grøfta det da.

Svar