kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har noen hundre mil med lanesplitting bak meg i Oslo(hver eneste dag 3-4mil). Jeg deler ikke helt de samme erfaringene som Bjerknez.

Jeg vil stille meg selv et spørsmal: Hvor lanesplitter man?

E6 Nord og E6 Sør er null problem. Erfarne dagpendlere kjører her. Svært svært sjeldent er det noen som har noe imot at du skal forbi.
De som ikke flytter seg frivillig, de har øynene på telefonen og ikke i trafikken. Gi dem litt tid, så brått får de med seg at du ligger på bakre hjørnet på bilen deres og de kaster seg til siden.
Skulle det allikevel være en idiot som ikke vil ha deg forbi, så er det en Volvo, Saab eller Toyota.
Mercedes, Audi, BMW og tilsvarende, de lager danseplass for deg rett og slett.
Stort sett ingen sure miner i hverdagen. Man skal dog passe seg for dager man vet at det ikke bare er dagpendlere på veien der.
Utfartsdag før langhelger/ferier etc. er farlig. Trafikkbildet endres kolossalt, da må man ta det med ro.

E18 Vest er i motsetning til E6 N/S helt forferdelig. Man forstår at det er forskjell på folk som bor på øst og vestsiden av Akerselva.
Der har vi litt den der "du skal ikke komme fortere frem enn meg"-mentaliteten. Lanesplitter Oslo-Drammen typisk på Fredager, og det kan man si er en krig. Mye tuting og hytting med neven fra bilister. Samme hva slags biler, de aller fleste blir forbanna.

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av ShadowRider »

Driver en del med "lane-splitting" i Bergen (Frå Nordhordland til Sentrum). Møtt Politi fleire ganger uten at det er sagt noko meir på det.
Men om ein skal vurdere om det er lovlig, så kan du ikkje passere sperrelinjer eller passere på høgre veiskulder. Men som sagt tidligere her, vert vel i dei fleste tilfeller din skyld om det skulle smelle. OBS: Er det våt veibane vert desse stripla linja i midten som is :S
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Svar